Waar komt het geld van SpaceX vandaan?
Het heeft al 31 funding rounds achter de rug.
Je denkt toch niet dat die VC's zich niet laten leiden door de verwachting van zakken dollars bij een toekomstige IPO, als ze de market cap van Tesla zien?
Bij Tesla is het gemiddelde loon 70% hoger dan het sectorgemiddelde, en dat verschil is groter bij de top van het bedrijf.
Je ziet, hij is een goede verkoper en personal brander ;-)
Want de cultuur in vele van zijn bedrijven staat eerder gekend als toxisch.
Bij SpaceX heeft Musk zelfs al lang geen financiële en administratieve rol meer. Hij is er chief engineer. Vergeet niet dat de eerste grote successen van SpaceX dateren uit een periode dat het er absoluut niet zo rooskleurig uitzag bij Tesla als nu. In 2019 nog zat Tesla zeer dicht bij faillissement. SpaceX zat ook zeer dicht bij de afgrond bij hun eerste pogingen om een raket in orbit te lanceren, en dat is meer dan 10 jaar daarvoor. Niet veel VC-geld te bespeuren in die tijd. Musk stak er zijn persoonlijk Paypal-fortuin in. Makkelijk om te zeggen dat er veel VC-geld in SpaceX zit nu ze eenmaal het eerste bedrijf geworden zijn met herbruikbare raketten, maar er zat nog een behoorlijk obstakel om daar in de eerste plek te raken... Zelfde bij Tesla.
Sectorgemiddeldes zeggen weinig over het geld dat ingenieurs kregen in de start-up-fase van het bedrijf. SpaceX staat er algemeen bekend om - en dat is ook duidelijk neergeschreven in het boek 'Liftoff' van Eric Berger over de start-updagen van SpaceX- dat ingenieurs er een pak minder kregen dan bij Boeing/Lockheed/Northrop en er meer uren draaiden. Overigens een zeer interessant boek over de effectieve inbreng die Musk zelf had bij SpaceX, dat je mening over Musk als puur een 'sluwe verkoper' toch helemaal onderuithaalt, geschreven door zowat de meest gerespecteerde ruimtevaartjournalist ter wereld. Ik zou eerder argumenteren dat -zodra de start-upfase voorbij is- Elon Musk best zo snel mogelijk weggehaald wordt bij de financiële kant van zijn firma.
Ik vind ook dat je mag opletten met statements als ' staat eerder gekend als toxisch.' Er zijn inderdaad artikels verschenen over racisme, seksisme, op de werkvloer. De vraag is dan of dat ook representatief is; De bedrijven van Elon Musk liggen constant onder de loep. Als er een geval van grensoverschrijdend gedrag in een Ford-fabriek gebeurt, denk je dat dat dan hier in de media gaat komen? Elk geval van GOG is er één teveel, maar de vraag is of het statistisch niet gewoon zo is dat je dat bij bedrijven van die omvang nu eenmaal kunt verwachten. Kan best zijn van niet, maar ik hecht weinig waarde aan individuele artikels die praten over geval X in fabriek Y, want da's toch puur sensatiejournalisme omdat men weet dat mensen doorklikken op artikelnamen met Tesla in de titel.
Nu, je kunt ook de eisen om extreme uren te draaien zien als toxisch, en dan ga ik wel akkoord, met de nuance dat daar wel een serieus onderscheid zit tussen bedrijven met extreem hoge ambities als SpaceX en Tesla enerzijds, en een Twitter anderzijds. Om de ruimtevaart te herdefiniëren of de transportsector koolstofvrij te maken is het ergens wel logisch dat je de beste en meest ambitieuze ingenieurs ter wereld aantrekt. Het is makkelijk om een hoop getalenteerde ingenieurs zonder gezin in hun twintigerjaren aan te trekken die 90 uren willen draaien om de toekomst van de ruimtevaart uit te vinden. Maar Twitter?
met het recente nieuws over de nieuwe 'hardcore' werkfilosofie die Musk bij Twitter wil installeren: Wat een absolute nonsens. Er is toch geen enkele ingenieur die meer uren bij Twitter gaat draaien dan bij een ander bedrijf voor hetzelfde geld omdat ze 'geloven in de missie van Twitter'? Eerlijk, met hoe verschrikkelijk debiel dat Musk dit aanpakt, hoop ik dat Twitter snel volledig opbrandt, en een mooie brandplek van 40 miljard in zijn zakken achterlaat.