Mobiele Airco - Aanraders?

Koone

Active member
Offerte aangevraagd voor airco in ons huis, met zuidwestelijk gerichte tuin en veel ramen (nieuwbouw). Wordt binnen al 26 graden momenteel, dus sterk aangeraden.
Helaas zit iedereen (uiteraard) al vol, en zal het voor na de zomer pas zijn.

Om te overbruggen overweeg ik een mobiele airco aan te schaffen, budget max 500€. Iemand aanraders van modellen die én goed werken én relatief weinig lawaai maken? Vooral voor de slaapkamer toch wel dringend iets nodig, ik word nu al badend in het zweet wakker laat staan dat er weer eens een hittegolf aankomt. :unsure:
 
Ik heb vorige zomer deze gekocht: https://www.aeg.be/nl-be/vacuums-ho...tioners/portable-air-conditioner/axp26u338cw/

Advies prijs is licht boven uw budget maar de effectieve prijs in de winkel zit er normaal wel onder.

Ik ben er wel heel content van. Maar stil zou ik hem zeker niet noemen. Volgens mij kan dat ook gewoon niet gezien die dingen geen buitenunit hebben.

Enige minpuntje was dat hij niet kan gebruikt worden als verwarming (kan in de winter wel eens van pas komen om bij te verwarmen op de bureau).
 
We hadden 2 jaar geleden hetzelfde probleem. Uiteindelijk snel bij Loeters het zwaarste model gekocht, die ook op coolblue ik top 10 stond.
Maar die mobiele airco’s koelen bijlange niet voldoende. Na 2 uur elektriciteit te vreten konden we uiteindelijk 1 graad koelen. Maar was het nog 29 graden 😅
Uiteindelijk hem na een week terug te koop gezet en nog 70 euro winst op gemaakt (aangezien alle airco’s overal uitverkocht waren).

Moraal van het verhaal: goed als noodoplossing voor bijvoorbeeld een slaapkamer. Maar daar stopt het ook....

o ja, het was een whirlpool van een 1600 watt ofzo dacht ik. Op zich wel een goed toestel
 
Wij hebben nog een mobiele staan die vorige zomer gebruikt is. Niet meer nodig omdat we gewone airco hebben.
 
Ex heeft vorig jaar ook eentje gekocht van rond de 700 euro, maar koeler dan 26 graden is het tijdens een hittegolf toch niet geworden.
 
We hadden 2 jaar geleden hetzelfde probleem. Uiteindelijk snel bij Loeters het zwaarste model gekocht, die ook op coolblue ik top 10 stond.
Maar die mobiele airco’s koelen bijlange niet voldoende. Na 2 uur elektriciteit te vreten konden we uiteindelijk 1 graad koelen. Maar was het nog 29 graden 😅
Uiteindelijk hem na een week terug te koop gezet en nog 70 euro winst op gemaakt (aangezien alle airco’s overal uitverkocht waren).

Moraal van het verhaal: goed als noodoplossing voor bijvoorbeeld een slaapkamer. Maar daar stopt het ook....

o ja, het was een whirlpool van een 1600 watt ofzo dacht ik. Op zich wel een goed toestel
Probleem met die mobiele airco's is dat ze warme lucht naar buiten blazen en hiervoor de juist afgekoelde lucht uit de kamer gebruiken. Daarenboven creëer je onderdruk in de kamer waardoor je weer warme lucht binnentrekt.
Mits wat modificatie kan je sommige mobiele airco's voorzien van een aanzuigleiding zodat lucht van buiten gebruikt wordt om de warmte af te voeren
 
Koeling hangt natuurlijk ook van de ruimte af waar je hem gebruikt hé. Heel je living en leefkeuken koelen gaat inderdaad niet super goed gaan. Maar een grote zolderkamer lukte bij mij toch vorige hittegolf.
 
Wat is de volume van je slaapkamer en kan goed een afvoerslang naar buiten brengen zonder al te veel 'raam' open te laten?

Vorig jaar delonghi pinguino pac an112 silent gekocht (deels met ecocheques) en dat koelt in no time (lees 15min-30min) wel de bureau onder schuine zolderdak van 26 naar 22 graden of slaapkamer van 25 naar 21 graden.
Nu wij gebruiken dat wel niet tijdens het slapen, want zelfs al staat er silent in de naam, die dingen kunnen onmogelijk stil werken lijkt mij gelet één unit. Is met thuiswerk vooral praktisch op de zolderbureau en om kamer

Heb wel uit een isolatieplaat de vorm van (velux)raam gesneden met een gat in om afvoerslang door naar buiten te hangen. Wereld van verschil met die gewoon door raam naar buiten te hangen. Als ge rolluiken ofzo zou hebben is nog eenvoudiger uiteraard

Wij spelen ook met idee om vaste airco te voorzien, ben dus curious naar uw offertes lals je ze zou willen delen (mag in pm).
 
Ik heb een ouder model mobiele airco waar de verdamper apart is en met een 3m leiding buiten kan gezet worden
 
Was bij ons ook een delonghi, maar 4-5 graden vind ik nu niet bepaald denderend en idd, het geluid moet je er bij nemen!

Ik ga in het najaar in de nieuwe woonst kijken om een vaste te laten installeren in de woonkamer.
Voor die paar keer per jaar dat het ècht te warm is om te slapen, ook met een gewone ventilator, zal ik wel in de zetel maffen 😉
 
Ik heb er ook 1 gehad, maar veel meer dan een dure elektriciteitsfactuur heeft het niet opgebracht. Het koele briesje doet wel deugd, maar echt de temperatuur verlagen moet je niet verwachten in een ruimte die wat groter is dan een slaapkamer.

Met een mobiele airco slapen kan je wel vergeten, die dingen maken echt veel lawaai. Als je hem heel de dag laat draaien in de slaapkamer en dan uit zet net voor je gaat slapen zou het wel wat kunnen helpen.

Sinds enkele jaren ook een vaste airco met op beide verdiepingen een binnen unit. Het stroomverbruik is verwaarloosbaar en toch worden de gewenste temperaturen gewoon gehaald.

Om een idee te geven naar het verbruik: vorige zomer 133 kWh, jaar daarvoor 129kWh => is dus iets van een 25 euro elektriciteit. Vorig jaar is er op 85 dagen een verbruik geregistreerd. Natuurlijk zijn dat niet allemaal hittegolf dagen, maar dat zijn toch veel koele nachtjes in de slaapkamer en veel dagen met een aangename temperatuur in de rest van het huis.

De mobiele airco trok continu 1,3kWh. Als die tijdens een hittegolf 24u aan stond, had die op 5 dagen al meer verbruikt dan de vaste airco op een hele zomer.
 
Was bij ons ook een delonghi, maar 4-5 graden vind ik nu niet bepaald denderend en idd, het geluid moet je er bij nemen!

Ik ga in het najaar in de nieuwe woonst kijken om een vaste te laten installeren in de woonkamer.
Voor die paar keer per jaar dat het ècht te warm is om te slapen, ook met een gewone ventilator, zal ik wel in de zetel maffen 😉
bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Verschil tussen werken in 26 graden of 22 graden is wel enorm merkbaar en al zeker het verschil om in slaap te vallen tussen kamer van 26 graden of 21 graden. zeker van dat als ge dat continu aanlaat dat nog wel lager kan, maar stel em altijd in op 21-22 wat voldoende is. Dus dit slaagt af en aan om bij te koelen (blijft wel altijd blazen, maar dan zonder koelen).
 
Ik heb vorige zomer deze gekocht: https://www.aeg.be/nl-be/vacuums-ho...tioners/portable-air-conditioner/axp26u338cw/

Advies prijs is licht boven uw budget maar de effectieve prijs in de winkel zit er normaal wel onder.

Ik ben er wel heel content van. Maar stil zou ik hem zeker niet noemen. Volgens mij kan dat ook gewoon niet gezien die dingen geen buitenunit hebben.

Enige minpuntje was dat hij niet kan gebruikt worden als verwarming (kan in de winter wel eens van pas komen om bij te verwarmen op de bureau).
Ik heb dezelfde sinds 2019 (ziet er hetzelfde uit en kostte evenveel), ik zet die telkens een uurtje of 2-3 aan voor ik ga slapen en dan zet ik 'm uit.
Slaapkamer is zuidgericht en ondanks gesloten rolluiken overdag, kan het bij een hittegolf wel makkelijk 29-30 graden worden op mijn slaapkamer.
In een kleine 2u koelt het af naar 21 graden. Maar moet je wel zorgen als je 'm uitzet, dat je binnen het uur in slaap valt want temperatuur schiet zo weer de hoogte. Na een 2-3 uurtjes is het dan gemakkelijk weer 26-27 graden
 
Wat is de volume van je slaapkamer en kan goed een afvoerslang naar buiten brengen zonder al te veel 'raam' open te laten?

Vorig jaar delonghi pinguino pac an112 silent gekocht (deels met ecocheques) en dat koelt in no time (lees 15min-30min) wel de bureau onder schuine zolderdak van 26 naar 22 graden of slaapkamer van 25 naar 21 graden.
Nu wij gebruiken dat wel niet tijdens het slapen, want zelfs al staat er silent in de naam, die dingen kunnen onmogelijk stil werken lijkt mij gelet één unit. Is met thuiswerk vooral praktisch op de zolderbureau en om kamer

Heb wel uit een isolatieplaat de vorm van (velux)raam gesneden met een gat in om afvoerslang door naar buiten te hangen. Wereld van verschil met die gewoon door raam naar buiten te hangen. Als ge rolluiken ofzo zou hebben is nog eenvoudiger uiteraard

Wij spelen ook met idee om vaste airco te voorzien, ben dus curious naar uw offertes lals je ze zou willen delen (mag in pm).
Wij hebben zelf een slaapkamer van 15m2 maar door de uitbreiding met open dressing is het in werkelijkheid eerder 28m2 in één ruimte. Ramen langs beide kanten, de zonnekant zijn screens voorzien. Daarvoor zou het dus zijn. Zou inderdaad iets zijn om overdag dan op te zetten zo dat het doenbaar is wanneer we gaan slapen, heb al vernomen dat een stille mobiele airco niet bestaat. :D

Airco offerte komt ons momenteel op €8.000 BTW inclusief, maar dat was voor 1 buitenunit en 4 binnen-units (3 slaapkamers en leefruimte). Wel met speciale voorzieningen om alle leidingen langs buiten te hebben inclusief kleur-aanpassing (zwart) om binnen zo min mogelijk er van te zien (buiten de grote binnen-units natuurlijk :unsure: ).
 
Kan je een airco steken op een ventilatie D systeem? Of zou dat te langzaam gaan?
Ik weet eigenlijk niet hoeveel lucht dat verplaatst per uur.
 
Ik heb eind vorige zomer een Tosot mona-20 gekocht van een airco installateur.
Heel tevreden van (wel maar weinig gedraaid, want zomer was zo goed als om :laugh:
Wegens verhuis en vaste airco in huis mag die weg
Moest er interesse zijn...
 
Ex heeft vorig jaar ook eentje gekocht van rond de 700 euro, maar koeler dan 26 graden is het tijdens een hittegolf toch niet geworden.
Voor 26 graden had ik vorige zomer nog meer geld overgehad!
Na enkele dagen zat ik in mijn living aan 30+ graden en op mijn bovenverdieping aan wss nog meer.
 
Kan je een airco steken op een ventilatie D systeem? Of zou dat te langzaam gaan?
Ik weet eigenlijk niet hoeveel lucht dat verplaatst per uur.
Heb dat wat proberen opzoeken toen we aan het bouwen waren, er werd mij toen verteld dat het debiet aan lucht te klein zou zijn.

Dat gezegd zijnde, onlangs door de manual van onze ventillatieunit aan het bladeren en daarin zag ik wel iets staan over een addon waarmee je kan koelen.. vermoedelijk wel niet zo efficient als een echte airco?
 
Dat zou ook niet goed zijn voor condens in uw ventilatiesysteem.

Is die add-on misschien gewoon een warmtewisselaar?
 
Terug
Bovenaan