Hoeveel uur per dag is een bediende in België gemiddeld gezien eigenlijk echt aan het werken? Aangezien de meesten hier bediende zijn, en blijkbaar de ganse dag op dit forum posten, denk ik niet dat de meerderheid 8u effectief werkt. Ik zou zelfs durven zeggen dat 6u een maximum is bij velen als je alles bij elkaar telt zoals naar toilet gaan en ondertussen kwartier op de smartphone zitten, privé mails versturen, surfen, chatten, babbelen met collega's, rondhangen aan het koffie apparaat, roken, bellen ...
De meesten mogen hier echt niet klagen over hun werkdruk denk ik. En als er dan moord en brand geschreeuwd wordt omdat de werkgever bepaalde websites gaat blokkeren, internetverkeer monitort of prestatiefiches bijhoudt, dan zegt dat eerder iets over de werknemer dan over de werkgever. Velen leiden gewoon een luilekker leventje op kantoor, mezelf incluis. Natuurlijk dat een groot deel weigerachtig staat tegenover meer controle, want dit betekent of harder werken, of ander werk zoeken.
Wat een bullshit om dit te veralgemenen. Dit lijkt inderdaad erg veel op zelfprojectie.
Leuk dat jij als ambtenaar werkt of in een sector waar het niet zo nauw steekt en waar er marge in overvloed is zoals de petrochemie of de bouwsector, maar trek dit niet door naar elke sector aub. Laat mij even uit de biecht klappen waarom ik dit topic geopend heb. De laatste 2 jobs die ik heb gedaan (als ingenieur/bediende), daarvan moet elke minuut (!) arbeidstijd bijgehouden worden, en toegekend aan een specifieke taak. Aan elke taak is een begrootte tijd toegekend. Van elke taak worden gemiddeldes gemaakt. Van elke persoon worden er statistieken getrokken per project, per taak, per deeltaak, ... en beoordeeld door het management en voorgelegd bij evaluatiegesprekken.
Ergo: elke minuut die ik hier op het forum doorbreng, aan het (virtuele) koffie-automaat spendeer, een sigaret ga roken, op mijn smartphone zit, een privé-mail stuur, ... moet ik in principe 's avonds of in het weekend inhalen. Zoniet duiken mijn statistieken onder de gemiddeldes.
Dus wat denk je dat er gebeurt? Niemand wil onder de statistieken zitten natuurlijk. Is het niet voor opslag of promotie, dan minstens om geen gezichtsverlies te lijden. Dus mensen gaan
vaak stiekem overuren doen terwijl ze niet al die uren registreren, om op die manier zogezegd beter te presteren dan hun
peers. De gemiddelde werktijd per taak gaat dus stelselmatig naar beneden. Het management is in de waan dat er steeds efficiënter gewerkt wordt, terwijl er achter de schermen van hun fancy grafiekjes een heel andere realiteit afspeelt.
Het management die te stom is om dit door te hebben (en zo zijn er blijkbaar wel wat), wat doen die eigenlijk op management-niveau?! Om nog maar te zwijgen van allerlei andere negatieve afgeleide effecten zoals: who the fuck gaat er elkaar nog vrijwillig helpen, als je dit nergens kan registreren op een eigen project? Who the fuck gaat er nog vrijwillig eens pakweg de vaatwasmachine legen? Who the fuck gaat er nog eender welke andere taak in het algemeen belang doen? Niemand natuurlijk. Je werkt gewoon egoïsme in de hand.
Oei, zei iemand daar "egoïsme"? Maar dan gaan we toch lekker kumbaya een team-evenement doen, een quiz doen, etc. "voor het groepsgevoel"? Eén probleempje: elke deelname aan een team-evenement zorgt ervoor dat je minder uren op uw projecten kan boeken. Dat is gewoon letterlijk tijd die je verplicht extra moet doorbrengen met je collega's, die je eigenlijk veel liever met uw gezin had doorgebracht om uiteindelijk met dezelfde statistieken te landen. Dat ze al die onnozele feel-good HR-zever toch in hun hol steken, als ze de intrinsieke bedoeling ervan al onmiddellijk ondermijnen met hun tijdsregistraties.
Dus ofwel is het management echt zo debiel. Ofwel beseffen ze dit effect maar al te goed en geven ze gewoon geen fuck om hun mensen uit te persen als citroenen.
En besides all that. Ik kan me zelfs nog niet voorstellen dat ik ooit mijn (virtuele) 10-jarige zoon zo kinderachtig zou behandelen als in "Kijk jongen, je moet het gras afrijden en je krijgt daar 37 minuten voor. Daarnaast moet je ook de afwas doen, en daar krijg je 16 minuten en 30 seconden voor. Ga je uw tijden allemaal netjes chronometreren, op een blaadje schrijven en afgeven aan de papa? Dan gaan we eens bekijken hoe lang uw broertje erover gedaan heeft en of je dus flink of lui bent geweest. En dan gaan we zien welk zoontje er het meeste zakcentjes krijgt."
Laat staan dat ik een zelfstandige volwassen hoogopgeleide persoon op die kinderachtige manier zou moeten behandelen. Het
schaamrood zou op mijn wangen komen te staan.
Mijn pa is heel zijn leven zelfstandige geweest. Ik zou wel eens zijn reactie willen zien als hij morgen als werknemer in een bedrijf komt en er één of ander kostuumventje hem op die manier zou behandelen. Ik denk dat hij instant een lap rond zijn oren krijgt met de vraag of hij even normaal wil doen. En terecht.