Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

• Andere mening (verduidelijk in thread).

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    87
Ik ben redelijk principieel dat als je kiest ergens aan mee te doen je de regels volgt van die activiteit. Dat gaat van op tijd komen en geen excuses maken om niet te gaan tot het volgen van soms idiote regels.

Als de regels u niet aanstaan dan doe je ofwel niet mee ofwel probeer je ze te veranderen binnen het systeem.

Als we iedereen zelf laten kiezen welke regels ze al dan niet volgen krijgen we enkel chaos. Want uiteraard denken we allemaal dat we de uitzondering zijn die het beter weet. Maar dat dacht die idioot die zijn kind een "enkel zonlicht" dieet liet volgen waarschijnlijk ook.

Mja, advocaat van de duivel: zo zien andere kinderen dus jouw dochter elke dag pannenkoeken of wafels eten, die zien daar ook niet aan dat die gezonder zijn dan de standaardversies.

Allez, algemeen denk ik nu wel dat veel van die strenge regels over het algemeen nogal ad hoc worden bekeken op het moment zelf.
Akkoord, maar datzelfde geldt ook voor boterhammen met confituur, salami, ...

Ik vraag me oprecht af wat ze op zo'n "gezonde dag" dan eigenlijk toelaten tussen boterhammen, want buiten wat groenten en fruit is er heel weinig te vinden waarvan je nu algemeen kan stellen dat het gezond is.

Mja, ik vind de mentaliteit van "wij betalen al genoeg dus we volgen de regels niet van de organisatie waar we vrijwillig die regels hebben ondertekend omdat we er ons kind willen door laten opvangen" nu ook niet echt correct. Ik denk dat je ook een discussie kan hebben over of kinderopvang nu eigenlijk werkelijk duur is, alles in beschouwing genomen.

Ik betwijfel nu ook wel dat het plezier van kind zijn zwaar wordt beinvloed door het al dan niet krijgen van een stuk cake of wat brol uit de Action wanneer ze jonger dan 2.5 jaar zijn. Want dat is het gewoon in het merendeel van de gevallen hé, je spreekt zelf over de "gejaagdheid van de maatschappij" dus er gaan zich weinig ouders bezighouden met het maken/uitzoeken van iets gezond of verantwoord. Overigens vind ik die gejaagdheid evengoed een (verkeerde) keuze van veel mensen, want gezond eten maken moet echt geen uren duren, maar soit.

Mja, advocaat van de duivel: zo zien andere kinderen dus jouw dochter elke dag pannenkoeken of wafels eten, die zien daar ook niet aan dat die gezonder zijn dan de standaardversies.

Allez, algemeen denk ik nu wel dat veel van die strenge regels over het algemeen nogal ad hoc worden bekeken op het moment zelf.
Het is simpel: je kiest vandaag geen crèche, je moet nemen wat u opgelegd wordt, zo ver zijn we vandaag ook al gekomen! In ons geval was dat aanmelden op portaal van de gemeente en zij wijzen u toe waar er nog plaats is. Wij zouden ons kind veel liever zien gaan naar een onthaalmoeder die paar kindjes thuis ontvangt dan de machine waar ze nu naartoe moet :/.
Met de scholen is dat vandaag jammer genoeg niet anders. Je hebt als ouder geen vrije keuze meer.

Wat is het verschil in tijd tussen het zoeken van een stuk speelgoed dat geschikt is voor de crèche of vlug wat fruit snijden? :/ Je moet er ook tijd insteken eh :/.

Akkoord, maar datzelfde geldt ook voor boterhammen met confituur, salami, ...
Goh, ik zou denk ik als kind toch een verschil maken tussen een boterham met een soort beleg (wat gezonder kan) en iets dat ik enkel ken als mierzoet dessert hoor.
Ik vraag me oprecht af wat ze op zo'n "gezonde dag" dan eigenlijk toelaten tussen boterhammen, want buiten wat groenten en fruit is er heel weinig te vinden waarvan je nu algemeen kan stellen dat het gezond is.
Is dat niet een beetje moeilijk doen om moeilijk te doen? Deftig bruin brood met een stuk kaas, de school mag op zijn kop gaan staan maar ik zie er geen probleem mee. Zelfgemaakte hummus en consoorten, wat schijfjes avocado desnoods (minder voor de watervooraard in Andalusië), ...
Ik maak mij daar nu niet echt zorgen over.

Het is simpel: je kiest vandaag geen crèche, je moet nemen wat u opgelegd wordt, zo ver zijn we vandaag ook al gekomen! In ons geval was dat aanmelden op portaal van de gemeente en zij wijzen u toe waar er nog plaats is. Wij zouden ons kind veel liever zien gaan naar een onthaalmoeder die paar kindjes thuis ontvangt dan de machine waar ze nu naartoe moet :/.
Met de scholen is dat vandaag jammer genoeg niet anders. Je hebt als ouder geen vrije keuze meer.

Wat is het verschil in tijd tussen het zoeken van een stuk speelgoed dat geschikt is voor de crèche of vlug wat fruit snijden? :/ Je moet er ook tijd insteken eh :/.
Mja, is volgens de gangbare mening op dit forum niet alles een keuze?
Pas op, ik snap dat je niet veel opties hebt qua crèche, maar uiteindelijk onderteken je daar de regels hé. Achteraf afkomen dat je genoeg betaalt om die niet te respecteren...ik zou er niet echt mee lachen moest ik die crèche uitbaten, maar naar Belgische gewoonte zal dat wel allemaal passeren met een zweem van conflictaversie en verwijtende blikken.

Hier hadden we twee opties voor crèches en voor scholen drie.

En dat speelgoed uitkiezen kan gewoon online hé, als je vertrekt van het standpunt dat mensen geen tijd hebben om eten te bereiden denk ik niet dat je moet verwachten dat ze voor de verjaardag in de crèche veel moeite gaan doen.

Goh, ik zou denk ik als kind toch een verschil maken tussen een boterham met een soort beleg (wat gezonder kan) en iets dat ik enkel ken als mierzoet dessert hoor.

Is dat niet een beetje moeilijk doen om moeilijk te doen? Deftig bruin brood met een stuk kaas, de school mag op zijn kop gaan staan maar ik zie er geen probleem mee. Zelfgemaakte hummus en consoorten, wat schijfjes avocado desnoods (minder voor de watervooraard in Andalusië), ...
Maar dat was net het punt, een stukje kaas werd blijkbaar aanzien als ongezond...

Maar dat was net het punt, een stukje kaas werd blijkbaar aanzien als ongezond...
Ik spreek dan ook algemeen en niet specifiek over een leerkracht die waarschijnlijk een beetje "overenthousiast" was. In dat specifiek voorbeeld zat er ook speculaaspasta bij trouwens. Niets dat een gesprek niet kan oplossen zeker.

Mja, is volgens de gangbare mening op dit forum niet alles een keuze?
Pas op, ik snap dat je niet veel opties hebt qua crèche, maar uiteindelijk onderteken je daar de regels hé. Achteraf afkomen dat je genoeg betaalt om die niet te respecteren...ik zou er niet echt mee lachen moest ik die crèche uitbaten, maar naar Belgische gewoonte zal dat wel allemaal passeren met een zweem van conflictaversie en verwijtende blikken.

Hier hadden we twee opties voor crèches en voor scholen drie.

En dat speelgoed uitkiezen kan gewoon online hé, als je vertrekt van het standpunt dat mensen geen tijd hebben om eten te bereiden denk ik niet dat je moet verwachten dat ze voor de verjaardag in de crèche veel moeite gaan doen.
Het is vrijblijvend, er is geen verplichting om iets met de verjaardag te doen (staat zo letterlijk in het reglement). Het enige wat mag bij een traktatie is een stuk speelgoed voor de crèche geven. Dus dan wordt het niets, simpel. Maar dat neemt oude leuke tradities weg en dat is jammer.

Het is vrijblijvend, er is geen verplichting om iets met de verjaardag te doen (staat zo letterlijk in het reglement). Het enige wat mag bij een traktatie is een stuk speelgoed voor de crèche geven. Dus dan wordt het niets, simpel. Maar dat neemt oude leuke tradities weg en dat is jammer.
Maar dat is dan toch gewoon jullie keuze om niets te willen schenken aan de crèche wegens "principes" ofzo?
Niet dat het veel uitmaakt volgens mij, ik vind zo'n traktatie als "oude traditie" een beetje overroepen.

Maar is dat ook niet erg overdreven "oude, leuke tradities" die "het plezier van het kind zijn" uitmaken?
Ik heb in mijn hele schoolleven geen traktaties meegenomen als ik jarig was en dat heeft me hoegenaamd niet getekend. En al zeker van in de crèche gaat dat niet je kind-zijn afpakken, toch... Er houdt ook niemand je tegen om alle kindjes (of alleen de vriendjes) thuis uit te nodigen voor een verjaardagsfeestje, met daar de traktatie. Wat bij ons dan weer wél de traditie was.

Verder veranderen gewoontes nu eenmaal. Het is zo dat er vaker mensen met voedselallergieën zijn en er ook iets meer andere culturen zijn (of dat daar meer rekening mee wordt gehouden), waardoor sommige dingen niet meer vanzelfsprekend zijn. En dan past dat een beetje aan. En dan snap ik wel dat een bedrijfje dat het al knap druk heeft, een paar regels instelt om niet een kwart van het jaar nog extra werk te hebben. Terwijl de traditie van de vriendjes thuis uitnodigen dat extra werk net naar de ouders verlegt.

Maar is dat ook niet erg overdreven "oude, leuke tradities" die "het plezier van het kind zijn" uitmaken?
Ik heb in mijn hele schoolleven geen traktaties meegenomen als ik jarig was en dat heeft me hoegenaamd niet getekend. En al zeker van in de crèche gaat dat niet je kind-zijn afpakken, toch... Er houdt ook niemand je tegen om alle kindjes (of alleen de vriendjes) thuis uit te nodigen voor een verjaardagsfeestje, met daar de traktatie. Wat bij ons dan weer wél de traditie was.
Ja dat was mijn punt eigenlijk, ik kan me zeker niet herinneren dat een traktatie voor een verjaardag standaard was in mijn lagere school. Ik heb niet veel herinneringen aan de onthaalmoeder, maar ik betwijfel dat daar zeker. Ik link dat dus helemaal niet met het plezier van kind zijn.

Ik spreek dan ook algemeen en niet specifiek over een leerkracht die waarschijnlijk een beetje "overenthousiast" was. In dat specifiek voorbeeld zat er ook speculaaspasta bij trouwens. Niets dat een gesprek niet kan oplossen zeker.
Twee aparte keren op de vingers getikt 🤪
1 maal voor de speculaas en andere keer voor het kleine blokje kaas wat bij de (bruine) boterham met humus zat .

Ik hoorde van een leerkracht bij ons op de kleuterschool dat de regel van geen speelgoed en snoepgoed te trakteren er ook is omdat er altijd ouders zijn die willen evenaren en overtreffen. En sommige gaan daar heel ver in. Niet elke ouder kan daar financiëel in meegaan.

Bij ons mag je de verjaardag in de klas komen meevieren en trakteren met iets voor heel de klas. (Cupcakes, koekjes, ijsjes fruit...daar zijn ze dan niet heel streng in) Nadien wordt er dan een activiteit gedaan waar je als ouder aan mag meedoen.

Klopt, "in fruit zit ook suiker". Dat klopt, en als je een smoothie maakt met 4 bananen, ne halve kilo druiven en nog 3 appels, dan heb je te veel suiker binnen.
Maar zolang je dat fruit eet ipv drinkt, gaat ge u nogal mogen vol steken voordat je te veel suiker eet...
Challenge accepted !!!!!!

Neeje, je geeft dan gewoon geen koek of geen stuk fruit mee. Ik geef ze dan wel de koeken als ze thuiskomen.

Wij kregen in het reglement van de crèche ook mee dat er met verjaardagen enkel mag getrakteerd worden op 1 speelgoedstuk voor de crèche. De papa zijn antwoord was ook snel ‘wij betalen al genoeg voor kinderopvang, we gaan niet hun speelgoed nog eens gaan financieren’. Op den duur ontnemen ze kinderen al het plezier van kind zijn, het is toch fijn om uw verjaardag te vieren met een kleinigheidje per kind, al zijn dat ludieke fruitfiguurtjes dat hoeft geen snoepgoed te zijn.
Draait dan eerder over voedselveiligheid dan over die pannenkoeken.
Wij mogen enkel verpakte dingen meegeven zodat ingrediënten en houdbaarheidsdatum kan gecheckt worden.

Draait dan eerder over voedselveiligheid dan over die pannenkoeken.
Wij mogen enkel verpakte dingen meegeven zodat ingrediënten en houdbaarheidsdatum kan gecheckt worden.
Wtf? Dus iets zelfgemaakt met verse ingredienten mag dan niet, maar en masse geproduceerd in de fabriek met extra plastic verpakking mag wel?

Niet elke keuken is even proper :wink:. Als het voorgemaakt is heb je wat meer zekerheid omtrent hygiene, voedselveiligheid en allergenen.

Bij de meeste ouders zal dat zeker geen probleem zijn, maar het lijkt me eerder een geval van het zekere voor het onzekere

Twee aparte keren op de vingers getikt 🤪
1 maal voor de speculaas en andere keer voor het kleine blokje kaas wat bij de (bruine) boterham met humus zat .
Mja dat vind ik dan ook absurd en een discussie waard.
Wtf? Dus iets zelfgemaakt met verse ingredienten mag dan niet, maar en masse geproduceerd in de fabriek met extra plastic verpakking mag wel?
Het gaat over (acute) veiligheid, niet over gezondheid op lange termijn hé. Wat in een grootkeuken in pakweg een WZC bereid wordt zal waarschijnlijk ook minder gezond zijn dan wat iemand met kennis van zaken en een hoger budget per persoon thuis maakt, maar die grootkeuken heeft wel geregeld controle door het FAVV en professioneel personeel dat wordt geacht al de normen te respecteren. In "de fabriek" zal dat ook zo zijn.

In principe is dan thuis het risico groter dat pakweg het gehakt niet helemaal doorbakken wordt of iets te lang bij kamertemperatuur werd bewaard.

Niet elke keuken is even proper :wink:. Als het voorgemaakt is heb je wat meer zekerheid omtrent hygiene, voedselveiligheid en allergenen.

Bij de meeste ouders zal dat zeker geen probleem zijn, maar het lijkt me eerder een geval van het zekere voor het onzekere

Mja dat vind ik dan ook absurd en een discussie waard.

Het gaat over (acute) veiligheid, niet over gezondheid op lange termijn hé. Wat in een grootkeuken in pakweg een WZC bereid wordt zal waarschijnlijk ook minder gezond zijn dan wat iemand met kennis van zaken en een hoger budget per persoon thuis maakt, maar die grootkeuken heeft wel geregeld controle door het FAVV en professioneel personeel dat wordt geacht al de normen te respecteren. In "de fabriek" zal dat ook zo zijn.

In principe is dan thuis het risico groter dat pakweg het gehakt niet helemaal doorbakken wordt of iets te lang bij kamertemperatuur werd bewaard.
Het steekt ergens bij mij dat er dan vanuit wordt gegaan dat het bij de meesten 'niet proper' zal zijn of met verderft voedsel wordt eten gemaakt, en dat iedereen dan maar moet mee gaan met iets voorverpakts mee te nemen.

Pertang al genoeg voorverpakt eten gezien waar de schimmel ook op stond maar ja , het is properder met wat plastiek errond .

Het steekt ergens bij mij dat er dan vanuit wordt gegaan dat het bij de meesten 'niet proper' zal zijn of met verderft voedsel wordt eten gemaakt, en dat iedereen dan maar moet mee gaan met iets voorverpakts mee te nemen.
Mja, maar wie wordt er verantwoordelijk gehouden als er kindjes ziek worden van eten dat door ouders is meegegeven? Of een kindje een allergische reactie doet omdat er geen duidelijkheid was over allergenen?

Ik kan begrijpen dat ze zeker bij crèches het zekere voor het onzekere nemen.

Terug
Bovenaan