Notariaat: voorbijgestreefd of belangrijk instituut?

Hoeveel keer ik dat in mijn (relatief korte) carrière al niet ben tegengekomen,... Ook al meegemaakt dat er alsnog een fout instond, waarna er een corrigerende akte mocht gebeuren (en die men, als je er niets van zou zeggen, uiteraard ook zou aanrekenen :biglaugh:).
Hangt er natuurlijk vanaf hoe het dossier voor de rest verlopen is, als het goeie service was zou ik het dan weer totaal niet erg vinden dat er voor de ondertekening nog iets wordt gecorrigeerd of achteraf wordt opgelost (zolang het gratis is). Maar de prijs fout hebben is wel echt erg 😛

Bij advocaten ken ik er ook die aanrekenen voor het rechtzetten van hun eigen fouten, dat vind ik eigenlijk echt niet kunnen.

Sowieso zijn fouten wel rap gemaakt in juridische documenten vind ik. Merk bij mijzelf op het werk ook dat ik alles drie keer moet nalezen om zeker te zijn dat ik niets verkeerd heb gedaan. Komt vooral door de hoeveelheid juridische termen, en de lengte van de teksten denk ik.
En zelfs als het van hoog aangeschreven juristen komt kan er al snel eens een verstrooidheid of inconsistentie instaan.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe het dossier voor de rest verlopen is, als het goeie service was zou ik het dan weer totaal niet erg vinden dat er voor de ondertekening nog iets wordt gecorrigeerd of achteraf wordt opgelost (zolang het gratis is). Maar de prijs fout hebben is wel echt erg 😛

Bij advocaten ken ik er ook die aanrekenen voor het rechtzetten van hun eigen fouten, dat vind ik eigenlijk echt niet kunnen.

Sowieso zijn fouten wel rap gemaakt in juridische documenten vind ik. Merk bij mijzelf op het werk ook dat ik alles drie keer moet nalezen om zeker te zijn dat ik niets verkeerd heb gedaan. Komt vooral door de hoeveelheid juridische termen, en de lengte van de teksten denk ik.
En zelfs als het van hoog aangeschreven juristen komt kan er al snel eens een verstrooidheid of inconsistentie instaan.
Stop met die vergelijkigen met advocaten. Een advocaat werkt in een normaal economisch systeem met normale marktwerking, dus vrije concurrentie, geen monopolie op diensten die quasi iedereen vroeg of laat nodig heeft, geen beperking van de toegang tot het beroep.geen royale wettelijk vastgelegde tarieven.

Elke vergelijking met een ander (vrij) beroep is irrelevant.

Haha, risico, yeah right. De basis- en verkoopsakte voor mijn appartement stond vol met fouten toen ik moest gaan tekenen.
De ergste fout was dat het bedrag van het appartement fout was. Op het moment zelf hebben ze kanttekeningen moeten maken en dan zetten ze er even een paraf naast en dat is het dan. Hij zei dan nog doodleuk: "mijn medewerker zal het aanpassen en je daags opsturen." Het duurde nog drie weken. Die gast zat daar dan ook nog met 6 medewerkers.

Ik heb recent nog iets moeten opsturen naar de notaris. Ik stuur dat direct naar de medewerker die ik aan de telefoon had een week eerder en die zei dat ze het ging voorleggen aan de notaris. Ik hoor voor meer dan een week niets dus ik bel eens om te horen hoe het zit. "Ah, wacht laat me even kijken..." Zit ze de mail voor de eerste keer te lezen. "Wat moest er weer gebeuren?". Like what? Doe u job?

NIETS dat ze doen is zoveel geld waard. Ze werken verschrikkelijk inefficient.
Jij hebt je notaris inderdaad al zeer mooi gesponsord als ik de prijzen van die erelonen en aktekosten op je blog zag. Redelijk misselijkmakend...

Ik hoop dus dat hij op zijn minst je aangetekende brief eens naleest...

Hij zal in ieder geval rapper FIRE zijn dan jou😁

Stop met die vergelijkigen met advocaten. Een advocaat werkt in een normaal economisch systeem met normale marktwerking, dus vrije concurrentie, geen monopolie op diensten die quasi iedereen vroeg of laat nodig heeft, geen beperking van de toegang tot het beroep.geen royale wettelijk vastgelegde tarieven.

Elke vergelijking met een ander (vrij) beroep is irrelevant.
Ik vergelijk niet met advocaten, ik versterk net het argument dat zoiets echt niet ok is.

Vermoeiend posten als elke losse zin schuimbekkend aangevallen wordt..

Ze willen ocharme 10% van de administratieve kost verminderen. Maar ze gaan eerst lief vragen aan de notarissen of het wel gaat lukken.
Maw, er gaan minimale aanpassingen gebeuren zodat ze 10j kunnen zeggen dat de kosten omlaag gegaan zijn.

En uiteraard krijgen de mensen die de laatste jaren de notaris hun woekerwinsten verplicht hebben moeten mee financieren, geen rechtmatige vergoeding met terugwerkende kracht.

Ze willen ocharme 10% van de administratieve kost verminderen. Maar ze gaan eerst lief vragen aan de notarissen of het wel gaat lukken.
Maw, er gaan minimale aanpassingen gebeuren zodat ze 10j kunnen zeggen dat de kosten omlaag gegaan zijn.
Exactly my thoughts

Man man man...

Ze zijn uiteraard al direct in de verdediging geschoten en het stuk in bold hieronder is gewoon een pertinente leugen:

Het volstaat een simulatie te maken op hun eigen website om dit te weerleggen:

Huis van 200k (alles hieronder is exclusief BTW, behalve de kosten van overschrijving)

Ereloon € 2.163,66
Administratieve kosten tussen € 800,00 en € 1.100,00
Kosten overschrijving € 240,00

Wat zijn dan precies de administratieve kosten die de notaris echt zelf moet maken voor de akte tot stand te laten komen:

• Notificaties: 12,40 euro x 2
  • Hypothecair getuigschrift (vóór akte): max. 152 euro
  • Hypothecair getuigschrift (na akte): max. 152 euro indien spoedbestelling (normaal gezien 97 euro)
  • E-registration: 12,40 euro

In totaal dus 341,20 €. Zelfs als je uitgaat van het minimumforfait aan administratieve kosten van 800 €, dient slechts 42% echt om de aktekosten te dekken. Als je uitgaat van 1100 € is dat zelfs amper 31%.

Dus er verdwijnt in totaliteit minimum 2.163,66 € + 458,8 = 2.622,46 € in de zakken van de notaris en niet 2000 €.

Notarisfederatie: "Zijn al in gesprek"​

De notarisfederatie wil constructief meewerken om de notaristarieven te herzien. Meer nog: daarover worden momenteel al gesprekken gevoerd, zegt directeur-generaal Jan Sap van de notarisfederatie: "Wij zijn vragende partij om die tarieven, die al 40 jaar oud zijn, te moderniseren, zodat de burger meer duidelijkheid kan krijgen."
Wel wil hij meer nuance in het debat. "Je moet weten dat het grootste gedeelte van de extra kosten die je moet betalen bij de aankoop van een woning gaat naar belastingen. Het ereloon van een notaris vormt maar 1 procent van het totale kostenplaatje."
Sap wil ook de vergelijking met de buurlanden nuanceren. "De verantwoordelijkheden en werklast van de notarissen verschillen sterk van land tot land. Vaak moet men daar extra adviseurs nemen, met extra kosten tot gevolg. Dus het is heel moeilijk die vergelijking te maken."
De notarisfederatie hoopt dat in de gesprekken met de minister alles in de weegschaal komt te liggen. "De tarieven die men moet betalen voor bijvoorbeeld familiale aktes zijn relatief laag, terwijl die van vastgoed relatief hoog zijn. Dus als men iets wijzigt aan het ene, dan moet men ervoor opletten dat je niet automatisch een wijziging aan het andere moet doorvoeren. Je moet dat dus in zijn totaliteit kunnen bekijken."

'Transparantie in de tarieven is cruciaal', zegt Sap. 'Daar werken we al aan, met infofiches over onze tarieven en rekenmodules op onze website. Het is ook belangrijk te blijven uitleggen dat het gros van de kosten die cliënten bij de notaris betalen door de notaris geïnd worden voor andere partijen, waaronder de belastingdiensten.'
'Bij de aankoop van een gezinswoning van 200.000 euro int de notaris 10.500 euro kosten. Daarvan is ongeveer 2.000 euro, ofwel 1 procent, ereloon voor de notaris. De overige 8.000 euro vloeit vooral naar de Vlaamse Belastingdienst (registratiebelasting) en het hypotheekkantoor.'

Ik hoorde op de radio vanmiddag ook dat notarissen hun inkomsten in België pakken hoger lagen dan die van notarissen in Nederland, Duitsland, Italië, ... Lijkt mij een eenvoudige manier om wat geld te besparen voor de rest van de bevolking.

Ik hoorde op de radio vanmiddag ook dat notarissen hun inkomsten in België pakken hoger lagen dan die van notarissen in Nederland, Duitsland, Italië, ... Lijkt mij een eenvoudige manier om wat geld te besparen voor de rest van de bevolking.
Stinkend rijk worden op kap van vooral jonge mensen imo. Die het net moeilijk hebben om op de immomarkt te komen.

En dan gaat Quickenborne eerst eens aan de notarissen vragen of daar niets vanaf kan... wat een grap, zowel dat gaan samenzitten als de minister.

Wel goed punt over de huizenprijzen dat stijgen en dus het percent dat de notarissen meepakken blijft dan wel hetzelfde in absolute cijfers neemt het sterk toe.

Wel goed punt over de huizenprijzen dat stijgen en dus het percent dat de notarissen meepakken blijft dan wel hetzelfde in absolute cijfers neemt het sterk toe.
En dan ken je de heilige graal van de forfaitaire aktekosten nog niet:)

Wij hebben een huis gekocht van 511k. Zeer basic koopakte, niets speciaals of moeilijks aan. Vastgelegd ereloon = 2.597 € excl BTW.
Al bijzonder royaal natuurlijk voor een dergelijke eenvoudige akte, maar dat is nog niet genoeg voor die graaiers. Er moet toch een manier zijn om de mensen nog wat meer op kosten te jagen? Enter de aktekosten!
Veel mensen zijn in de waan dat dat de kosten zijn die de notaris zelf moet maken om allerhande opzoekingen te doen en attesten op te vragen (zo zal hij het niet zelden uitleggen) , maar dat is slechts voor een minderheid van die kosten waar. Immers, als je die kosten gaat oplijsten ( waarvan ik ook de tarieven perfect ken via kennissen die in het notariaat werken/werkten) kom je op een bedrag uit van:

• Hypothecair getuigschrift (na akte): max. 152 euro indien spoedbestelling (normaal gezien 97 euro)
= In totaal dus 341,20 € (als je uitgaat van de spoedbestelling voor het 2e hypothecair getuigschrift, wat in veel gevallen niet nodig is). Alle overige kosten zijn geen kosten die de notaris strikt gezien moet maken om de akte te verlijden en zouden dus door het ereloon moeten gedekt worden.

Maar zo werkt het natuurlijk niet: ze rekenen een forfait aan als "administratieve kosten" (in ons geval was dat 925 €) waar je geen € van terugziet. Het excedent (= alles boven die 341,20 €) is dus gewoon ereloon waardoor die wettelijke plafonnering gewoon wordt omzeild en ze nog meer kunnen aanrekenen.

Uiteraard vallen die graaiers dan uit de lucht als iemand met kennis van zaken hen daarmee confronteert --> de aktekosten gingen miraculeus van 925 naar 500 €.

Morgen wordt trouwens toevallig de akte van ons huis verleden. Eerst keek ik er fel tegenop dat ik bij die Zonnekoningin op audiëntie moet, maar nu vind ik het al wat leuker.
Hopelijk begint ze over het feit dat ik heb afgedongen op die aktekosten, ze zal niet weten waar ze het heeft. :evil:

Dat is inderdaad niet ok en heel ontransparant, en bij een krediet wordt er net hetzelfde gedaan. Voor een herfinanciering bijvoorbeeld heb je in principe ook enkel de aktekosten die in jouw post staan, maar wordt er ook meestal ook rond de 800 euro aangerekend.

Veel hangt bij een verkoop ook wel af of ze alleen of met 2 notarissen optreden. Van die 2597 euro ereloon gaat al de helft naar de notaris van jouw verkopers als die een eigen notaris kiezen. Dan kom je rond de 2400 euro in totaal, wat ongeveer 120 euro per uur zal zijn (maar niet persoonlijk door de notaris gemaakte uren wel, meeste wordt door personeel gedaan).

Breaking news: notarissen zijn te duur! Soms vraag ik me af uit welke ivoren toren je moet komen om plots tot dat inzicht te komen?

Hoewel ik het eens ben dat puur naar vastgoeddossiers kijken te beperkt is o.a. omdat familiale akten goedkoop staan, is dit toch maar een matige repliek.

Gemiddeld 230 euro winst maken per dossier is gewoon veel. Op een gemiddelde werkdag worden er waarschijnlijk 5 dossiers getekend. Dan zit je al aan 25k per maand winst.

5 aktes per dag? Met 260 werkdagen per jaar zijn dat 6.500 aktes/jaar. Misschien dat de grootste kantoren daar geraken maar in kleinere kantoren is dat toch een pak minder. Een klein kantoor (1 notaris en enkele medewerkers) zit eerder rond de 500, een kleine associatie zal het 3-voudige doen.

Ze zijn uiteraard al direct in de verdediging geschoten en het stuk in bold hieronder is gewoon een pertinente leugen:

Het volstaat een simulatie te maken op hun eigen website om dit te weerleggen:

Huis van 200k (alles hieronder is exclusief BTW, behalve de kosten van overschrijving)

Ereloon€ 2.163,66
Administratieve kostentussen € 800,00 en € 1.100,00
Kosten overschrijving€ 240,00

Wat zijn dan precies de administratieve kosten die de notaris echt zelf moet maken voor de akte tot stand te laten komen:

In totaal dus 341,20 €. Zelfs als je uitgaat van het minimumforfait aan administratieve kosten van 800 €, dient slechts 42% echt om de aktekosten te dekken. Als je uitgaat van 1100 € is dat zelfs amper 31%.

Dus er verdwijnt in totaliteit minimum 2.163,66 € + 458,8 = 2.622,46 € in de zakken van de notaris en niet 2000 €.

Notarisfederatie: "Zijn al in gesprek"​

De notarisfederatie wil constructief meewerken om de notaristarieven te herzien. Meer nog: daarover worden momenteel al gesprekken gevoerd, zegt directeur-generaal Jan Sap van de notarisfederatie: "Wij zijn vragende partij om die tarieven, die al 40 jaar oud zijn, te moderniseren, zodat de burger meer duidelijkheid kan krijgen."
Wel wil hij meer nuance in het debat. "Je moet weten dat het grootste gedeelte van de extra kosten die je moet betalen bij de aankoop van een woning gaat naar belastingen. Het ereloon van een notaris vormt maar 1 procent van het totale kostenplaatje."
Sap wil ook de vergelijking met de buurlanden nuanceren. "De verantwoordelijkheden en werklast van de notarissen verschillen sterk van land tot land. Vaak moet men daar extra adviseurs nemen, met extra kosten tot gevolg. Dus het is heel moeilijk die vergelijking te maken."
De notarisfederatie hoopt dat in de gesprekken met de minister alles in de weegschaal komt te liggen. "De tarieven die men moet betalen voor bijvoorbeeld familiale aktes zijn relatief laag, terwijl die van vastgoed relatief hoog zijn. Dus als men iets wijzigt aan het ene, dan moet men ervoor opletten dat je niet automatisch een wijziging aan het andere moet doorvoeren. Je moet dat dus in zijn totaliteit kunnen bekijken."

'Transparantie in de tarieven is cruciaal', zegt Sap. 'Daar werken we al aan, met infofiches over onze tarieven en rekenmodules op onze website. Het is ook belangrijk te blijven uitleggen dat het gros van de kosten die cliënten bij de notaris betalen door de notaris geïnd worden voor andere partijen, waaronder de belastingdiensten.'
'Bij de aankoop van een gezinswoning van 200.000 euro int de notaris 10.500 euro kosten. Daarvan is ongeveer 2.000 euro, ofwel 1 procent, ereloon voor de notaris. De overige 8.000 euro vloeit vooral naar de Vlaamse Belastingdienst (registratiebelasting) en het hypotheekkantoor.'

Vind het wel ferm intellectueel oneerlijk om te spreken over "1% ereloon voor de notaris". Toen ik dat eerst hoorde dacht ik dat ze bedoelden dat 1% van wat je aan de notaris betaald. Neen neen, je betaalt 1% van de aankoopprijs van het pand aan de notaris.

Ik wel ook wel 1% van de prijs van een huis verdienen voor wat opzoekwerk, enkele vergaderingen, en het opstellen van een (grotendeels standaard) document.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan