Met de fiets naar het werk, een natje en een droogje

Ja, gewoon gezond verstand gebruiken.

Geen bruuske bewegingen als het mega blinkt en als het echt half bevroren sneeuw of pap is, op de baan rijden.

Als het erg glad ligt, neem ik wel een andere route (langs een steenweg, waar ik anders via jaagpaden rij maar die zijn donker, kouder en dus risicovoller). Maar dat was deze ochtend nog niet aan de orde, enkel bij ons in de straat lag het wel wat glad.
Beetje rustiger rijden, anticeperen en bandenspanning iets lager.

Wat doe je met het vriesweer @Airjinx ? Deze morgen toch glad in bepaalde straten, hoofdbanen wel OK.
Gewoon met de fiets ja. Wat voorzichtiger en trager rijden, nog nooit onderuit gegaan.

Sneeuw is vervelender, vers gevallen kan je er prima door. Maar als ze het dan half opkuisen, het opnieuw aanvriest tijdens de nacht, dan wordt het heel tricky. Heb liever dat ze niks doen.

Ik ben één keer gevallen tijdens vriesweer...
Een jong gastje dat nogal fel uit een zijstraat (met rood licht voor hem) kwam, verschoot en tijdens zijn glijpartij mij onderuit kegelde.

Eerste natte rit van het jaar was meteen een specialeke

IMG-20250108-191425.jpg

Het was toch een uitdaging om met de fiets naar het werk te geraken, zowel fietspaden als de wegen niet sneeuwvrij.

Vandaag toch thuiswerk in den agenda gezet, 't is mooi maar iets te veel van het goede om door te ploeteren :p

Hier (regio Antwerpen stad) lag alles goed vrij. De ijsregen/sneeuw was iets minder aangenaam in mijn ogen, maar we zijn er door geraakt. 't is dat ik echt op kantoor moest zijn, anders bleef ik ook thuis.

Mijn traject is 30 km enkel met "slechts" 0.25 euro vergoeding --> een mooie 300 euro per maand extra om semi-sportief bezig te zijn.

Regen deert mij totaal niet. Zoals het mantra in IJsland: Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.
Regenbroek van Sprayway (waterkolom 28000), een regenjas van AGU (waterkolom 10000) en waterdichte schoenen = geen spatje nat.

Nu met de sneeuw heb ik mijn stalen ros wel laten staan en heb ik wijselijk de bus genomen. Veel te riskant.

ik ben er ook nogal van overtuigd dat slecht weer vaak een perceptie is. Ik rij al sinds 2013 (bijna) elke dag met de fiets naar het werk en doe dat met veel plezier.
Maar ironisch gezien mijn ambitie om dit jaar de regenfietsdagen bij te houden in een worksheet: mijn eerste fietspendeldag van het jaar, nml eergisteren, was echt de grootste baggerfietsrit aller tijden. Hevige regen, vervolgens sneeuw, wind recht in het gezicht, en met compleet doorweekte handschoenen verder ploeteren door de verse sneeuw. Ik heb dan nog eens erg snel last van winterhanden/wintertenen. Ik kwam thuis en de pijn die ik voelde toen ik mijn handschoenen uit deed was wsl de ergste pijn ooit uit mijn leven. Ik kon tien minuten gewoon niets doen behalve heen en weer lopen met mijn handen vooruitgestoken in afwachting dat de pijn zou minderen. Precies het gevoel dat je nagels allemaal van je vingers losgerukt worden.

Moet lukken dat dat letterlijk de eerste dag is die ik mijn tabel kan invullen. :p

ik ben er ook nogal van overtuigd dat slecht weer vaak een perceptie is. Ik rij al sinds 2013 (bijna) elke dag met de fiets naar het werk en doe dat met veel plezier.
Maar ironisch gezien mijn ambitie om dit jaar de regenfietsdagen bij te houden in een worksheet: mijn eerste fietspendeldag van het jaar, nml eergisteren, was echt de grootste baggerfietsrit aller tijden. Hevige regen, vervolgens sneeuw, wind recht in het gezicht, en met compleet doorweekte handschoenen verder ploeteren door de verse sneeuw. Ik heb dan nog eens erg snel last van winterhanden/wintertenen. Ik kwam thuis en de pijn die ik voelde toen ik mijn handschoenen uit deed was wsl de ergste pijn ooit uit mijn leven. Ik kon tien minuten gewoon niets doen behalve heen en weer lopen met mijn handen vooruitgestoken in afwachting dat de pijn zou minderen. Precies het gevoel dat je nagels allemaal van je vingers losgerukt worden.

Moet lukken dat dat letterlijk de eerste dag is die ik mijn tabel kan invullen. :p
Deze gebruik ik om te fietsen en ben er content van. Winddicht en waterafstotend.
Vingers blijven goed warm en het is functioneel wanneer nodig.

vandaag ook maar wijselijk een dagje thuiswerk. De straat hier is niet sneeuw/ijs vrij gemaakt en gisterenavond ook op veel plaatsen de fietspaden niet.

Met de speedpedelec kan ik nog op de weg rijden, maar er waren toch nog auto's die inhalen op plaatsen waar ik het toch iets te gevaarlijk vond. Anderzijds waren er ook chauffeurs die echt van ver al vertraagden bij oversteekplaatsen en mij de ruimte en tijd gaven om veilig over te steken.

Ik dacht gisteravond een rustige rit naar het werk te kunnen maken maar bij vertrek bleek al dat er een venijnige wind stond. En dan na 10km begon het nog stevig te korrelhagelen, nuja dat vond ik buiten de pijn in het gezicht niet zo erg want dat geeft toch wat extra grip.

Vanochtend dan de terugrit bij momenten opletten maar je ziet inderdaad wel goed waar het echt glad ligt. En ondertussen weet ik ook wel welke gemeenten deftig strooien en welke niet (Herent en Holsbeek niet, Leuven altijd top).
En ik rij sowieso bij het minste vuil of gevaar al snel op de rijbaan, jammer dat de meeste autobestuurders daar zoveel moeite mee hebben.

Iemand enig idee of ge ergens kunt zien of de jaagpaden sneeuwvrij zijn gemaakt?

(meer bepaald Hasselt Diepenbeek)

Iemand enig idee of ge ergens kunt zien of de jaagpaden sneeuwvrij zijn gemaakt?

(meer bepaald Hasselt Diepenbeek)
Het jaagpad lag open.
De fietstunnels en bruggen in Genk toch een beetje verradelijk.

Vorige week is er iemand met zijne fiets het kaneel in gegleden (en overleden). Dus was niet zo happig vorige week om met de fiets nog te gaan.

Vanochtend lag het er op sommige plekken toch nog steeds spekglad bij... Mag stilaan beginnen dooien van mij.

Terug
Bovenaan