Naar welke podcast luister jij?

Darknet Dairies: Verhalen over computer hacks doorheen de geschiedenis, niet echt technisch maar wel entertainend gebracht.
 
Bij mij zijn er een drietal:
99percent invisible: Verbaast me dat deze hier nog niet gepasseerd is. Een podcast met erg hoge productiekwaliteit over allerhande minder bekende of vergeten onderwerpen die met kunst, design en geschiedenis te maken hebben; van architectuur tot kinderspeelgoed. De maker heeft ooit een uitzending over het ontwerp van vlaggen als TED-talk gemaakt: Als je eens wilt geprikkeld worden, neem een kort kijkje:

Freakonomics: Gemaakt door de schrijver van het boek Freakonomics. Als je dat niet kent: een zeer intregerende, vaak grappige, economische blik op onderwerpen die op eerste zicht weinig met economie te maken hebben. Wel altijd zeer inzichtelijk.

The Energy Gang: Een podcast over hernieuwbare energie: Gaat soms wat veel over de zakelijke of legislatieve kant van de zaak, en ook nogal veel op de VS gericht, maar wel zeer inzichtelijk om te weten waar we nu eigenlijk staan en wat de concrete uitdagingen zijn inzake de energietransitie.
 
Iedereen luistert zoveel BE podcasts hier, had ik niet verwacht. Nog niet genoemd:

- Stuff you should know: name says it all... 1 van de (msch gwn de?) oudste en grootste podcasts, staat consistent in top 10 lijstjes van beste podcasts en meestal helemaal vanboven ... en terecht
=> Check any topic you like als starter.

- Reply All: Moeilijk te omschrijven want goes all over the place, maar beke "investigative journalism en human interest stories, over tech en internet in general", ook 1 van de typische top 10ers
=> Check ep 102 & 103 als proever

- How did this get made: Mijn absolute favo, slechte films reviewen, meestal live shows, super grappig. Wederom 1 van de typische top 10ers
=> Check any film die ge kent (die ge zelf goed vindt voor extra bonus punten) als proever

- No such thing as a fish: Fun en funny facts van de makers van QI.

- Unspooled: Niet-recente-movie reviews, AFI top 100 list in seizoen 1 aangepakt (in 100 eps dus), erna wat minder.

- Issue zero: nerd stuff, heel goed, al heeft de kerel een irritante stem

- Song exploder: Muziek nummers nemen en volledig uit elkaar trekken

Space cats peace turtles: Boardgames, en bijna exclusief 1 spel, Twilight Imperium... ja ge kunt dus 100 eps van ~75min vol lullen over 1 bordspel.

- How did this get played: same as above ma met games en minder goed.

- Movie crush: Movie talk
 
Nog een paar tips die hier nog niet aan bod gekomen zijn:
  • Tech45 : wekelijkse technologie podcast (Vlamingen & Nederlanders)
  • Fab4cast : Nederlanders met een pak kennis over één centraal thema, en dit al 150 afleveringen lang, The Beatles en alles wat er bij hoort
  • Mij Gedacht : deze mocht niet ontbreken. Streekgenoten die eerst samen naar een aflevering kijken van F.C. De kampioenen, en deze vervolgens tot in de puntjes diep analyseren en nog veel dieper afdwalen
Als fan ook wel genoten van Listen Up (Oasis) en Striped (The White Stripes)
 
  • Leuk
Waarderingen: Xena
Ik heb er ook nog wel een paar. Veel die al genoemd zijn, een paar andere algemene, en verder een boel NFL-specifieke.
- Adam Carolla Show (waar ik om de zo veel tijd wat pauze van moet nemen, dan wordt het een beetje te veel van hetzelfde)
- Doug Loves Movies
- The Last Achive
- Daves of Thunder
- De Bourgondiërs (kom ik maar niet aan door :D )
- The Civil War and Reconstruction Era (Geen echte podcast, maar stond op het vroegere iTunes U. Het is een Yale course rechtstreeks op podcast, en ongelofelijk interessant. Eén van de beste dingen op Podcasts, maar wel en shittonne om te luisteren)

Muziek:
- The Throwback Podcast

Lopen:
- The Running Crew
- Looppraat

NFL:
- Around the NFL
- Minus Three with Sheck and Schwartz
- Neil Reynolds Podcast
- Rich Eisen Show (af en aan)
- Fantasy Footballers
 
Vroeger vaker met naar het werk te rijden, nu iets minder maar toch:

- Armchair Expert with Dax Shepard
- Radio Headspace
- Literally! With Rob Lowe
- Conan O'Brien Needs a Friend
- Abroad in Japan
- Monday Morning Podcast (Bill Burr)
- Still Untitled: The Adam Savage Project (Tested)
- Unfuck Nation
 
Ik lusiterde vroeger altijd naar A bipolar, A schizophrenic and a Podcast maar die is recent ergens gestopt denk ik. Was altijd tof om naar te luisteren.
 
Eventjes dit topic overlopen omdat ik wel op zoek ben naar een goeie filmpodcast, mag zowel Engels als Nederlands. Bestaat er een podcast die zich richt op het reviewen van films per episode of bepaalde genres of stromingen per episode en zich ook eens waagt aan een niet-blockbuster ?

Uit dit topic heb ik reeds de volgende bijeen gesprokkeld:

Gremlins Strike Back
Ingeblikt filmpodcast
De Filmbelgen
Fokcast
Siftpop
sincast
How did this get made
 
Eventjes dit topic overlopen omdat ik wel op zoek ben naar een goeie filmpodcast, mag zowel Engels als Nederlands. Bestaat er een podcast die zich richt op het reviewen van films per episode of bepaalde genres of stromingen per episode en zich ook eens waagt aan een niet-blockbuster ?

Uit dit topic heb ik reeds de volgende bijeen gesprokkeld:

Gremlins Strike Back
Ingeblikt filmpodcast
De Filmbelgen
Fokcast
Siftpop
sincast
How did this get made
Mijn favoriet is Filmspotting. 2 professionele filmcritici doen per episode een review of 2 van nieuwe films, en daarnaast hebben ze lopende thema's waar ze dan elke week een film van bespreken (bv rond een regisseur, of overlooked movies in een tijdsperiode of iets dergelijks) en ook elke week 1 of andere willekeurige top 5 (top 5 fall movies, top 5 movie circus acts, top 5 women in westerns,...). Zeer goed om nieuwe dingen te ontdekken, en ze horen ook gewoon bij mijn favoriete reviewers. Ze hebben me al dikwijls een film meer doen begrijpen of appreciëren.
 
Eventjes dit topic overlopen omdat ik wel op zoek ben naar een goeie filmpodcast, mag zowel Engels als Nederlands. Bestaat er een podcast die zich richt op het reviewen van films per episode of bepaalde genres of stromingen per episode en zich ook eens waagt aan een niet-blockbuster ?
Ik kijk/luister af en toe wel eens naar Carpool Critics. Die bespreken meestal 1 film per episode, zowel recente als oudere films.
 
Eventjes dit topic overlopen omdat ik wel op zoek ben naar een goeie filmpodcast, mag zowel Engels als Nederlands. Bestaat er een podcast die zich richt op het reviewen van films per episode of bepaalde genres of stromingen per episode en zich ook eens waagt aan een niet-blockbuster ?

Uit dit topic heb ik reeds de volgende bijeen gesprokkeld:

Gremlins Strike Back
Ingeblikt filmpodcast
De Filmbelgen
Fokcast
Siftpop
sincast
How did this get made
- How did this get made blijft de klassieker... al zijn dat niet klassieke reviews noch klassiekers van films :p.

- The director's cut... HEEL goed, podcast van de DGA, elke ep is een (top)regisseur te gast. Ep1 is direct Scorsese en Spielberg die elkaar interviewen... need I say more?

- Unspooled season 1 vond ik erg goed (100 eps voor de AFI top 100 lijst)

- The rewatchables is wel funny

- Cracked movie podcast vond ik erg goed, maar sinds die niet meer op Spotify staan niet meer gevolgd

- The movies that made me vond ik super, hosted door Dante

- Directors club: 1 regisseur / ep

You must remember this en script notes worden ook hoog in het vaandel gedragen, maar zelf nog een niet toe geraakt.


Mijn favoriet is Filmspotting. 2 professionele filmcritici doen per episode een review of 2 van nieuwe films, en daarnaast hebben ze lopende thema's waar ze dan elke week een film van bespreken (bv rond een regisseur, of overlooked movies in een tijdsperiode of iets dergelijks) en ook elke week 1 of andere willekeurige top 5 (top 5 fall movies, top 5 movie circus acts, top 5 women in westerns,...). Zeer goed om nieuwe dingen te ontdekken, en ze horen ook gewoon bij mijn favoriete reviewers. Ze hebben me al dikwijls een film meer doen begrijpen of appreciëren.
Nice die kende ik nog niet, looks good indeed.
 
Algemeen:
Nerdland
WTAA


Nba:
Lowe post
BS podcast
Ryen Rusillo
The mismatch


Japan:
Abroad in Japan
(soms) Sightseeing Japan
(soms) Japan 2.0
(Soms) trashtast podcast.

Met thuiswerk werk ben ik minder op de baan, dus luister ik wel minder podcasts.
 
  • Tech45
  • Friends of Sports - MidMid
  • Sporza: De Tribune, Fichebak, Thuismatch
  • De Klokke (Club Brugge)
  • Nerdland
 
The Woj Pod (NBA)
Sporza podcasts
Ik volgde ook Podvis van vrtnieuws maar ze zijn daar deze zomer blijkbaar met gestopt :(
Tech45
 
Ben wat achterop aan het geraken met mijn podcasts sinds thuiswerk maar momenteel is het vooral "How did this get made" dat opligt.
 
Ik ben door heel Welcome to the AA gegaan een tijd geleden. De gasten waar ik niks mee had heb ik overgeslagen. Ik heb er ook enkele geluisterd waar ik de gast maar vaag kende of waar de beschrijving mijn interesse wekte en ik de gast misschien helemaal niet kende. Toch nog interessante gesprekken gehoord.
Voor de rest nog (uiteraard) het Nerdland maandoverzicht. en de FOKcast van Fokke (leren kennen via WTTAA).
 
Terug
Bovenaan