Marters/vossen

Fabke

Active member
Mn ouders wonen op den buiten en om de zoveel weken komt er een vos langs. De kippen lopen rond in een grote weide. En elke keer liggen een dode kippen. We hebben al automatische kippenhokpoortjes, dus 't kippenhok gaat open rond 8 u en sluit s avonds automatisch. Maar de vos komt altijd na 8u.
K versta niet dat vossen een beschermde dier is.
Weide is volledig omheind. Is er een gat onder de omheining dan sluiten we deze.
Sinds 2 j hebben we nu ook problemen met marters. Wat kunnen we hieraan doen? Ze doden de kippen niet, want marters zijn te klein maar verwonden ze wel en meestal gaan de kippen dood. We hebben 1 vangkooi in de weide ( https://www.google.com/search?ie=UT...ev2&source=android-browser&q=vangkooi+marters ) maar we hebben er nog nooit 1 kunnen vangen.
 
Dat hoort erbij als je op den buiten woont.
Kleinere kippenren met net erboven + eventueel draad ingraven.

Ook gehoord dat je aan de buitenkant van de ren betontegels kan leggen zodat de vos er niet (of minder) onder zal graven
 
Om echt vossen-proof te zijn moet je inderdaad een afspanning voor een zekere diepte ingraven. Ook moet de draad dacht ik een zekere hoogte hebben, al dan niet met naar buiten gekromde draad bovenop.

Als je op de buiten kippen wil houden, dus prooidieren op een onnatuurlijke manier op een afgesloten oppervlakte opsluiten, is het logisch dat de dieren die daar horen een makkelijke maaltijd niet gaan overslaan hé. De vos is beschermd omdat het er niet goed mee ging/gaat en hij hier thuishoort. We hebben de voorbije eeuwen al zo veel dat hier thuishoort uitgeroeid, lijkt nu wel logisch dat we de vos beschermen tegen mensen die kippen houden als hobby.
 
Hier ook sinds een jaar of drie gestopt met kippen te houden. Sinds pakweg 2015-16 zijn er hier vossen opgedoken die regelmatig onze kippen kwamen afslachten. Om de paar maanden nieuwe kippen halen was op de duur niet meer haalbaar. Dan gestopt in 2018.
Ze zaten in een omheind stuk van onze tuin helemaal achteraan, toch zo'n kleine 100m²
dus niet meteen meer haalbaar om het stuk kleiner te maken en beter af te schermen. M'n ouders zagen het niet meer zitten om daar tijd in te investeren voor wat verse eitjes.
Echter, toen we hier komen wonen zijn, ongeveer 1990, tot dus 2015, nooit last van gehad van vossen
 
Om echt vossen-proof te zijn moet je inderdaad een afspanning voor een zekere diepte ingraven. Ook moet de draad dacht ik een zekere hoogte hebben, al dan niet met naar buiten gekromde draad bovenop.

Als je op de buiten kippen wil houden, dus prooidieren op een onnatuurlijke manier op een afgesloten oppervlakte opsluiten, is het logisch dat de dieren die daar horen een makkelijke maaltijd niet gaan overslaan hé. De vos is beschermd omdat het er niet goed mee ging/gaat en hij hier thuishoort. We hebben de voorbije eeuwen al zo veel dat hier thuishoort uitgeroeid, lijkt nu wel logisch dat we de vos beschermen tegen mensen die kippen houden als hobby.
Waar m'n ouders nu wonen, daar hebben mn grootouders gewoond en dus ook mijn vader. Toen hadden ze ook veel kippen en nooit last gehad van vossen.. dat vossen hier horen, ben ik niet mee akkoord. Toen ik kind was ging ik vaak nr mn grootouders en k zag veel hazen.. nu niets meer!
Zo een grote weide diep afspannen is niet mogelijk (te kostelijk).
 
  • Haha
Waarderingen: EmP
Waar m'n ouders nu wonen, daar hebben mn grootouders gewoond en dus ook mijn vader. Toen hadden ze ook veel kippen en nooit last gehad van vossen.. dat vossen hier horen, ben ik niet mee akkoord. Toen ik kind was ging ik vaak nr mn grootouders en k zag veel hazen.. nu niets meer!
Zo een grote weide diep afspannen is niet mogelijk (te kostelijk).
Waarschijnlijk omdat vossen daar niet meer voorkwamen doordat ze uitgeroeid waren. Door bescherming doen ze het nu beter en komen ze terug.

Het is niet omdat jij een situatie uit evenwicht gewoon bent dat dit wenselijk is. Lijkt me net door dit soort opvattingen dat men die dieren moet beschermen.
 
Als bewoner en liefhebber van het platte land zie ik toch wel een sterke toename van vossen - moet toegeven dat ik toch ook wat twijfels heb want ik zie ook de populatie van o.a. fazanten en konijnen sterk verminderen.

Hetzelfde verschijnsel zie ik ook met sperwers waar kleine zangvogels het moeilijker lijken te hebben.

Maar ik veronderstel dat o.a. natuurpunt etc daar veel intensiever mee bezig zijn en dat opvolgen want ik bewandel eigenlijk enkel een beperkte route in mijn omgeving.
 
Doet me denken aan die vogeltelling, die jaarlijks word gehouden. Die cijfers kloppen langs geen kanten. Paar jaren geleden veel merels...e.a. vogels .. nu enkel kraaien en mussen
 
Ooit als tip gekregen van iemand die kippen hield ergens in een bos: een lampje met bewegingssensor plaatsen, dat verschrikt de indringers. Zelf ook bij het kippenhok geplaatst en dat werkte inderdaad wel, geen last meer van marters. Een radio zou ook helpen...
 
Is een elektrische afsluiting geen optie voor bescherming van kippen etc. ? Ik hoor dat best vaak zeggen maar ken eigenlijk niemand die het al heeft geprobeerd.
 

kippenhok-vos-veilig.jpg.jpg

  1. Span een stevig ijzeren gaas aan de buitenkant van de palen
    - 1,45 mm dik
    - maasgrootte max. 3 x 3 cm
  2. Maak je omheining min. 180 cm hoog zodat de vos er niet overheen kan springen.
  3. Plooi de bovenste 40 cm in een hoek van 30° naar buiten of
  4. Voorzien twee schrikdraden aan de buitenzijde: onderaan op 20 cm hoogte en bovenaan op 160 cm of
  5. Overspan de volledige ren met een stevig net of (nog beter) met hetzelfde gaas als de omheining
  6. Leg aan de buitenkant van de ren een rij zware tegels van min. 40 cm breed zodat de vos niet onder de draad kan graven of
  7. Graaf het gaas 50 cm diep in een hoek van 45° naar buiten ofwel recht in de grond.
 
Een weide van ong. 0.5 hect waar ook schapen en een paard rondlopen.
K las ook over iets van sonar geluiden maar door de andere diëten kunnen we dit nt gebruiken. Jammer dat ik 't paard niet kan leren dat hij vossen aanvalt
 
Op den buiten gaan wonen en komen klagen over de vrije beesten die u opgesloten beesten komen afslachten.

hyacinth-bucket-patricia-routledge.gif
Idd. Hier in 't dorp ook zo een. Vos pakt regelmatig zijn ganzen of kippen. Telkens drama. Die beestjes lopen wel gewoon los op zijn hof zonder enige omheining. Onze beesten zijn tenminste beschermd tegen zo'n dingen van buitenaf, maar dat is natuurlijk wel weer geld uitgeven en tijd in steken.
 
Is het zelfs niet verplicht om je kippen te kunnen ophokken? De laatste jaren is dat toch al een paar keer een vogelziekte de revue gepasseerd waarbij ze verplicht binnen moeten?
 
simpelste oplossing

voor vossen zou ik wel een slagske zwaarder aanraden, een .22 kaliber

en als ge ooit met een nijlpaardenprobleem zit of ge zit me nen hele groten hof. Een airforce texan .50 cal. tschiet een kilometer ver
Geen vergunning nodig, gewoon identiteitskaart doorgeven zodat ze zien dat ge 18 zijt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan