Nieuwe setup

Muscleduck

Well-known member
Guys en gals,


Ligt het aan mij dat ik door het bos de bomen niet meer zie? Ik twijfel enorm over wat ik zou doen. Anyways, here goes:

Ik werk en game nog altijd op een i5 2500k. Tot een jaar geleden met 16 GB RAM en OC naar 5.1 GHz. Ik heb mijn moederbord per ongeluk kapot gemaakt en een mini-ITX gekocht met maar 2 RAM slots. Nu werk ik dus op 8 GB RAM. Moederbord is ook 1 of ander brol ding waarmee je tout court niet kan overlocken.
Ik zit ook met 2 mechanische drives die long overdue zijn voor een failure. Ttz, ze zijn beiden 10 jaar oud, dus de badkuipcurve van MTBF stijgt razendsnel.
Ik gebruik voor het wek ook dagelijks een welbepaalde software en op mijn PC is die redelijk traag.
Wachten op de volgende generatie en DDR5 RAM doe ik niet. Je kan zo altijd blijven wachten op het volgende...

Nu, ik wil dus iets nieuws, alleen twijfel ik over hoeveel ik er tegenaan zou smijten. Ik neig naar meteen een mooi budget te voorzien en een deftige te kopen. Anderzijds denk ik soms om alles deftig te kopen behalve de CPU, en te wachten tot de beschikbaarheid beter is.

Toepassingen: gamen en werken. Daarom heb ik eigenlijk mijn zinnen al heel lang op AMD gezet. Zeker met Ryzen 5000.
Budget: geen idee, ik wil gewoon iets deftig

Ik heb voorlopig deze setup voorzien: https://tweakers.net/gallery/102757/wenslijst/?wish_id=2333556

Enkele opmerkingen:

- geen case voorzien omdat ik die zelf wil bouwen
- PSU is een placeholder omdat ik een 'mining' GPU wil gebruiken omdat die plat zijn
- geen GPU omdat ik mijn RX 580 voorlopig wil houden. De prijzen zijn van de pot gerukt tegenwoordig
- veto tegenover MSI, die krijgen geen cent van mij

Feedback wordt zeker geapprecieerd.

Grts,
Muscleduck
 
Wat voor soort case wil je bouwen, want je hebt een SFF PSU gekozen en die zijn een pak kleiner dan full size PSU's en niet in een ATX tower passen zonder adapter. Met een full size ATX mobo ga je niet veel kunnen doen met een SFF PSU.

Ik zou iets als dit kiezen, kan je nog perfect verder op gaan en zelfs een 3090 erbij steken (als je die echt nodig voor bvb. zwaardere toepassingen dan gamen).

Vmcf37M.jpg

Samengesteld bij megekko.nl

Tijdje terug nog een soortgelijke setup voor iemand van 9lives gebouwd. Met datzelfde mobo, 5600X, 16GB Vengeance Pro 3600MHz, 3070 TUF en 2x Kingston A2000 NVMe. Systeem start op 6 sec. op en is direct operationeel.

Wat voor GPU wil je gebruiken? Een single slot GPU zal wel wat warmte vrijgeven omdat die eigenlijk geen deftige koeling hebben voor uren te liggen gamen.
 
Thx voor de setup! Ik ga de moederborden eens moeten bekijken. Ik wil eigenlijk een full ATX moederbord in een SSF PC formaat proberen werken. Althans, dat is nu toch het plan. Gezien ik nog niet weet hoe de case afgewerkt zal worden blijft het oon voorlopig een soort open Bench. De GPU die ik momenteel heb is een ROG STROX RX 580. Een 2.5 of triple slot gigant.
 
Thx voor de setup! Ik ga de moederborden eens moeten bekijken. Ik wil eigenlijk een full ATX moederbord in een SSF PC formaat proberen werken. Althans, dat is nu toch het plan. Gezien ik nog niet weet hoe de case afgewerkt zal worden blijft het oon voorlopig een soort open Bench. De GPU die ik momenteel heb is een ROG STROX RX 580. Een 2.5 of triple slot gigant.
Np. Dat Asus bord is 1 van de betere mobo's voor zwaardere CPU's zoals 3900X, 3950X, 5800X, 5900X, 5950X met nog voldoende headroom voor OC'en.

Iets in de aard van Lian Li PC07S dan?

Merendeel van de GPU's zijn tegenwoordig allemaal 2, 2.5 of 3 slots.
 
Ik zou bij de RAM versie blijven die je in je eerste post kiest ipv die uit Ascari's voorstel. De jit die eindigt op NC is SK Hynix en de N is Samsung B-Die. Ik heb beiden gehad. De NC is gewoon XMP op en klaar, die kan niet of nauwelijks strakker. De N is al sneller in XMP door de strakkere secundaire timings, maar die kan je als je bord dat toelaat nog een stuk strakker zetten... Bij mij staat die nu in CL14-15-15-36 en dat geheel scheelt met toch 5-6% FPS ten opzichte van de eerste kit.
 
Ik zou bij de RAM versie blijven die je in je eerste post kiest ipv die uit Ascari's voorstel. De jit die eindigt op NC is SK Hynix en de N is Samsung B-Die. Ik heb beiden gehad. De NC is gewoon XMP op en klaar, die kan niet of nauwelijks strakker. De N is al sneller in XMP door de strakkere secundaire timings, maar die kan je als je bord dat toelaat nog een stuk strakker zetten... Bij mij staat die nu in CL14-15-15-36 en dat geheel scheelt met toch 5-6% FPS ten opzichte van de eerste kit.
Ik weet dat Ryzen snel RAM leuk vindt, daarom dat ik die set gekozen had. Strakke timings, en met wat geluk IF op 1900 krijgen om 2:1 te draaien :)

Np. Dat Asus bord is 1 van de betere mobo's voor zwaardere CPU's zoals 3900X, 3950X, 5800X, 5900X, 5950X met nog voldoende headroom voor OC'en.

Iets in de aard van Lian Li PC07S dan?

Merendeel van de GPU's zijn tegenwoordig allemaal 2, 2.5 of 3 slots.
Het enige idee dat ik momenteel heb is een omgekeerde T op pootjes. Het is eigenlijk mijn bedoeling rond de 12 liter te blijven. Moederbord op zijn zijkant met IO naar onder (yup) aan 1 kant, met misschien GPU er voor, verticaal. Achterkant zou een 'mining' PSU komen. Omdat die over 't algemeen enkel 12V aansluitingen hebben zou het moederbord zelf gevoed worden met een pico PSU. Ik moet alleen nog eens die stuff kopen en zien of dit hoegenaamd functioneert, al zie ik niet echt problemen.

Voor de case zelf heb ik al enkele ideeën gehad qua materialen en vorm. Ik wou dit eerst in 3D tekenen, maar ik ga gewoon iets bouwen en dan zie ik wel waar ik kom. Ben ik niet tevreden, dan herbegin ik of bekijk ik een andere oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Waarom het veto tegen MSI? Ik ben er net tevreden over, Gigabyte daarintegen 🤮

De Sharkoon Rev 200 & 220 hebben de IO naar boven gericht, misschien kun je eens een build video bekijken hoe die dat doen om wat ideeën op te doen.
En idd, die prijzen van die nieuwe graka's :eek:
 
Waarom het veto tegen MSI? Ik ben er net tevreden over, Gigabyte daarintegen 🤮

De Sharkoon Rev 200 & 220 hebben de IO naar boven gericht, misschien kun je eens een build video bekijken hoe die dat doen om wat ideeën op te doen.
En idd, die prijzen van die nieuwe graka's :eek:
Zal iets van vroeger zijn, waarschijnlijk. Tegenwoordig is MSI wel heel deftig. Heb al vaak PC's gebouwd met MSI borden en heb nog geen enkel probleem gehad.
 
Waarom het veto tegen MSI? Ik ben er net tevreden over, Gigabyte daarintegen 🤮

De Sharkoon Rev 200 & 220 hebben de IO naar boven gericht, misschien kun je eens een build video bekijken hoe die dat doen om wat ideeën op te doen.
En idd, die prijzen van die nieuwe graka's :eek:
Zal iets van vroeger zijn, waarschijnlijk. Tegenwoordig is MSI wel heel deftig. Heb al vaak PC's gebouwd met MSI borden en heb nog geen enkel probleem gehad.
Omdat dat een strontbedrijf is met shady praktijken. Laatste voorbeelden zijn de CEO die 'van het dak valt' en het debacle met reviews afkopen.

Ik heb geen ervaring met Gigabyte maar ik stond er wel open voor. Al blijft Asus wel mijn absolute nr 1.
 
Omdat dat een strontbedrijf is met shady praktijken. Laatste voorbeelden zijn de CEO die 'van het dak valt' en het debacle met reviews afkopen.

Ik heb geen ervaring met Gigabyte maar ik stond er wel open voor. Al blijft Asus wel mijn absolute nr 1.
Asus is inderdaad wel 1 van de betere merken, imho. Mijn Asus X99 mobo is al 5 jaar oud en werkt nog zonder issues.

Gigabyte ben ik echt geen fan van. Vooral de BIOS is echt super slecht. Ben de BIOS van Asus borden zo gewoon.
 
Nog een ASUS fan hier, zeker voor moederborden.
Ik heb een MSI 1080Ti en die doet het ook heel goed, destijds had die de stilste koeler en daarom heb ik die gekozen. Vandaag zou ik terug een ASUS kiezen. De tech op zich is ok, maar het laatste jaar heeft MSI zich als bedrijf wat misdragen, daarom kies ik liever niet voor hen.
 
ook een plusje voor Asus, hoewel ik de laatste jaren veel Asrock gebruik. Geen problemen mee, scherp van prijs en veel features.
 
Ik kan het veto tegen MSI ergens wel begrijpen. Ik heb eerder deze maand een RTX 3070 gekocht van MSI en zeer tevreden mee.

Maar het moederbord daarentegen... Zeer veel features, maar de software van MSI komt bij mij zo rommelig over en dan heb ik het over de BIOS en Dragon Center. Ik ben ook fan van ASUS-moederborden, maar ik had de MSI gekocht, omdat daar Wi-Fi antennes meegeleverd waren i.p.v. zo een aparte "haaienvin" om op je case of bureau te zetten. Achteraf gezien vind ik WiFi-antennes toch niet zo praktisch achter de case.
 
'k Heb mijn nieuwe setup gekocht. 't Is een TUF X570 pro WiFi geworden, x5800 en Trident Z Royal. Royal omdat de latjes die ik wou (2 x 16 gb C14 3800 Mhz) niet leverbaar zijn.
De Royal is C14 3600 MHz. Ik ben ook voor 2x 16 gegaan omdat de 8 GB latten single rank zijn en deze dual rank, wat blijkbaar een merkbare performanceboost geeft met Ryzen.
De Royal is niet echt subtiel te noemen maar ah, de prijs was eigenlijk ook wel goed.
Qua koeling (d'oh, toch geen koeler meegeleverd) ga ik straks een Noctua NH-D15 chromax.black ophalen :) Alleen de black was in stock, wat eigenlijk wel nice is, want die zal mijn PC een rustige look geven.
Alleen het case idee zal ik hiermee wel moeten opbergen, maar ik pas me aan.
 
Terug
Bovenaan