Pierre-Jean
Banned
Ik vind dat wat contradictorisch.
Als dat "scientific management" (wat een leuke, onschuldige term voor dat soort praktijken) er de facto voor zorgt dat elke poot die iemand uitsteekt op elk moment gemonitord wordt en beschikbaar wordt gesteld aan het management, in wat verschilt scientific management dan eigenlijk nog met het doodleuk monteren van een camera op elke werknemer zijn rug die 24/7 (t.t.z. elke minuut tijdens de werkuren) alles registreert?
Het enige verschil zijn nog de visuele beelden, maar het principe is toch exact hetzelfde? Het is wellicht omdat camera's verboden zijn, dat men nu het equivalent alternatief vindt in dat soort nauwgezette tijdsregistraties.
Wat is het menselijke aspect dan nog? "Ah beste werknemer 145, we zien aan uw cijfers dat je op maandag 18 mei 2019 een kwartier teveel naar het toilet bent geweest maar weet je wat? Omdat we menselijk zijn, zien we dat door de vingers!". Wauw, echt bedankt.
In mijn ogen zit het menselijke aspect er hem nu juist in dat er niet continu iemand op uw vingers staat te kijken en dat je bij niemand gratie moet krijgen omdat je eens een dagje wat minder productief bent geweest. En of dat dan letterlijk is met een camera-systeem of met danig uitgebreide tijdsregistraties, dat zal iedereen wel worst wezen denk ik dan. Het is toch niet dat je in uw blote op uw werk zit? Het draait hem om het gevoel continu in de gaten gehouden te worden.
Maar enfin zo overdrijven zeg... Met deze vooringenomenheid is het inderdaad moeilijk de menselijkheid te rijmen.
Als we zien dat er werknemers minder productief werken (en dat checken we heus niet wekelijks...) dan zoeken we naar oorzaken. Gebrek aan kennis, of net veel complexe dossiers, misschien is er een lastige thuissituatie etc etc. Om dan te zien of er misschien iets is wat wij als bedrijf er aan kunnen doen. We gaan niet raar opkijken als iemand traag werkt nadat die persoon bv pas terug is van een langdurige afwezigheid. Zie menselijke benadering.
We verwachten inderdaad dat er aan een bepaalde gemiddelde snelheid wordt gewerkt om de snelheid van de dienstverlening hoog te houden. Maar het is niet zo alsof dat wordt gemonitord op de cartooneske manier jij dat voorstelt. Er zijn bepaalde parameters waarmee we werken en die worden af en toe gecheckt als we zien dat we niet meer in mijn liggen met de doelstellingen. Dus zeker geen actieve monitoring van 24/7.
Vraag me nu vooral f waar die frustratie bij jou vandaan komt. Als jij met zo een werkcontext wordt geconfronteerd kan ik enkel maar aanraden eens iets anders te zoeken.