Met welke fobie leef jij?

Met welke fobie leef jij?

  • Acrofobie (hoogtevrees)

    Stemmen: 39 46,4%
  • Aerofobie (vliegangst)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Agorafobie (pleinvrees)

    Stemmen: 3 3,6%
  • Antrofobie (angst voor mensen)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Aphenphosmfobie (angst om aangeraakt te worden)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Aquafobie (angst voor water)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Arachnofobie (angst voor spinnen)

    Stemmen: 25 29,8%
  • Brontofobie (angst voor onweer)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Carcinofobie (angst voor kanker)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Claustrofobie (angst voor kleine of afgesloten ruimtes)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Emetofobie (angst voor braken)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Entomofobie (angst voor insekten)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Glossofobie (plankenkoorts)

    Stemmen: 10 11,9%
  • Hematofobie (angst voor bloed)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Mysofobie (smetvrees)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Necrofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 7 8,3%
  • Ornithofobie (angst voor vogels)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Paruresis (plasangst)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Phobofobie (angst om bang te zijn)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Sociale fobie (angst voor sociale situaties)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Somnifobie (angst voor slapen)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Thanatofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Trypanofobie (angst voor naalden)

    Stemmen: 6 7,1%
  • Xenofobie (angst voor iets/iemand vreemd)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Andere

    Stemmen: 16 19,0%

  • Totaal aantal stemmers
    84
Voor de mensen die op een hoogte denken: 'wat als ik zou springen'.
In de wagen denken: 'wat als ik mijn stuur nu eens om sla'.
In de winkel: 'wat als ik die voor mij nu eens gewoon een klap geef'.

Op die manier kan je schrik krijgen van uw eigen gedachtengang.

Zoek op: intrusive thoughts.
 
nog een fobie/dwangneurose ontdekt. Angst om mezelf buiten te sluiten van mijn appartement. Ik had dat vroeger al wel, maar dan wist ik dat m'n ex nog een sleutel had.
Nu pak ik de sleutelbos in mijn handen en check wel drie, vier keer of ik hem wel degelijk vast heb voordat ik mijn deur dicht trek. (en soms ga ik dan ook weer naar binnen om te checken of alle lichten en kranen dicht zijn en mag ik weer opnieuw beginnen).
Ik denk dat ik me zo'n kaske met een cijferslot ga moeten kopen om m'n reservesleutel in te hangen. Maar waarschijnlijk ga ik dan weer schrik hebben dat iemand dat kaske ontdekt en een voor een de cijfers gaat afgaan. :/
 
nog een fobie/dwangneurose ontdekt. Angst om mezelf buiten te sluiten van mijn appartement. Ik had dat vroeger al wel, maar dan wist ik dat m'n ex nog een sleutel had.
Nu pak ik de sleutelbos in mijn handen en check wel drie, vier keer of ik hem wel degelijk vast heb voordat ik mijn deur dicht trek. (en soms ga ik dan ook weer naar binnen om te checken of alle lichten en kranen dicht zijn en mag ik weer opnieuw beginnen).
Ik denk dat ik me zo'n kaske met een cijferslot ga moeten kopen om m'n reservesleutel in te hangen. Maar waarschijnlijk ga ik dan weer schrik hebben dat iemand dat kaske ontdekt en een voor een de cijfers gaat afgaan. :/
Gewoon een sleutel bij een vriend of familielid leggen?
 
Gewoon een sleutel bij een vriend of familielid leggen?
dichtstbijzijnde familielid is mijn moeder en als ik met het OV naar haar moet ben ik +2u onderweg. Want als ik niet meer binnen kan, kan ik ook niet meer aan mn motorhelm e.d. en ga dan met OV moeten gaan want zij heeft ook geen rijbewijs. Nog wel een tante in Wilrijk, maar dat botert momenteel niet goed tussen ons. Dan nog een tante in Heist op den Berg en eentje in de Ardennen.
dus dat gaat niet echt helpen tegen mijn dwangmatig checken of ik die sleutel wel degelijk vast heb, denk ik.
En vrienden, eugh: als ge kluizenaar opzoekt in de woordenboek vindt ge een fotoke van mij als uitleg.
 
nog een fobie/dwangneurose ontdekt. Angst om mezelf buiten te sluiten van mijn appartement. Ik had dat vroeger al wel, maar dan wist ik dat m'n ex nog een sleutel had.
Nu pak ik de sleutelbos in mijn handen en check wel drie, vier keer of ik hem wel degelijk vast heb voordat ik mijn deur dicht trek. (en soms ga ik dan ook weer naar binnen om te checken of alle lichten en kranen dicht zijn en mag ik weer opnieuw beginnen).
Ik denk dat ik me zo'n kaske met een cijferslot ga moeten kopen om m'n reservesleutel in te hangen. Maar waarschijnlijk ga ik dan weer schrik hebben dat iemand dat kaske ontdekt en een voor een de cijfers gaat afgaan. :/
Kaske binnenin uw brievenbus hangen? Dan is het al niet zichtbaar voor anderen?
 
Of je kan de reservesleutel van je brievenbus in de brievenbus zelf kleven met tape op een plaats waar je met een vinger door de gleuf (heloow zwam!) er net nog aan kan om die er zo uit te trekken? Bvb net onder de klep?
 
Ik ben bang van vissen. Iets wat in mijn vriendenkring of familie niet is geweten, uit angst om daar ooit eens mee gekloot te worden 😜
Ken persoonlijk niemand anders die daar last van heeft.
Kende iemand die er ook angst voor had. Zijn 'vrienden' hadden hem een keer beet; hielden hem vast en deden hun uiterste best om een vis in zijn gat te steken. Blijkbaar neep hij hard genoeg, zodat de vis er niet voor de helft in zat.
Hij had nadien nog steeds angst van vissen.

Weetje over arachnofobie: angst voor spinnen is een overlevingstechniek van duizenden jaren terug. De stoere mensen gingen naar de spin en gingen de uitdaging aan, wat ze nu en dan bekochten met hun leven. De broekschijters bleven er wijselijk van weg; hadden generaties nageslacht i.t.t. de dode alfa's en gaven het 'angstgen' voor spinnen door aan hun kinderen.
In feite kan je misschien wel concluderen dat sommige fobieën je een lange stamboom kan bezorgen.
Angst hoeft niet altijd slecht te zijn.
 
Weetje over arachnofobie: angst voor spinnen is een overlevingstechniek van duizenden jaren terug. De stoere mensen gingen naar de spin en gingen de uitdaging aan, wat ze nu en dan bekochten met hun leven. De broekschijters bleven er wijselijk van weg; hadden generaties nageslacht i.t.t. de dode alfa's en gaven het 'angstgen' voor spinnen door aan hun kinderen.
In feite kan je misschien wel concluderen dat sommige fobieën je een lange stamboom kan bezorgen.
Angst hoeft niet altijd slecht te zijn.

Weetje over spinnen. Zijn totaal niet dodelijk, geen enkele species btw. Het is echt een rariteit dat er iemand dood gaat aan een beet van een spin. Ge hebt meer kans op overlijden door over uw eigen voeten te vallen dan te sterven door een beet van gelijk welke spin.

..edit: Leuk is het niet tho, een paar jaar geleden een freak accident gehad met mijn grootste p. ornata, en naast een klein beetje mechanische schade in men hand heb ik daar ook 2 dagen goe van liggen zweten en overgeven :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Weetje over spinnen. Zijn totaal niet dodelijk, geen enkele species btw. Het is echt een rariteit dat er iemand dood gaat aan een beet van een spin. Ge hebt meer kans op overlijden door over uw eigen voeten te vallen dan te sterven door een beet van gelijk welke spin.
Geen enkele spin is dodelijk, maar toch gaan er af en toe mensen dood door een spinnebeet. Dat kan toch niet kloppen? :p
 
Geen enkele spin is dodelijk, maar toch gaan er af en toe mensen dood door een spinnebeet. Dat kan toch niet kloppen? :p

Voor een gezonde mens tussen de 2 en 70 jaar is de kans op overlijden 1 op 40.000.000 ofzoiets hallucinant. Ik zeg maar iets, weet het niet precies give or take een paar miljoen. Het zat ergens rond die orde :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele spin is dodelijk, maar toch gaan er af en toe mensen dood door een spinnebeet. Dat kan toch niet kloppen? :p
Die Australische funnel-web spiders zijn potentieel dodelijk, maar ze hebben in die regio wel de nodige geneesmiddelen voorradig mocht je toch een beet oplopen. Mensen met een zwakker gestel zullen wel sneller sterven van zo'n beet.

Niet dat ik ervoor sta te springen om het eens uit te proberen, maar ik denk dat we in België niet mogen klagen van onze spinnenpopulatie als je naar Australië kijkt.
 
Voor een gezonde mens tussen de 2 en 70 jaar is de kans op overlijden 1 op 40.000.000 ofzoiets hallucinant. Ik zeg maar iets, weet het niet precies give or take een paar miljoen. Het zat ergens rond die orde :unsure:
Ja oké de kans is zeer klein, aangezien dat de zwarte weduwe bv al quasi niet in onze contreien voorkomt maken we hier al sowieso geen kans op een dodelijk afloop. Maar 5% van de beten van die spin blijkt wel dodelijk te zijn.

Maar het ging vooral om je statement dat geen enkele spin dodelijk is, terwijl een zwarte weduwe wel degelijk mensen heeft kunnen doden.
 
Weetje over spinnen. Zijn totaal niet dodelijk, geen enkele species btw. Het is echt een rariteit dat er iemand dood gaat aan een beet van een spin. Ge hebt meer kans op overlijden door over uw eigen voeten te vallen dan te sterven door een beet van gelijk welke spin.
Maar bij mij heeft die angst dan niet echt te maken met schrik voor de dood (daar zorgen mijn hypochondrie en andere angsten al voor). Is vooral omdat die er vies uitzien en zo snel kunnen kruipen.
 
Ja oké de kans is zeer klein, aangezien dat de zwarte weduwe bv al quasi niet in onze contreien voorkomt maken we hier al sowieso geen kans op een dodelijk afloop. Maar 5% van de beten van die spin blijkt wel dodelijk te zijn.

Maar het ging vooral om je statement dat geen enkele spin dodelijk is, terwijl een zwarte weduwe wel degelijk mensen heeft kunnen doden.

Het is minder dan 1% hoor. En zoals ik al zei, de meeste van die doden zijn mensen die niet echt gezond zijn. Laatste keer iemand van een beet in de US is gestorven is 1983 :unsure: (net effe opgezocht)


Passop, zo'n beet is niet leuk hé, laat dat effe duidelijk zijn. Ik ken iemand die een tag heeft gehad van 1 van zijn volwassen vrouwtjes, en ik kan u garanderen dat het niet om te lachen was.
Belachelijk pijnlijk, hoge koorts, en een dag of 4 zware spierkrampen.

En de theorie dat geen enkele spin dodelijk is bij een normale gezonde mens tusse de 2 en 70 blijft wel kloppen hoor :)

Of het leuk is om er eentje te krijgen van een genus met een zwaar gif, dat is een andere discussie. (Helemaal niet, ik spreek uit eigen ervaring jammer genoeg)

..edit: En de meeste van die beten in die tijd met dodelijke afloop waren dan nog van L. tredecimguttatus, wat niet hetzelfde is als de "Zwarte Weduwe" waar gij het waarachijnlijk over hebt. Is wel dezelfde genus.

Maar again, leuk is het ni om getagged te worden door zoiets :shutup:
 
Laatst bewerkt:
Het is minder dan 1% hoor. En zoals ik al zei, de meeste van die doden zijn mensen die niet echt gezond zijn. Laatste keer iemand van een beet in de US is gestorven is 1983 :unsure: (net effe opgezocht)


Passop, zo'n beet is niet leuk hé, laat dat effe duidelijk zijn. Ik ken iemand die een tag heeft gehad van 1 van zijn volwassen vrouwtjes, en ik kan u garanderen dat het niet om te lachen was.
Belachelijk pijnlijk, hoge koorts, en een dag of 4 zware spierkrampen.

En de theorie dat geen enkele spin dodelijk is bij een normale gezonde mens tusse de 2 en 70 blijft wel kloppen hoor :)

Of het leuk is om er eentje te krijgen van een genus met een zwaar gif, dat is een andere discussie. (Helemaal niet, ik spreek uit eigen ervaring jammer genoeg)

..edit: En de meeste van die beten in die tijd met dodelijke afloop waren dan nog van L. tredecimguttatus, wat niet hetzelfde is als de "Zwarte Weduwe" waar gij het waarachijnlijk over hebt. Is wel dezelfde genus.

Maar again, leuk is het ni om getagged te worden door zoiets :shutup:
Ge moet die vrouwkes soms met rust laten.
 
Ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat ik een soort angst voor bloed heb.

Ik word ongemakkelijk en vloek serieus van:
-Papercut in de vinger.
-Mensen die op hun instagram verhaal bloed doneren waar tubes en machines te zien zijn.
-Een dood konijn op tafel in de les biologie. De leraar moest nog beginnen met open snijden of ik was al buiten.
-Mensen die een pijnlijke anekdote vertellen waar bloedverlies aan te pas komt. Ik zie dat dan voor mij.
-Close up scènes van operaties op tv.

Ik word onwel van:
-Grote snede in mijn duim door een kapotte gresbuis. Of m.a.w. een grotere variant van de papercut.
-Een graal fakebloed over mijn kop krijgen van de gitarist juist voor een concert (The Devil's Blood).

Andere zaken waar ik onwel van word:
-Desinfecterende alcohol op mijn arm juist voor het zetten van een tatoeage.
-Coronaprik en dan direct recht staan.
-Wonde wat afdekken na een infuus te hebben gekregen voor een nmr scan.
 
Terug
Bovenaan