Mobiele Airco - Aanraders?

Vind ik toch wat veel voor mijn situatie, we leven in een gerenoveerd huis uit 1969. Dat is dus niet zo dicht als een nieuwbouw.

Als je zegt roosters? Bedoel je dan echt enkel een rooster en zie je dus geen bak hangen langs binnen ?

Ik denk dat ik me ga behelpen met een mobiele airco, of althans proberen , in de bureau en dan verder zal evalueren.
hier was het de helft van de prijs ( 6k voor 4 binnen units (3x perferra, 1x stylish in de woonkamer en een 8 kw buiten unit)

Installateur was klima uit aalst. geplaatst vorige zomer.

Begin nu toch te twijfelen om eens te luisteren naar een volledig aircosysteem. Wat denken jullie dat een vijftal binnenunits kosten plus installatie en dan natuurlijk ook de buitenunit ?
Vorig jaar een slordige 10K kwijt geweest. Denk +/- 9700€.
5 binnenunits, 1 buitenunit van 9kW.
Geen leidingen zichtbaar behalve in de berging (Die van de unit in de leefruimte).
En enkel een kleine kabelgoot van de buitenunit die op de gevel hangt (boven de buitenunit van ons L/W wp) tot achter de dakgoot.

Beste investering ooit op snikhete zomerdagen. Zeker op de zolderkamers.

Tegenwoordig worden die airco's toch gevuld geleverd?
Ja maar toch mag je niet zelf de koelleidingen aansluiten/lassen enz... Die leidingen moeten ook getest worden onder druk en vacuüm. Ge zijt ook nog eens bezig met broeikasgassen. Daarom dat er een erkende koeltechnieker nodig is.

Die installatie op zich zag er tbh ook niet zo moeilijk uit. Ik dacht ook van dit zou ik gerust zelf kunnen.

Een vriend van me zweert bij zo'n "air cooler". Infeite is dat een wat beter uitgewerkte versie van een ventilator die langs een koelelement blaast. Haalt natuurlijk weinig uit op van die vochtig warme dagen.
Tijdens de vorige warme periode ook 2 zo'n dingen in huis gehaald, en ik moet zeggen dat dat wel effectief is. Daar zit een waterreservoir in waar je dan ook een paar koelelementjes uit de diepvries in kan leggen, en dat koud water wordt door een honingraat gepompt met daarachter de ventilator. Je voelt dat dus wel.
Beneden kunnen we het relatief koel houden (zonnewering op het zuiden, en alles dicht houden), maar de slaapkamers warmen wel erg op, ondanks de rolluiken die we boven hebben. Toch ook eens kijken voor een offerte voor airco voor boven ipv alle opgewekte energie op het net te pompen...

Tijdens de vorige warme periode ook 2 zo'n dingen in huis gehaald, en ik moet zeggen dat dat wel effectief is. Daar zit een waterreservoir in waar je dan ook een paar koelelementjes uit de diepvries in kan leggen, en dat koud water wordt door een honingraat gepompt met daarachter de ventilator. Je voelt dat dus wel.
Beneden kunnen we het relatief koel houden (zonnewering op het zuiden, en alles dicht houden), maar de slaapkamers warmen wel erg op, ondanks de rolluiken die we boven hebben. Toch ook eens kijken voor een offerte voor airco voor boven ipv alle opgewekte energie op het net te pompen...
Maar heb je dan iets anders in huis buiten zo'n cooler om de lucht droog te houden? Want dat lijkt me toch nogal beperkt te zijn hier in België waar het meestal ook vochtig wordt op warme zomerdagen. Je verdampt dan water, wat een beetje koelt, maar het wordt wel vochtiger waardoor zweten minder uithaalt.

Hier vorig jaar ook zo een mobiele airco aangeschaft maar na een tijdje te observeren denk ik toch dat dit een 0 operatie is qua energieuitwisseling.
Je blaast de warme lucht naar buiten dus zet je onvermijdelijk je woonst in onderdruk waardoor langs spleten en kieren toch weer warme lucht binnen komt.
De vraag is of het aandeel energie in de afgeblazen lucht hoger ligt dan de energie die je weer binnentrekt.

Maar heb je dan iets anders in huis buiten zo'n cooler om de lucht droog te houden? Want dat lijkt me toch nogal beperkt te zijn hier in België waar het meestal ook vochtig wordt op warme zomerdagen. Je verdampt dan water, wat een beetje koelt, maar het wordt wel vochtiger waardoor zweten minder uithaalt.
Die verdamping valt erg goed mee hoor, het gaat om een zeer geringe hoeveelheid (koud) water in een relatief gesloten circuit é. Dat doet ook geen wonderen, maar is voor dezelfde prijs als een ventilator wel effectiever.

Hoe zit het met isolatie? Want das op zich goedkoper dan een airco en daar heb je in de winter ook nog plezier.
Je moet het niet potdicht maken, maar bij ons lag er ~10cm oude glaswol op de zoldervloer en niks onder het dak.
Die zolder werd pokkeheet en warmde dus jolig de bovenverdieping op. 16cm rotswol onder het dak gestoken vorig jaar en de temperatuur is nu veel stabieler boven en op hete dagen toch 2-3 graden koeler dan vorig jaar.

Hoe zit het met isolatie? Want das op zich goedkoper dan een airco en daar heb je in de winter ook nog plezier.
Je moet het niet potdicht maken, maar bij ons lag er ~10cm oude glaswol op de zoldervloer en niks onder het dak.
Die zolder werd pokkeheet en warmde dus jolig de bovenverdieping op. 16cm rotswol onder het dak gestoken vorig jaar en de temperatuur is nu veel stabieler boven en op hete dagen toch 2-3 graden koeler dan vorig jaar.
Vergeet niet dat isolatie een dubbelzijdig zwaard is in sommige gevallen.

Mijn bureau is onder het dak, ik heb ettelijke jaren geleden mijn dak vernieuwd en (extra) geïsoleerd. Het is pas hierna dat ik airco nodig had... De isolatie zorgt er inderdaad voor dat de warmte minder snel binnen zit; maar eens ze binnen zit blijft ze ook langer hangen. Dus bij aanhoudende warmte, zal het ook minder afkoelen 'snachts. En ook de stijgende warmte van de onderliggende verdiepen hoopt dus op en blijft hangen.

Vergeet niet dat isolatie een dubbelzijdig zwaard is in sommige gevallen.

Mijn bureau is onder het dak, ik heb ettelijke jaren geleden mijn dak vernieuwd en (extra) geïsoleerd. Het is pas hierna dat ik airco nodig had... De isolatie zorgt er inderdaad voor dat de warmte minder snel binnen zit; maar eens ze binnen zit blijft ze ook langer hangen. Dus bij aanhoudende warmte, zal het ook minder afkoelen. En ook de stijgende warmte van de onderliggende verdiepen hoopt dus op en blijft hangen.
De zolder dient bij ons puur als stockage, dus het feit dat die trager opwarmt is altijd een win voor ons ongeacht hoe lang ze blijft hangen.
Integendeel, als er dan is een koelere periode is (zoals begin deze maand) blijft de boven op temperatuur omdat die warmtebuffer geleidelijk zijn warmte afgeeft.

Isolatie is nooit een dubbel zwaard en altijd een win.
Als je heel uw kot toe isoleert en dan airco voorziet zal je altijd minder verbruiken dan wanneer je in uw tochtig EPC F huis gewoon een airco pleurt die van smorgens tot avonds aan volle kracht moet pompen.
Eens uw warmte binnen zit in een goed geïsoleerd huis geraakt ze uit zichzelf ook moeilijker weg, 100% mee eens. En dan heeft een airco zijn nut.
Het heeft geen zin om het één of het ander te verketteren. In een gezond huis hebben beiden hun plaats.

De zolder dient bij ons puur als stockage, dus het feit dat die trager opwarmt is altijd een win voor ons ongeacht hoe lang ze blijft hangen.
Integendeel, als er dan is een koelere periode is (zoals begin deze maand) blijft de boven op temperatuur omdat die warmtebuffer geleidelijk zijn warmte afgeeft.

Als je heel uw kot toe isoleert en dan airco voorziet zal je altijd minder verbruiken dan wanneer je in uw tochtig EPC F huis gewoon een airco pleurt die van smorgens tot avonds aan volle kracht moet pompen.
Eens uw warmte binnen zit in een goed geïsoleerd huis geraakt ze uit zichzelf ook moeilijker weg, 100% mee eens. En dan heeft een airco zijn nut.
Het heeft geen zin om het één of het ander te verketteren. In een gezond huis hebben beiden hun plaats.
Ik zeg in sommige gevallen.
Jij antwoordt over jouw situatie en koppelt daar de conclusie altijd aan :wtf:

kthxbye, zo is het onmogelijk om een normale discussie te voeren.

Jij antwoordt over jouw situatie en koppelt daar de conclusie altijd aan :wtf:

kthxbye, zo is het onmogelijk om een normale discussie te voeren.
Say what now?

Jij zegt dat isolatie in sommige gevallen een dubbel zwaard is.
Ik zeg gewoon dat het altijd nut heeft los van mijn situatie. Zelfs in uw bureau heeft isolatie nut want zonder isolatie zit je in de winter in de kou.

En dat is exact wat ik zeg.

In uw geval , goed geïsoleerd en te warm op dagen als deze is een airco de logische volgende stap.
Ik koppel mijn conclusie enkel aan de logische te volgen stappen wanneer je een huis 'upgrade'.
En ik wou de vraagsteller op deze logische volgorde wijzen in geval hij/zij niet veel ervaring heeft in het renoveren.
En sure, er zijn altijd niche uitzonderingen...

Say what now?

Jij zegt dat isolatie in sommige gevallen een dubbel zwaard is.
Ik zeg gewoon dat het altijd nut heeft los van mijn situatie. Zelfs in uw bureau heeft isolatie nut want zonder isolatie zit je in de winter in de kou.

En dat is exact wat ik zeg.
Dat is misschien wat je bedoelde, maar niet wat je exact zei. Dit is wat je schreef:
En iets dat nut heeft kan nog altijd een dubbelzijdig zwaard zijn, je moet gewoon uitmaken welke kant van het verhaal het meeste doorweegt. Ik heb ook doelbewust isolatie bijgeplaatst wetende dat het ook hierop impact zou hebben, maar je moet ook rekening houden met de keerzijde van de medaille. Zeker in dit verhaal waar het over airco gaat en je de exacte situatie van de tegenpartij niet kent.

Terug
Bovenaan