Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Dankjewel, we zijn een beetje zenuwachtig nu met deze wending.

Hopelijk krijgen we alsnog een lening. Ze heeft een vast contract dus ik snap niet goed waarom dit een probleem zou zijn.
omdat de kans een stuk groter is bij iemand zonder permanente verblijfsvergunning dat ze terug naar haar land moet (bij ontslag, ...) als jullie uit elkaar gaan.

Je zal haar toch ten huwelijk moeten vragen ;).

We moeten ons huwelijk hier nog laten registeren maar daar hebben we momenteel nog geen tijd voor gehad en het bod is geaccepteerd zonder opschortende voorwaarden van lening wel van bouwfouten. Kunnen we dit er nog laten inzetten we moeten nog tekenen.

Wat als ik de lening langer laat lopen zodat ik met mijn loon op 30% kom?

Waarom betalen de dan eigenlijk nog notaris rechten op de woning voor de lening ik dacht dat dat was om het huis te verkopen als we het niet konden betalen?

We moeten ons huwelijk hier nog laten registeren maar daar hebben we momenteel nog geen tijd voor gehad en het bod is geaccepteerd zonder opschortende voorwaarden van lening wel van bouwfouten. Kunnen we dit er nog laten inzetten we moeten nog tekenen.

Wat als ik de lening langer laat lopen zodat ik met mijn loon op 30% kom?

Waarom betalen de dan eigenlijk nog notaris rechten op de woning voor de lening ik dacht dat dat was om het huis te verkopen als we het niet konden betalen?
Hebt ge al een compromis getekend voor de aankoop ?

Je kan altijd een voorstel vragen op 30j bij de bank, zij zijn niet verplicht u dat te geven denk ik, en goedkoper zal het ook niet zijn in %

Je betaald geen notarisrechten, maar registratierechten/hypotheek en notariskosten (voor het werk)

Compromis is niet getekend maar het bod is wel aanvaard. We hadden zelfs gezegd in het bod dat het bekomen van een lening geen probleem zou zijn

Het ondertekenen van het contract is aanstaande maandag. Kunnen we dit nog in de verkoopwaarde laten zetten dan? Of moeten we sowieso al een boete betalen.

Nu is het echter wel maar 1 bank dat met deze opmerking kwam, nu zullen we moeten dubbelchecken of die andere banken dat gezien hebben. (We hebben telkens onze IDs gestuurd)

Ons bod op het huis wat we willen kopen is aanvaard.
Ik was op voorhand al bij mijn bank geweest (AXA) en hij maakte nooit problemen voor een lening.
Nu met onze lening rondgang bij verschillende banken melde ING dat ze ons geen lening mogen verschaffen aangezien mijn partner een verblijfsvergunning heeft met een duur van 3 jaar.

Onze profielen zijn redelijk interessant, eigen inbreng meer dan 50% en een mooi maandloon.
Ze zeggen dat we meer dan 100K op de bankrekening moeten houden ipv in de lening te steken.
Iemand die hier meer weet van heeft? Ik snap de redenering ook niet goed. Mij lijkt het interessanter voor de bank als ik die 100K gewoon in de lening steek?
Zelf een belachelijk slechte ervaring gehad met ING. Ons 'gelokt' met een lage rente om dan vervolgens na onze OK af te komen dat de 'goedkeurder van het hoofdkantoor andere voorwaarden wil'.
Concreet wouden ze eerst de tijd van onze bullet halveren van tien naar vijf jaar omdat ze dachten dat we het niet konden terugbetalen :thinking:. Om dan te zeggen 'maar we laten u toe om het bedrag in die bullet naar beneden te halen en dat van het hypothecair krediet omhoog.'. Kort gezegd, ze roken meer centen om de rente op het hypothecair krediet natuurlijk een stuk hoger lag.
We zijn terug naar onze huisbank gegaan die een deftig voorstel heeft gedaan met de garanties dat het niet ging wijzigen. Die 200€ dossierkosten hebben we met glimlach betaalt bij ING waar dan natuurlijk plots wel alles mogelijk was.

Het gaat nog ff duren voor ik een goed woord over heb voor die mannen :) .

Compromis is niet getekend maar het bod is wel aanvaard. We hadden zelfs gezegd in het bod dat het bekomen van een lening geen probleem zou zijn

Het ondertekenen van het contract is aanstaande maandag. Kunnen we dit nog in de verkoopwaarde laten zetten dan? Of moeten we sowieso al een boete betalen.

Nu is het echter wel maar 1 bank dat met deze opmerking kwam, nu zullen we moeten dubbelchecken of die andere banken dat gezien hebben. (We hebben telkens onze IDs gestuurd)
Jouw huisbank heeft toch gezegd dat een lening geen probleem is ? Twijfel je daaraan, bel ze dan nog eens om zeker te zijn hé. Dan is er toch geen probleem ? Men werkt de laatste tijd steeds minder met opschortende voorwaarden, en terecht ! Voor je een bod doet moet je maar zeker zijn dat je het kan betalen.

Sure thing bro 🤠👍

Referring to "gemoedsrust". Waarom zou je slechter slapen van 200k lening met 100k op de rekening of 100k lening? In tijden van whatever shit gebruik je toch gewoon die 100k om je lening af te betalen (of je krediet partieel vervroegd af te betalen).

Iemand per toeval ervaring met verzekeringsmaatschappij AFI ESCA (voor een schuldsaldo)?

Profileert zich als prijsbreker en lijkt dat, op het eerst zicht, ook te zijn. Ik vergelijking sowieso nog eens de polisvoorwaarden met die van m'n andere polis (AG).

Referring to "gemoedsrust". Waarom zou je slechter slapen van 200k lening met 100k op de rekening of 100k lening? In tijden van whatever shit gebruik je toch gewoon die 100k om je lening af te betalen (of je krediet partieel vervroegd af te betalen).
Of nog iets logischer, gebruik die 100k om de aflossingen voor langere termijn te kunnen vervullen, zodat je tijd hebt om er zelf economisch terug bovenop te komen en x jaar later gewoon de al inflatiegedrukte aflossingen verder te doen. Maar dat vereist wel discipline natuurlijk...

Of nog iets logischer, gebruik die 100k om de aflossingen voor langere termijn te kunnen vervullen, zodat je tijd hebt om er zelf economisch terug bovenop te komen en x jaar later gewoon de al inflatiegedrukte aflossingen verder te doen. Maar dat vereist wel discipline natuurlijk...

Welja, you never know dat je voor een bepaalde reden je huis moet verkopen of die 100k nodig hebt. Of weet ik veel wat.

Discipline als "er staat 100k op de rekening, ik ga ze er nu in 1 maal door sjassen"? Wel ja, als dat voor een volwassen mens moeilijk is, dan is het leven complex. In al de redeneringen ivm investeren is het wel de bedoeling dat je investeert en niet consumeert :-D

Iemand per toeval ervaring met verzekeringsmaatschappij AFI ESCA (voor een schuldsaldo)?

Profileert zich als prijsbreker en lijkt dat, op het eerst zicht, ook te zijn. Ik vergelijking sowieso nog eens de polisvoorwaarden met die van m'n andere polis (AG).
Ja, en de ervaring is eigenlijk best wel goed.

Toen ik als alleenstaande een appartement kocht, ben ik een lening aangegaan van 155K op 20 jaar. Ik heb toen eenmalig (2017) € 1000,45 betaald voor die SSV. Vijf jaar later het appartement verkocht en dus werd de lening geschrapt. Ik heb dan proactief een e-mail gestuurd naar AFI ESCA met de vraag om de SSV te annuleren voor de resterende 15 jaar en dus af te kopen. Een tijdje later hebben ze mij dan € 667,36 teruggestort.

Ja, en de ervaring is eigenlijk best wel goed.

Toen ik als alleenstaande een appartement kocht, ben ik een lening aangegaan van 155K op 20 jaar. Ik heb toen eenmalig (2017) € 1000,45 betaald voor die SSV. Vijf jaar later het appartement verkocht en dus werd de lening geschrapt. Ik heb dan proactief een e-mail gestuurd naar AFI ESCA met de vraag om de SSV te annuleren voor de resterende 15 jaar en dus af te kopen. Een tijdje later hebben ze mij dan € 667,36 teruggestort.
lijkt me toch standaard voor alle schuldsaldoverzekeringen, hoor.

Ja, en ben er tevreden van. Was toen, 3 jaar geleden, veruit de goedkoopste op de markt (en hopelijk heb ik ze nooit echt nodig)

Het is waarschijnlijk niet voor iedereen mogelijk, maar het kan de moeite lonen om bij de banken eens te polsen voor een degressieve aflossing. De maandlast in het begin is een stuk hoger, maar de totale interestlasten op het einde van de rit zijn een stuk lager. Geeft toch een effect van enkele tientallen basispunten. Bovendien interessant om later, wanneer studiekosten van kinderen hoger zijn (vb. kot) een lagere maandlast te hebben.
Maar alles heeft pro's en con's. Gezien de rente de inflatie (nog?) niet volgt, valt evengoed het omgekeerde te verdedigen (hogere maandlasten naar de toekomst schuiven).

Het is waarschijnlijk niet voor iedereen mogelijk, maar het kan de moeite lonen om bij de banken eens te polsen voor een degressieve aflossing. De maandlast in het begin is een stuk hoger, maar de totale interestlasten op het einde van de rit zijn een stuk lager. Geeft toch een effect van enkele tientallen basispunten. Bovendien interessant om later, wanneer studiekosten van kinderen hoger zijn (vb. kot) een lagere maandlast te hebben.
Maar alles heeft pro's en con's. Gezien de rente de inflatie (nog?) niet volgt, valt evengoed het omgekeerde te verdedigen (hogere maandlasten naar de toekomst schuiven).
Wij hebben een oplopende aflossing. Vind het omgekeerde heel bizar eigenlijk.
Mij lijkt het dat de grootste kosten op het begin vallen, dus dat je op het begin meer wilt overhouden na de lening.

Terug
Bovenaan