Met de fiets naar het werk, een natje en een droogje

Het aantal dagen dat je vervloekt dat je met de fiets gaat werken zijn op één hand te tellen, maar vandaag was er wel eentje.

Al van in de namiddag goed aan het regenen, dankzij de vele bladeren ook veel plassen op de weg. Daarbij dan regen met smeltende sneeuw en 2°C. Perfecte cocktail!
Met de juiste kledij was het hier genoeg te doen. Ik zorg wel dat ik mijn fietsbril altijd bij heb want continu die regen in mijn ogen vind ik irritant.

Afrekening! Het droge jaar (620mm neerslag tov 837mm normaal) tekent zich ook af in de eindbalans.

Januari 7/44
Februari 4/38
Maart 0/38
April 1/44
Mei 2/42
Juni 1/28
Juli 0/36
Augustus 0/42
September 2/32
Oktober 3/46
November 5/40
December 0/34

25 / 464 = 5,39% natte ritten

Wat was dat voor een schabouwelijke vertoning op de fietspaden deze ochtend. De laatste sneeuw is hier in de nacht van zaterdag op zondag gevallen. We zijn maandagochtend en de fietspaden naast de gewestweg zijn één grote ijsplek. Auto's rijden hun opritten en de parkeerplaatsen op en af, compacteren de sneeuw, wordt gewoon ijs na zo'n koude nacht. Heb kilometers lang gewoon op de rijbaan gereden met de fiets omdat ik m'n nek niet wou breken, maar ik heb het geluk van na de spits en bij daglicht te kunnen rijden. Ocharme de studentjes op weg naar school deze ochtend. Een paar jaar geleden hadden ze nog zo'n tractortje waarmee ze specifiek de fietspaden deden. Nu blijkbaar niet meer nodig...

En dan maar zeggen dat mensen uit de auto krijgen belangrijk is. Wel, de rijbaan lag er impeccable bij hoor. Prioriteiten moeten er zijn niewaar, los van welke sociaal wenselijke uitspraken er uit de mond van de politiekers komen.

Mss specificeren waar 'hier' is? Op mijn traject merelbeke - gent viel het zeer goed mee. Maar ik ben niet langs het jaagpad gereden zoals normaal, maar langs de steenweg. Gisteren was het jaagpad hier een spiegel en dat wou ik vanmorgen in het donker niet riskeren.

Hier in Limburg was het zeer triestig. Geen enkel fietspad dat vrij was.

Maar ook de klein banen waren niet sneeuwvrij, toch maar zeer op het gemak gereden met de speedpedelec. Sommige stukken zelfs afgestapt omdat het gewoon een schaatsbaan was.

Hopelijk dat ze tegen morgen wel banen vrij maken.

Mss specificeren waar 'hier' is? Op mijn traject merelbeke - gent viel het zeer goed mee. Maar ik ben niet langs het jaagpad gereden zoals normaal, maar langs de steenweg. Gisteren was het jaagpad hier een spiegel en dat wou ik vanmorgen in het donker niet riskeren.
Hmm ja, ik was vergeten dat je dat niet meer standaard bij het profiel ziet....

Zelfde regio Melle -> Sint-Denijs-Westrem via Zwijnaarde. Het stuk jaagpad dat ik pak aan de Judo Merelbeke links was amper bereden deze ochtend, een lekker laagje verse sneeuw.

Het zijn vooral de twijfelstukken die het ambetantste waren: sneeuw wat aangereden en niet voldoende gestrooid om er een papje van te maken.

Hmm ja, ik was vergeten dat je dat niet meer standaard bij het profiel ziet....

Zelfde regio Melle -> Sint-Denijs-Westrem via Zwijnaarde. Het stuk jaagpad dat ik pak aan de Judo Merelbeke links was amper bereden deze ochtend, een lekker laagje verse sneeuw.

Het zijn vooral de twijfelstukken die het ambetantste waren: sneeuw wat aangereden en niet voldoende gestrooid om er een papje van te maken.

Ah, ik rij ook via de judo (jaagpad en dan het rondpunt en de brug over de ringvaart over om zo langs het Liedemeerspark naar Gent te rijden). Gisterenavond lag het er daar ook helemaal vol sneeuw, en dat rijdt idd gewoon goed. Alleen oppassen voor aangevroren sporen...

Ik rij zonder problemen op sneeuw maar het is die prut aan de kant van de baan (en dus op het fietspad), en gecompacteerde sneeuw die aanvriest, waar het gevaar zit. Deze ochtend sneeuw en snijdende wind dus al meteen de tweede thuiswerkdag van 2026...en morgen moet ik ook al thuiswerken omdat de behanger komt. Zit al bijna aan het totaal aantal thuiswerkdagen van heel 2025.
Sneeuw als kind is plezant. Sneeuw als volwassene is meestal gewoon miserie.

...en morgen moet ik ook al thuiswerken omdat de behanger komt.

Ge hebt geluk. Vandaag was het echt levensgevaarlijk op bepaalde punten. De hoofdbanen liggen en goed bij, maar het fietspad was een echte schaatsbaan deze ochtend. Dat het maar rap begint te dooien.

Op mijn traject viel het al bij al wel mee. Heb wel geluk dat ik met de speedpedelec op de baan kan, die wel open ligt. Denk dat er nu 10 minuten langer over doe, dan normaal.

Gisteren viel het in de ochtend goed mee, het was wel aan het sneeuwen maar de fietspaden lagen er al bij al goed bij.
S avonds was het al een ander paar mouwen, stukken met bevroren sporen die amper berijdbaar waren en daarbovenop nog eens striemende ijs-regen.
Vanochtend was het niet beter, dus een iets veiligere route gekozen. Het was oppassen want stukken vrij fietspad werden afgewisseld met ijsplekken en bevroren sporen... Bij ons in t straat moest je zelfs niet proberen te fietsen, dus al steppend de wijk uit geraakt. Hopelijk valt het vanavond al wat beter mee.

Vorig jaar maar één dag gehad waarbij ik 's morgens én 's avonds nat werd, dit jaar zit ik al aan twee 😄
Serieus benieuwd naar morgen. Ik heb een pad tussen de velden waar er momenteel op sommige plaatsen 10cm water staat. Dat gaat nooit weggetrokken zijn vooraleer het deze nacht opnieuw begint te vriezen...

Al bij al was het vrij goed berijdbaar. Hier en daar wat oppassen natuurlijk. Maar door de grote hoeveelheid zout waren de grotere plassen helemaal niet bevroren.

Deze ochtend wel weer wat sneeuw in mijn nek. Ondertussen al evenveel nat geworden als in heel januari 2025 😄.

Kwartaalupdate. Het ziet er niet naar uit dat 2026 even droog zal verlopen als 2025 ... In absolute cijfers mag ik nog maar 4x nat worden, dat wordt een lastige :).

Januari 8/34
Februari 8/38
Maart 5/40
21/112 = 18,75%

Terug
Bovenaan