Met welke fobie leef jij?

Met welke fobie leef jij?

  • Acrofobie (hoogtevrees)

    Stemmen: 39 46,4%
  • Aerofobie (vliegangst)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Agorafobie (pleinvrees)

    Stemmen: 3 3,6%
  • Antrofobie (angst voor mensen)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Aphenphosmfobie (angst om aangeraakt te worden)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Aquafobie (angst voor water)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Arachnofobie (angst voor spinnen)

    Stemmen: 25 29,8%
  • Brontofobie (angst voor onweer)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Carcinofobie (angst voor kanker)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Claustrofobie (angst voor kleine of afgesloten ruimtes)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Emetofobie (angst voor braken)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Entomofobie (angst voor insekten)

    Stemmen: 5 6,0%
  • Glossofobie (plankenkoorts)

    Stemmen: 10 11,9%
  • Hematofobie (angst voor bloed)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Mysofobie (smetvrees)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Necrofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 7 8,3%
  • Ornithofobie (angst voor vogels)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Paruresis (plasangst)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Phobofobie (angst om bang te zijn)

    Stemmen: 4 4,8%
  • Sociale fobie (angst voor sociale situaties)

    Stemmen: 14 16,7%
  • Somnifobie (angst voor slapen)

    Stemmen: 1 1,2%
  • Thanatofobie (angst voor de dood)

    Stemmen: 8 9,5%
  • Trypanofobie (angst voor naalden)

    Stemmen: 6 7,1%
  • Xenofobie (angst voor iets/iemand vreemd)

    Stemmen: 2 2,4%
  • Andere

    Stemmen: 16 19,0%

  • Totaal aantal stemmers
    84

REpute

Well-known member
Zie poll

Een fobie (Grieks: φόβος, phóbos = angst, vrees) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een overmatige angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.

 
Andere:

Ik heb een zware angst voor electriciteit :unsure:

Maar echt zo erg dat ik het moelijk vind om iets uit een stekker te trekken of in te steken.
Aloewel dat het over de jaren wel wat beter is geworden.

Ik hoef niemand niet meer te bellen voor een afgesprongen plon terug te komen opzetten.
Vorige keer heb ik dat met katsjoe botten en van die dikke werkhandschoenen toch gedaan :unsure:


Als er iemand mij zo een statisch schokje geeft in de winter, kom ik voor enkele weken niet meer in de buurt v die persoon :laugh:
 
Zoals elk normaal mens heb ik schrik van spinnen. Enfin, 't is eerder een "vies zijn van" dan een angst, maar toch, ze moeten wegblijven.

Voor de rest niet echt iets. Schrik voor naalden of bloed heb ik niet, maar als ik bloed moet laten trekken, lig ik gegarandeerd op de grond, terwijl bloed zelf of een spuitje me niets doen.
 
Ornithofobie. En dan vooral voor perfect onschuldige vogels zoals kippen, duiven, meeuwen,... en veel minder voor grote roofvogels (go figure, maar ik heb gwn het idee dat die intelligent genoeg zijn om mij met rust te laten :D )
Het San Marco plein is de hel op aarde en ik probeer ook echt parken en pleinen waar grote hopen duiven,... samen zitten te vermijden. Ik zal nooit iets eten op een bankje op een plein omdat dat vogels lokt en als mijn gezelschap zo een visschoteltje koopt aan zo'n kraampje op de dijk van Oostende loop ik 20-30m voor of achter hen tot dat op is, om maar geen meeuw naar mijn kop te krijgen.
Ik hou die beesten ook constant int oog opdat ze niet te dicht komen... Het is niet de eerste keer dat ik wegga van mijn tafel als een vogel daar op landt. Dat dan net mijn eten gebracht is trek ik me op die moment niet aan, honger of niet.
 
Idem @Remake , schrik om bloed te laten trekken en ook naalden in het algemeen
Die corona spuit was nu niks, maar vorig jaar moest ik een gaatje laten vullen bij de tandarts en heb de verdoving geweigerd, ook al doet dat wss 5x minder pijn dan die tand zo laten vullen. Moet er niet van weten

Hoogtevrees, maar dan niet echt het ergens boven op staan want ik heb hier regelmatig op het dak gestaan met de bouw, maar die ladder terug afgaan. Het lukt met heel veel moeite dat ik me kan omdraaien om dat eerste been op die ladder kan zetten. Zo eens geblokkeerd hier op het dak en ze konden met de werfkraan er afhalen in zo'n bakstenen mandje
 
Idem @Remake , schrik om bloed te laten trekken en ook naalden in het algemeen
Die corona spuit was nu niks, maar vorig jaar moest ik een gaatje laten vullen bij de tandarts en heb de verdoving geweigerd, ook al doet dat wss 5x minder pijn dan die tand zo laten vullen. Moet er niet van weten

Hoogtevrees, maar dan niet echt het ergens boven op staan want ik heb hier regelmatig op het dak gestaan met de bouw, maar die ladder terug afgaan. Het lukt met heel veel moeite dat ik me kan omdraaien om dat eerste been op die ladder kan zetten. Zo eens geblokkeerd hier op het dak en ze konden met de werfkraan er afhalen in zo'n bakstenen mandje
Haha doet me denken aan die keer dat ik voor de eerste keer met mijn krukken de trap af moest. Ook helemaal geblokkeerd maar na een groot half uur me er toch over kunnen zetten.
 
Van sommige fobieën wist ik niet eens dat ze bestonden. :unsure:
Maar hoezo heb een plasfobie? Dat lijkt me vreselijk oefff
Ik heb van die hele lijst nergens angst voor behalve mss een beerje van spinnen.
Waar ik wel van gruwelijk is van eten dat veel aangeraakt is geweest door mensen.
Dus bvb als we ergens gaan eteb en ik krijg een bordje met schijfjes gesneden fruit dan laat ik dat mooi liggen. :frown:
Iets waarvan ik weet dat het lang vastgehouden is geweest daar gruwel ik van echt waar.

Dan liever een spin in mijn kamer. Ik zal dan wel ergens anders slapen tot mijn man thuis is en ik een lijk heb gezien dus ja ik heb een lichte fobie voor spinnen maar alleen van die dikke behaarde spinnen.
 
Ah ja ik heb geen claustrofobie als in angst voor kleine liften of kleine kamertjes maar mij ga je nooit in lange, smalle en donkere grotten of tunnels zien kruipen.
 
Valt dat eigenlijk te trainen? Is fameus ambetant. Op sociale evenementen (festivals, voetbalwedstrijden, ...) waar mijn blaas vaak op springen staat, krijg ik er geen druppel uit.
Alcohol helpt wel bij mij, maar ik moet al goe eind weg zijn om te kunnen plassen als er iemand naast me staat.
Van die pistorens op evenementen waar je zo wat ingesloten staat lukt ook, als ik me aan de achterkant zet.

Voor de rest ben ik quasi genoodzaakt om aan te schuiven voor een kotje dus van echt trainen heb ik geen weet. Jammer genoeg, want ik vind het ook verschrikkelijk.
 
Terug
Bovenaan