Microsoft koopt Activision-Blizzard

Ik kan ergens begrijpen dat xbox bezitters en fans dit geweldig nieuws vinden momenteel.

Maar dit soort aankopen waardoor een bedrijf een stapje dichter richting monopolie gaat is nooit goed. Er is geen enkel voorbeeld waar de monopolie van een bedrijf ooit goed geweest is voor de consument.

Ik las hier ook ergens dat dit goed was omdat bv een COD dan naar een release schedule van 4-5 jaar kan gaan. Geloof je het zelf? MS koopt Activision-Blizzard om geld te verdienen, niet omdat ze vanuit het goed in hun hart COD willen transformer naar een topgame.

Nee sorry, ik kan gewoon niet warm worden als ik een nieuwsbericht lees waarin staat dat een van de techgiganten (Microsoft, Amazon, Google of Facebook) weer het zoveelste bedrijf heeft opgekocht. Zoals ik zei, dit eindigt NOOIT goed voor de consument. Ik denk (en hoop) dat bevoegde instanties hier toch nog wat stokken in de wielen gaan steken.

Ik kan ergens begrijpen dat xbox bezitters en fans dit geweldig nieuws vinden momenteel.

Maar dit soort aankopen waardoor een bedrijf een stapje dichter richting monopolie gaat is nooit goed. Er is geen enkel voorbeeld waar de monopolie van een bedrijf ooit goed geweest is voor de consument.

Ik las hier ook ergens dat dit goed was omdat bv een COD dan naar een release schedule van 4-5 jaar kan gaan. Geloof je het zelf? MS koopt Activision-Blizzard om geld te verdienen, niet omdat ze vanuit het goed in hun hart COD willen transformer naar een topgame.

Nee sorry, ik kan gewoon niet warm worden als ik een nieuwsbericht lees waarin staat dat een van de techgiganten (Microsoft, Amazon, Google of Facebook) weer het zoveelste bedrijf heeft opgekocht. Zoals ik zei, dit eindigt NOOIT goed voor de consument. Ik denk (en hoop) dat bevoegde instanties hier toch nog wat stokken in de wielen gaan steken.

Dit denk ik niet amerikaans bedrijft dat strijd om de top van gaming te worden tegen het chinese tencent en sony van Japan.

Waarom zouden de amerikaanse instanties hier iets aan willen veranderen.

Het is dat. Als die 21st Century Fox monsterovername door Disney t.w.v. $71,3 miljard al groen licht kreeg, mogen we er van uit gaan dat deze deal zonder al te veel slag of stoot zal voltooid worden.

Ik heb dat geschreven, maar dat was niet mijn mening. Was de opinie van iemand bij DigitalFoundry tijdens hun podcast.
Anyhow, er zit weldegelijk iets in hoor. Het verdienmodel van Microsoft zit hem in het “as a service”-gebeuren (= Gamepass voor Xbox, Office 365 en Windows 365 voor MSFT) waarbij verkopen van secundair belang zijn. Jaarlijks een nieuwe CoD uitbrengen kan misschien zelfs nefast zijn als dat betekent dat daarmee resources op andere projecten verspild zijn.

Er zijn het voorbije jaar vaker geruchten geweest om Gamepass als streamingdienst ook op Nintendo Switch of zelfs Playstation beschikbaar te maken. Die geruchten worden gevoed door Spencer die zelf al meermaals heeft verteld dat hij Gamepass op zoveel mogelijk platformen wilt uitrollen om zoveel mogelijk gamers te kunnen servicen (*).
Klinkt misschien absurd, maar niet onrealistisch als dat zou betekenen dat op die manier CoD wel nog op Playstation beschikbaar zal zijn. Enfin, ik ben hier maar wat uit mijn duim aan ‘t zuigen natuurlijk. Het kan net zo goed zijn dat zo’n games gewoon wel nog los verkocht en geport worden, who knows?

Maak u trouwens geen illusies dat hier een mededingingsauthoriteit een stokje voor zal steken. Volgens mij is dit een done deal, anders smijten bedrijven als Microsoft en Activision/Blizzard dit niet publiek. De vergelijking met AT&T dat T-Mobile USA wilde overnemen gaat niet op, omdat die bedrijven dezelfde service aanbieden waardoor het actief van T-Mobile zou verdwijnen en AT&T met een vergrote klantenportefeuille eindigt. Niemand behalve de ondertekenende partijen winde daar iets bij: noch personeel, noch klanten. Dat is hier allerminst het geval: er worden eigendomsrechten en franchises gekocht en die teams komen integraal gewoon onder MSFT. En bovendien is er concurrentie genoeg om niet van een monopolie te spreken, toch?
En als het Microsoft vandaag niet is, dan is ‘t morgen misschien Tencent. Dat zal de FCC graag zien komen.

Edit; getypt op mobile op de plee en daarbij mijn quote verneukt. Excuus!

(*) heeft hij gisteren trouwens nog eens herhaald:
The fantastic franchises across Activision Blizzard will also accelerate our plans for Cloud Gaming, allowing more people in more places around the world to participate in the Xbox community using phones, tablets, laptops and other devices you already own.

Laatst bewerkt:
Gamepass op Playstation lijkt me wel zowat the best of both worlds eigenlijk...
De PS exclusives die de moeite zijn en enkele games die nog niet in de MS portefeuille zitten koop je gewoon en al de rest kan je via GamePass spelen. Voor die €500 die je uitspaart voor die 2e console kan je al enkele jaren GP betalen.

En het is idd zo dat MS over heel hun portfolio enorm hard inzet op aaS toepassingen dus ik zou er toch ook niet van verschieten dat die hoegenaamd niet wakker liggen op welk platform je die GP speelt. Het is er hen gewoon om te doen dat je nog zo weinig mogelijk games gaat kopen omdat ze allemaal op GP gaan staan zodat heel de wereld hun abonnement neemt. En eens je toehapt hang je eraan. Ik, en velen met mij, heb hier ook een netflix abo lopen dat bijlange na niet genoeg gebruikt werd de afgelopen maanden maar dat ik gewoon bleef betalen om in een dooie moment toch maar een film te kunnen opzetten.

Het feit dat dit richting monopolie nijgt heeft imo wel 1 'voordeel' en dat is dat je niet zo snel richting een versplintering gaat gaan zoals nu bij streaming waar je ondertussen al een abo of 4 moet hebben om alles nog te kunnen zien. Als MS alles onder zich heeft ga je alles wel kunnen blijven spelen op 1 abo. Het is natuurlijk af te wachten hoe duur dat abo gaat worden...

Soit, dat ze die THPS devs maar van COD gooien en laten beginnen aan de remake van 3,4 en Underground 1 en 2 gvd!

Zie ik nu wel nooit gebeuren tbh. Kem da nu al paar keer tegengekomen en elke keer denk ik wie verzint zo iets zelf :p
Tis dan ook geen voorspelling, gewoon mijn mening dat ik dat wel zou zien zitten ;)
Maar Sony gaat dat idd, terecht vanuit hun standpunt, tegenwerken. Tenzij MS bereid is om echt wel een groot deel van de koek af te staan om die GP ook op PS te draaien. En dat zie ik ze eerlijk gezegd enkel doen in de laatste 2 jaar van deze gen. Met dan bij release de boodschap dat de nieuwe PS geen GP ondersteund en je een next-gen Xbox moet kopen om te blijven genieten van hun service.

Dit vat het zéér mooi samen.

Mensen die denken dat dit zal leiden tot een verbetering omdat Microsoft dan én alle topgames onder een ook nog eens goedkope GamePass zou uitbrengen, eventueel zelfs op PlayStation, lijken mij behoorlijk naïef. Eénmaal een monopolie bereikt zou worden, stijgen gewoon de prijzen en daalt de kwaliteit.

Misschien dat op middellange termijn ze COD wel zullen terugschalen qua releasefrequentie omdat een jaarlijkse release van een game die vooral voor multiplayer gespeeld wordt, minder zou renderen, maar het transformeren naar een topgame? Dat is COD al vele jaren niet geweest, het is de FIFA van de shoorters, het soort game dat gekocht wordt door de massa's omwille van naambekendheid, niet omwille van kwaliteit.

Gelukkig zullen zaken als Indie ontwikkelaars en hopelijk een onafhankelijk blijvend Sony & Nintendo, dit nog kunnen tegenhouden, maar dit is zonder twijfel een stap in een negatieve richting. Overnames van andere grote studio's zoals Sega of Konami door Microsoft zal hopelijk nog uitblijven maar ik vrees er nu wel voor... Mojang/Minecraft, Bethesda, Activions/Blizzard die verdwijnen als aparte entiteiten, het zou geen goede zaak zijn als die reeks zich nog al te ver verder zet.

Waarom denk je dat Microsoft dit niet zou willen? De race om de "Netflix" te worden van het gamen is begonnen hoor.
Microsoft zal ongetwijfeld staan springen om Game Pass op Sony consoles uit te brengen, dat vergroot hun afzetmarkt plots met een enorm aantal. Voor Sony is zoiets echter min of meer zelfmoord. Zowat alle revenue van Sony Interactive Entertainment komt uit software en een significant deel ervan is afkomstig van third party software. Het houdt geen steek om al die hardware, waar ze amper winst of zelfs verlies op maken, te blijven verkopen om dan gewoon alle non-first party revenue naar je rivaal te zien gaan.

Als MS verder deze weg inslaat en nog een aantal mega publishers opkoopt, gaat de console industrie er binnen een jaar of 10 volgens mij volledig anders uitzien.

Sony gaat gewoon hun eigen gamepass uitbrengen, vermoedelijk met games van PS1 tot PS5.
zit hier echt iemand op te wachten?
ik persoonlijk totaal niet .. mij interesseert het niet of ik plots alle ps3 games kan spelen op de ps5 ...
Als dat het antwoord is van sony dan denk ik dat we geen opvolger van de ps5 meer gaan krijgen. Niemand koopt een console voor 2 games per jaar te spelen of oude rotzooi van 10 jaar geleden nog te kunnen spelen.
Ik blijf er ook bij : wishfull thinking dat er nog 1 activision game op de ps5 zal komen eens de deal rond is.. dus al die cod boys die de ps console niet meer gaan kopen zal ook wel pijn doen

Zoals iemand hier al gezegd heeft : sony zou beter gewoon een publisher worden die games uitbrengt op pc en volgende xdoos (als die er nog zou komen ook)

ik persoonlijk totaal niet .. mij interesseert het niet of ik plots alle ps3 games kan spelen op de ps5 ...
Als dat het antwoord is van sony dan denk ik dat we geen opvolger van de ps5 meer gaan krijgen. Niemand koopt een console voor 2 games per jaar te spelen of oude rotzooi van 10 jaar geleden nog te kunnen spelen.
Ik blijf er ook bij : wishfull thinking dat er nog 1 activision game op de ps5 zal komen eens de deal rond is.. dus al die cod boys die de ps console niet meer gaan kopen zal ook wel pijn doen

Zoals iemand hier al gezegd heeft : sony zou beter gewoon een publisher worden die games uitbrengt op pc en volgende xdoos (als die er nog zou komen ook)

Nintendo doet het toch ook al zonder die games.

Grote verlies zal het wel zijn maar sony kan toch perfect zoals nintendo zijn ik zit liever te wachten op een naughtydog of santa monica game dan een cod.

Als het op hetzelfde principe is als bij xbox, waarom niet? Direct de nieuwste AAA games uitbrengen op release op de game pass, waarom zou je het niet doen dan.

Nintendo doet het toch ook al zonder die games.

Grote verlies zal het wel zijn maar sony kan toch perfect zoals nintendo zijn ik zit liever te wachten op een naughtydog of santa monica game dan een cod.
Nintendo doet het wel op een compleet andere manier, namelijk door in de eerste plaats winstgevend te zijn met de hardware op zich. Dat heeft een keerzijde, namelijk dat de hardware relatief low-spec is. Als Sony met een console als de PS5 winstgevend wil zijn, gaat de kostprijs een pak hoger moeten liggen, en dan verlies je een serieus segment van de markt.

edit: twee zinnen na elkaar "namelijk", geen stylistisch hoogstandje. :unsure:

Laatst bewerkt:
Nintendo doet het wel op een compleet andere manier, namelijk door in de eerste plaats winstgevend te zijn met de hardware op zich. Dat heeft een keerzijde, namelijk dat de hardware relatief low-spec is. Als Sony met een console als de PS5 winstgevend wil zijn, gaat de kostprijs een pak hoger moeten liggen, en dan verlies je een serieus segment van de markt.
Dat is ook waar maar er zijn zeker andere mogelijkheden.

sony heeft niet het kapitaal van microsoft en als ze willen verder blijven doen gaan ze toch eens moeten kijken hoe dit kan.

Terug
Bovenaan