Ik roep in de eerste plaats op tot een meer kritische houding. Dat therapie kan werken, daar discussieer ik niet over. Ik zeg ook niet dat het eenvoudig is of hoeft te zijn.Je gaat er vanuit dat iemand een depressie krijgt, die wordt "opgelost" en de persoon weer verder gaat in het leven. Vaak gaan mentale problemen hand in hand met heel wat andere factoren en gebeurtenissen in het leven. Die mentale problemen kunnen gecombineerd gaan met elkaar, met fysieke problemen gecombineerd verlopen, na elkaar zich manifesteren... Ik vind dat je het nogal simplistisch voorstelt. Alsof er een eenvoudige oplossing is voor alle mentale problemen: leer een goede copingstrategie en daarmee moet je het maar mee doen. That's not how it works.
Maar langdurige therapie is dan blijkbaar toch ook niet de oplossing, anders zou het niet langdurig nodig zijn.
Dat bestaat inderdaad, maar dat is niet de norm.Ik ken enkele mensen die hun heel leven lang al depressief zijn, heel wat therapieën en opnames hebben doorlopen, maar er nog steeds niet uit geraken. Het leven heeft heb vaak niet gespaard en als je terug gaat naar de kindertijd zie je daar vaak al alarmbellen.
Dat soort cijfers verdienen een discussie op zich maar laat ons het houden op: de ene persoonlijkheidsstoornis is de andere niet. Dat iemand met een ernstige borderline (typisch met drugs, verslaving, labiliteit op alle vlakken) levenslang naar een therapeut gaat (een specifiek type dan wel), daar kan ik volledig achter staan. Maar dan ook enkel omdat daar een duidelijk doel achter zit.Naar schatting heeft trouwens 1 op 10 een persoonlijkheidsstoornis. Op welke cijfers baseer jij je als je het hebt over "de meeste gevallen"?
Vermoeiend hoor, zo wat selectief lezen in plaats van te proberen begrijpen. Mijn punt was dat er achter het concept van E-pathologie een doelmatigheid zit: een uitzonderingsmaatregel voor aandoeningen die bijvoorbeeld chronisch en progressief zijn (MS, parkinson, ALS, ...) of waar intensievere/langdurige therapie nodig is. Je kan inderdaad elke combinatie van wel/niet chronisch en wel/niet progressief maken en daar aandoeningen in plaatsen waar langdurige of intensievere behandeling ook zinvol is. Dat haalt mijn argument niet onderuit als ik bedoel dat er een zekere doelmatigheid moet bestaan. (in welke van die categorieën dan ook). Sommige psychopathologie kan je vergelijken met wat er op de E-lijst staat ja, maar dat zijn uitzonderingsregels. Op basis van uitzonderingen voor je geen discussie.Je stelling was dat je niet kan vergelijken met een e-pathologie, omdat dat gaat om aandoeningen die chronisch én progressief zijn. Maar dat laatste gaat voor verschillende van de aandoeningen onder de e-pathologie niet op. De zin die je daar citeert verandert daar niets aan. Je hebt onder de E-pathologie immers ook verschillende aandoeningen die chronisch en niet-progressief zijn, maar waar levenslange kine wel nodig is of kan zijn.
Dat gebrek aan doelmatigheid is onder andere wat een brede terugbetaling in de weg staat. Stel u voor dat psychotherapie (zoals ze vandaag toegepast wordt) terugbetaald wordt zoals een huisartsenbezoek (geen limieten), het land is failliet. De enige manier is om naar een model te gaan zoals bij de kinesist: een beperkt aantal sessies afhankelijk van de indicatie, en in specifieke gevallen (naar model van de E-lijst) een afwijking daarop.