De (zoveelste?) nieuwe Setup. Geen high end gedoe, wel voor enkele jaren weer goe!

Vozzie89

New member
Beste BG-leden

Sinds we wat meer thuis vertoeven en mijn GPU het begeven heeft in mijn oldtimer, kriebelt het wel om voor de eerste keer een nieuwe desktop in elkaar te steken.. Nu probeer ik richting €800 max €1000 iets samen te stellen, waar ik weer enkele jaren goed mee zal zijn. Aangezien de GPU's momenteel onvindbaar en onbetaalbaar zijn, heb ik wat tijd om rond de snuisteren en meningen van kenners te lezen. Ik ben voor alle duidelijkheid reeds een 10-tal jaar niet mee in de PC's van tegenwoordig en ben me nog maar enkele dagen opnieuw aan het inwerken. Na uren zoeken en twijfelen, ben ik tot een volgend iets gekomen:

5Csefrs.jpg


Hier moet dan nog een GPU in... Zitten denken aan zoiets als ze ooit weer verschijnen en betaalbaar worden:

bY5eiMm.jpg


Hiermee zit ik eigenlijk al boven budget, maar persoonlijk weet ik ook niet goed welke keuzes te maken. En wie weet ben ik nog iets essentieels vergeten? Misschien is €800 ook niet echt realistisch? en dan nog volgende twijfels....

- een 700W voeding vs een 550W? Wat met die 2x of 4x PCIe?
- een i7 versus een i5? of wat met die ryzen?
- keuze MOBO?
- Keuze CPU cooler?

Heb hier nog 1 SSD 256 GB en 1 HDD 1TB die te recuperen valt.

Kortom... ik ken er zo goed als niks van en kan alle hulp gebruiken :) PC wordt dagelijks voor werk gebruikt, maar in vrije tijd zit er al eens fotobewerking in binnen lightroom & photoshop, wordt er al eens League of Legends gespeeld en hou ik graag de mogelijkheid open om al eens een recente game te installeren.
En dan moet het bouwen nog beginnen ;)
 
Ik sta inderdaad niet echt te springen om dat bedrag tweedehands uitgeven. Enerzijds omdat mijn vorige 2dehands GPU ook nu diegene is die het begeven heeft (terwijl de rest nog ouder is). Wellicht gewoon toeval maar toch... En anderzijds weet je niet wat de vorige eigenaar er allemaal mee uitgestoken heeft. Vaak is de GPU van een game-pc toch wel een onderdeel dat behoorlijk afziet. Maar misschien ga ik helemaal niet veel keuze hebben als ik er iets wil in steken 😭
 
Zonder 2dehands, zoals ik al aangaf... Wat dan? Niet iedereen staat te popelen om zoveel geld uit te geven op de 2de hands markt. De 1660 is gewoon de huidige generatie. Die is niet "gewoon oud". Die is "huidig".

Maar goed, in dit geval dus inderdaad niet interessant.
Op zich is een tweedehands 2070 Super zeker geen slechte aankoop. Die kaarten zijn nog geen 2 jaar oud, dus garantie heb je sowieso. Als je een EVGA kunt kopen kan het zijn dat die zelfs tot 10 jaar garantie heeft.

Zolang je wat stress tests kan doen voor je die kaart koopt, kan er weinig fout gaat.

Tijdje terug een R9 390 tweedehands op Amazon gekocht, die kaart heeft zonder problemen voor een aantal jaar in mijn PC gedraaid (heb ze nadien verkocht omdat ik naar een 1070 ben geüpgrade).
 
Sterker nog, er zijn behoorlijk wat mensen die nog rap een 2060/2070 hebben gekocht omdat ze aan het wachten waren op de 30XX.
Er staan best wat jonge koopjes op regelmatig.

Een GTX1660 is niet "huidig" omdat het gewoon een refresh van een oude kaart is. In dat opzicht is het een dure kaart voor wat ze van prestaties levert.
 
Ik bots hier toevallig op het feit dat de 3060 een minimale voeding van 650W vereist. Niet dat ik er binnenkort eentje in handen zal hebben maar bon. Beter dan toch kijken om mijn 550W om te ruilen voor een 650W?
 
Hangt ervanaf welke 550W PSU. Als dat een fatsoenlijke is moet ge u geen zorgen maken, als dat een pisbakvoeding van 20 EUR is dan zou ik ze vervangen.
 
Over het algemeen wordt daar serieus in overdreven. Is eigenlijk iets dat meer "van vroeger" was, de kwaliteit van voedingen is er eigenlijk de afgelopen 10-15 jaar serieus op vooruit gegaan.

De kaart heeft een piekverbruik van net iets boven de 200w (https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3060-ti-founders-edition/31.html)
De CPU, heeft een opgegeven verbruik van 65 watt. In de praktijk komt dit wel wat hoger uit qua piek. Als ik snel kijk op Anandtech meet men een max piek van 87.88.
Voor de rest, of the top of my head, zal er niet veel verbruik zijn, ik denk iets van 40 watt voor een moederbord, 10 watt per HDD, ... pakt 150 watt.

Dan zit je zelfs met 450Watt goed. :)
Zolang de kwaliteit er is inderdaad.

Sommige voedingen van 450watt zijn gewoon dezelfde als een van 650watt. Met al de "gold/platinum/..." labels. Een voeding maakt een bepaalde curve waarbinnen deze een bepaalde efficiëntie haalt. Zonder belemmeringen, ga je bij een steeds hogere belasting een lager rendement krijgen. (Bij een heel lage belasting overigens ook.) Daarmee dat veel voedingen lager gelabeled worden en dan in (beperkte) mate een lager punt van beveiliging krijgen.

Vroeger was er zo'n site die voedingen heel in depth testte, waarbij er soms voedingen van 450Watt waren die gemakkelijk 600Watt load aan konden, met een betere efficientie dan een voeding van 650Watt.

Om maar te zeggen, niet te veel zorgen maken om het wattage, kwaliteit is het belangrijkste en tegenwoordig kun je er over het algemeen niet zoveel mis mee doen.
 
De tijd van de 4-rails waar elke rail geen zak vermogen kon leveren is ook al even gepasseerd :)
Ik weet nog dat ik een PC Power & Cooling kocht en dat was revolutionair: 1 dikke 12V rail.
 
Terug
Bovenaan