Microsoft koopt Activision-Blizzard

Ik zie gewoon het probleem niet mocht MS cod bezitten en het multi plat zou houden.
Liever dit dan dat bvb google of apple het overkopen, want dan begint de fragmentatie echt.

Ik moet trouwens nog een sony game zien dat op xbox uitkomt
Dan snap ik uw probleem niet, en waar dit topic over gaat.

Feit is gewoon dat zowel Jim Crying en Phil '2faced' Spencer nen hoop bs kunnen verkopen. Jim heb ik er al dikwijls volledig door gesleurd. Zet aub iemand anders in dieje zijn plaats 😅. Maar Spencer is ook niet (meer)de man waarvan we dachten, wow, die maakt het waar,...
Phil Spencer zei letterlijk vooraleer we wisten van de Activision deal dat Sony Playstation totaal geen concurrentie meer is. Zij dachten veel groter met streaming,...
En Google, apple, Amazon,... dat zijn de concurrenten. Als we praten over puur kapitaal qua bedrijf zoals Microsoft,...dan is dat inderdaad zo. Maar hij zei dat zelfs in de gaming space. Dan komen ze af met de Activision deal, en nu opeens zei hij, 'sony is de grootste, meest winstgevende,... Zij moeten geen bang hebben, wij moeten bang hebben en dit en dat. Ja, wat is het nu eigenlijk? Ook zei hij dat Sony games van platforms af houdt. En zij met Xbox willen op zoveel mogelijk platformen games uitbrengen. Lol, breng dan uw Bethesda games uit op Playstation he. Launch Starfield samen op Playstation dan. Sony heeft nooit de volledige koe gekocht zulle, enkel de melk met games zoals final fantasy. Maar niet de volledige uitgever zoals Microsoft de laatste jaren non stop heeft gedaan.
En eerlijk gezegd, met Bethesda vond ik dat nog niet zo erg, Bethesda was niet meer zo goed bezig als vroeger. Arcane games verkochten ondermaats, Doom verkocht niet naar wat men verwachtte, fallout 76 was een fiasco,... Ergens dacht ik, ok, als iemand hen opkoopt, beter Microsoft dan pakweg tencent of zo. Maar je moet wel weten dat Microsoft hiervoor nog een heel deel opgekocht heeft. Om maar een voorbeeld te geven, Ninja theory. En eigenlijk erg dat Hellblade 2 exclusief voor Xbox is. De eerste was een halfjaar exclusief op Playstation als ik me niet vergis. En dan heb je nog zoveel ontwikkelaars die multiplatform spellen maakte zoals Obsidian,... Nu allemaal exclusief op Xbox/pc.
Als je dan kijkt hoe Sony zijn studios opgericht/opgekocht heeft, totaal niet te vergelijken. Enkel Bungie hebben ze zo uit de markt geplukt, maar die games blijven multiplatform. Dus degene die hier zeggen, waar zitten die Sony games op andere platformen, destiny is van Sony, en de volgende Bungie games blijven gewoon multiplatform. Niet niks zou ik zeggen.
Maar Phil Spencer heeft ondertussen ook gezegd dat COD op Playstation blijft. Dus no problem daar. Maar al de andere ips onder Activision. Dat is wel iets anders... Dus ja. Ik hoop maar niet dat het een Disney situatie wordt. 1 Iemand die te groot wordt, nee, liever niet. Ik zou niet willen dat Microsoft binnenkort ook opeens take 2 opkoopt. Van die grote winstgevende bedrijven zoals Activision, take 2, EA moeten independent blijven vind ik persoonlijk. Zodra 1 van die in super slechte papieren zit, dan ok. Maar met Activision was dat nu niet het geval.
Ik zou ook niet willen dat Sony square zou opkopen. Maar moest ik echt kiezen, dan liefst Sony ja. Past gewoon het beste bij hen, net zoals Bethesda beste met Microsoft past. Maar er zijn grenzen vind ik.

Dan komen ze af met de Activision deal, en nu opeens zei hij, 'sony is de grootste, meest winstgevende,... Zij moeten geen bang hebben, wij moeten bang hebben en dit en dat.
Ik denk dat dit eerder een reactie was op de eu commissie over een al dan niet hebben van een monopolie.
MS is zelfs met de aankoop van activision derde in de race.
Dus ik zou niet weten waar dat monopolie vandaan komt.

En eigenlijk erg dat Hellblade 2 exclusief voor Xbox is. De eerste was een halfjaar exclusief op Playstation als ik me niet vergis. En dan heb je nog zoveel ontwikkelaars die multiplatform spellen maakte zoals Obsidian,... Nu allemaal exclusief op Xbox/pc.
Sony heeft in het verleden (en nu nog met bvb marvel ip) exclusiviteit gekocht

Als je dan kijkt hoe Sony zijn studios opgericht/opgekocht heeft, totaal niet te vergelijken. Enkel Bungie hebben ze zo uit de markt geplukt,
In het verleden heeft men MS genoeg verweten geen exclusieve content te hebben op xbox.
Iedereen weet dat een studio oprichten vanaf 0 veel tijd kost.
Iets wat Xbox zich deze generatie niet meer kon veroorloven

Dit is niet waar. Er was interesse om een Spiderman gamen te laten maken met het grote succes van de films en de property en superhelden in het algemeen. In hoeverre het klopt weet ik niet, maar MS zou hier geen interesse in gehad hebben en Sony wel. Sony is een deal aangegaan met Marvel om een AAA Spiderman game te maken en zijn daar voor gaan aankloppen bij Insomniac, toen nog een onafhankelijke studio met geen rechten of verplichtingen naar Sony of Marvel toel. Met zen 3tjes zijn ze gewoon in zee gegaan en hebben het spel gemaakt, dit is uiteraard een Sony exclusieve game geworden... Het is dan ook later na het zoveelste succes met insomniac dat ze besloten hebben officieel samen te mergen met Sony aan de hand van een overname. Spiderman als character property is nog steeds niet van Sony of Insomniac, maar ze hebben wel een nog steeds lopende samenwerking met Marvel voor het maken van meer games.

Het is ook hieruit dat het volgende project is gekomen ( Wolverine ), opnieuw Marvel in samenwerking met Sony en Insomniac en hoogstwaarschijnlijk ook weer exclusief. Maar dit is niet afgekocht, dit zijn gewoon 3 grote bedrijven die samen een project gestart zijn. Of het nu klopt of niet dat MS geen interesse zou getoond hebben in dit project maakt zelf niet uit. Het punt blijft dat er wel een samenwerking ontstaan is tussen Sony en Marvel en in de beste interesse van Sony vind het niet abnormaal dat ze gegaan zijn voor een exclusiviteits contract. Uiteindelijk is het Sony die het spel gaat maken en mee funden.

Dit is bijna hetzelfde als wanneer Sony en Kojima samen Death Stranding gemaakt hebben. Kojima had een idee Sony is mee aan boord gestapt en tadaa je hebt een nieuwe game exclusief voor PS want het is gemaakt in samenwerking met Sony. Omgekeerd staat dit nu ook te gebeuren aangezien Kojima gaat samenwerken met MS, deze game zal hoogstwaarschijnlijk exclusief zijn voor Xbox en daar is niks mis meer. Dit is ook gewoon een samenwerking tussen 2 bedrijven zoals er zo velen zijn en valt niet te vergelijken met een bedrijf overkopen en zeggen "Ok, vanaf nu is dit exclusief want we hebben het gekocht en klaar er mee."

In het verleden heeft men MS genoeg verweten geen exclusieve content te hebben op xbox.
Dat is zever in pakjes. MS is ondertussen al 10 jaar bedrijven aan het kopen, maar er komt gewoon nooit iets uit... we wachten nog steeds. En inderdaad omdat er echt maar niks blijft komen buiten nog eens een nieuwe Halo en Forza... zijn ze gewoon grote bedrijven en IP's beginnen kopen.

Je kan dit echt niet vergelijken met wat Sony doet. Zij kopen ook bedrijven, maar dit zijn veelal veel kleiner bedrijven en bedrijven die al heel hun loopbaan met Sony samengewerkt hebben. Beste voorbeelden zijn Insomniac, Naughty Dog, Housmarque, bluepoint games etc. Die hadden voor ze overgenomen zijn altijd al een samenwerking in het verleden. De overname van Bungie is inderdaad eentje dat er wat uit springt, aloewel dat met Destiny 1 Sony ook wel wat geld gegooid heeft naar dat spel in ruil voor wat speciale dingen op PS.

MS koopt gewoon random bedrijven op en koopt letterlijk IP's die voordien 0,0 met MS te maken hadden af om ook wat meer "eigen" IP's en games te hebben. MS is nu gewoon all in gegaan op content voorzien voor hun Gamepass platform en omdat het snel moest gaan hebben ze met groot geld gegooid, wat een bedrijf als MS natuurlijk veel beter kan dan een ander bedrijf zoals Sony of Nintendo.

Vind ik dit erg, op zich niet, maar je kan niet zeggen dat Sony en MS met gelijk wapens vechten en dat MS "gewoon doet wat Sony ook altijd deed", want dat is echt een wereld van verschil. MS is aan het terugkrabbelen, maar had dit een ander bedrijf geweest hadden ze na de vorige generatie niet meer bestaan. Het geluk dat Xbox heeft is dat het een kindje is van MS en dat daar met grof geld en veel verlies kan gewerkt worden. Swat, hier kan je eindeloos over praten en discuteren.

Ik denk dat dit eerder een reactie was op de eu commissie over een al dan niet hebben van een monopolie.
MS is zelfs met de aankoop van activision derde in de race.
Dus ik zou niet weten waar dat monopolie vandaan komt.

Ja natuurlijk is Xbox nog altijd derde in de race dan, door een aankoop ga je niet opeens eerste staan. Maar puur qua game studios heeft Microsoft de grote meerderheid na de Activision deal. En niet met een beetje... Terwijl een paar jaar terug Sony duidelijk meer studios had. Maar Microsoft heeft massa's geld uitgegeven. De bedoeling daarvan is dat zij uiteindelijk eerste in de race worden he. Maar ik ben wel benieuwd,want Microsoft heeft altijd al een management probleem gehad.

Microsoft deed vroeger ook continu deals, kocht ook continu exclusieve games, soms tijdsgebonden. Dit vooraleer ze de volledige ontwikkelaar op kochten dan toch.
En zoals hierboven al gezegd. Microsoft had Spiderman kunnen hebben. Dom dat te laten gaan...

Xbox heeft tijd genoeg gehad om (AAAA) studios op te richten. Terecht dat ze op dat vlak verweten kregen... Maar hier gaat uiteraard verandering in komen. Na al die aankopen, vanaf volgend jaar zal het wel volle bak gaan. Mag ook wel, Spencer staat al 8 jaar aan het roer, gaat tijd worden...

Ik kan er ergens een heel klein klein beetje inkomen dat ze Sony hypocriet noemen. Maar als ge alles nuchter bekijkt heeft Sony wel gelijk dat ze hier over klagen. Heel Sony hun verkoopmodel is gebaseerd op exclusiviteit en je zou dus kunnen zeggen dat het hypocriet is om te zeggen dat het niet ok is wat MS doet. Maar eigenlijk is dat niet hypocriet, want Sony heeft daar generaties lang aan gewerkt om te staan waar ze nu staan. De bedrijven en IP's die ze nu hebben zijn er niet zo maar gekomen door wat geld op tafel te gooien. Dat zijn één voor één mooie projecten die uitgegroeid zijn tot meerdere handen op één buik. Heel veel overnames van bedrijven, maar nooit met als doel IP's te kopen, maar gewoon om samenwerkingen te verzekeren, om kwaliteit te verbeteren en garanderen, een gezond ecosysteem binnen de Sony famillie voorzien.

Maar wat MS doet is gewoon zeggen 'Fuck we hebben meer eigen grote IP's nodig. Wat als we nu eens Blizzard en Bethesda kopen? Dan hebben we meteen 20 nieuwe exclusieve IP's!!" Beide bedrijven hebben andere opgekocht, maar de manier waarop is compleet anders en je kan Sony niet echt hypocriet noemen om dit effe op tafel te gooien en te zeggen is dit nu normaal? Dat is gewoon concurrentie afkopen. Swat ik val in herhaling xD

Dit is niet waar. Er was interesse om een Spiderman gamen te laten maken met het grote succes van de films en de property en superhelden in het algemeen. In hoeverre het klopt weet ik niet, maar MS zou hier geen interesse in gehad hebben en Sony wel.
Ben dat gaan opzoeken en je hebt gelijk.
Toch wel een enorme blunder van MS als je het mij vraagt
Ik denk nu wel niet dat MS zo een goed game zou afgeleverd hebben als Insomniac/sony.
Wat PS nu vooral voor heeft op xbox zijn die story driven games.
Iets wat ik toch echt mis.
Hopelijk wordt hun Indiana jones game zoiets als uncharted en niet weer een fps.
Één van xbox’s beste studios vind ik toch wel turn 10.
Hopelijk kunnen ze van Fable iets maken

Ben dat gaan opzoeken en je hebt gelijk.
Toch wel een enorme blunder van MS als je het mij vraagt
Ik denk nu wel niet dat MS zo een goed game zou afgeleverd hebben als Insomniac/sony.
Wat PS nu vooral voor heeft op xbox zijn die story driven games.
Iets wat ik toch echt mis.
Hopelijk wordt hun Indiana jones game zoiets als uncharted en niet weer een fps.
Één van xbox’s beste studios vind ik toch wel turn 10.
Hopelijk kunnen ze van Fable iets maken
Ja ik dacht al zo iets. Ik heb trouwens absoluut niks tegen MS eh. Ik zou niks liever hebben dat zij ook mee komen concurreren met hun nieuwe games. Maar na twee jaar in de nieuwe generatie te zitten heb ik het gevoel dat MS nog steeds even ver staat als in de vorige generatie. Ok, hun GP is een enorm succes en werkt perfect, maar als je kijkt naar puur games en dan vooral eigen games, dan is het toch altijd weer dat net niet verhaal. Die nieuwe Halo is ok, maar ook niet meer dan ok, terwijl we daar toch altijd weer veel meer van verwachten, Forza Horizon is goed, maar basicly gewoon weer exact hetzelfde liedje voor de zoveelste keer. Games als As Dusk Falls en Scorn zijn ook ok, maar opnieuw ook weer niet meer dan dat en ik vind dat gewoon jammer. Ik kijk elke keer weer uit naar hun nieuwste game en telkens is het weer gewoon mediocre en niks om over naar huis te gaan schrijven. Ik hoop echt dat MS deze generatie en liefst in 2023-2024 al echt eens af komt met een paar nieuwe games en kleppers. Starfield is een game dat ik hier zelf al niet echt bij reken omdat dit een overgekochte game is... beetje cheap, zoals hierboven al een paar keer vermeld. Maar hopelijk wordt die nieuwe Fable echt een hit, of die Elder Scrolls achtige RPG in first person ( ben de naam even kwijt ) of die iIdiana Jones game... Maar ik hou mijn verwachtingen ondertussen standaard al vrij laag :)

@Bunkerbudy; je punten zijn wel correct.
Maar ik heb toch het gevoel dat je bij xbox de beste racer hebt alsook de beste shooters (gears of war).
Enkel die story driven games hé.
In den tijd speciaal een ps 3 gekocht voor uncharted 2 en last of us
Er zit, denk ik, niks anders op om sony gewoon op te kopen
😅😅

@Bunkerbudy; je punten zijn wel correct.
Maar ik heb toch het gevoel dat je bij xbox de beste racer hebt alsook de beste shooters (gears of war).
Enkel die story driven games hé.
In den tijd speciaal een ps 3 gekocht voor uncharted 2 en last of us
Er zit, denk ik, niks anders op om sony gewoon op te kopen
😅😅
Ik zeg niet dat MS geen goeie games heeft gemaakt eh. Ik heb hier zelf ook heel wat Xbox games staan, maar de laatste echt goeie game voor mij was Gears 5 ( 2019 ) dat wil dus zeggen ( voor mij persoonlijk ) dat er bijna 3-4 jaar geen game is uitgekomen dat ik wou spelen. En dat is echt heel lang... Ik speel ook niet alles wat Sony maakt graag, zou maar raar zijn als je echt alles graag speelt. Maar ik heb wel jaarlijks minstens één game waarvan ik denk, damn die was echt goed. In 2022 is dat GoW: Ragnarok, in 2021 was dat Returnal en R&C was ook zeer vermakelijk, in 2020 had ik Demon's Souls remake, maar ook TLOU2, Gost of Tsushima en Miles Morales, in 2019 was er Death Stranding ( een van men lieveling games ondertussen ). Ik kan hier op blijven door gaan, maar ik denk dat je het punt wel snapt. Niet iedereen zal al deze games even goed vinden of willen spelen, sommige zijn ook net iets beter dan andere afhankelijk aan wie je het vraagt, maar er is jaarlijks toch altijd een zekerheid dat je minstens 3 nieuwe first party games krijgt. En dat is wat MS en Xbox echt al jaren ontbreekt en ik hoop echt dat ze ook terug op dat punt komen ooit en dat zo ook meer variatie in hun games brengen.

er is jaarlijks toch altijd een zekerheid dat je minstens 3 nieuwe first party games krijgt. En dat is wat MS en Xbox echt al jaren ontbreekt en ik hoop echt dat ze ook terug op dat punt komen ooit en dat zo ook meer variatie in hun games brengen.
laten we hopen met Fable, hellblade 2, gears 6, project mara, Indiana jones … dat daar verbetering in komt

Dat is een game waar ik echt naar uit kijk. En hier heeft Sony de bal compleet mis geslagen. Hier is het omgekeerde gebeurt van wat er met Spiderman gebeurt is. Sony had geen interesse in een funding voor een vervolg op dit spel of investering in het bedrijf zelf. MS heeft nadien gezegd ah wij anders wel en hebben de studio overgenomen en het vervolg gefund en ik kijk er echt naar uit. De eerste game was echt super fun en goed gedaan met een zeer klein budget, dus ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen met het budget dat ze van MS gekregen hebben.

Je merkt dat ook al bij A Plague Tale 2, hierbij is er geen overname of exclusiviteits deal gedaan, maar wel heeft MS heel wat geld neergelegd om de game day one gratis op GP te mogen zetten, dat geld heeft zo te zien toch wel geresulteerd in een groot verschil in detail en afwerking van deel 2 tegenover deel 1. Hopelijk kunnen we het zelfde zeggen over Hellblade 2 als die uit komt, maar stiekem hoop ik toch dat er ooit een PS5 versie van komt zoals met The Medium, maar daar was er gewoon exclusiviteit afgekocht die na x aantal tijd verviel, dus mss hoop ik nu te veel.

Dat is een game waar ik echt naar uit kijk. En hier heeft Sony de bal compleet mis geslagen. Hier is het omgekeerde gebeurt van wat er met Spiderman gebeurt is. Sony had geen interesse in een funding voor een vervolg op dit spel of investering in het bedrijf zelf. MS heeft nadien gezegd ah wij anders wel en hebben de studio overgenomen en het vervolg gefund en ik kijk er echt naar uit. De eerste game was echt super fun en goed gedaan met een zeer klein budget, dus ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen met het budget dat ze van MS gekregen hebben.

Je merkt dat ook al bij A Plague Tale 2, hierbij is er geen overname of exclusiviteits deal gedaan, maar wel heeft MS heel wat geld neergelegd om de game day one gratis op GP te mogen zetten, dat geld heeft zo te zien toch wel geresulteerd in een groot verschil in detail en afwerking van deel 2 tegenover deel 1. Hopelijk kunnen we het zelfde zeggen over Hellblade 2 als die uit komt, maar stiekem hoop ik toch dat er ooit een PS5 versie van komt zoals met The Medium, maar daar was er gewoon exclusiviteit afgekocht die na x aantal tijd verviel, dus mss hoop ik nu te veel.
Ik krijg het wel een beetje met die timed exclusive deals
Sony is daar meester in.

Een (indie) games op ps5 waar ik echt naar uitkijk is Little devil inside. Normaal komt deze erna ook op xbox.
Zelfde met Kena; bridge of spirits

Sony is daar meester in.
Sony en MS zijn elkaar gewaagd daar aan, ben hier ook geen fan van, langs beide kanten.

- A Plague Tale 2 -> My bad dit is gewoon gepushed voor GP, is niet Timed Exclisive.
- Tomb Raider
- 12 minutes
- The Medium
- ...

- FF XVI
- Sifu
- Stray
- Deathloop
- ...

Sony en MS zijn elkaar gewaagd daar aan, ben hier ook geen fan van, langs beide kanten.

- A Plague Tale 2 -> My bad dit is gewoon gepushed voor GP, is niet Timed Exclisive.
- Tomb Raider
- 12 minutes
- The Medium
- ...

- FF XVI
- Sifu
- Stray
- Deathloop
- ...
Aan de andere kan…
Is het niet zo dat, in het geval mat indie games, deze in ruil voor times exclusives het spel mee financiert?

Is het niet zo dat, in het geval mat indie games, deze in ruil voor times exclusives het spel mee financiert?
Dat is meestal voor elke grootorde van de game eh. Je krijgt geld voor timed exclusive te zijn, ofwel steek je dat in je zakken, ofwel investeer je dat in je game... In veel gevallen worden deze fundings gebruikt voor het game ofc. Zo een contract houd altijd heel wat voorwaarden met zich mee. En het komt altijd neer op wij geven geld zodat jullie je ding kunnen doen en wij een voordeel krijgen. En dat is iets wat elke partij doet, je ziet dit zelf al op PC ook, met Timed exclusive games op Epic Games bijvoorbeeld, ik denk maar aan Metroid Exodus en Borderlands 3.

Terug
Bovenaan