Naar welke muziek luister je nu?

Ondertussen beluisterd de afgelopen dagen

FKA twigs - Magdalene (2019)*: 10/10
Radiohead - OK Computer (1997)*: 10/10
George Clanton - Slide (2018): 9/10
Kelsey Lu - Blood (2019): 9/10
Kate Bush - Hounds of Love (1986)*: 9/10
The Smiths - The Queen is Dead (1986)*: 8/10 (Groot fan van There Is A Light That Never Goes Out hier)
Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell (2019): 7/10 (Venice Bitch is wel één van de mooiste nummers v/d laatste jaren)
Weyes Blood - Titanic Rising (2019): 7/10 (Andromedia is wel een topper)
Caroline Polachek - PANG (2019): 7/10

* = kende ik al
 
Animal Collective en Weyes Blood :thumb:.
Animal Collective wel best fan van (idem voor Panda Bear)
Weyes Blood is een recente ontdekking, maar dat zijn groei-albums. Andromeda vind ik een heel goed nummer. Rest moet ik nog beter leren kennen (beetje vergelijkbaar met Norman Fucking Rockwell van Lana Del Rey qua stijl, maar natuurlijk nog voldoende divers).
 
Animal Collective wel best fan van (idem voor Panda Bear)
Weyes Blood is een recente ontdekking, maar dat zijn groei-albums. Andromeda vind ik een heel goed nummer. Rest moet ik nog beter leren kennen (beetje vergelijkbaar met Norman Fucking Rockwell van Lana Del Rey qua stijl, maar natuurlijk nog voldoende divers).
Hier is een KEXP-opname van Weyes Blood:
'Movies' :love2:
 

Serieus, hoe goed is zij wel niet.... Zoals Rosalia maar dan nog veel beter. Een soort mix van Afro-Colombiaanse en inheems-Colombiaanse (Wayuu/Arawak). Wereldmuziek maar met echt belachelijk veel elektronica en synths, en dan nog eens zware uithalen met de stem dus soort van etherisch, maar het vormt zo een mooi geheel. Zowel La Papessa als Miss Colombia zijn niet normaal goed, maar La Papessa ligt me nog veel meer persoonlijk. Ik kan het echt niet vergelijken. Het is twigs meets Charli XCX meets Rosalia meets wereldmuziek ofzo, idk. Iets in die aard. Doet me ook denken aan Bjork en Arca.
 
Dead Man Ray - Over (album)
David Bowie - Let's Dance (album)
Roxy Music - Manifesto (album)
 
Buscabulla is weer zo een leuke ontdekking. Een beetje een mix van Empress Of en Yukari voor mij. Het beste van 2020 zeker en vast voorlopig.


Ondertussen wat klassiekers aan het luisteren.
Radiohead - The Bends (1995): verlaagd van 9 naar 8/10. Blijft goed, maar ik ben meer fan van OKC, Kid A en Amnesiac, en over de jaren heen dit toch te weinig beluisterd voor een 9 gerechtvaardigd te houden.

Kate Bush - The Kick Inside (1978): Ook nog eens herbeluisterd en verhoogd naar een 9/10. Daarmee is dit nu op dit moment mijn favoriete album van de jaren '70 samen met Comus - First Utterance en het werk van Can dat ik al beluisterd heb tot dusver. (Al is Bauhaus - Bela Lugosi's Dead het beste jaren '70 nummer, maar Wuthering Heights doet niet veel onder).

Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993): Eerste keer aan het beluisteren, en ja dit ligt mij. Echt heel mooi. Begin sterk het idee dat de beste rockjaren toch wel begin jaren '90 zijn. En britpop en post-grunge alles vernietigd hebben. Er zijn weinig "echte/pure" rockalbums waar ik fan van ben na 1995 om niet te moeten zeggen geen.
 
ZvGnNOV.png


Ook een aanrader! Lekker gevoel, maar ook een album dat doorgroeit. Wordt soms het beste vaporwave album ooit genoemd, maar eigenlijk is het niet echt vaporwave, al leunt het er dichtbij, maar het is niet echt pure vaporwave wat goed is, want het is genreverbredend en daardoor zelfs beter.


Lekker om het helemaal te beluisteren. Livin Loose, Make It Forever, Slide, Monster, Encore (prelude) + Walk Slowly zijn zeer goed. Maar elke track is wel goed.

Als je één vaporwave album in je leven beluisterd, let it be this one (al is het niet echt dat, gewoon geinspireerd erdoor, en bepaalde tracks die het wel hebben). Zit zelfs ook wat "shoegaze" in.
 
Veel beluisterd de laatste week:

Jlin - Black Origami
Nick Drake - Pink Moon
Slint - Spiderland (gisteren 30 jaar oud geworden!)
Danny Brown - Atrocity Exhibition
Fennesz - Endless Summer
... And You Will Know Us By The Trail of Dead - Source Tags & Codes
 

Hele album vind je hier. Staat 173ste in all-time toplijst. Werd volledig genegeerd in 2003, en nu wordt het meer en meer beluisterd. Is zo echt een moderne klassieker aan het worden. Bijna 50% van de stemmen komen van afgelopen jaar (terwijl het album in 2003 werd uitgebracht). Klinkt ook echt heel raar voor een album van 2003. Heeft echt zo een vibe van buitenaards te zijn, en niet van deze wereld en al zeker niet in die tijd.

Vergelijkbaar met een soort van experimentele M83 met de gelaagdheid van My Bloody Valentine erbovenop. Tweede album van hen is ook de moeite waard. You'll Never Know Why is van 2009 en hun tweede album. Dit jaar wordt er een nieuwe album gedropt, en de twee singles die gedropt zijn, zijn ook zeer goed (Stab-slow en Walkers Beware! We Drive Into The Sun).



eIjfDH1.png
 
Waar het herbekijken van afleveringen van Professor T op VRT NU toe kan leiden: opeens ben ik naar Händel aan het luisteren...😮

 
Terug
Bovenaan