Metaaldraad

"True satanist". En dan niet Lavay zijn boekje maar een andere cultus.
Dus wat occulte toestanden en zelfmoord gepleegd "op het hoogtepunt van zijn leven" want "een ware satanist sterft voor hij in verval gaat"
En hij heeft een paar jaar gezeten voor medeplichtigheid aan moord. Typische jaren '90 black metal eigenlijk.

Grappige persoonlijke anekdote dan weer: Op Wacken 2005 stond Dissection geprogrammeerd. Zoals elk jaar was het tijdens WOA een week lang regen, grijs en bewolkt. Op het moment dat onze antichrist himself op het podium komt breken de wolken open, straalt de zon en verschijnt er achter hem een regenboog. Qua ironie zal het imo nooit grappiger worden dan dat.
 
"True satanist". En dan niet Lavay zijn boekje maar een andere cultus.
Dus wat occulte toestanden en zelfmoord gepleegd "op het hoogtepunt van zijn leven" want "een ware satanist sterft voor hij in verval gaat"
En hij heeft een paar jaar gezeten voor medeplichtigheid aan moord. Typische jaren '90 black metal eigenlijk.

Grappige persoonlijke anekdote dan weer: Op Wacken 2005 stond Dissection geprogrammeerd. Zoals elk jaar was het tijdens WOA een week lang regen, grijs en bewolkt. Op het moment dat onze antichrist himself op het podium komt breken de wolken open, straalt de zon en verschijnt er achter hem een regenboog. Qua ironie zal het imo nooit grappiger worden dan dat.
Een cover van "Sunshine, lollipops and rainbows" was dan ook geniaal geweest, maar daar kwam die man helaas niet op.

Desondanks: The Somberlain en Storm of the Light's Bane zijn twee ijzersterke albums. Reinkaos dat hij uitbracht nadat hij uit de gevangenis kwam is strak gespeeld maar heeft me nooit kunnen bekoren.
 
Lulu dus. Tijdens nummer 2 ging ik eens checken hoeveel liedjes er op de cd staan. Dat bleken er 10 te zijn, ik dacht nog, dat valt mee. Oh sweet summerchild, bleken er dus meerdere songs van + 10 minuten op te staan.

Dat was de eerste keer, en toch ook ineens de laatste keer.
 
Grappige persoonlijke anekdote dan weer: Op Wacken 2005 stond Dissection geprogrammeerd. Zoals elk jaar was het tijdens WOA een week lang regen, grijs en bewolkt. Op het moment dat onze antichrist himself op het podium komt breken de wolken open, straalt de zon en verschijnt er achter hem een regenboog. Qua ironie zal het imo nooit grappiger worden dan dat.

Doet me denken aan Obituary op Graspop 1998: die speelden 'Threatening Skies', waarna de hemelsluizen opengingen...
 
Desondanks: The Somberlain en Storm of the Light's Bane zijn twee ijzersterke albums. Reinkaos dat hij uitbracht nadat hij uit de gevangenis kwam is strak gespeeld maar heeft me nooit kunnen bekoren.

Yep, idem hier.
Ben zelf jaren overgestapt van Spotify naar Apple Music omdat op Spotify enkel Reinkaos stond. STELDUVOOR.

Wat The Somberlain voor mij zo uniek maakt, is dat temidden al die chaos donkere akoestische stukken zitten. Zo'n "Into Infinite Obscurity", "Crimson Towers" & "Feathers Fell" zijn echt magnifiek. En op Storm of the Light's Bane staat dan ook nog eens het prachtige doch duistere pianostuk "No Dreams in Breathless Sleep". Dat is het type muziek dat in zijn kille dunkelheit toch een warm gevoel kan oproepen. Heb ik al gezegd dat dit magnifieke muziek is? Bij deze.

Net even op nagegaan in mijn posthistoriek, checks out:

Beste optreden ooit:
1) Dissection in 2004 in JH Alfa in Brakel
Grote fan van de band, al was de controverse errond was mij toen iets of wat ontgaan (internet was nog niet die bron van informatie die het nu is). Was redelijk intiem omdat het een band van zo’n kaliber was in (tenslotte toch maar) een jeugdhuis. Die CDs draaiden toen overuren thuis - dus was wel cool om dat dan live te zien als 17-jarige.

Omdat ik wist dat de zanger er wel extreme ideologieën op nahield voor de zekerheid Dissection, mijn favoriete band in het BM-genre, eens gecheckt op metal-archives om te kijken onder welke themes ze gelabeld worden:

Occultism, Death, Chaos-Gnosticism, Darkness, Anti-Cosmic Satanism


giphy.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft nog lang geduurd
Sowieso King die nu gehoord heeft wat hij krijgt om deze zomer te touren met die dronkaard van Death Angel op zang en dan maar even rondgehoord heeft wat het zou opbrengen mocht hij Araya terug meepakken.

Soit, ik zou sceptisch moeten zijn aangezien het een pure cashgrab is en ze in hun laatste jaren eigenlijk al helemaal niet meer zo wauw waren live maar ik kon me gisteren toch niet houden om ff luidkeels SLAAAAYEEEEERRRRR te roepen 😅
Dat ze volgende zomer maar naar Europa komen gvd! Of eind vh jaar wat zalen, dat zou nog cooler zijn.
 
Sowieso King die nu gehoord heeft wat hij krijgt om deze zomer te touren met die dronkaard van Death Angel op zang en dan maar even rondgehoord heeft wat het zou opbrengen mocht hij Araya terug meepakken.

Soit, ik zou sceptisch moeten zijn aangezien het een pure cashgrab is en ze in hun laatste jaren eigenlijk al helemaal niet meer zo wauw waren live maar ik kon me gisteren toch niet houden om ff luidkeels SLAAAAYEEEEERRRRR te roepen 😅
Dat ze volgende zomer maar naar Europa komen gvd! Of eind vh jaar wat zalen, dat zou nog cooler zijn.
Ooit om ze toch maar gezien te hebben trein naar Stuttgart genomen om dan dag later vast te stellen dat mijn fiets was gestolen aan het station van Vilvoorde. Nu wil ik die velo nog meer terug
 
  • Haha
Waarderingen: Sond
Sowieso King die nu gehoord heeft wat hij krijgt om deze zomer te touren met die dronkaard van Death Angel op zang en dan maar even rondgehoord heeft wat het zou opbrengen mocht hij Araya terug meepakken.

Soit, ik zou sceptisch moeten zijn aangezien het een pure cashgrab is en ze in hun laatste jaren eigenlijk al helemaal niet meer zo wauw waren live maar ik kon me gisteren toch niet houden om ff luidkeels SLAAAAYEEEEERRRRR te roepen 😅
Dat ze volgende zomer maar naar Europa komen gvd! Of eind vh jaar wat zalen, dat zou nog cooler zijn.
Was het door sentiment, misschien wel, maar ik vond hun laatste optreden op graspop echt goed.
 
Terug
Bovenaan