Mogelijke stappen bij webshop die weigert terug te betalen

Licargon

Active member
Dag BG!

Ik heb 0.0 ervaring met dit soort onnozele praktijken van winkels, dus ik hoop dat er hier iemand zit met ervaring / kennis? :)

Kleine tijdslijn om de context te scheppen:
  • 29 november: bij meubelwinkel X (webshop, hebben ook fysieke winkels) een bestelling voor 725.40 geplaatst
  • 6 december: Levertermijn werd ineens een pak uitgesteld, dus gemaild om de order te annuleren
  • 16 december: Nog niets teruggehoord, dus nog eens gemaild om de order te annuleren
  • 21 december: Antwoord terug, rekeningnummer gevraagd
  • 23 december: Order op het portaal kwam op 'Vraag voor terugbetaling'

Sindsdien is er niets meer veranderd. De winkel nog 6 a 7 keer gecontacteerd over de voorbije maanden, en geweldige antwoorden gekregen als:

'We zijn volop bezig met een nieuw terugbetalingssysteem vandaar dat er helaas vertraging kan opzitten of dat we niet altijd meer kunnen nagaan welke orders er nu wel of niet moesten terugbetaald worden
De betaling zal zo spoedig mogelijk inorde worden gemaakt alvast onze excuses hiervoor maar we doen ons uiterste best om de klant beter van dienst te kunnen zijn met de nieuwe systemen. '

'We lopen een beetje achterop door een nieuw terugbetalingssysteem die de drie stromen en platformen moet verbinden.
Ik zie dat dit zal uitgevoerd worden eind volgende week.
Mijn collega, en de eigenaar, zal jou hier eind volgende week vanop de hoogte houden.'

En

'Ik geef dit nogmaals door aan de verantwoordelijke. '

Needless to say, heb ik nu (3.5 maand na datum) nog altijd mijn geld niet gezien, en de beloofde antwoorden blijven volledig uit. Sinds kort hebben ze ook een telefoonnumer, maar dan komt ge bij de klantendienst uit, en die hebben niets met de boekhouding te maken. Verdere manieren om contact te zoeken zijn/waren er gewoonweg niet.

Order was betaald via KBC, niet met kredietkaart (anders was dit al LANG van de baan...)

Dus de vraag: Wat zijn de mogelijke volgende stappen? Ik heb niet de juiste rechtsbijstandsoptie voor geschillen in mijn familiale zitten, als ik zoek naar ombudsdiensten vind ik geen sluitend antwoord waar ik hiermee terecht kan (kastje naar de muur op al die sites :S ). Mensen manen mij nu aan om een ingebrekestelling aangetekend op te sturen, maar de voorbeelden online die ik vind gaan over schade en onbetaalde facturen, lijkt me niet volledig aan de orde hier?

Via TestAankoop hun publiek klachtenplatform heb ik ook al eens het verhaal gedaan, maar dit is automatisch afgesloten na een maand. Enige reactie die ik heb gehad was hun autoreply met 'Het is druk, binnen de 72u proberen we je mail te behandelen', en allicht telt die als antwoord...

Iemand een idee wat de logische volgende stappen zijn? Te lang goedgelovig geweest en blijven mailen, maar op dit moment ben ik het gewoon kotsbeu. Het geld boeit me zelfs niet meer, zolang hun het ook maar kwijtgeraken.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Voorstel van Monkytiger kan inderdaad helpen (en is misschien wel het meest effectieve/snelste).

Anders:

1) Inderdaad in gebreke stellen via aangetekend schrijven; wat meer info over je rechten hier. Vermoedelijk voorzien hun algemene voorwaarden in interesten, forfaitaire schadevergoeding e.d. bij laattijdige betaling door de klant. Ik zou deze ook vragen op het uitstaand bedrag.
Kan je eenvoudig zelf opmaken (op basis van modellen FOD). Desnoods kan ik deze even voor jou nakijken/aanpassen.
2) Klacht neerleggen bij https://consumentenombudsdienst.be/nl.
3) Europees platform voor geschillenbeslechting inschakelen: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wij hebben zelf ook meubels gekocht bij een hele hoop winkels in oktober/november en bij een levering is de leverdatum nu uitgesteld naar november volgend jaar (ipv april). Wel correcte opvolging (en schadevergoeding) van de betrokken winkel (dokinteriors).

Op zich dus niet abnormaal, maar als je kan annuleren, zal je best de algemene voorwaarden eens nalezen hoe het zit. Post die eventueel hier. Liefst met onleesbaar maken van de naam van de winkel.
 
Wij hebben zelf ook meubels gekocht bij een hele hoop winkels in oktober/november en bij een levering is de leverdatum nu uitgesteld naar november volgend jaar (ipv april). Wel correcte opvolging (en schadevergoeding) van de betrokken winkel (dokinteriors).

Op zich dus niet abnormaal, maar als je kan annuleren, zal je best de algemene voorwaarden eens nalezen hoe het zit. Post die eventueel hier. Liefst met onleesbaar maken van de naam van de winkel.

Uit de voorwaarden:

Het verzakingsrecht kan ook uitgeoefend worden nadat de aankoop gedaan is, maar vóór dat de bestelling verzonden is. Hiervoor dient de klant een mail te schrijven en te verzenden naar X, waarin zij vermelden dat zij willen afzien van de aankoop. In dat geval zal de terugbetaling gebeuren binnen de 14 werkdagen na ontvangst van de annulatie van de bestelling.

En gezien mijn order op 'Vraag tot terugbetaling' staat sinds 23 december hebben ze deze annulatie effectief geregistreerd.

De 2 meest relevante passages zijn dezen uit de FAQ:

Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?​


Categorie bestellingen

Bestelling annuleren​

Je kan een bestelling annuleren door ons te contacteren via de livechat of het contactformulier. Onze online adviseurs zullen dat dan zo snel mogelijk in orde brengen.

Bestelling wordt al verwerkt of is al verzonden​

Als je een bericht gekregen hebt dat je bestelling al in productie is of verzonden is kan je de bestelling bij aflevering kosteloos terug meegeven. Je kan uiteraard ook beroep doen op 30 dagen retourrecht.

30 dagen retourrecht​

Als klant heb je volgens de Belgische wetgeving 30 dagen retourrecht. Dit wil zeggen dat je binnen deze 30 dagen het artikel mag retourneren ongeacht de reden maar wel in goede, liefst originele staat en verpakking.
Het terug ophalen van jouw meubelen heeft een éénmalige retourkost van 50 euro. Je kan ze ook zelf gratis terugbrengen na het maken van een afspraak met één van onze adviseurs.

Hoe snel word ik terugbetaald na annuleren​


Categorie algemene voorwaarden, herroeping en retour

Bestelling nog kunnen annuleren?​

Dan wordt je betaling onmiddelijk terruggestort. Het bedrag ontvang je binnen enkele dagen tot maximaal 14 dagen op je rekening afhankelijk van de bank en de gekozen betaalmethode.

Heb je een bestelling geretourneerd?​

De terugbetaling zal uitgevoerd worden wanneer de producten terug in ons magazijn zijn aangekomen waar ze op eventuele schade worden gecontroleerd.

Overzichtstabel terugbetalingstermijnen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de gemiddelde terugbetalingstermijn per betaalmethode na ontvangst van de geretourneerde artikelen in ons magazijn.
Met eronder een tabel waar duidelijk bij betaalmethode 'Bancontact' staat dat het binnen 3 werkdagen verwerkt wordt, en dan binnen de 3-30 dagen terug zal verschijnen (naargelang de bank)

Naar de winkel rijden leek mij eerder iets dat meer kwaad dan goed kon doen eigenlijk, + Tis 1u20 rijden (zonder file), dus om er dan te staan als er niemand buiten het winkelpersoneel is... :/ Leek me eerder ne last resort.
 
Wat ns_man en toru zeggen.

Ik heb een paar maanden geleden iets gelijkaardig meegemaakt en na veel mailen en 3 keer de klantendienst bellen heb ik hen tijdens dat derde telefoontje zeer duidelijk gemaakt dat ik me niet zou laten afschepen en ik met veel plezier gerechtelijke stappen zou ondernemen - en dat dat hun beste dag niet zou zijn. De week erna werd het geld ineens teruggestort.
Ons plan B was geweest van op een zaterdag naar hun grootste fysieke winkel te gaan en duidelijk te maken wat voor amateuristisch stelletje halve oplichters het zijn, ik heb uit goede bron vernomen dat dat vaak ook zeer goed werkt. Gerechtelijke stappen zijn voor mij altijd een plan C omwille van het gedoe en de kosten.
 
In een winkel correct maar duidelijk merkbaar van uw tak gaan maken helpt heel vaak. Maar het probleem zit hem bij de zuiver digitale webshops. Dat heb je waarschijnlijk wel minder als het op meubels aankomt.
 
Na 5 maanden nog steeds geen deftige reactie is toch wat teveel van het goede...

Kans is misschien klein maar even kijken of je in je rechtsbijstandsverzekering een consumentendekking hebt. Zo ja, deze inschakelen zodat die een aangetekend schrijven kan sturen naar de meubelzaak, vermoed dat ze dan behoorlijk snel zullen terugbetalen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan