Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Ik vind daarmee dat de hedendaagse hulpsystemen ongelooflijk werken. Je moet al serieus de hooligan uithangen om u zodanig te doen uitbreken dat je uw controle kwijt raakt.

Ik rij met +400pk op de achterwielen rond en durf perfect een kick down te doen als het wegdek nat ligt. Je voelt dat de achterkant wat licht is op momenten, maar over uitbreken spreek ik dan niet echt. Je versnelt dan ook amper, want systeem houd in.

Ik kan die dan nog in MDM mode zetten, waarbij tractie controle afstaat en uw DSC milder wordt. Dan laat die uw wel toe om verder uit te breken, maar trekt die uw ook gelijk terug recht. Enkel uw stuur in de juiste richting en klaar. Dus spreek je over mooi uitbreken, maar driften ook niet.
Durf ik zelf tegen mijn vriendin te zeggen neem hier de afslag maar en drukt pedaal maar eens volledig in tegen het einde van de bocht en gaat hem wat uitbreken.

Als ik ga driften op locatie (waar alles nat gehouden wordt) en ik zet niet alles uit dan ben ik gewoon aan het ondersturen.

Bij nat weer is dan meestal ook het moment dat bij mij alles uit gaat. :unsure:

Gezien de mdm gaat het over een M ?

Zal dezelfde serie zijn als mijn voormalige M3 waarschijnlijk, maar ik vond die bij nat wegdek net wel erg tricky eigenlijk. Zelf op een rechte baan brak die uit als je echt doortrok. Al rijdend he van 2 naar 3 ofzo, laat staan van stilstand :p

Ik spreek wel over mdm (ik reed altijd in mdm eigenlijk) en nog wat meer vermogen. Maar dat lijkt me niet veel anders te zijn
 
Gezien de mdm gaat het over een M ?

Zal dezelfde serie zijn als mijn voormalige M3 waarschijnlijk, maar ik vond die bij nat wegdek net wel erg tricky eigenlijk. Zelf op een rechte baan brak die uit als je echt doortrok. Al rijdend he van 2 naar 3 ofzo, laat staan van stilstand :p

Ik spreek wel over mdm (ik reed altijd in mdm eigenlijk) en nog wat meer vermogen. Maar dat lijkt me niet veel anders te zijn
Ja zoals ik zei in MDM laat die uw wel uit breken tot een bepaald punt. Uw DTC staat dan ook volledig af, wat wilt zeggen dat uw achterbanden gewoon laat doorslippen

Dus als je dan op nat wegdek gas geeft op een recht stuk dan kan uw achterkant vrij bewegen tot een bepaald punt dat DSC terug ingrijpt en die terug recht trekt.

Ik gebruik dat enkel wanneer ik sportief wil rijden. Als je op asfalt komt dat wat glad (moet daarbij niet nat zijn) komt en je laat alles aan. Dan houdt die veel vermogen in om uw banden niet te laten doorslippen en bijgevolg niet uit breekt als je deftig wil optrekken. Met MDM kun je dan toch sneller versnellen maar grijpt ook nog steeds in als je te ver gaat.

Stuk van mijn woon werk verkeer heb je dat. Je komt aan op een oprit van een snelweg en die 90 graden bocht pak je tegen 30 km/u en kun je ineens goed doortrekken.
De eerste aantal meters is asfalt slecht in de zin van glad. Als ik die bocht pak en duw mid corner of einde plankgas, dan houdt die teveel in om niet door te slippen.. Met MDM druk ik evengoed mid corner al plankgas, laat wielspin toe en breekt en stuk door. Auto trekt zijn eigen toch terug recht, enkel uw banden richten naar waar je wilt en trek je deftig door. Met MDM driften lukt ook niet. Die hoek is te klein waardoor die te vroeg ingrijpt.

Soit je weet zelf hoe het is. :D

Ik vind dat echt knap hoe dat het systeem werkt. Je kunt uw bocht en uw gas als een debiel benaderen en de auto laat uw lijken of je goed kunt rijden. :D
Alleen als je op drift circuit komt en je niet gezien hebt dat alles terug aanstaat, waardoor je bij de eerste bocht uw achterkant niet kunt laten zetten en onderstuur hebt. Dan is het gelijk eraf en terug achteraan aanschuiven. :unsure:
 
Ik had mijn koppeling toch wel nodig om mijn tractie zodanig te breken dat u achterkant deftig loskomt. (Met mijn 116i, nu is dat een ander verhaal)

Bij nat weer een bocht snel pakken krijg ik eerder onderstuur en gebruikte ik de koppeling om dat te breken en naar overstuur te gaan. Gewoon gas bijgeven was bij mij onderstuur behouden.
Misschien dat de 116d dan nog het voordeel heeft van koppel bij lage toeren. Want ik had meestal eerder overstuur dan onderstuur.
 
Misschien dat de 116d dan nog het voordeel heeft van koppel bij lage toeren. Want ik had meestal eerder overstuur dan onderstuur.
Ik probeerde het mij voor te stellen hoe het moet voelen als uw RWD ineens gaat ondersturen.
Moet toch echt het meest benauwde gevoel ooit zijn :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ik proeve het mij voor te stellen hoe het moet voelen als uw RWD ineens gaat ondersturen.
Moet toch echt het meest benauwde gevoel ooit zijn :unsure:
Elke rwd auto onderstuurt he? Ga gewoon eens tegen 70 en draai uw stuur in een bocht van 90 graden... Of denk je dat BMW's nooit uit de bocht gaan?
 
Elke rwd auto onderstuurt he? Ga gewoon eens tegen 70 en draai uw stuur in een bocht van 90 graden... Of denk je dat BMW's nooit uit de bocht gaan?
Ja natuurlijk kan je er onderstuur mee hebben. Maar bij “normaal” rijden gaat dat toch eerder naar oversturen :p

Natuurlijk als jij echt een heel waanzinnige stuurhoek geeft of remt en fors gaat sturen ja dan heb je het zitten.
Heb het zelf ook al gehad hoor.
Ook een zwaar beladen koffer is wel opletten.
Maar als je dan de reflex hebt om niet van het gas te gaan, wat je normaal wel doet bij uw BMW, dan ga je wel de sloot in :p
 
Ford Capri RS 2500 eerste wagen eind 70’s , huidige Nissan Navara dubbel cab pick up 4x4 ( de 911 niet meer ingeschreven is voor het oud ijzer )
 
Ik probeerde het mij voor te stellen hoe het moet voelen als uw RWD ineens gaat ondersturen.
Moet toch echt het meest benauwde gevoel ooit zijn :unsure:
Nee, gas loslaten en dat lost vanzelf op. Ik had het wel eens voor als ik in nat weer een oprit of afrit aan hoge snelheid pakte. Ietsje minder gas en het onderstuur is opgelost. Niets benauwend aan eigenlijk.

Ik vind het eerder benauwender als je achterkant gaat slippen en je serieus moet tegensturen om die rechtop te krijgen. Gelukkig enkel maar gehad als ik wat aan het spelen was op een grote parking met een zee van ruimte overal.
 
Misschien dat de 116d dan nog het voordeel heeft van koppel bij lage toeren. Want ik had meestal eerder overstuur dan onderstuur.
Was E87. Dus bij mij was het 1,6liter zonder turbo. Dan had je niet echt een “kick” en daarvoor gebruikte ik dan die koppeling.

Met turbo kan dat inderdaad wel een ander verhaal zijn met minder vermogen.

Voor de duidelijkheid zat ik niet constant met onderstuur hè. :D
Als ik in de regen een bocht van 70km/u pak en ik versnel hevig midden in de bocht zal zich dat op “termijn” resulteren in overstuur. Maar dat vermogen/gasrespons was toch te beperkt om gelijk over te gaan naar overstuur. Om dan de achterkant direct en deftig uit te laten breken had ik die koppeling wel nodig.


Als je wat fun wou hebben met die auto moest je bochten hebben met korte draaihoek, lagere snelheid (uiteraard wel hoog in toeren) en goed nat. Als dan uw achterkant niet snel uitbreekt, dan krijg je sneller onderstuur.

Ondanks het beperkt vermogen van die auto heb ik daar wel veel plezier mee gehad. Heb nadien een fwd auto gehad en dat pikte na een tijd toch om terug rwd te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren meegereden met de Ariel Atom 4 van een kameraard op het circuit van Zolder. Wat een machine :love:
Als passagier voel je echt goed hoe de balans verschuift, dus wat moet dat niet zijn als je achter het stuur zit. Kwa acceleratie is dit het gekste wat ik al heb meegemaakt. 2.7s naar 100 op papier. Je wordt gewoon keihard in uw stoeltje gedrukt bij het uitkomen van de bocht. Ook de bochtensnelheid is ferm voor een wagen zonder downforce. Er reden redelijk wat Porsches op het circuit en geen enkele die kon volgen.

 
Laatst bewerkt:
Gisteren meegereden met de Ariel Atom 4 van een kameraard op het circuit van Zolder. Wat een machine :love:
Als passagier voel je echt goed hoe de balans verschuift, dus wat moet dat niet zijn als je achter het stuur zit. Kwa acceleratie is dit het gekste wat ik al heb meegemaakt. 2.7s naar 100 op papier. Je wordt gewoon keihard in uw stoeltje gedrukt bij het uitkomen van de bocht. Ook de bochtensnelheid is ferm voor een wagen zonder downforce. Er reden redelijk wat Porsches op het circuit en geen enkele die kon volgen.

1:42 is ook gewoon absurd snel. Zelf nog niet meegereden met een Atom (moet er eens werk van maken :p), maar als je er tussen rijdt zie je dat die meestal serieus moeten vechten tegen overstuur. Dan was dit rondje echt heel proper gereden. Ik denk dat er weinig auto's zijn die die tijd rijden hoor.
 
1:42 is ook gewoon absurd snel. Zelf nog niet meegereden met een Atom (moet er eens werk van maken :p), maar als je er tussen rijdt zie je dat die meestal serieus moeten vechten tegen overstuur. Dan was dit rondje echt heel proper gereden. Ik denk dat er weinig auto's zijn die die tijd rijden hoor.
Het is wel een ervaren piloot die er wel wat van kan. Zijn voetenwerk is subliem om naar te kijken. Heel and toe is een vereiste of je gaat rond als je downshift bij het aanremmen. Dit rondje was 15min na het tanken, met een passagier aan boord en een set banden die al 1.5 trackday oud waren.
Ook wanneer je over de Sacramentsheuvel en de heuvel na de Terlamenbocht gaat, moest hij lichtjes liften want de auto wordt wat zweverig op die punten wegens gebrek aan downforce.
 
Gisteren meegereden met de Ariel Atom 4 van een kameraard op het circuit van Zolder. Wat een machine :love:
Als passagier voel je echt goed hoe de balans verschuift, dus wat moet dat niet zijn als je achter het stuur zit. Kwa acceleratie is dit het gekste wat ik al heb meegemaakt. 2.7s naar 100 op papier. Je wordt gewoon keihard in uw stoeltje gedrukt bij het uitkomen van de bocht. Ook de bochtensnelheid is ferm voor een wagen zonder downforce. Er reden redelijk wat Porsches op het circuit en geen enkele die kon volgen.

Nice!
Ariel heeft vooral z'n gewicht in het voordeel van de Porsches enzo. Dat is een groot voordeel in de bochten.
 
Daarstraks uurke ne RS3 sedan mee gehad. Miljaar, machien ze 😅 klinkt ook gewoon goed en kunt ge serieus in de bochten smijten. Met zoiets rijdt ge echt nooit geen 120 haha. Voelt aan als niks… Jammer genoeg niet betaalbaar voor mij. Deze had 4200km op de teller en vragen ze nog 72k voor.


qM87zBG.jpg
 
De GLE zat 2 dagen binnen voor onderhoud/herstellling, heb een vrij nieuwe E300de mee gekregen als vervangwagen.

Nu weet ik weer waarom ik in die klasse toch BMW verkies. Die E is comfortabel, goed voor lange afstanden, best luxueus hoewel ik het interieur nogal oubollig vind, maar toch vooral.... saaaaaaaaai. Qua rijgedrag is een vergelijkbare 5 serie toch zoveel leuker en dynamischer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Het is wel een ervaren piloot die er wel wat van kan. Zijn voetenwerk is subliem om naar te kijken. Heel and toe is een vereiste of je gaat rond als je downshift bij het aanremmen. Dit rondje was 15min na het tanken, met een passagier aan boord en een set banden die al 1.5 trackday oud waren.
Ook wanneer je over de Sacramentsheuvel en de heuvel na de Terlamenbocht gaat, moest hij lichtjes liften want de auto wordt wat zweverig op die punten wegens gebrek aan downforce.
Weinig autos waar je zonder slicks flat kan gaan op sacramentsheuvel maar de atom is ook zeer licht, helpt ook niet.

Kan nog wel wat van de tijd af maar Abel begint duidelijk goed zijn draai te vinden in de Atom :)
 
Weinig autos waar je zonder slicks flat kan gaan op sacramentsheuvel maar de atom is ook zeer licht, helpt ook niet.

Kan nog wel wat van de tijd af maar Abel begint duidelijk goed zijn draai te vinden in de Atom :)
Dat was een van de eerste trackdays met zijn Atom geloof ik en met een passagier aan boord zal hij altijd wel wat marge laten. Ik denk dat hij er inmiddels wel nog wat zou afkrijgen.
 
Terug
Bovenaan