Non Fungible Tokens (NFT)

Ik volg wat kerels die begonnen zijn in mei met nft drops te kopen via veve. En de meeste verkopen ze toch met mooie winsten.
Ik zit zelf ook op die veve app en ik zie toch makkelijk "onozele" prentjes gaan voor een 10x - 100x van die aankoopprijzen.
Zeker als het gaat over zaken die bij iedereen bekend zijn, zoals iets van star wars, marvel etc..

En het gaat niet over langdurig bijhouden bij die kerels, maar gewoon kopen en verkopen vanaf dat het de moeite is.
Het is inderdaad (nog?) niet zoals bij een monet of een picasso dat dat enkel duurder word met de jaren.

Als voorbeeld:

De disney starwars nft sale hieronder zijn gedropt aan 60 gems op veve.
1 gem is ongeveer 1 dollar. (gems koop je met omi)

CPO als voorbeeld uit die sale word momenteel actief verkocht rond de 800 gems op de veve market.
En dat is GEEN uitzondering, er staan daar focking onozele zaken op die voor evenveel verkopen en waar ik nog nooit van gehoord heb :)



Enigste probleem is dat je bij die drops best met veel telefoons rond u ligt om te proberen inloggen, want meestal zijn er serieuze inlog issues en is alles weg op een maar minuten tijd :S
En als je al inlogt op voorhand heb je hetzelfde issue wanneer je refreshed bij de drop :)
 
Je hebt speciaal een account aangemaakt op het forum om eerst dit te typen?

Ik had deze typische reacties op NFT's hier wel verwacht ;) nuja, dat is zoals naar Crypto vragen op een forum 8 jaar geleden.

En dan eigenlijk herhalen wat hier al gezegd is geweest?
Iedereen is het er al over eens dat als er effectief iets van "waarde" aanhangt, dat het weldegelijk iets kan worden/zijn.
Maar de hele hype rond alle punks, apes, ... snap ik gewoon niet. En vooral de waarde niet.
Van waar komt de value om pakweg een aap (al dan niet met een perk aan) te verkopen voor laat ons zeggen $60k+
Iets groeit door de jaren in waarde, en niet in korte tijd naar zo'n prijzen...Ofwel heb ik een serieuze trein gemist.

Neem nu pokemonkaarten bv. Die kostten in dertijd x-aantal euro's. Sommige zijn ondertussen door de tijd en vooral door de zeldzaamheid, veel geld waard. Daar kan ik inkomen dat er een bepaald vraag voor is, door verzamelaar, maar door de zeldzaamheid dat de prijs ho(o)g(er) ligt.
Daar is tijd over gegaan, hype, community, verzamelaars, vaste waarde, ...Idem voor gelijk welke verzameling.
Schaarsheid = prijs omhoog.

Maar pakweg 1 aap op de markt gooien en dat die prijs door een hype van enkele maanden zo hoog schiet, net dat ontgaat mij.
Sinds de komst van het internet hebben we een internet gehad waar we geen digitaal eigenaarschap hebben, terwijl we nu met NFT's over gaan naar een web 3.0 waar je wel eigenaarschap hebt over digitale assets. Bijvoorbeeld, World of Warcraft. Je in game currencies, je in game wapens, daar ben jij niet de eigenaar van. Die staan allemaal op Blizzard servers en als zij zeggen we gaan Spector nu bannen dan sta je daar mooi want al die currencies, wapens, zijn gewoon entries in databases van Blizzard. Als je nu 5 jaar in de toekomst kijkt en er online games zijn genre WoW waar de currency een crypto token is voor die game (zoals Axie Infinity al heeft gedaan) en waar jij de wapens bezit (zonder dat Blizzard ze kan afnemen wanneer zij willen) dan staan we een heel stuk verder. Een ander voorbeeld zijn digitale communities met real life utility. Bv die Bored Ape Yacht Club. Je kan enkel naar Apefest gaan wanneer je zo'n aap NFT hebt. Een ander voorbeeld is digitale kunst. Ja, je kan idd "right click save" doen zoals veel onnozelaars denken maar dat is zoals een foto nemen van mijn huis. Je bent niet de eigenaar van mijn huis omdat je een foto laat zien aan mensen van mijn huis.

Die apen zijn de outlier. De eerste pfp collectie waar het 'community first' is en ze zo veel mogelijk waarde proberen te hangen aan die NFT's voor de eigenaars er van wat betekent: als je de aap hebt, dan kan je meedoen aan vanalle leuke zaken (zoals dat boven genoemde Apefest dat net een 2-tal weken geleden was in New York). De meeste van die pfp (profile picture) collecties komen niet voorbij de 2E met het overgrote merendeel dat onder de 1E zit en daar nooit boven uit komt.

Nu, ik probeer mensen hier niet over te halen om met NFT's te beginnen, gewoon om even een ander perspectief te laten zien. Er was heel wat grof geld te verdienen daar de voorbije kwartalen.
 
Ik zou NFT's nog snappen als je daardoor bijvoorbeeld de rechtenhouder wordt. Je krijgt een vergoeding iedere keer als iemand die afbeelding publiceert bijvoorbeeld.
Fotograaf verkoopt zijn foto's als NFT, de koper wordt hiervan rechtenhouder en staat bij iedereen gekend aan degene aan wie men moet betalen als men die foto wil publiceren.
Grote voordeel: iedereen weet wie de rechtenhouder is door de public chain. (hedendage is het blijkbaar verschrikkelijk om te vinden wie de rechtenhouder is van een bepaald stuk door faillisementen, bedrijven die fusionneren of afsplitsen,...)

Maar dat is geheel niet het geval. Wout van Aert kan volgend jaar beslissen om dezelfde "overwinningen" te verkopen als NFT :p. Wat is dan nog de waarde ervan als je toch straffeloos kan kopiëren en je kan als koper je nergens op beroepen?


Sony, Nintendo, Steam,... die hierdoor digitaal games of digitale addons kunnen verkopen met een licentie eraan. Kan men eindelijk voldoen aan het tweedehands verkopen van digitale licenties en toch een systeem instellen dat de publisher een percentje verdient bij iedere doorverkoop.
Je kan dan ook collector editions digitaal verkopen die uniek zijn van de gewone versie.
Kan ook een doeltreffende vorm zijn van DRM controle.
 
Je hebt speciaal een account aangemaakt op het forum om eerst dit te typen?



En dan eigenlijk herhalen wat hier al gezegd is geweest?
Iedereen is het er al over eens dat als er effectief iets van "waarde" aanhangt, dat het weldegelijk iets kan worden/zijn.
Maar de hele hype rond alle punks, apes, ... snap ik gewoon niet. En vooral de waarde niet.
Van waar komt de value om pakweg een aap (al dan niet met een perk aan) te verkopen voor laat ons zeggen $60k+
Iets groeit door de jaren in waarde, en niet in korte tijd naar zo'n prijzen...Ofwel heb ik een serieuze trein gemist.

Neem nu pokemonkaarten bv. Die kostten in dertijd x-aantal euro's. Sommige zijn ondertussen door de tijd en vooral door de zeldzaamheid, veel geld waard. Daar kan ik inkomen dat er een bepaald vraag voor is, door verzamelaar, maar door de zeldzaamheid dat de prijs ho(o)g(er) ligt.
Daar is tijd over gegaan, hype, community, verzamelaars, vaste waarde, ...Idem voor gelijk welke verzameling.
Schaarsheid = prijs omhoog.

Maar pakweg 1 aap op de markt gooien en dat die prijs door een hype van enkele maanden zo hoog schiet, net dat ontgaat mij.
Mijn account op het forum is aangemaakt op 8 februari 2021, hoezo net aangemaakt? En wat doet het er toe?

Je vergeet dat het hier simpelweg over vraag VS aanbod gaat. Er zijn 10.000 van die apen in totaal. Dat is schaarste. Als niemand die apen kocht (aanbod > vraag) dan zou de prijs naar omlaag gaan. Als meer mensen zo eentje willen kopen dan mensen er willen verkopen dan gaat de prijs omhoog (vraag > aanbod).

Ik zou NFT's nog snappen als je daardoor bijvoorbeeld de rechtenhouder wordt. Je krijgt een vergoeding iedere keer als iemand die afbeelding publiceert bijvoorbeeld.
Fotograaf verkoopt zijn foto's als NFT, de koper wordt hiervan rechtenhouder en staat bij iedereen gekend aan degene aan wie men moet betalen als men die foto wil publiceren.
Grote voordeel: iedereen weet wie de rechtenhouder is door de public chain. (hedendage is het blijkbaar verschrikkelijk om te vinden wie de rechtenhouder is van een bepaald stuk door faillisementen, bedrijven die fusionneren of afsplitsen,...)

Maar dat is geheel niet het geval. Wout van Aert kan volgend jaar beslissen om dezelfde "overwinningen" te verkopen als NFT :p. Wat is dan nog de waarde ervan als je toch straffeloos kan kopiëren en je kan als koper je nergens op beroepen?


Sony, Nintendo, Steam,... die hierdoor digitaal games of digitale addons kunnen verkopen met een licentie eraan. Kan men eindelijk voldoen aan het tweedehands verkopen van digitale licenties en toch een systeem instellen dat de publisher een percentje verdient bij iedere doorverkoop.
Je kan dan ook collector editions digitaal verkopen die uniek zijn van de gewone versie.
Kan ook een doeltreffende vorm zijn van DRM controle.
Dat hangt af van collectie tot collectie. Bij die Bored Ape Yacht Club NFT collectie krijgen de founders 2.5% commissie op elke sale en heeft de koper de volledige commerciele rechten over zijn aap. Als je dus t-shirts wilt maken met iemand zijn aap er op kan die dus in principe een rechtzaak beginnen tegen je (maar wie heeft daar de tijd/zin/geld).

Ik weet niet of ik je punt begrijp met Wout van Aert. Als hij nu die "overwinningen" verkoopt als NFT, en hij probeert diezelfde dan opnieuw te verkopen volgend jaar dan lijkt het me eenvoudig wat er gebeurt? Zijn vorige NFT collectie wordt waardeloos (als hij elk jaar een paar dezelfde gaat verkopen) en hij gaat bekend staan als een geldklopper. Heb ik je goed begrepen?
 
De NFT-technologie is wel interessant. Dat is niet alleen "bored ape"-prentjes.
 
Mijn account op het forum is aangemaakt op 8 februari 2021, hoezo net aangemaakt? En wat doet het er toe?

Je vergeet dat het hier simpelweg over vraag VS aanbod gaat. Er zijn 10.000 van die apen in totaal. Dat is schaarste. Als niemand die apen kocht (aanbod > vraag) dan zou de prijs naar omlaag gaan. Als meer mensen zo eentje willen kopen dan mensen er willen verkopen dan gaat de prijs omhoog (vraag > aanbod).


1) Dat hangt af van collectie tot collectie. Bij die Bored Ape Yacht Club NFT collectie krijgen de founders 2.5% commissie op elke sale en heeft de koper de volledige commerciele rechten over zijn aap. Als je dus t-shirts wilt maken met iemand zijn aap er op kan die dus in principe een rechtzaak beginnen tegen je (maar wie heeft daar de tijd/zin/geld).

2) Ik weet niet of ik je punt begrijp met Wout van Aert. Als hij nu die "overwinningen" verkoopt als NFT, en hij probeert diezelfde dan opnieuw te verkopen volgend jaar dan lijkt het me eenvoudig wat er gebeurt? Zijn vorige NFT collectie wordt waardeloos (als hij elk jaar een paar dezelfde gaat verkopen) en hij gaat bekend staan als een geldklopper. Heb ik je goed begrepen?

1) Ja, dat zetten ze erop maar is dat juridisch afdwingbaar?

Wel nu grappig met die bored ape club dat er blijkbaar al klonen zijn van dat project :p. Als dat nu al zo'n vuilnisbelt is, wie wil er dan daar serieus mee bezig zijn? Hoe lok je het grote publiek ermee? Hoe lok je serieuze bedrijven hierin mee?

Mutant ape club, Bored kennel Club, spacepunkclub,...
Wat is er hier nu nog uniek aan?

2) Ja inderdaad. Desnoods smijt de designer er paar versies extra op zonder een woord te zeggen aan WVA. Kan allemaal.
Het is niet zoals een schilderij van een kunstenaar die 100% identiek herschilderd kan worden.
De nieuwe NFT gaat ook niet 100% dezelfde zijn omwille van zijn plaats op de NFT chain maar is dat voldoende verschil om de waarde van het origineel te kunnen blijven garanderen, serieus mijn twijfels daarover.

Daarmee, ik zie zo'n NFT enkel werken als die onder beheer is van een partij die een serieuze interesse heeft om zijn platform schoon te houden.
Niet het wilde westen zoals dit. Daarmee dat ik zeg dat als er ooit iets komt van NFT en games dat dat waarschijnlijk bij een centrale partner zal steken die ervoor zorgt dat het platform geen vuilnisbelt wordt. Niet op een publieke chain zoals dit.

Nintendo gaat geen Pokemon NFT's lanceren op een publieke chain waar dit ook op staat :p.
 
Ik geloof vooral in NFT's voor gaming en ruilkaarten, ik denk dat platformen zoals Wax (WAXP) een moeie toekomst tegemoet gaan. Stel dat die nu eens een deal kunnen sluiten met Nintendo, EA of Disney dan zou die coin pas echt vliegen.
 
1) Ja, dat zetten ze erop maar is dat juridisch afdwingbaar?

Wel nu grappig met die bored ape club dat er blijkbaar al klonen zijn van dat project :p. Als dat nu al zo'n vuilnisbelt is, wie wil er dan daar serieus mee bezig zijn? Hoe lok je het grote publiek ermee? Hoe lok je serieuze bedrijven hierin mee?

Mutant ape club, Bored kennel Club, spacepunkclub,...
Wat is er hier nu nog uniek aan?

2) Ja inderdaad. Desnoods smijt de designer er paar versies extra op zonder een woord te zeggen aan WVA. Kan allemaal.
Het is niet zoals een schilderij van een kunstenaar die 100% identiek herschilderd kan worden.
De nieuwe NFT gaat ook niet 100% dezelfde zijn omwille van zijn plaats op de NFT chain maar is dat voldoende verschil om de waarde van het origineel te kunnen blijven garanderen, serieus mijn twijfels daarover.

Daarmee, ik zie zo'n NFT enkel werken als die onder beheer is van een partij die een serieuze interesse heeft om zijn platform schoon te houden.
Niet het wilde westen zoals dit. Daarmee dat ik zeg dat als er ooit iets komt van NFT en games dat dat waarschijnlijk bij een centrale partner zal steken die ervoor zorgt dat het platform geen vuilnisbelt wordt. Niet op een publieke chain zoals dit.

Nintendo gaat geen Pokemon NFT's lanceren op een publieke chain waar dit ook op staat :p.
1) Lijkt me van wel ja, want dat staat letterlijk zo in de terms of service van BAYC.

MAYC, BAKC behoren beiden tot het BAYC ecosysteem. MAYC is een soort van "silver tier" voor mensen die zich geen bored ape kunnen veroorloven. BAKC is een soort van companion voor BAYC die utility heeft in hun komende roadmap maar is geen membership tier.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met hoe je serieuze bedrijven kunt lokken hier mee? Waarom wil je bedrijven lokken naar BAYC-NFT's?

2) Als jij een succesvolle NFT collectie hebt gedropt. Laten we zeggen de DogFacedGod collectie. Dat staat onder een bepaald smart contract en iedereen weet dat dat de authentieke collectie is. Dan gaan er uiteraard ook neppe/scam DogFacedGod collecties zijn net zoals er ook neppe/scam Rolex horloges zijn. Lijkt me dan toch logisch dat wanneer Pieter Janssens een DogFacedGod NFT wilt kopen hij eentje van jouw originele collectie wilt en niet van een scammer? Zo gebeurt dat al met alle populaire collecties,. Er duiken altijd 'nep' collecties op. Die worden dan verwijderd van de markt plaats.
 
Nintendo gaat geen Pokemon NFT's lanceren op een publieke chain waar dit ook op staat :p.
Vandaar mijn gok op Epik (not financial advice).

Bij de advisors staan Pokémon en Nintendo. En ze hebben al gewerkt met Asphalt 9: Legends.

Is ook de reden dat ik resoluut van die prentjes afblijf en effectief alleen maar wil inzetten op de technologie (alias netwerken, etc...) in plaats van in de effectieve asset zelf. Want populaire aapjes verkopen is voor mij het equivalent van counter strike weapon skins verkopen.

Die aapjes kunnen morgen gene zak waard zijn, ze leven nog altijd op een overcrowded ETH netwerk waar ik al gigantisch veel profit op heb. Ik zie het nut niet. Geef mij dan toch maar netwerken die specifiek gemaakt zijn voor deze dingen te hosten.

Om het samen te vatten: dat specifieke aapje zegt me niets. Een netwerk om 2000 aapjes per seconde uit te kakken, ja daar heb ik oren naar.
 
Laatst bewerkt:
Mijn plan is om na deze bullrun mij wat meer in te kopen in al wat NFT/game gerelateerde projecten zijn. Denk maar aan ENJIN, Decentraland, The sandbox, Verasity, ik lees hier een Epik, ...
Vele paardjes hebben al gelopen de voorbije maanden, beetje laten afkoelen en we springen op de kar in 2022.
 
wat meer in te kopen in al wat NFT/game gerelateerde projecten zijn.
Naamloos-1.jpg

Als er een deftig NFT gaming project op daomaker komt zijt maar zeker, den deze zit erbij.
 
Mijn plan is om na deze bullrun mij wat meer in te kopen in al wat NFT/game gerelateerde projecten zijn. Denk maar aan ENJIN, Decentraland, The sandbox, Verasity, ik lees hier een Epik, ...
Vele paardjes hebben al gelopen de voorbije maanden, beetje laten afkoelen en we springen op de kar in 2022.
Kan misschien geen slechte zet zijn, in een bear market kan je een paar landen kopen voor een fractie van wat het nu kost, die dingen zullen wellicht -90% gaan tov de bull market peak. Tenzij we deze keer geen echte piek gaan zien en we in een soort supercycle terechtkomen.
 
Sinds de komst van het internet hebben we een internet gehad waar we geen digitaal eigenaarschap hebben, terwijl we nu met NFT's over gaan naar een web 3.0 waar je wel eigenaarschap hebt over digitale assets. Bijvoorbeeld, World of Warcraft. Je in game currencies, je in game wapens, daar ben jij niet de eigenaar van. Die staan allemaal op Blizzard servers en als zij zeggen we gaan Spector nu bannen dan sta je daar mooi want al die currencies, wapens, zijn gewoon entries in databases van Blizzard. Als je nu 5 jaar in de toekomst kijkt en er online games zijn genre WoW waar de currency een crypto token is voor die game (zoals Axie Infinity al heeft gedaan) en waar jij de wapens bezit (zonder dat Blizzard ze kan afnemen wanneer zij willen) dan staan we een heel stuk verder. Een ander voorbeeld zijn digitale communities met real life utility. Bv die Bored Ape Yacht Club. Je kan enkel naar Apefest gaan wanneer je zo'n aap NFT hebt. Een ander voorbeeld is digitale kunst. Ja, je kan idd "right click save" doen zoals veel onnozelaars denken maar dat is zoals een foto nemen van mijn huis. Je bent niet de eigenaar van mijn huis omdat je een foto laat zien aan mensen van mijn huis.

Die apen zijn de outlier. De eerste pfp collectie waar het 'community first' is en ze zo veel mogelijk waarde proberen te hangen aan die NFT's voor de eigenaars er van wat betekent: als je de aap hebt, dan kan je meedoen aan vanalle leuke zaken (zoals dat boven genoemde Apefest dat net een 2-tal weken geleden was in New York). De meeste van die pfp (profile picture) collecties komen niet voorbij de 2E met het overgrote merendeel dat onder de 1E zit en daar nooit boven uit komt.

Nu, ik probeer mensen hier niet over te halen om met NFT's te beginnen, gewoon om even een ander perspectief te laten zien. Er was heel wat grof geld te verdienen daar de voorbije kwartalen.
Uhu.

LoFQc6r.jpg
 
Oke, je hebt hier wat tekst geplaatst... en? Wat ben ik er mee dat iemand foutief heeft geschreven dat een NFT houder geen rechten heeft op het werk?

0QSEPhM.png


Het grappen terzijde, dat hangt af van collectie tot collectie. Bij BAYC, zoals ik reeds zei, hebben houders de volledige rechten over hun aap. Moest the Pokemon Company een NFT collectie lanceren, ga jij niet de volledige commerciele rechten hebben over jouw Pikachu NFT.
 
Laatst bewerkt:
Kan misschien geen slechte zet zijn, in een bear market kan je een paar landen kopen voor een fractie van wat het nu kost, die dingen zullen wellicht -90% gaan tov de bull market peak. Tenzij we deze keer geen echte piek gaan zien en we in een soort supercycle terechtkomen.

Supercicle of niet, imo zijn heel wat metaverse projecten niet perse overpriced, maar ze hebben hun run al zowat gehad.
Alles kan nog verder lopen, maar ik besluit dat ik niet verder op lopende paarden ga gokken.
We zien wel, komt er een bear, ga ik ervoor. Wordt het een supercycle, tja, kansje verkeken dan zeker? :)
 
StarAtlas op het Solana netwerk is volgens mij ook eentje om in de gaten te houden. (Metaverse)
$ATLAS & $POLIS


 
StarAtlas op het Solana netwerk is volgens mij ook eentje om in de gaten te houden. (Metaverse)
$ATLAS & $POLIS



Dus iemand probeert Eve Online na te maken en daar een blockchain toe te voegen?
 
Dus iemand probeert Eve Online na te maken en daar een blockchain toe te voegen?
Yup, eve online/star citizen, op de laatste unnreal engine maar waar de CEO een financieel expert is die de blokchain integreert.


En er is al redelijk veel beweging qua aankopen van ingame content, ookal is er zelfs nog geen speelbare content.
Binnenkort een soort minigame maar dat zal het eerste en enige speelbare zijn voorlopig.
Veel beweging ook in hun Discord met +100k members.
En die Michael wagner weet precies toch wel met wat ie bezig is.

Dus ik denk persoonlijk dat het niet dwaas is als je een beetje met crypto bezig bent om een (klein?) bagje $ATLAS en $POLIS (star atlas DAO) opzij te zetten.

Ik heb dat positief gevoel voorlopig bij maar 1 ander blockchain game/nft project en dat is SANDBOX, denk ook daar dat het geen kwaad kan een beetje $SAND te hebben.

NOT financial advice! Maar ik weet wel wat ik met een deeltje van mijn 13de maand ga doen binnenkort. :)

cary-farming_Star_atlaas.png


image0.png


image2.png


image0.png
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens moeten uitvissen hoe ik een Solana wallet opzet om wat ATLAS te kopen. En dan daar 5 SOL in droppen ofzo.
Phantom wallet, heb ik ook gedaan, makkelijk en snel. Kan je ook als extensie gebruiken in de browser zoals Metamask.
Is ook de recommended wallet voor het project, maar tweede populaire optie is Solflare.
Solflare heeft ook integratie met de ledger hardware.
 
Terug
Bovenaan