Heb je naar
Eileen of
Dreams geluisterd? Er zijn namelijk meerdere issues van dit album waarvan één dus
Dreams (niet te verwarren met het
nummer Dreams

).
Zelf refereer ik altijd naar
Eileen, de eerste issue, omdat die trackvolgorde de enige juiste volgorde is imo.
Op die andere issue staan Dreams en Choral namelijk omgekeerd, en is er nog een instrumentale bonustrack (Streaming), die imo helemaal niet bij de rest van het album past. (Niet dat het voor de rest een slecht nummer is.)
Dit was ook de eerste versie waar ik naar luisterde tot ik eens op de originele botste, en sindsdien zet ik die dan ook altijd op.
Choral moet simpelweg als laatste en niet als voorlaatste track komen! Dat nummer is gewoon gemaakt om afsluiter te zijn; een perfect rustpunt na het geweldige
Dreams.
Zelf was ik niet van de eerste keer helemaal mee met dit album eigenlijk. Met Sea Of Melted Land dan weer wel, maar dat kende ik al van lang geleden. Het wordt - terecht - vaak als favoriet van dit album genoemd. Toch kwam de klik nadien snel genoeg.
Ik had het een tijd later een tijdje laten links liggen, maar één keer opgezet en intussen ben ik weer vertrokken.
Het tragere gedeelte van Crazy Notion (openingstrack) vind ik altijd zo geweldig. Het mocht zo nog wel veel langer blijven doorgaan voor mij.
Nog een leuk weetje: moest je er niet op hebben gelet, er zijn vrouwelijke backing vocals te horen in dat nummer; iets wat toch niet vaak voorkomt.
Als AOTW vorig najaar nog had gelopen en het was in die periode aan mij geweest, ik had sowieso voor dit album gekozen.
Ik hoop onder andere deze elpee ergens in een verborgen, stoffig winkeltje in Keulen of Berlijn te vinden volgende maand. Ik heb er wel wat centjes voorover.
Wolfgang Reichmann is destijds trouwens omgekomen door een zeer laffe daad van zinloos geweld. Hij is namelijk neergestoken door 2 dronken mannen en nadien aan zijn verwondingen overleden. Hij was pas 31...