Nieuwe RAM

Suicider

New member
Ik zou graag mn pc upgraden naar 64 gb ram, maar weet niet welke de beste keuze is.
Ik heb een X570-E gaming moederbord samen met een Ryzen 9 3900X.
Zou ik 2X32 of 4x16 nemen?
Welke mhz en CL moet ik kiezen?

Ik hoor graag advies van jullie.
 
Voor een 3900x is 3600mHz CL16 of 3200mHz CL14 ideaal, dat is ongeveer even veel memory bandwidth. Je moet ook letten op de secundaire timings. Hoe lager de getallen, hoe beter.

Het hangt er vanaf welke topologie je moederbord heeft, een "T-topology" mobo heeft graag 4 sticks, de meeste andere hebben liever 2.

Ik heb een X570 CH Hero en een 3900x en daarop werken zowel 4 als 2-dimm sticks, ik gebruik zelf 32GB (2x16) 3600mHz CL16 met strakke secundaire timings, meer specifiek samsung B-die dat je naar 3600mHz CL14 kan overclocken.

Waarvoor heb je 64GB nodig? VM's of video editing?
 
Voor een 3900x is 3600mHz CL16 of 3200mHz CL14 ideaal, dat is ongeveer even veel memory bandwidth. Je moet ook letten op de secundaire timings. Hoe lager de getallen, hoe beter.

Het hangt er vanaf welke topologie je moederbord heeft, een "T-topology" mobo heeft graag 4 sticks, de meeste andere hebben liever 2.

Ik heb een X570 CH Hero en een 3900x en daarop werken zowel 4 als 2-dimm sticks, ik gebruik zelf 32GB (2x16) 3600mHz CL16 met strakke secundaire timings, meer specifiek samsung B-die dat je naar 3600mHz CL14 kan overclocken.

Waarvoor heb je 64GB nodig? VM's of video editing?
Dit is het moederbord die ik heb: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-e-gaming-model/
Geen idee waar ik kan vinden als het T-topology is of niet.

Ik doe geen editing, gewoon om te gamen en goed te zitten voor de toekomst.
En ik dacht, ik heb betaald voor de 4 RAM slots, ik zal ze ook alle 4 vullen :crazy::laugh:
Of is dat nog totaal overbodig?
The last of us op pc zal toch al minimun 32GB RAM nodig hebben heb ek gezien.

Bedankt voor je antwoord!
 
het gaat u geen 1 fps schelen, noch nu, noch in de toekomst. je kan dat geld evengoed doorspoelen want tegen dat je die ram nodig hebt is het toch te traag gezien je nog op een oud platform zit.

ps5 en xbox hebben slechts 16 GB ( gedeeld tussen gpu en systeem trouwens, dus in de praktijk veel minder) en de komende 5-6 jaar zal dat de baseline zijn. meer dan 32 ga je niet nodig hebben. zelf 16 is genoeg. TLOU heeft minimum 16 GB nodig trouwens. voor returnal stond er ook 32 GB voor max settings maar in d epraktijk dat loopt ook perfect op 16GB.

Die 32 gb recommended is gewoon gerekend met enorm veel marge voor die mensen met 200 chrome tabs open hebben die 5Gb ram in nemen + wat andere bloat apps en er dan niet zouden komen met 16GB ram. dat spel zelf gaat nooit meer dan 16 gebruiken gezien ze ports zijn van consoles die niet eens de volle 16GB benutbaar hebben.

spaar uw centen nog anderhalf jaar voor de volgende generatie videokaarten en cpu's en steek dan een systeempje in mekaar met 2x16gb hoge snelheid ram dat je binnen 4-5 jaar kan upgraden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van 16=>32GB gegaan en ik kom ruim toe!

Jouw bord heeft imo geen T-topology.

Ik heb nog een kit liggen:
G.Skill DDR4 Neo 32GB (4x8GB) 3600Mhz CL16 - (f4-3600c16Q-32gtzn).

Een van de top-kits die je voor jouw platform kan kopen. Ongeopend, nieuw in verpakking. Die werkte prima op mijn X570 Hero (heb hiervoor een identiek kitje gehad, maar daar was een fabricagefout mee waardoor ik deze in de plaats heb gekregen). Ik had in tussentijd die kit dus vervangen door 2x16GB van dezelfde SKU.

Moest je interesse hebben doe je maar een bod.

Ik volg zaj overigens, ik zie niet in waarom je 64GB nodig hebt, tenzij voor heel specifieke industriële of grafische toepassingen, of als host voor virtuele machines.
 
Thx voor de input, ik ken namelijk niet veel van PC's en ik weet niet als dit veel invloed heeft voor te gamen en stream te zien op 2de scherm.
Ik heb momenteel deze zitten: G.Skill Aegis 32 GB DDR4-3000 PC
Zou een hoger mhz en een lagere CL iets van verschil maken, of zijn die G.Skills genoeg?
Anders laat ik ze gewoon zitten.

Bedankt alvast voor de hulp @zaj & @zephir !
 
dat gaat amper verschil geven . ergens tussen de 2 en 5% fps. buiten in een handjevol games waar je meer haalt uit die 32gb. uw videokaart is de bottleneck in uw systeem. je had beter doorgespaard voor iets beter.
 
dat gaat amper verschil geven . ergens tussen de 2 en 5% fps. buiten in een handjevol games waar je meer haalt uit die 32gb. uw videokaart is de bottleneck in uw systeem. je had beter doorgespaard voor iets beter.
Thx voor de hulp!
Ik zit met een 2080ti, toen 1 van de betere nieuwe kaarten die ik kon kopen toen ik m'n systeem samenstelde.
Zal dan met tijd kijken om helemaal up te graden.
 
Hmm, dat ga je wel voelen.

Er zijn wel wat comparisons te vinden online over hoe RAM performance beïnvloedt. Niet alle platformen zijn er even gevoelig aan, maar AMD Zen 2 dus nog wel. Hier een omstandige test: link

TL:DR tot 10% verschil tussen het traagste en het snelste geteste setje, maar heel applicatie-specifiek. Sommig hebben graag veel mHz, andere liever heel strakke timings. Hoe hogere max FPS je speelt (gerelateerd aan resolutie) ook hoe meer effect je hebt van RAM snelheid. Voor 1080p high fps met een monster GPU heb je beter ram nodig dan voor lazy 4k met een tragere GPU.

Mijn eigen ervaring is van 2333mHz run of the milll DDR4 op een 7700K=> 3600mHz CL16 met trage secundaire timings op een 3900x naar high end 3600 CL 16-16-16-36 is dat je vooral de lowest 1% FPS daar veel baat bij hebt. Die set die je nu hebt is suboptimaal en ik denk dat je meer dan 5% winst gaat hebben overall, + je systeem wordt "snappier" met sneller ram. Of het je euro's waard is aan jou te bepalen.

Ik had 5% FPS winst op mijn 3900x in XMP 3600 16-16-16-36 => custom timing 3600mHz CL14 alleen al met mijn kit beter te configureren. Daar moet je dan nog een aantal % bovenop tellen voor de switch van 3000mHz CL16-18-18-38 naar 3600 CL16-16-16-36.

Dat vond en vind dat de moeite waard voor de kost, maar da's ieders eigen keuze.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat ga je wel voelen.

Er zijn wel wat comparisons te vinden online over hoe RAM performance beïnvloed. Niet alle platformen zijn er even gevoelig aan, maar AMD Zen 2 dus nog wel. Hier een omstandige test: link

TL:DR tot 10% verschil tussen het traagste en het snelste geteste setje, maar heel applicatie-specifiek. Sommig hebben graag veel mHz, andere liever heel strakke timings. Hoe hogere max FPS je speelt (gerelateerd aan resolutie) ook hoe meer effect je hebt van RAM snelheid. Voor 1080p high fps met een monster GPU heb je beter ram nodig dan voor lazy 4k met een tragere GPU.

Mijn eigen ervaring is van 2333mHz run of the milll DDR4 op een 7700K=> 3600mHz CL16 met trage secundaire timings op een 3900x naar high end 3600 CL 16-16-16-36 is dat je vooral de lowest 1% FPS daar veel baat bij hebt. Die set die je nu hebt is suboptimaal en ik denk dat je meer dan 5% winst gaat hebben overall, + je systeem wordt "snappier" met sneller ram. Of het je euro's waard is aan jou te bepalen.

Ik had 5% FPS winst op mijn 3900x in XMP 3600 16-16-16-36 => custom timing 3600mHz CL14 alleen al met mijn kit beter te configureren. Daar moet je dan nog een aantal % bovenop tellen voor de switch van 3000mHz CL16-18-18-38 naar 3600 CL16-16-16-36.

Dat vond en vind dat de moeite waard voor de kost, maar da's ieders eigen keuze.
Welke ram zou je dan voorstellen?

Als je het zo zegt, dan klinkt het wel interessant.
 
Alles wat op de QVL lijst van je moederbord staat werkt gegarandeerd.
Ik ging voor 3600mHz CL16-16-16-36 en ben daar heel tevreden van. Dat zijn strakke timings voor 3600mHz, maar er zijn ook modules met dezelfde snelheid en wat lossere timings. 3200mHz CL14 is meestal vergelijkbaar in performance dan 3600/16 maar soms wat duurder.
 
Terug
Bovenaan