Mobiele Airco - Aanraders?

Als de temperatuur enkele dagen boven de 30-32° zit komt de warmte overal binnen hoor, dan helpen die screens/doeken nog maar weinig.
Enkele zomers geleden (nog voor vaste airco en zelfs voor mobiele airco) heb ik voor ons grote raampartij waar veel zon op zit zelf een partij isolatie schuimplaten (van die roze) aan elkaar geknutseld. Is een partij van pakweg 4x3m. Hielp bijzonder goed om de warmte buiten te houden. Als plusplunt (?) leek het dan ook nog alsof we de hele zomer in de upside down leefden :oi22:

@DwightSchrute , niet vergeten, de meest efficiënte koeling is voorkomen dat het opwarmt. Dus mogelijks is kijken voor zo van die schaduwdoeken met zuignappen die je tegenwoordig nogal is ziet.
Die zullen value for money mogelijks veel meer betekenen dan een airco van een paar 100'en €s.

Voor we die airco hebben gekocht hadden eerst ook 16cm rotswol onder het dak gestoken.
Ik bekijk het zo:

In een zwaar geïsoleerde woning, duurt het even voor de warmte binnenkomt. Maar als ze binnen is, is het niet zo evident om ze eruit te krijgen. Een potentiële oplossing is om zoals je zegt met die zuignappen te werken en elke nacht alles open te zetten om het te laten afkoelen, zodanig dat die zuignappen hun werk kunnen doen.

Waarschijnlijk ga je op een week of zo na in een jaar het hiermee kunnen doen. Dus bij warme nachten (tijdens warmtegolven).

Ik heb geopteerd voor mijn gemak. Zeker met zonnepanelen is een actieve airco met desnoods een ventilator om de warme lucht te verplaatsen richting uw airco handig. Is dat nodig... neen je kan zonder.
Maar ik kon vroeger ook zonder. Als ik echter xxxk spendeer aan een woning, dan spendeer ik wel 2 - 4k aan de airco's. En bespaar ik wel ergens anders :p.

Ik bekijk het zo:

In een zwaar geïsoleerde woning, duurt het even voor de warmte binnenkomt. Maar als ze binnen is, is het niet zo evident om ze eruit te krijgen. Een potentiële oplossing is om zoals je zegt met die zuignappen te werken en elke nacht alles open te zetten om het te laten afkoelen, zodanig dat die zuignappen hun werk kunnen doen.

Waarschijnlijk ga je op een week of zo na in een jaar het hiermee kunnen doen. Dus bij warme nachten (tijdens warmtegolven).

Ik heb geopteerd voor mijn gemak. Zeker met zonnepanelen is een actieve airco met desnoods een ventilator om de warme lucht te verplaatsen richting uw airco handig. Is dat nodig... neen je kan zonder.
Maar ik kon vroeger ook zonder. Als ik echter xxxk spendeer aan een woning, dan spendeer ik wel 2 - 4k aan de airco's. En bespaar ik wel ergens anders :p.
Wij gaan ook voor een multi unit airco gaan binnen dit en enkele weken.
Ik wou voor de vraagsteller gewoon nog even die optie aanhalen.
Het zal idd geen wonderen verrichten maar met isolatie (16cm) + zonneschermen hebben wij de gemiddelde temperatuur boven al 2° naar beneden gekregen. Dat is het verschil tussen 27 en 25° als het een week 30+ is. Met de mobiele airco krijgen we het zo nog naar 21-22° wat niet slecht is voor zo'n ding aangezien onze boven ~3 keer de oppervlakte heeft die hij normaal koel houdt.

Maar true, eens we nu door iedereen werken en de airco die niet draait (liever niet de hele dag raam op een kier als er niemand is) de 25° aantikken duurt het wel even eer je de warmte terug buiten hebt.

Hier combo van vanalles:
  • Buitenscreens met zuignappen op onze slaapkamer (we hebben hier nog geen vaste airco)
  • Split units in bureau, kinderkamers en zolder (allemaal zelfde kant is dus gemakkelijk)
  • inbouw screen langs zuidkant leefruimte/keuken
  • Parasol van 4mx3.5m buiten voor wat extra zonnewering.
Zeker dankzij die buitenwering blijft de hitte toch wel een dag of twee langer buiten. Ook heben we 29 panelen dus redelijk wat overproductie in de zomer dus zetten we alle airco's aan en de deuren open om de koude lucht rond de blazen :P

Begrijp ik.

Ik had prijs gevraagd voor:
1) rolluiken of/en buitenscreens
2) binnenscreens
3) airco
4) systeem met noppen

Airco was goedkoper dan 1 of 2. En met de gegarandeerde efficiëntie van 3 is een airco handiger.
Al was dat met die noppen nu ook niet zo goedkoop. je kan ook al een mobiele AIRCO op de kop tikken voor een beperkt bedrag (150 - 300€) nieuw zijnde. Al kun je ook duurder gaan. En zijn die een pak rumoeriger dan de vaste airco's en minder energie-efficiënt.

Maar als je dat toch maar beperkt gebruikt, is de totaalkost nu ook niet zo significant. Zeker niet als je dan ook nog zonnepanelen mee in rekening neemt.

Begin nu toch te twijfelen om eens te luisteren naar een volledig aircosysteem. Wat denken jullie dat een vijftal binnenunits kosten plus installatie en dan natuurlijk ook de buitenunit ?

Begin nu toch te twijfelen om eens te luisteren naar een volledig aircosysteem. Wat denken jullie dat een vijftal binnenunits kosten plus installatie en dan natuurlijk ook de buitenunit ?
Ik heb onlangs (3 maanden geleden) laten zetten:
- Splitunit 5kw met daaraan twee binnenunits slaapkamer.
- Mono 5kw wandmodel
- Mono 5kw wandmodel

Alles Daikin. Was €10.300

5000 - 10000€.
Jay AI:
Kostenopbouw en RichtprijzenDe uiteindelijke prijs is sterk afhankelijk van het gekozen merk (zoals Daikin of Mitsubishi) en de complexiteit van het leidingwerk:

Buitenunit (10-12 kW capaciteit): € 2.500 – € 4.000
3x Binnenunit 1,5 kW (bijv. slaapkamers): € 1.000 – € 1.500 (totaal)
1x Binnenunit 2,5 kW (bijv. werkkamer): € 400 – € 600
1x Binnenunit 5,0 kW (bijv. grote woonkamer): € 700 – € 1.000

Montage en installatiemateriaal: € 1.500 – € 3.000 (sterk afhankelijk van de afstand tussen binnen- en buitenunits)

Kzou toch proberen te beperken richting 2 of 3 binnenunits als dat kan.

Voor een configuratie met 3 binnenunits (\(1\times 1,5\text{ kW}\), \(1\times 2,5\text{ kW}\), \(1\times 5\text{ kW}\)) bent u met afzonderlijke single-split systemen (3 buitenunits) goedkoper uit dan met één multi-split systeem (1 buitenunit).

De totale geschatte kostprijs inclusief standaard montage en btw bedraagt:
Optie met 3 losse single-split units (Goedkoopste optie): € 3.600 – € 5.200
Optie met 1 multi-split buitenunit (Esthetische optie): € 4.500 – € 6.500

Op voorwaarde dat je 3 bakken wil zien natuurlijk.

Nu, te bekijken dat je wel nood hebt aan bakken van 5kw of 2.5kw of...
De standaard formule hiervoor is:{Inhoud van de ruimte in }m^{3} X {Warmtefactor}={Benodigd vermogen in Watt}

Warmtefactor :
Factor 30 (Lichte warmtelast): Goed geïsoleerde kamer, weinig glas, geen plat of schuin dak direct erboven, weinig elektronische apparatuur (bijv. een koele slaapkamer).
Factor 40 (Gemiddelde warmtelast): Gemiddelde isolatie, normaal glasoppervlak, of een ruimte waar regelmatig mensen verblijven of apparaten aanstaan (bijv. een standaard woonkamer of werkkamer).
Factor 50 (Hoge warmtelast): Slechte isolatie, veel glas (vooral op het zuiden of westen), een plat of schuin dak direct boven de kamer, of veel warmtebronnen zoals computers en servers (bijv. een zolderkamer of een moderne uitbouw met glaspartijen).

Hier ondertussen al wat ervaring met hitte. 5 jaar dakappartement & 1 jaar appartement met volledige zuidgevel uit glas.
- hitte buitenhouden: zonwering met zuignappen (bv. sun eclipse), of zonwerende folie (langs buiten plakken, bv. scalasol)
- mobiele airco als noodoplossing: kijk goed naar geluid, al even geleden, maar die van Meaco zijn volgens mij stiller dan gemiddeld, of Evolar EVO-ES9000 is ook een buitenbeetje. Moet je buiten (of in een garage) 3u "opladen" en dan kun je die binnenrollen (heffen gaat bijna niet, te zwaar), en dan heb je binnen verkoeling zonder slang naar buiten en met veel minder geluid.
Voor mobiele airco is het inderdaad ook beter om een isolatieplaat te kopen in Hubo en rond gat uitsnijden voor je slang naar buiten.

Vervangt natuurlijk geen echte airco, maar is wel welgekomen verkoeling :)

Toch wel een serieus verschil in prijs dan?

@Sanity penguin ; als je maar 2 binnenunits hebt, is dit dan om 2 kamers te koelen of kan je met 1 binnenunit van 5kw meerdere kamers tegelijk koelen ?
Op de verdieping kan je door die in de gang te hangen u behelpen.
Op gelijkvloers werkt dat iets minder goed. Daar is het best om de living te koelen en als je een bureau hebt die ook.

Al zou je met een de omgekeerde ventilator kunnen werken als je die kost zou wensen te besparen. Zo doe ik het momenteel.
Natuurlijk beste is natuurlijk in elke slaapkamer 1 te voorzien. Maar is niet goedkoop. Vooral door de montagewerken die moeten gebeuren. Qua materiaal valt het mee.

En is er dan nog veel verschil tussen zelf een split airco hangen en een echte vakman laten komen voor een volledige installatie van een vaste airco of zijn de twee vergelijkbaar?

Ik kan hier maar één advies geven. Vermijd die mobiel airco brol. Ik heb daar 5 jaar mee afgezien en die dingen koelen met het geluid van een straaljager en de moment dat je ze wil uitzetten , want je wilt slapen, komt de warmte zo terug binnen want die dingen zijn snikheet vanbinnen na enkele uren koelen.

Als het echt niet anders kan, zorg dat je één hebt met 2 slangen. één voor aan en afvoer en dat die door een geisoleerde plaat naar buiten gaat. Dat is al iets beter maar ging bij ons niet want die buizen waren niet lang genoeg om door een velux te duwen.

Beste keuze van mijn leven om een multi split systeem te laten zetten van daikin. die hangt aan de gevel, op mijn slaapkamer muur en ik hoor op nachtstand niets met mijn raam open als die staat de draaien voor de kamer van ons kindje te koelen, want die slaapt net onder het dak. Idem als die op staat voor ons ( met het raam dicht dan uiteraard), fluisterstil in de kamer zelf. En dat ding verbruikt niets en kan je in hjet tussenseizoen je huis mee verwarmen ipv op gas.

Laatst bewerkt:
Ik kan hier maar één advies geven. Vermijd die mobiel airco brol. Ik heb daar 5 jaar mee afgezien en die dingen koelen met het geluid van een straaljager en de moment dat je ze wil uitzetten , want je wilt slapen, komt de warmte zo terug binnen want die dingen zijn snikheet vanbinnen na enkele uren koelen.

Als het echt niet anders kan, zorg dat je één hebt met 2 slangen. één voor aan en afvoer en dat die door een geisoleerde plaat naar buiten gaat. Dat is al iets beter maar ging bij ons niet want die buizen waren niet lang genoeg om door een velux te duwen.

Beste keuze van mijn leven om een multi split systeem te laten zetten van daikin. die hangt aan de gevel, op mijn slaapkamer muur en ik hoor op nachtstand niets met mijn raam open als die staat de draaien voor de kamer van ons kindje te koelen, want die slaapt net onder het dak. Idem als die op staat voor ons ( met het raam dicht dan uiteraard), fluisterstil in de kamer zelf. En dat ding verbruikt niets en kan je in hjet tussenseizoen je huis mee verwarmen ipv op gas.
Dit eigenlijk. Ik heb ook jaren gekoeld met een mobiele airco owv de prijs. Als je het er echt niet aan wil geven snap ik het, maar als je een stille mobiele airco wil, ben je ook al veel geld kwijt, dan zou ik door de zure appel heenbijten en investeren in vaste units.

En is er dan nog veel verschil tussen zelf een split airco hangen en een echte vakman laten komen voor een volledige installatie van een vaste airco of zijn de twee vergelijkbaar?

Dat is vergelijkbaar. Enige probleem is dat je meestal een koeltechnieker moet contacteren om dat te vullen. Mag je niet zelf doen. En iemand vinden die dat wil doen.

Maar je zou alles zelf kunnen plaatsen natuurlijk. Mijn vader was erbij toen die bij ons dat aan het doen was, en die meldde is het dat maar... dat kan ik ook. Maar hij is wel handig. In ieder geval een pak handiger dan ik.

Dat is vergelijkbaar. Enige probleem is dat je meestal een koeltechnieker moet contacteren om dat te vullen. Mag je niet zelf doen. En iemand vinden die dat wil doen.

Maar je zou alles zelf kunnen plaatsen natuurlijk. Mijn vader was erbij toen die bij ons dat aan het doen was, en die meldde is het dat maar... dat kan ik ook. Maar hij is wel handig. In ieder geval een pak handiger dan ik.
Tegenwoordig worden die airco's toch gevuld geleverd?

11.2K€ offerte voor een multisplit systeem van 7.1KW van Daikin met plafondinbouw.
'Verdeler' ligt op zolder en een rooster in het plafond van elke slaapkamer.
Buizen liggen achter de valse wand op zolder.

Hiermee koelen we heel onze boven behalve de badkamer, 3 slaapkamers + dressing.

Mijne goeie vriend AI voorziet op basis van ons energieverlies en warmteopname vh huis een koelnood van ~5.95KW. Daikin heeft een 6KW model ook maar die ging dan mogelijks veel op volle toeren moeten draaien. Daarom het 7.1KW model die (net als de 6KW overgens) met modulatie in the end minder zal 'afzien'.

11.2K€ offerte voor een multisplit systeem van 7.1KW van Daikin met plafondinbouw.
'Verdeler' ligt op zolder en een rooster in het plafond van elke slaapkamer.
Buizen liggen achter de valse wand op zolder.

Hiermee koelen we heel onze boven behalve de badkamer, 3 slaapkamers + dressing.

Mijne goeie vriend AI voorziet op basis van ons energieverlies en warmteopname vh huis een koelnood van ~5.95KW. Daikin heeft een 6KW model ook maar die ging dan mogelijks veel op volle toeren moeten draaien. Daarom het 7.1KW model die (net als de 6KW overgens) met modulatie in the end minder zal 'afzien'.
Vind ik toch wat veel voor mijn situatie, we leven in een gerenoveerd huis uit 1969. Dat is dus niet zo dicht als een nieuwbouw.

Als je zegt roosters? Bedoel je dan echt enkel een rooster en zie je dus geen bak hangen langs binnen ?

Ik denk dat ik me ga behelpen met een mobiele airco, of althans proberen , in de bureau en dan verder zal evalueren.

Vind ik toch wat veel voor mijn situatie, we leven in een gerenoveerd huis uit 1969. Dat is dus niet zo dicht als een nieuwbouw.

Als je zegt roosters? Bedoel je dan echt enkel een rooster en zie je dus geen bak hangen langs binnen ?

Ik denk dat ik me ga behelpen met een mobiele airco, of althans proberen , in de bureau en dan verder zal evalueren.
Voor een ruimte is zo'n mobiele airco nog wel "ok" als je enkele graden wil koelen, maar verwacht niet om te werken zonder koptelefoon wanneer die draait. Enfin, ik zou dat met de onze (die nu wel al 6 jaar oud is ofzo) niet kunnen.

Wij hadden die gekocht toen we op een dakappartementje woonden, voor de slaapkamer die in de nok van het dak was. Nu staat die in de kamer van de dochter, waar we die een uur laten werken voor het slapengaan bij warm weer. Verwacht er vooral geen wonderen van hoor. Zoals hier al veelvuldig gezet: niet efficiënt, luid, ...
Uiteraard ook beter dan niets, maar gezien je echt niet wil slapen met zo'n straaljager naast je is het vaak een kwestie van enkele graden koelen, waarna de kamer weer opwarmt doordat enkel wat koude lucht werd toegevoegd, maar de muren enz. nog warm zijn.

Een vriend van me zweert bij zo'n "air cooler". Infeite is dat een wat beter uitgewerkte versie van een ventilator die langs een koelelement blaast. Haalt natuurlijk weinig uit op van die vochtig warme dagen.

Terug
Bovenaan