Mieren + maden vuilbakken

Tagliata

Well-known member
Het is weer zover en die smeerlappen staan er weer. Ik gebruik nu al een tijdje die ronde potjes van H&G en ander merk (hubo) voor de mieren te doden. Echter is dit altijd van tijdelijke duur. Iemand een andere manier?

2de probleem: de vuilbakken en de beesten dat eruit kruipt. Staan helaas ook op een iets warmere plek en bij warm weer vorige keer bulkte het er gewoon uit. Ik doe mijn zakken proper dicht en gft zakjes ook maar die beesten blijven maar komen. Iemand ook een oplossing ervoor?
BELANGRIJK: ik heb het over de vuilbakken die buiten staan (de grote dus die opgehaald worden) niet binnen.

PS: kan iemand deze thread bij wonen zetten.. Geen idee hoe ik bij natuur, wetenschap kom :D
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn er 2 maten vuilzakken. We zijn sinds kort overgeschakeld op de kleinere, die zijn sneller weg, dus ook minder kans op beestjes die kweken.
Vuilzak zit hier ook in zo'n groene "ton" achtig iets, die kan afgesloten worden => minder beestjes.
Als ik het toch eens zitten heb, zet ik de vuilzak buiten en spuit ik de ton eens uit met water => alles weg.

Bovenstaande maakt dan dat ik er echt maar heel zelden last van heb.
 
In de zomermaanden komen ze bij ons wekelijks restafval ophalen ipv tweewekelijks. En afgesloten tonnen maken een groot verschil.
 
hallbar-oplossing-afvalscheiding-uittrekbaar-lichtgrijs__0924797_pe788622_s5.jpg


We hebben zo'n systeem hier in de kast. Zo moet er geen vuilnisbak in de keuken staan en groter moet dat niet zijn voor groen en restafval. Als het vol is gaat het de restafvalzak en de groene container buiten in.

 
Aangepast post bovenaan want er is precies even qua vuilbakken een misverstand.
Advies blijft hetzelfde: kleinere vuilbak. 😁
(Bij ons worden geen zakken opgehaald maar bakken, ipv 1xper maand ene grote buiten te zetten, heb ik m omgeruild voor de kleinste en die 2wekelijks buiten dan)
 
Bewaar etensresten in de zakje of bakje in de diepvriezer.

De dag dat het vuilzak is, dan kieper je die er in. In de praktijk heb je dus het meeste van de tijd enkel droog spul zoals isomoschaaltjes in je vuilzak.
 
Hier ook elke zomer miserie. Bak staat 11 meter van de achtergevel maar toch is het enkele keren per jaar (wanneer het vochtig + warm is) dat die rotbeesten er gewoon uitkomen en tot op mijn ramen kruipen. Heel het terras ligt dan vol. Precies of ze u aanvallen. S’morgens niets meer van te zien…

Ook nog altijd geen oplossing voor gevonden :(
 
Raar maar waar, als ik een stokje tussen mijn GFT steek zodat die op een kier staat, heb ik veel minder tot zelfs geen last van maden. Van geur sowieso niet veel last, staat 20 meter verder onder de carport, maar ook dat lijkt minder te zijn met het deksel op een kier.

Lavendel (vers of luchtverfrisser) zou ook helpen.
 
Laatst bewerkt:
Raar maar waar, als ik een stokje tussen mijn GFT steek zodat die op een kier staat, heb ik veel minder tot zelfs geen last van maden. Van geur sowieso niet veel last, staat 20 meter verder onder de carport, maar ook dat lijkt minder te zijn met het deksel op een kier.
Inderdaad, een plankje of een stok tussensteken zodat die een beetje kan tochten. Voor de rest kan uitspoelen met een emmer water met wat azijn in volgens mij ook helpen.
 
Wij hebben dit probleem ook elke zomer op ons appartement. Vroeger gingen etensresten gewoon in de vuilzak (die buiten in een soort bak op het terras staat) maar een aantal keer waren die vergeven van de maden. Daarna hebben we een gft bak aangevraagd en beginnen gebruiken.
Door het composteerproces en doordat ze in volle zon staat blijft het een perfecte omgeving voor maden te kweken maar het voordeel van zo'n bak is dat ze er minder gemakkelijk uitkunnen. Echt volledig vermijden is ons ook nog niet gelukt.
Een aantal jaren geleden hebben we hier zo eens een uitbraak gehad op ons appartement. De ramen van het terras waren vergeven van de vliegen, op 2 dagen tijd zeker een stuk of 500 dood geklopt...walgelijk!!
 
Wij hebben dit probleem ook elke zomer op ons appartement. Vroeger gingen etensresten gewoon in de vuilzak (die buiten in een soort bak op het terras staat) maar een aantal keer waren die vergeven van de maden. Daarna hebben we een gft bak aangevraagd en beginnen gebruiken.
Door het composteerproces en doordat ze in volle zon staat blijft het een perfecte omgeving voor maden te kweken maar het voordeel van zo'n bak is dat ze er minder gemakkelijk uitkunnen. Echt volledig vermijden is ons ook nog niet gelukt.
Een aantal jaren geleden hebben we hier zo eens een uitbraak gehad op ons appartement. De ramen van het terras waren vergeven van de vliegen, op 2 dagen tijd zeker een stuk of 500 dood geklopt...walgelijk!!
Ik zat vroeger op een loft en dan moest ik het gewoon wegbrengen naar de sorteerstraatjes. Maar nu met ons huis tja nachtmerrie. Ik heb gelezen dat klimop helpt, kokend water enzovoort.. Ik kan moeilijk elke maand klimop gaan kopen om erin te kappen he XD
 
Ik zat vroeger op een loft en dan moest ik het gewoon wegbrengen naar de sorteerstraatjes. Maar nu met ons huis tja nachtmerrie. Ik heb gelezen dat klimop helpt, kokend water enzovoort.. Ik kan moeilijk elke maand klimop gaan kopen om erin te kappen he XD
Tegen de mieren kan je idd kokend water gieten in de nest. Voor vliegenmaden komt het er op aan om de omgeving zo koel en droog mogelijk te houden. Houtkrullen zoals je voor een caviakooi gebruikt op de bodem doen of proppen krantenpapier kan hierbij helpen.
 
Voor mijn GFT heb ik in de Brico containerspray (Edialux) gevonden tegen larven en maden. Werkt heel goed! Eens de vliegkes er rond beginnen hangen eens goed de binnenkant inspuiten en dan is het weer een tijd goed.
 
Raar maar waar, als ik een stokje tussen mijn GFT steek zodat die op een kier staat, heb ik veel minder tot zelfs geen last van maden. Van geur sowieso niet veel last, staat 20 meter verder onder de carport, maar ook dat lijkt minder te zijn met het deksel op een kier.

Lavendel (vers of luchtverfrisser) zou ook helpen.
Dit dus inderdaad. Een simpelere oplossing bestaat ervoor niet.

Oh ja: geen kokend water gebruiken aub. Je zal de huidige maden wel doden als je het er los op giet, maar het achterblijvend vocht zorgt juist weer voor nieuwe maden. Vicieuze cirkel dus. Strooi dan liever wat zout in je vuilbak.
 
Ik heb er ook ieder jaar last van met de GFT. Dit jaar ga ik gewoon een compostbak aanschaffen en proberen om alles te composteren.
 
Ik heb er ook ieder jaar last van met de GFT. Dit jaar ga ik gewoon een compostbak aanschaffen en proberen om alles te composteren.
Dat is wel geen volledige oplossing. Gekookt etensafval mag niet op een composthoop. Voor mensen die de ruimte hebben is de combinatie van kippen + composthoop wel een oplossing.
 
Terug
Bovenaan