Met de fiets naar het werk, een natje en een droogje

Het jaagpad lag open.
De fietstunnels en bruggen in Genk toch een beetje verradelijk.

Vorige week is er iemand met zijne fiets het kaneel in gegleden (en overleden). Dus was niet zo happig vorige week om met de fiets nog te gaan.
Vond de fietspaden deze morgen op sommige plaatsen in Genk er toch gevaarlijk bijliggen.

Dan maar op de weg.

Mijn eerste 3 maanden van het jaar zitten er op:

Januari 7/44
Februari 3/38
Maart 0/38 :fingerguns_r:

Tussenstand 10 natte ritten op 120. Oftewel 8,33%.

Niet het hele topic doorgelezen, maar als ik zo wat scroll merk ik dat het gemiddelde hier tussen de 7-12% ligt. Verschiet ervan hoe veel dit eigenlijk nog is.

Zelf ben ik lui en ga ik steeds met de wagen, maar mijn eerste jaar bij huidige werkgever (2020) ben ik een jaar lang met de scooter geweest met uiteraard een regenjas en broek als het nat was. En met de scooter heb je natuurlijk het voordeel van een gesloten helm te hebben.

Maar ik denk dat ik op dat jaar tijd maximum een keer of 3/4 écht heb gevloekt omdat het regende. Al bij al valt dat heel goed mee.

Maar ik denk dat ik op dat jaar tijd maximum een keer of 3/4 écht heb gevloekt omdat het regende. Al bij al valt dat heel goed mee.
Dat klopt zeker.
Nu tel ik gewoon de ritten waar ik druppels op mij krijg. Maar hoeveel ritten op een jaar ben je echt strontnat waarop je je afvraagt waarom je met de fiets naar het werk rijdt? Die ga je inderdaad op één hand kunnen tellen.

Dat klopt zeker.
Nu tel ik gewoon de ritten waar ik druppels op mij krijg. Maar hoeveel ritten op een jaar ben je echt strontnat waarop je je afvraagt waarom je met de fiets naar het werk rijdt? Die ga je inderdaad op één hand kunnen tellen.
met de juiste fietskleding heb je daar zelfs geen last van.

De enige keer dat ik echt gevloek heb dat ik met de fiets van gegaan, was toen het spekglad op de baan was en er 20 minuten langer over gedaan had om op het werk te geraken. Maar met de auto zou het toen ook niet veel sneller zijn geweest.

Vandaag voor het eerst sinds 27 februari! nog eens nat geworden. Ik ben benieuwd of ik dit jaar nog aan een langere streak geraak, ik betwijfel het 🙂

Vandaag voor het eerst sinds 27 februari! nog eens nat geworden. Ik ben benieuwd of ik dit jaar nog aan een langere streak geraak, ik betwijfel het 🙂
In West Vlaanderen gaat de streak gewoon door! Vanmorgen was de bui net gedaan en de rest van de dag geen regen gehad. 🤩
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik nog mijn regenkleding heb aangedaan.

Ik was gisteren helemaal nat...en het had zelfs niet geregend.
Pendelen met de fiets is toch ook geen cadeau met dit weer hoor. Gisterenavond 37 graden bij thuiskomst. Paar jaar geleden zat ik ook op de fiets toen we de 40 graden gehaald hebben. Maar toen vond ik de lucht precies minder vochtig dan gisteren. Voelde mij echt wat mottig bij thuiskomst.

In mijn schooltijd ben ik eens bij -13 graden naar school gefietst. Mijn 'range' is dus 53 graden...van minus 13 naar plus 40.

Niet iedereen kan in de airco in z'n wagen zitten naar en van werk.
Mijn vrouw kwam gisteren thuis van het werk en moest ook eerst eventjes bekomen van haar fietstocht.

1 dag thuiswerk per week, de teller staat op 84x
Mijn doel is 100 dit jaar, als het weer nog even zo blijft gaat het wel lukken.
20km enkel, dus dat is 40km op mijn dag, het leuke is dat je 's avonds dan thuiskomt en niet meer hoeft te gaan sporten, je hebt uw beweging al gehad dan.

Bij slecht weer (regen / gladheid / dichte mist) neem ik de auto. Er zijn geen douches op het werk om mij 's morgens te verfrissen, dus ik kom liever niet doordrenkt toe. Ik heb een regenpak, maar daarmee zou ik me kapot zweten. Ik fiets altijd aan een rustig tempo naar mijn werk om niet te zweten. Dat is dan 22-23km/u gemiddeld met een touringfiets met een riem (gemakkelijker in onderhoud dan een ketting), niet elektrisch.
's Avonds regen hebben vind ik minder erg, je komt thuis en je kan je direct douchen en propere kledij aandoen.

Ik heb al getwijfeld om een elektrische fiets te leasen, maar ik vrees dat ik dan lui ga worden :) Een speed-pedelec zou wel mijn rit fors kunnen inkorten, aan 40 gemiddeld zou ik op een half uur op het werk zijn, nu een dikke 50 minuten. Maar aangezien dat sport/lichaamsbeweging is, is dat geen verloren tijd (met de auto in de file staan is meer stresserend en een waste of time vind ik - ik ben dan ook gemiddeld 40 minuten onderweg enkel).

Ik was gisteren helemaal nat...en het had zelfs niet geregend.
Pendelen met de fiets is toch ook geen cadeau met dit weer hoor. Gisterenavond 37 graden bij thuiskomst. Paar jaar geleden zat ik ook op de fiets toen we de 40 graden gehaald hebben. Maar toen vond ik de lucht precies minder vochtig dan gisteren. Voelde mij echt wat mottig bij thuiskomst.

In mijn schooltijd ben ik eens bij -13 graden naar school gefietst. Mijn 'range' is dus 53 graden...van minus 13 naar plus 40.
Genoeg drinken, en dan heb ik daar geen last van om in 37 graden te rijden.

Laatst bewerkt:
Al lang geen updates meer, er viel ook niet zoveel te updaten gezien de geringe neerslag En de natste week van juli had ik het "geluk" verlof te hebben :p

Januari 7/44
Februari 3/38
Maart 0/38
April 1/44
Mei 2/42
Juni 1/28
Juli 0/36
Augustus 0/42
September 2/32

16 / 344. 4,65% natte ritten.

Al lang geen updates meer, er viel ook niet zoveel te updaten gezien de geringe neerslag En de natste week van juli had ik het "geluk" verlof te hebben :p

Januari 7/44
Februari 3/38
Maart 0/38
April 1/44
Mei 2/42
Juni 1/28
Juli 0/36
Augustus 0/42
September 2/32

16 / 344. 4,65% natte ritten.
De cijfers bevestigen mijn gevoel dat ik had: Ondanks dat een dag als regendag bestempeld wordt is de kans toch klein dat je effectief nat wordt op de fiets.

Ik rij ook praktisch dagelijks met de fiets en ben nog maar zelden echt nat geworden. Meestal blijft het wel bij wat gemiezer of wat gedruppel.

De cijfers bevestigen mijn gevoel dat ik had: Ondanks dat een dag als regendag bestempeld wordt is de kans toch klein dat je effectief nat wordt op de fiets.

Ik rij ook praktisch dagelijks met de fiets en ben nog maar zelden echt nat geworden. Meestal blijft het wel bij wat gemiezer of wat gedruppel.

Ik merk dat 'flexibiliteit' hebben ook wel een groot verschil maakt. Regen betekent vaak buien in België, en als je dan zelf kan beslissen om een half uur eerder of later te vertrekken kan je jezelf vaak toch droog houden op de fiets.

Ik merk dat 'flexibiliteit' hebben ook wel een groot verschil maakt. Regen betekent vaak buien in België, en als je dan zelf kan beslissen om een half uur eerder of later te vertrekken kan je jezelf vaak toch droog houden op de fiets.
Inderdaad, als er buien worden voorspeld in de namiddag/avond riskeer ik het mij dikwijls met de fiets en houd ik het 9 keren op 10 nog droog.
Buien zijn dikwijls heel plaatselijk dus het regent dan ook niet overal, door uw timing of route wat aan te passen kan je die dikwijls vermijden.

Ik ben nog niet echt natgeregend dit jaar. Wel eens een paar druppels of eens moeten schuilen onder een brug.

Het aantal dagen dat je vervloekt dat je met de fiets gaat werken zijn op één hand te tellen, maar vandaag was er wel eentje.

Al van in de namiddag goed aan het regenen, dankzij de vele bladeren ook veel plassen op de weg. Daarbij dan regen met smeltende sneeuw en 2°C. Perfecte cocktail!

Terug
Bovenaan