Moderne slavenarbeid of Rationele bedrijfsvoering?

Werknemers behandelen als machines: moderne slavenarbeid of gewoon rationele bedrijfsvoering?

• Moderne slavenarbeid - Niet tolereerbaar

Stemmen: 43 36,4%
  • Monitoren mag tot op zekere hoogte: geanonimiseerd of op groepsniveau

Stemmen: 58 49,2%
  • Daar is niets vreemd aan en behoort tot rationele bedrijfsvoering - Perfect tolereerbaar

Stemmen: 16 13,6%
  • Geen mening

Stemmen: 1 0,8%

• Totaal aantal stemmers
    118
Hoeveel uur per dag is een bediende in België gemiddeld gezien eigenlijk echt aan het werken? Aangezien de meesten hier bediende zijn, en blijkbaar de ganse dag op dit forum posten, denk ik niet dat de meerderheid 8u effectief werkt. Ik zou zelfs durven zeggen dat 6u een maximum is bij velen als je alles bij elkaar telt zoals naar toilet gaan en ondertussen kwartier op de smartphone zitten, privé mails versturen, surfen, chatten, babbelen met collega's, rondhangen aan het koffie apparaat, roken, bellen ...

De meesten mogen hier echt niet klagen over hun werkdruk denk ik. En als er dan moord en brand geschreeuwd wordt omdat de werkgever bepaalde websites gaat blokkeren, internetverkeer monitort of prestatiefiches bijhoudt, dan zegt dat eerder iets over de werknemer dan over de werkgever. Velen leiden gewoon een luilekker leventje op kantoor, mezelf incluis. Natuurlijk dat een groot deel weigerachtig staat tegenover meer controle, want dit betekent of harder werken, of ander werk zoeken.
Wat een staaltje van ongeziene zelfprojectie. Knap dat je dat hebt kunnen realiseren, had niet gedacht dat het op zo een niveau mogelijk was.
(y)

Heeft thans gewoon gelijk hoor. Niemand kan 8uur even geconcentreerd of productief werken. Iemand die geregeld pauzes neemt zal ook kwalitatiever/efficiënter werken tijdens zijn werktijd dan mensen die dat niet doen...

Wat een staaltje van ongeziene zelfprojectie. Knap dat je dat hebt kunnen realiseren, had niet gedacht dat het op zo een niveau mogelijk was.
(y)

Om dit te staven met een anekdote:

Wij werken allemaal nog van thuis uit, in een Citrix sessie. Iedereen heeft Skype en in mijn contactenlijst staat toch een dikke 50 man. Wij kunnen onze settings niet aanpassen, dus vanaf iemand 5 minuten van zijn scherm is schakelt die over naar een away/idle status. Ik heb even gekeken en ik zie hier ondertussen 11 van de 50 contacten die al minstens 20 minuten idle zijn. Wij kunnen enkel werken op onze Citrix omdat alle tools daarin zitten, dus no way dat die aan het werk zijn. En dit is dan nog zonder diegene die wel aan hun scherm zitten maar ondertussen met andere dingen bezig zijn, of diegene die zich op 'busy' zetten.

Aan de activiteit van sommigen hier te zien vermoed ik dat velen niet eens aan 3u/dag komen. Nu bon, ik zelf kom eigenlijk ook maar aan 5u effectief werken per dag schat ik. Komt ook wel omdat ik in de luchtvaartsector zit en heel wat projecten on hold zijn gezet door kostbesparingen waardoor ons departement het wat kalmer heeft. Pre-covid werkte ik meestal wel 7-8u effectief en dat zal volgend jaar ook wel weer zo zijn.

Heeft thans gewoon gelijk hoor. Niemand kan 8uur even geconcentreerd of productief werken. Iemand die geregeld pauzes neemt zal ook kwalitatiever/efficiënter werken tijdens zijn werktijd dan mensen die dat niet doen...
Als je mij zegt wat het zwaarste is om te doen: 10u lang orderpicking of 10u bediendewerk (met of zonder pauze)? Dan zeg ik, 'veruit' het eerste.
Maar als je mij vraagt: Mits training wat kan je het langste volhouden zonder pauzes voor je volledig crasht. Mensen gaan misschien schrikken maar voor mij is dat het eerste: Bediendewerk kost mij méér hersenactiviteit en dat is lastiger vol te houden dan fysieke arbeid. Je wordt gewoon moe in je hoofd en als het daar de geest geeft, dan gaat het niet meer ..

Ps. Ik ben bediende maar ik heb jarenlang orderpicking gedaan ..

Aan de activiteit van sommigen hier te zien vermoed ik dat velen niet eens aan 3u/dag komen. Nu bon, ik zelf kom eigenlijk ook maar aan 5u effectief werken per dag schat ik. Komt ook wel omdat ik in de luchtvaartsector zit en heel wat projecten on hold zijn gezet door kostbesparingen waardoor ons departement het wat kalmer heeft. Pre-covid werkte ik meestal wel 7-8u effectief en dat zal volgend jaar ook wel weer zo zijn.
Ik begin de dag steeds met het gedacht: Vandaag is mijn snipperdag. Maar 2 weken later heb ik die dan nog altijd niet genomen ;)

Mijn dag is meestal 6u werken, 1 uur vergaderen, 1u pauze (middagpauze = 30 min en tussendoor koffiepauzes). Is het druk? Dan durf ik wel eens 10u (!) of langer doorwerken, die pauzes compenseren dit dan wel. Gemiddeld zit ik dan aan 7 tot 8u werken per dag of zo. (En neen overuren mag ik niet doen als consultant)

Aan de activiteit van sommigen hier te zien vermoed ik dat velen niet eens aan 3u/dag komen.
Hehe :) Ik normaal gezien wel ...

De reden dat ik vandaag héél de dag kan chatten (Ik spreek niet voor anderen) -> Ik ben nog in ziekteverlof, ik ben vorige week dinsdag geopereerd. Ik ben stilaan terug de oude (ik recupereer erg snel) maar ik heb voorgeschreven gekregen tot volgende week, dan ga ik niet terug werken (dat geeft namelijk issues met de verzekering moest er iets gebeuren hé)

Laatst bewerkt:
Als je mij zegt wat het zwaarste is om te doen: 10u lang orderpicking of 10u bediendewerk (met of zonder pauze)? Dan zeg ik, 'veruit' het eerste.
Maar als je mij vraagt: Mits training wat kan je het langste volhouden zonder pauzes voor je volledig crasht. Mensen gaan misschien schrikken maar voor mij is dat het eerste: Bediendewerk kost mij méér hersenactiviteit en dat is lastiger vol te houden dan fysieke arbeid. Je wordt gewoon moe in je hoofd en als het daar de geest geeft, dan gaat het niet meer ..

Ps. Ik ben bediende maar ik heb jarenlang orderpicking gedaan ..

Ik begin de dag steeds met het gedacht: Vandaag is mijn snipperdag. Maar 2 weken later heb ik die dan nog altijd niet genomen ;)

Mijn dag is meestal 6u werken, 1 uur vergaderen, 1u pauze (middagpauze = 30 min en tussendoor koffiepauzes). Is het druk? Dan durf ik wel eens 10u (!) of langer doorwerken, die pauzes compenseren dit dan wel. Gemiddeld zit ik dan aan 7 tot 8u werken per dag of zo. (En neen overuren mag ik niet doen als consultant)

Hehe :) Ik normaal gezien wel ...

De reden dat ik vandaag héél de dag kan chatten (Ik spreek niet voor anderen) -> Ik ben nog in ziekteverlof, ik ben vorige week dinsdag geopereerd. Ik ben stilaan terug de oude (ik recupereer erg snel) maar ik heb voorgeschreven gekregen tot volgende week, dan ga ik niet terug werken (dat geeft namelijk issues met de verzekering moest er iets gebeuren hé)

Bij bediendenwerk - en al zeker achter een computer - ben je gewoon veel sneller afgeleid, en kom je veel sneller in de verleiding om (ongemerkt) met andere dingen bezig te zijn. Bij iemand in een fabriek, in de bouw of in de techniek is dit veel moeilijker. Als je daar je smartphone boven haalt valt dat onmiddellijk op en heeft dat een impact, zeker als je met iemand samen moet werken. Toen ik vroeger vakantiewerk deed vlogen die dagen ook veel sneller vooruit omdat ik niet de hele tijd naar een klokje zat te staren.

Bij bediendenwerk - en al zeker achter een computer - ben je gewoon veel sneller afgeleid, en kom je veel sneller in de verleiding om (ongemerkt) met andere dingen bezig te zijn. Bij iemand in een fabriek, in de bouw of in de techniek is dit veel moeilijker. Als je daar je smartphone boven haalt valt dat onmiddellijk op en heeft dat een impact, zeker als je met iemand samen moet werken. Toen ik vroeger vakantiewerk deed vlogen die dagen ook veel sneller vooruit omdat ik niet de hele tijd naar een klokje zat te staren.
Als je naar een klokje zit te staren is het omdat je niks te doen hebt eh.

De 'je moet hier 8 uur zitten' cultuur werkt dat perfect in de hand. Ik heb geen probleem met eens 10-12 uur te doen als het moet, maar om daar te zitten doen alsof ik bezig ben als er niks meer te doen is die dag gewoon om daar nog een uur of zo te zitten. meh

en het is natuurlijk ook zo dat mensen constant dingen vragen of met iets afkomen en in de bouw kan je nog altijd werken terwijl te tegen iemand bezig bent. Bij het meeste denk werk lukt dat niet zo goed.

Hoeveel uur per dag is een bediende in België gemiddeld gezien eigenlijk echt aan het werken? Aangezien de meesten hier bediende zijn, en blijkbaar de ganse dag op dit forum posten, denk ik niet dat de meerderheid 8u effectief werkt. Ik zou zelfs durven zeggen dat 6u een maximum is bij velen als je alles bij elkaar telt zoals naar toilet gaan en ondertussen kwartier op de smartphone zitten, privé mails versturen, surfen, chatten, babbelen met collega's, rondhangen aan het koffie apparaat, roken, bellen ...

De meesten mogen hier echt niet klagen over hun werkdruk denk ik. En als er dan moord en brand geschreeuwd wordt omdat de werkgever bepaalde websites gaat blokkeren, internetverkeer monitort of prestatiefiches bijhoudt, dan zegt dat eerder iets over de werknemer dan over de werkgever. Velen leiden gewoon een luilekker leventje op kantoor, mezelf incluis. Natuurlijk dat een groot deel weigerachtig staat tegenover meer controle, want dit betekent of harder werken, of ander werk zoeken.
Hoeveel bedienden werken nog puur 8u per dag? Ik heb als consultant/freelancer al zoveel bedrijfsomgevingen gezien. Praktisch overal werkt men structureel over.
Zelfde voor mezelf. Ik heb dagen dat ik 12-14u per dag mega gefocust doorknal. Maar tussen de pieken door recupereer ik dat wat voor mezelf al zal dat gemiddeld nog altijd op meer dan 8u per dag uitkomen.

En ergens vind ik dat wel 'moderne slavernij'. Ik zie velen prestaties leveren waarvoor niets concreet tegenover staat, louter wat appreciatie, hoop job te kunnen behouden of nog ijdelere hoop op promoties. Tegen welke bakker moet jij zeggen 'Ik betaal u de prijs van één brood voor één brood en een extra koffiekoek want anders ga ik naar een andere bakker'?
Maar dan staat men wel perplex als mensen langdurig uitvallen of vertrekken.

Hoeveel bedienden werken nog puur 8u per dag? Ik heb als consultant/freelancer al zoveel bedrijfsomgevingen gezien. Praktisch overal werkt men structureel over.
Zelfde voor mezelf. Ik heb dagen dat ik 12-14u per dag mega gefocust doorknal. Maar tussen de pieken door recupereer ik dat wat voor mezelf al zal dat gemiddeld nog altijd op meer dan 8u per dag uitkomen.

:rofl:
"12-14u per dag mega gefocust doorknallen"
Uhu uhu

Grote meerderheid van bedienden werkt minder dan 40u per week voor, maak u mar geen zorgen

En ergens vind ik dat wel 'moderne slavernij'. Ik zie velen prestaties leveren waarvoor niets concreet tegenover staat, louter wat appreciatie, hoop job te kunnen behouden of nog ijdelere hoop op promoties. Tegen welke bakker moet jij zeggen 'Ik betaal u de prijs van één brood voor één brood en een extra koffiekoek want anders ga ik naar een andere bakker'?
Maar dan staat men wel perplex als mensen langdurig uitvallen of vertrekken.
Ik denk dat er nog genoeg zo'n functies bestaan hoor. Anderzijds zal men bij bepaald profielen gewoon vereisen dat het werk af is, en dat werk is niet altijd zo mooi gedefinieerd.

Als ik bij mijn vrienden keek wie er voor Corona het altijd "druk druk" had en stelselmatig te veel werkte waren dat trouwens eerder de mensen die geen nee durven zeggen en/of niet erg efficiënt zijn.

Ik stel mij ook vragen bij focus en 14u doorwerken, dat lijkt me eerlijk gezegd moeilijk combineerbaar. En daar is ook niets mis mee, want dat vind ik nu eens een typische mentaliteit van dit land: als je niet zegt dat je meer dan gemiddeld werkt ben je eigenlijk maar een loser. Het druk hebben wordt een soort statussymbool bijna.

Ik denk dat er nog genoeg zo'n functies bestaan hoor. Anderzijds zal men bij bepaald profielen gewoon vereisen dat het werk af is, en dat werk is niet altijd zo mooi gedefinieerd.

Als ik bij mijn vrienden keek wie er voor Corona het altijd "druk druk" had en stelselmatig te veel werkte waren dat trouwens eerder de mensen die geen nee durven zeggen en/of niet erg efficiënt zijn.

Ik stel mij ook vragen bij focus en 14u doorwerken, dat lijkt me eerlijk gezegd moeilijk combineerbaar. En daar is ook niets mis mee, want dat vind ik nu eens een typische mentaliteit van dit land: als je niet zegt dat je meer dan gemiddeld werkt ben je eigenlijk maar een loser. Het druk hebben wordt een soort statussymbool bijna.
Dan zal dat een typisch finance gegeven zijn waar er continu een groot tekort aan werkkrachten is.. Wij hebben steeds korte terugkerende deadlines met vaak onvoorziene brandjes. Als je dan niet voldoende werkkrachten hebt is dat puzzelen om er te geraken. Tussenin heb je een ademruimte, maar ik heb momenten dat ik 's morgens data krijg en er de volgende morgen een rapportering wordt verwacht en daar van 8u 's morgens tot 22u en zelf vaak na middernacht non-stop aan bezig ben.

Ik zit nu op een project waar men chronisch geen vaste finance profielen vindt. Daardoor is iemand halsoverkop uitgevallen. Die persoon is vandaag vervangen door 3 freelancers. Die persoon werkte letterlijk 7 op 7. Het is pas als het management zelf haar takenpakket moest opvangen dat men besefte hoe hard die werkte.
Op mijn vorig project zag men mij niet graag vertrekken. Nadat de beslissing was gevallen dat ik naar een volgend project zou gaan zijn er 2 mensen uitgevallen (burnout) en had hun nieuwe aanwerving laten weten toch niet te zullen starten. In 1 klap 3 man minder, wetende dat het maanden duurt eer je er vervanging voor vindt.

Doet mij ook terugdenken aan de woensdag voor het hemelvaartweekend. Ik zat toen op kantoor en hoorde een ex-collega zuchten dat ze een mail had gekregen dat een rapportering die ze 2 maand eerder had uitgestuurd volledig moest hermaakt worden tegen maandagmorgen (na het verlengd weekend). Mijn ex-baas reageerde 'zolang je in deze branche zit zal je dat moeten erbij nemen, je weet nooit welk brandje er weer zal naar boven komen en wanneer uw werkdag zal eindigen. Begin er maar aan, of ge moogt vrijdag alsnog naar kantoor komen.' Hij vond het grappig maar ergens moest ik vanbinnen toch gruwelen, een echte leidinggevende neemt contact op met de vraagsteller en stemt een haalbare deadline af of zorgt dat diezelfde vraagsteller in de toekomst op tijd zijn/haar vraag formuleert. Er zal niemand sterven als een rapportje een dag later wordt afgeleverd, maar niemand durft blijkbaar die kaart te trekken..

Dan zal dat een typisch finance gegeven zijn waar er continu een groot tekort aan werkkrachten is.. Wij hebben steeds korte terugkerende deadlines met vaak onvoorziene brandjes. Als je dan niet voldoende werkkrachten hebt is dat puzzelen om er te geraken. Tussenin heb je een ademruimte, maar ik heb momenten dat ik 's morgens data krijg en er de volgende morgen een rapportering wordt verwacht en daar van 8u 's morgens tot 22u en zelf vaak na middernacht non-stop aan bezig ben.
I know how you feel ..

Ik moet toegeven dat ik de laatste maanden profiteer van het feit dat we nu met een 5-tal collega's zijn. Dat scheelt enorm. Ik probeer nu even gewoon mijn uren te doen en klaar. Een half jaar geleden waren wij door omstandigheden maar met 2 waaronder de "chief". Dus in praktijk was ik dus helemaal alleen. Maar het werk blijft hetzelfde hé! Maar ik mocht géén overuren doen, dus ik moest dan pompen of verzuipen en ...

Ik moest dan letterlijk ook gewoon het werk van 4 man doen. Toen ik dan even 2 weken verlof nam en ik terug wilde gaan werken, ging het licht uit en heb ik toch even thuis gezeten met een depressie. Ik was even 'op'. Ik had dan ook al het hele jaar last van sarcoïdose. Dat hielp dus ook niet.

Ik heb nu ook geluk dat mijn huidige baas ne goeie is, die (terecht) zaken afblokt. Want ze durven dus 1 dag voor de code freeze ineens nog te beslissen dat er een project voor de volgende release, plots alsnog mee moet met de huidige release. :wallbash: Begin er dan maar aan hé! :tongue:

Mijn ex-baas reageerde 'zolang je in deze branche zit zal je dat moeten erbij nemen, je weet nooit welk brandje er weer zal naar boven komen en wanneer uw werkdag zal eindigen. Begin er maar aan, of ge moogt vrijdag alsnog naar kantoor komen.' Hij vond het grappig ..
Ik ken dat soort bazen en soms is het dan wel eens lachen geblazen, als die baas bovenstaande woorden (of iets soortgelijk) uitspreekt tegen ene die 30+ jaar daar werkt en waarbij de ontslagvergoeding tot aan zijn pensioen toch gecovered is. :tongue:

Een jaar of drie geleden nog meegemaakt .. Je mag 1x raden hoe dat is afgelopen .. ;)

Laatst bewerkt:
Op mijn vorig project zag men mij niet graag vertrekken. Nadat de beslissing was gevallen dat ik naar een volgend project zou gaan zijn er 2 mensen uitgevallen (burnout) en had hun nieuwe aanwerving laten weten toch niet te zullen starten. In 1 klap 3 man minder, wetende dat het maanden duurt eer je er vervanging voor vindt.
Ge moogt me corrigeren maar dat laatste komt imho ook omdat bedrijven zo belachelijk kieskeurig zijn qua aanwerving als het om finance profielen gaat. Heb al vaak tijdens sollicitatiegesprekken bij mezelf gedacht "ja ket als ge per se iemand nodig hebt die vanaf dag 1 100% mee kan zijn moet ge naar uwe rechtstreekse concurrent stappen en daar iemand wegplukken". Maja dan moeten ze die boven hun norm verlonen en dat willen ze niet. :censored:

Mijn madam heeft recent voor haar 1e job (na doctoraat) getekend (biotech); 2 joviale gesprekken zonder cliché en outdated vragen à la "geef 5 sterktes en 5 zwaktes" of verboden vragen als "wilt ge kinderen?"; zonder 1 referentiecheck, ... Allemaal zaken die standaard zijn binnen finance zo lijkt het. :sop:

Wat een bullshit om dit te veralgemenen. Dit lijkt inderdaad erg veel op zelfprojectie.

Leuk dat jij als ambtenaar werkt of in een sector waar het niet zo nauw steekt en waar er marge in overvloed is zoals de petrochemie of de bouwsector, maar trek dit niet door naar elke sector aub. Laat mij even uit de biecht klappen waarom ik dit topic geopend heb. De laatste 2 jobs die ik heb gedaan (als ingenieur/bediende), daarvan moet elke minuut (!) arbeidstijd bijgehouden worden, en toegekend aan een specifieke taak. Aan elke taak is een begrootte tijd toegekend. Van elke taak worden gemiddeldes gemaakt. Van elke persoon worden er statistieken getrokken per project, per taak, per deeltaak, ... en beoordeeld door het management en voorgelegd bij evaluatiegesprekken.

Ergo: elke minuut die ik hier op het forum doorbreng, aan het (virtuele) koffie-automaat spendeer, een sigaret ga roken, op mijn smartphone zit, een privé-mail stuur, ... moet ik in principe 's avonds of in het weekend inhalen. Zoniet duiken mijn statistieken onder de gemiddeldes.
Dus wat denk je dat er gebeurt? Niemand wil onder de statistieken zitten natuurlijk. Is het niet voor opslag of promotie, dan minstens om geen gezichtsverlies te lijden. Dus mensen gaan vaak stiekem overuren doen terwijl ze niet al die uren registreren, om op die manier zogezegd beter te presteren dan hun peers. De gemiddelde werktijd per taak gaat dus stelselmatig naar beneden. Het management is in de waan dat er steeds efficiënter gewerkt wordt, terwijl er achter de schermen van hun fancy grafiekjes een heel andere realiteit afspeelt.

Het management die te stom is om dit door te hebben (en zo zijn er blijkbaar wel wat), wat doen die eigenlijk op management-niveau?! Om nog maar te zwijgen van allerlei andere negatieve afgeleide effecten zoals: who the fuck gaat er elkaar nog vrijwillig helpen, als je dit nergens kan registreren op een eigen project? Who the fuck gaat er nog vrijwillig eens pakweg de vaatwasmachine legen? Who the fuck gaat er nog eender welke andere taak in het algemeen belang doen? Niemand natuurlijk. Je werkt gewoon egoïsme in de hand.
Oei, zei iemand daar "egoïsme"? Maar dan gaan we toch lekker kumbaya een team-evenement doen, een quiz doen, etc. "voor het groepsgevoel"? Eén probleempje: elke deelname aan een team-evenement zorgt ervoor dat je minder uren op uw projecten kan boeken. Dat is gewoon letterlijk tijd die je verplicht extra moet doorbrengen met je collega's, die je eigenlijk veel liever met uw gezin had doorgebracht om uiteindelijk met dezelfde statistieken te landen. Dat ze al die onnozele feel-good HR-zever toch in hun hol steken, als ze de intrinsieke bedoeling ervan al onmiddellijk ondermijnen met hun tijdsregistraties.

Dus ofwel is het management echt zo debiel. Ofwel beseffen ze dit effect maar al te goed en geven ze gewoon geen fuck om hun mensen uit te persen als citroenen.

En besides all that. Ik kan me zelfs nog niet voorstellen dat ik ooit mijn (virtuele) 10-jarige zoon zo kinderachtig zou behandelen als in "Kijk jongen, je moet het gras afrijden en je krijgt daar 37 minuten voor. Daarnaast moet je ook de afwas doen, en daar krijg je 16 minuten en 30 seconden voor. Ga je uw tijden allemaal netjes chronometreren, op een blaadje schrijven en afgeven aan de papa? Dan gaan we eens bekijken hoe lang uw broertje erover gedaan heeft en of je dus flink of lui bent geweest. En dan gaan we zien welk zoontje er het meeste zakcentjes krijgt."
Laat staan dat ik een zelfstandige volwassen hoogopgeleide persoon op die kinderachtige manier zou moeten behandelen. Het schaamrood zou op mijn wangen komen te staan.
Mijn pa is heel zijn leven zelfstandige geweest. Ik zou wel eens zijn reactie willen zien als hij morgen als werknemer in een bedrijf komt en er één of ander kostuumventje hem op die manier zou behandelen. Ik denk dat hij instant een lap rond zijn oren krijgt met de vraag of hij even normaal wil doen. En terecht.

Laatst bewerkt:
:rofl:
"12-14u per dag mega gefocust doorknallen"
Uhu uhu

Grote meerderheid van bedienden werkt minder dan 40u per week voor, maak u mar geen zorgen

Uhu uhu. In de wereld van uw fancy statistiekjes zal dat vast kloppen. Maar daarnaast heb je nog de reële wereld. Zie mijn redenering hierboven.

Laatst bewerkt:
Wat een bullshit om dit te veralgemenen. Dit lijkt inderdaad erg veel op zelfprojectie.

Misschien geldt dit voor ambtenaren of voor sectoren in de privé waar het niet zo nauw steekt en waar er marge in overvloed is zoals de petrochemie of de bouwsector, maar laat mij even uit de biecht klappen waarom ik dit topic geopend heb. De laatste 2 jobs die ik heb gedaan (als ingenieur/bediende), daarvan moet elke minuut (!) arbeidstijd bijgehouden worden, en toegekend aan een specifieke taak. Aan elke taak is een begrootte tijd toegekend. Van elke taak worden gemiddeldes gemaakt. Van elke persoon worden er statistieken getrokken per project, per taak, per deeltaak, ... en beoordeeld door het management en voorgelegd bij evaluatiegesprekken.

oh wij moeten dat ook doen. Ik vul dat vaak al vooraf in en doen dan gewoon wat ik moet doen. De tijdsregistratie heeft vaak ( behalve als het rechtstreeks naar de klant gaat) geen voeling met wat ik effectief doe

Ik herinner me nog dat ik in mijn 6de humaniora de “toets” van integralen ophaalde, ikzelf had 3 pagina’s geschreven en anderen meer dan 10. Een van de weinige testen waar ik als eerste ben geëindigd.

Veel werken is rendabel voor bepaalde jobs, voor anderen beter 1 ingeving van 10 minuten dan 1 maand werken als de beesten.

Uhu uhu. In de wereld van uw fancy statistiekjes zal dat vast kloppen. Maar daarnaast heb je nog de reële wereld. Zie mijn redenering hierboven.

"Het is niet mijn mening dus het is niet de reële wereld!!!"
Echt verander dan van job he man. Uw eigen miserie projecteren op de hele arbeidsmarkt maakt het niet zo dat dat effectief het probleem is. Beetje zielig zelfs.
Meer dan genoeg ingenieur- en andere studiebureaus te vinden waar ze niet zo werken. :ironic:

Ik vind uw argumentatie van een zeer laag niveau.
"Het is niet mijn mening dus het is niet de reële wereld!!!"

Ik heb net de moeite gedaan om een halve bladzijde argumentatie neer te pennen, je weigert dat te lezen om het dan gewoon in het belachelijke te trekken? Echt?

Komaan kerel. Voel je eens niet zo persoonlijk aangevallen en argumenteer als een man.

Echt verander dan van job he man. Uw eigen miserie projecteren op de hele arbeidsmarkt maakt het niet zo dat dat effectief het probleem is. Beetje zielig zelfs.
Meer dan genoeg ingenieur- en andere studiebureaus te vinden waar ze niet zo werken. :ironic:

1) Als ik van job verander, wat zal dat dan veranderen aan mijn argumentatie? :crazy: Ziet het management dan echt niet welke luchtkastelen ze bouwen?
2) Ik ben al eens van job veranderd, en het is exact hetzelfde. Vandaar dat ik deze discussie opstartte: is dit overal zo? Is dit nu het nieuwe normaal?

Terug
Bovenaan