Met welke fobie leef jij?

Met welke fobie leef jij?

  • Acrofobie (hoogtevrees)

    Stemmen: 39 46,4%
  • Aerofobie (vliegangst)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Agorafobie (pleinvrees)

    Stemmen: 3 3,6%
  • Antrofobie (angst voor mensen)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Aphenphosmfobie (angst om aangeraakt te worden)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Aquafobie (angst voor water)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Arachnofobie (angst voor spinnen)

    Stemmen: 25 29,8%
  • Brontofobie (angst voor onweer)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Carcinofobie (angst voor kanker)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Claustrofobie (angst voor kleine of afgesloten ruimtes)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Emetofobie (angst voor braken)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Entomofobie (angst voor insekten)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Glossofobie (plankenkoorts)

    Stemmen: 10 11,9%
  • Hematofobie (angst voor bloed)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Mysofobie (smetvrees)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Necrofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 7 8,3%
  • Ornithofobie (angst voor vogels)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Paruresis (plasangst)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Phobofobie (angst om bang te zijn)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Sociale fobie (angst voor sociale situaties)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Somnifobie (angst voor slapen)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Thanatofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Trypanofobie (angst voor naalden)

    Stemmen: 6 7,1%
  • Xenofobie (angst voor iets/iemand vreemd)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Andere

    Stemmen: 16 19,0%

  • Totaal aantal stemmers
    84
omg gij hebt mij een nieuwe fobie gegeven :unsure: Ik heb standaard deo in mijn auto en elke keer als ik uitstap, doe ik da aan + parfum. Ik ben bij de vrienden bekend als de kauwgom koning want ik ben altijd aan't sjieken, bang om te stinken :unsure:
lol, ik heb dat dus ook. Op zich ben ik al blij dat Corona ervoor gezorgd heeft dat we geen handen meer geven, want ik heb soms overdreven zweethanden en vond het altijd akelig om een hand te moeten geven omdat ge weet dat ze dit gaan voelen.
Maar angst dat ik uit mn bek zou stinken of mensen denken dat ik vuil ben (heb bijv. ook last van roos) heb ik ook. Of angst dat ik een neusbeestje zou tonen is ook zo iets. Als ik een afspraak heb zal ik altijd rap nog eens in een spiegel van een geparkeerde auto of via de gsm controleren of er niets bengelt. En tijdens een gesprek zit ik dan soms dwangmatig elke x-aantal seconde even met mn hand aan mn neus om te controleren of hij proper is.
 
Stond wel degelijk in de top 100, maar goed je moet ergens een keuze maken. Er is ook een redelijk uitgebreide subreddit over waar ik wel eens in gegrasduind heb. Maar met de beste wil van de wereld kan ik mij eigenlijk niet in die angst inleven. Wat niet wil zeggen dat het niet reëel is hè. Kan je misschien eens proberen uit te leggen wat dat met een mens doet?
Dat is zo'n fobie die nogal bekend is op het internet. Ik vermoed omdat je dit in het echte leven niet vaak tegenkomt. Het enige wat ik me kan bedenken dat in de buurt komt is een bijenkorf en dat is iets waar ik moeilijk naar kan kijken maar mijn maag zou wel standhouden. Ik las ook dat de fobie niet officieel herkend wordt en pas sinds 2005 een naam heeft gekregen.

Enkele voorbeelden die op mijn netvlies niet te verwijderen zijn: Hond met maden in zijn poot, Man met gapende wonde in het hoofd waar maden in zaten, foto van borst waar een twintigtal gaten van 1 a 2 cm groot in zaten.

In principe kan ik tegen zaken die voor velen als erger zou beschouwd worden. Met het vroegere /r/watchpeopledie of /r/gore bijvoorbeeld heb ik geen probleem maar afbeeldingen van kleine gaten op huid is een andere zaak.
 
Enkele voorbeelden die op mijn netvlies niet te verwijderen zijn: Hond met maden in zijn poot, Man met gapende wonde in het hoofd waar maden in zaten, foto van borst waar een twintigtal gaten van 1 a 2 cm groot in zaten.
Als je bv naar https://www.reddit.com/r/trypophobia/ gaat en dan top all. Dan zie een voorbeeld van mangoworms bij een hond. Vind dat eigenlijk wel fascinerend ;)
 
Dat is zo'n fobie die nogal bekend is op het internet. Ik vermoed omdat je dit in het echte leven niet vaak tegenkomt. Het enige wat ik me kan bedenken dat in de buurt komt is een bijenkorf en dat is iets waar ik moeilijk naar kan kijken maar mijn maag zou wel standhouden. Ik las ook dat de fobie niet officieel herkend wordt en pas sinds 2005 een naam heeft gekregen.

Enkele voorbeelden die op mijn netvlies niet te verwijderen zijn: Hond met maden in zijn poot, Man met gapende wonde in het hoofd waar maden in zaten, foto van borst waar een twintigtal gaten van 1 a 2 cm groot in zaten.
Jama, is dat dan echt een fobie? Omdat je zei niet officieel herkend en nogal bekend op het internet. Ik vind maden in dingen ook niet leuk om te zien (en gaten in een borst probably ook niet). Ik heb er niet echt een sterke fysieke reactie op maar snap het ongemakkelijke gevoel wel.

Da's toch geen fobie waar je therapie voor moet volgen of die je in het dagelijkse leven zodanig hindert.
 
Jama, is dat dan echt een fobie? Omdat je zei niet officieel herkend en nogal bekend op het internet. Ik vind maden in dingen ook niet leuk om te zien (en gaten in een borst probably ook niet). Ik heb er niet echt een sterke fysieke reactie op maar snap het ongemakkelijke gevoel wel.

Da's toch geen fobie waar je therapie voor moet volgen of die je in het dagelijkse leven zodanig hindert.
Hindert inderdaad niet in het dagelijkse leven, of het een fobie is of niet laat ik aan experts over maar aangezien het de naam trypofobie heeft ging ik ervan uit dat het wel zo was.

Het is wel erger dan 'niet leuk om te zien'. Een afgehakt hoofd of de Dnipro murderers vind ik niet leuk om te zien maar ik zal het uit nieuwsgierigheid toch bekijken. Bij trypofobie denk ik er niet aan, het kan dan een week door mijn hoofd spoken.

Zoals reeds gezegd is het dus wel perfect leefbaar.
 
aaargh iets superraar meegemaakt.
Laatste hotel sliepen we op het 7e verdiep. De lift stopte op een gang met een glazen ballustrade die uitkeek op de lobby die uiteraard 7 verdiepen lager lag. Ik heb wel een lichte vorm van hoogtevrees. Maar nu komt het rare.... Ik had echt de 'urge' om naar beneden te springen. Een klein maar toch wel doortastend stemmetje die zei.. "spring". Ik heb geen zelfmoordneigingen uiteraard en snachts heb ik de kamerdeur vastgedraaid, het slot erop gehangen uit angst dat ik al slaapwandelend naar beneden zou springen. (die balustrade was amper op 3 meter van ons hotelkamer.)

Kheb er nog net een foto van durven trekken.
index.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er twee: spinnen en kleine ruimtes. Maar met ouder worden zijn die allebei wel verminderd. Liften zijn geen probleem meer, ik neem dagelijks de lift om in mijn appartement te geraken maar in grotten (of speleoboxen) kruip ik nog steeds niet. Tot en met hurken gaat het, als we moeten op de buik kruipen om door een tunnel te geraken doe ik niet meer mee.

Spinnen: ook al veel minder dan vroeger, maar ik had nu onlangs een grote bruine spin in het wc. Ik wist niet goed wat ik moest doen, maar een tijdje geleden was er een kleinere spin en ik heb daar toen antischimmel op gespoten. Da's iets bijtend, slecht voor mens en natuur, dus ideaal als er beesten moeten sterven. Toen ik dat toen op die spin spoot was die direct dood, dus ik dacht: ik doe het opnieuw. Ik hou dus wat afstand, ik spuit die antischimmel op dat beest en in plaats van op te gaan in een bad van zuur begint die te LOPEN. Ik ben beginnen tieren en ben zelf weggelopen naar de keuken. Niet normaal. Gearriveerd aan de keukentafel even 3 seconden mezelf gekalmeerd en dan terug naar het wc. De spin was ondertussen op de muur gekropen, dus ik verzin er niks beters op dan er maar nog een paar keer op te spuiten. Opnieuw gebeurt er niks. Ongelooflijk. Dan heb ik maar uit pure ellende mijn antischimmelspray aan de kant gezet, een dik boek gepakt ("Kapitalisme in de 21e eeuw"), 5 seconden dapper geweest en het beest gewoon platgeslagen. En dan mijn venster opengezet, want door al die antischimmel was ik mezelf aan het vergassen.

aaargh iets superraar meegemaakt.
Laatste hotel sliepen we op het 7e verdiep. De lift stopte op een gang met een glazen ballustrade die uitkeek op de lobby die uiteraard 7 verdiepen hoog lag.
Ik had echt de 'urge' om naar beneden te springen. Een klein maar toch wel doortastend stemmetje die zei.. "spring". Ik heb geen zelfmoordneigingen uiteraard en snachts heb ik de kamerdeur vastgedraaid, het slot erop gehangen uit angst dat ik al slaapwandelend naar beneden zou springen. (die balustrade was amper op 3 meter van ons hotelkamer.)

Kheb er nog net een foto van durven trekken.

Da's een bekend fenomeen, dat heet "the call of the void" of "l'appel du vide". https://www.healthline.com/health/call-of-the-void
 
Ik heb er twee: spinnen en kleine ruimtes. Maar met ouder worden zijn die allebei wel verminderd. Liften zijn geen probleem meer, ik neem dagelijks de lift om in mijn appartement te geraken maar in grotten (of speleoboxen) kruip ik nog steeds niet. Tot en met hurken gaat het, als we moeten op de buik kruipen om door een tunnel te geraken doe ik niet meer mee.

Spinnen: ook al veel minder dan vroeger, maar ik had nu onlangs een grote bruine spin in het wc. Ik wist niet goed wat ik moest doen, maar een tijdje geleden was er een kleinere spin en ik heb daar toen antischimmel op gespoten. Da's iets bijtend, slecht voor mens en natuur, dus ideaal als er beesten moeten sterven. Toen ik dat toen op die spin spoot was die direct dood, dus ik dacht: ik doe het opnieuw. Ik hou dus wat afstand, ik spuit die antischimmel op dat beest en in plaats van op te gaan in een bad van zuur begint die te LOPEN. Ik ben beginnen tieren en ben zelf weggelopen naar de keuken. Niet normaal. Gearriveerd aan de keukentafel even 3 seconden mezelf gekalmeerd en dan terug naar het wc. De spin was ondertussen op de muur gekropen, dus ik verzin er niks beters op dan er maar nog een paar keer op te spuiten. Opnieuw gebeurt er niks. Ongelooflijk. Dan heb ik maar uit pure ellende mijn antischimmelspray aan de kant gezet, een dik boek gepakt ("Kapitalisme in de 21e eeuw"), 5 seconden dapper geweest en het beest gewoon platgeslagen. En dan mijn venster opengezet, want door al die antischimmel was ik mezelf aan het vergassen.



Da's een bekend fenomeen, dat heet "the call of the void" of "l'appel du vide". https://www.healthline.com/health/call-of-the-void
Best wel vies gevoel.

Ik had vroeger een kameraad trouwens die een vogelspin had en daar nogal heel nochanalant me omsprong. Een tarantula metallica of zoiets was het. De helft van den tijd deed ie die terrarium niet toe en dan keek je snachts nog naar een film en zag je in je ooghoeken zo iets kruipen. Bleek die spin te zijn. fun times.... :unsure:
 
Hindert inderdaad niet in het dagelijkse leven, of het een fobie is of niet laat ik aan experts over maar aangezien het de naam trypofobie heeft ging ik ervan uit dat het wel zo was.
Ja, -fobie is gewoon de suffix voor angst hé, kunt daar alles voor zetten :)

Ik had vroeger een kameraad trouwens die een vogelspin had en daar nogal heel nochanalant me omsprong. Een tarantula metallica of zoiets was het. De helft van den tijd deed ie die terrarium niet toe en dan keek je snachts nog naar een film en zag je in je ooghoeken zo iets kruipen. Bleek die spin te zijn. fun times.... :unsure:
Ik ben bang voor die vieze huisspinnen (of niet bang, ik ren er niet van weg of doe er niet hysterisch over, maar ze moeten wel weg en ik heb schrik dat ze op mij gaan lopen of zo), maar bij vogelspinnen heb ik dat niet. Allez, tenzij het zo een supergiftig agressief beest is of zo hé, maar dat vieze rennerige zie ik minder bij vogelspinnen.
 
Ja, -fobie is gewoon de suffix voor angst hé, kunt daar alles voor zetten :)


Ik ben bang voor die vieze huisspinnen (of niet bang, ik ren er niet van weg of doe er niet hysterisch over, maar ze moeten wel weg en ik heb schrik dat ze op mij gaan lopen of zo), maar bij vogelspinnen heb ik dat niet. Allez, tenzij het zo een supergiftig agressief beest is of zo hé, maar dat vieze rennerige zie ik minder bij vogelspinnen.
oeoe ik weet nog een tof spinverhaal. @Tomski om te confirmeren. Toen we heel jonge snaken waren in onze garage achteraan zat er ooit een joekel van een wolfspin.
3ca05f8f-7160-4eb2-b181-ba628c3e3a3c.jpg&w=370

Zo eentje dus. Ik weet niet wie op het lumineuze idee gekomen was om de aansteker van de papa te nemen, een random spuitbus en die spin vlamwerpergewijs de pijp uit te blazen. Maar toen die spin in brand stond liep dat beest echt mega super snel al brandend over de muur. Een brandend vuurbolletje aan echt zeker 10-15km/h. We hebben alletwee ook wel een sprongske acheruit gedaan vant verschieten.
 
Zo eentje dus. Ik weet niet wie op het lumineuze idee gekomen was om de aansteker van de papa te nemen, een random spuitbus en die spin vlamwerpergewijs de pijp uit te blazen. Maar toen die spin in brand stond liep dat beest echt mega super snel al brandend over de muur. Een brandend vuurbolletje aan echt zeker 10-15km/h. We hebben alletwee ook wel een sprongske acheruit gedaan vant verschieten.
Is dat niet letterlijk een scene uit de film Arachnaphobia?
 
Terug
Bovenaan