Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Wij hebben een oplopende aflossing. Vind het omgekeerde heel bizar eigenlijk.
Mij lijkt het dat de grootste kosten op het begin vallen, dus dat je op het begin meer wilt overhouden na de lening.
Lijkt me ook de betere optie, zeker gezien inflatie en loonsstijgingen

Het is waarschijnlijk niet voor iedereen mogelijk, maar het kan de moeite lonen om bij de banken eens te polsen voor een degressieve aflossing. De maandlast in het begin is een stuk hoger, maar de totale interestlasten op het einde van de rit zijn een stuk lager. Geeft toch een effect van enkele tientallen basispunten. Bovendien interessant om later, wanneer studiekosten van kinderen hoger zijn (vb. kot) een lagere maandlast te hebben.
Maar alles heeft pro's en con's. Gezien de rente de inflatie (nog?) niet volgt, valt evengoed het omgekeerde te verdedigen (hogere maandlasten naar de toekomst schuiven).

Rare beslissing met verre horizon. Wie zegt dat kinderen gaan studeren, op kot gaan, inflatie 10 15 20y van nu, loon evolutie ...

Ik teken volgende week mijn compromis en mijn rentevoet op 25 jaar is ondertussen van 3,24 in oktober naar 2,74 gegaan door wat te onderhandelen tussen banken door.
Bij welke bank is dat? Zeer hoge eigen inbreng? Voor een app om te verhuren heb ik tot nog toe 3,08% op 20 jaar als beste voorstel. 25 jaar lijkt onmogelijk.

Bij welke bank is dat? Zeer hoge eigen inbreng? Voor een app om te verhuren heb ik tot nog toe 3,08% op 20 jaar als beste voorstel. 25 jaar lijkt onmogelijk.

Belfius. Eerst had ik bij hun 3,24 eind oktober. We zijn dan naar 3,19 gegaan omwille van de goede epc-score van het pand.
Eigen inbreng is plusminus 100k.

Een tweetal weken geleden stuurt mijn schoonvader, die bij KBC werkt, dat de rentes op woonleningen bij hun serieus aan het zakken waren ineens. Hij heeft bij een collega een simulatie laten doen en dat was dan ineens 2,84. Voorgelegd bij Belfius, en mijn contactpersoon daar heeft dat voorgelegd aan de kredietcommissie en naar 2,74 gebracht. Ik vermoed dat de schoonvader misschien aan zijn collega om een effort gevraagd heeft. Een beetje combinatie van chance en timing I guess. Lijkt wel onmogelijk te halen zonder extra hulp denk ik, en nu zeker met het nieuws van de Europese Centrale Bank.

Ik ben het via de KBC app aan het volgen aan hoeveel ik zou kunnen lenen (pas een bod gedaan op een appartement).
Laatste dagen schommelt het tussen 2,93 en 3,01% rechtstreeks via de kbc-app. Aan de telefoon hadden ze gezegd dat ze hier niet meer van afwijken op kantoor (door te "onderhandelen"). Was voor leningen op 25 jaar.

Als het onmogelijk te halen is zonder extra hulp is het eigenlijk geen goed antwoord op zijn vraag wat de rentes zijn op 25 jaar he :p

Dacht het ook te zeggen, maar weet niet zeker of de schoonvader daar écht een extra effort heeft voor moeten doen.
'T is nogal een stille man :tongue:
Belfius zei me wel dat ze ook in het algemeen merktten dat KBC tegenwoordig nogal ver onder hun rentevoeten ging.
Schoonvader belde me dit weekend wederom om te zeggen dat het weeral iets gedaald was bij KBC. Maar met dat nieuws van de ECB vermoed ik dat het nu terug naar boven zal gaan.

Belfius. Eerst had ik bij hun 3,24 eind oktober. We zijn dan naar 3,19 gegaan omwille van de goede epc-score van het pand.
Eigen inbreng is plusminus 100k.

Een tweetal weken geleden stuurt mijn schoonvader, die bij KBC werkt, dat de rentes op woonleningen bij hun serieus aan het zakken waren ineens. Hij heeft bij een collega een simulatie laten doen en dat was dan ineens 2,84. Voorgelegd bij Belfius, en mijn contactpersoon daar heeft dat voorgelegd aan de kredietcommissie en naar 2,74 gebracht. Ik vermoed dat de schoonvader misschien aan zijn collega om een effort gevraagd heeft. Een beetje combinatie van chance en timing I guess. Lijkt wel onmogelijk te halen zonder extra hulp denk ik, en nu zeker met het nieuws van de Europese Centrale Bank.
En u schoonvader voelt zich nu ni gebruikt? Of was het de bedoeling om de andere bank onder druk te zetten en zat hij mee in het complot?

En u schoonvader voelt zich nu ni gebruikt? Of was het de bedoeling om de andere bank onder druk te zetten en zat hij mee in het complot?
Waarom zo passief agressief? Je moet niet zo veronderstellen? Mijn schoonvader stelde zelf direct voor om dat van KBC te gebruiken om te onderhandelen bij Belfius. Ik heb dat niet gevraagd, die heeft dat zelf voorgesteld. En hij heeft zelf van de eigen inbreng mee betaald dus ik voelde me verplicht om dat te doen, wat ik ook zelf niet zo'n fijne situatie vond. Ik ben op z'n minst niet goed in die dingen en vind dat zelf niet fijn, dus dat heeft mijn partner dan gedaan. Ik snap niet goed waarom je daar zo gepikeerd op reageert.

Wij hebben een oplopende aflossing. Vind het omgekeerde heel bizar eigenlijk.
Mij lijkt het dat de grootste kosten op het begin vallen, dus dat je op het begin meer wilt overhouden na de lening.

Hier hetzelfde, zeker als er nog werken zijn. Loon stijgt sneller dus op zich ga je er weinig van merken. Nadeel is idd de iets hogere interest maar ik heb zelf nog een schappelijke rentevoet en is verwaarloosbaar.
Ik heb het een tijd niet gevolgd en de rentevoeten zijn op een jaar tijd wel serieus gestegen blijkbaar, de jonge mensen die nog geen eigendom hebben (en geen BG loon 😁) , yikes.

Ik ben het via de KBC app aan het volgen aan hoeveel ik zou kunnen lenen (pas een bod gedaan op een appartement).
Laatste dagen schommelt het tussen 2,93 en 3,01% rechtstreeks via de kbc-app. Aan de telefoon hadden ze gezegd dat ze hier niet meer van afwijken op kantoor (door te "onderhandelen"). Was voor leningen op 25 jaar.
Dat zal er vooral vanaf hangen of ze hun quota voor het jaar/kwartaal al gehaald hebben. Als dat niet het geval is kunnen ze de laatste week van het jaar nog een goeie effort doen... Is dat wel het geval kan je beter na 1 januari nog is terugkomen...

Wij hebben zelfde meegemaakt eind juni. Kregen toen niks lager dan 2.8 op 25j bij KBC. Half juli ging het zonder een lager voorstel op zak te hebben ineens naar 2.35.

In principe moet je lening in orde zijn tegen het verleiden(/verlijden?) van de akte van de woning. Dus neem die drie maand tussen bod en akte ook de tijd om u deftig in te lezen en laat u vooral niet opjagen. Wij hebben de overeenkomst voor onze lening één week voor de akte getekend.

PS: de notaris had bij ons een rekenfoutje van 25k in ons nadeel gemaakt, dus hou die mannen ook maar goed in de gaten :) .

Waarom zo passief agressief? Je moet niet zo veronderstellen? Mijn schoonvader stelde zelf direct voor om dat van KBC te gebruiken om te onderhandelen bij Belfius. Ik heb dat niet gevraagd, die heeft dat zelf voorgesteld. En hij heeft zelf van de eigen inbreng mee betaald dus ik voelde me verplicht om dat te doen, wat ik ook zelf niet zo'n fijne situatie vond. Ik ben op z'n minst niet goed in die dingen en vind dat zelf niet fijn, dus dat heeft mijn partner dan gedaan. Ik snap niet goed waarom je daar zo gepikeerd op reageert.
Wie reageert er nu gepikeerd? :unsure:
Ik stel toch gewoon een vraag, op geen enkele toon.
Vandaar ook de tweede zin die ik zeg dat u verhaal dus gewoon bevestigd.

Rentes zijn inderdaad door een dipje gegaan de laatste weken. Half november voor de eerste keer ons licht opgestoken en toen 3,5% voorgesteld gekregen, ondertussen met wat onderhandelen maar ook vooral door neerwaartse trend naar 2,69% gezakt. Q>90% op 25j

Kort vraagje: ik betaal elke maand 817 euro aan Record bank voor mijn lening van het huis. De lening werd aangegaan toen dat ik 1900 euro per maand verdiende (inclusief MC). Wij zijn nu twee jaar verder, en deze maand begin ik aan mijn derde jaar met het aflossen van de lening... en zo nog 22 jaar. Inmiddels, heb ik een maandloon van bijna 2500 euro netto, inclusief allerlei bonussen komt dit neer op 3000 netto. De helft van mijn lening gaat naar intresten, kortom de bank krijgt van mij een groot cadeau. Dit wil ik niet. Kan ik mijn lening laten herzien, en voor 15 jaar gaan, zodat de intresten al een stuk gedecimeerd kunnen worden? Of hoe pak ik dit best aan?

Misschien nuttig om mee te delen. Mijn makelaar werkt vaak met RB en vindt dat ik bij hen moet blijven omdat, zij “de beste” zijn. Kan me iemand informeren aub?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Kort vraagje: ik betaal elke maand 817 euro aan Record bank voor mijn lening van het huis. De lening werd aangegaan toen dat ik 1900 euro per maand verdiende (inclusief MC). Wij zijn nu twee jaar verder, en deze maand begin ik aan mijn derde jaar met het aflossen van de lening... en zo nog 22 jaar. Inmiddels, heb ik een maandloon van bijna 2500 euro netto, inclusief allerlei bonussen komt dit neer op 3000 netto. De helft van mijn lening gaat naar intresten, kortom de bank krijgt van mij een groot cadeau. Dit wil ik niet. Kan ik mijn lening laten herzien, en voor 15 jaar gaan, zodat de intresten al een stuk gedecimeerd kunnen worden? Of hoe pak ik dit best aan?

Misschien nuttig om mee te delen. Mijn makelaar werkt vaak met RB en vindt dat ik bij hen moet blijven omdat, zij “de beste” zijn. Kan me iemand informeren aub?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Herzien kan altijd maar met die info is het moeilijk advies te geven, op spaargids.be kan je dit al redelijk deftig uitrekenen https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html?referrer=https://www.google.com/

Kan helaas wel zeggen dat je dit beter een jaar geleden gedaan had.

Terug
Bovenaan