Musea

Heb er al waarschijnlijk 200 gedaan over de jaren.

Tegenvallers:
fomu fotomuseum antwerpen (neem aub een voorbeeld aan dat van Charlerloi)
Muhka Antwerpen (de moderne musea in elke andere stad en vooral Gent spraken mij veel meer aan)
(de subsidieslurpers zitten duidelijk op het Antwerpse zuid had ik de indruk)

afrikamuseum, ja, mooi gebouw en daar stopt het ook
museum van de vrijmetselarij (weinig te zien en boeit me ook weinig)
mundaneum in Mons: mooi gebouw, maar een beetje mager om hier een museum rond de bouwen

Museum Dr. Guislain Gent: jammer veel meer van verwacht, 15 min museum over de interessante historie van de psychiatrie en dan 2u tentoonstelling met knutselwerkjes van psychiatrische patienten. daar had ik echt meer van verwacht.

(Al de rest varieerde van zeer goed tot "ik heb het mij toch niet beklaagd dat ik geweest ben.")

Toppers zijn dan:

- treinmuseum in schaarbeek
- de musea in het jubelpark
- persoonlijk vond ik het museum aan de ijzer in Diksmuide ook wel een topper

Laatst bewerkt:
Nog tot 1 oktober loopt de tentoonstelling "Verbeelde Weelde" in het Snijders&Rokoxhuis te Antwerpen.
Ik ben er vorige week naar gaan kijken en was zeer onder de indruk van de werken van de Heem die er te zien zijn.
Bij stillevens denken mensen vaak aan saaie taferelen, maar deze schilderijen waren werkelijk buiten categorie, fantastisch gewoon.
Ook heel leuk dat het museum zelf niet te groot is en een huiselijke sfeer heeft. Ik ga zeker nog eens terug omdat ik toch een museumpas heb.

Wie heeft deze tentoonstelling ook bezocht?

Ik ben er in juni geweest en ik heb daar toen het volgende over geschreven: https://blogmooncat.blogspot.com/2024/06/het-snijders-rockoxhuis-in-antwerpen.html

Heel herkenbaar wat je daar allemaal schrijft.

De topwerken van de Heem hangen op de bovenste verdieping maar tegen die tijd moest ik ook even mijn hoofd terug leeghalen om de schilderijen terug goed te kunnen onderscheiden. Maar ik vind het museum net de juiste grootte hebben hiervoor.

En ook leuk dat je niet alles van de Heem in een aantal zalen ziet, ondertussen kom je inderdaad nog in andere zalen met objecten en schilderijen van andere schilders, waardoor het afwisselend blijft. En onderweg even in het stadstuintje zitten.

Terug
Bovenaan