Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Gezamenlijk netto inkomen: +/- 5000 euro
Geleend bedrag: 411k
Duurtijd lening: 30 jaar
Vaste/Variabele lening: Variabel 3/3/3
Oorspronkelijke Rentevoet: 1.7%, in augustus herzien naar 3.36%
Maandelijks aflossing (bedrag): €1562 => €1854
Leeftijd einde aflossing: 62 jaar

We hadden de lening afgesloten met het oog dat het eventuele maximale aflossingsbedrag in de maand nog steeds draagbaar was. Maar ik had niet verwacht dat we er al na 3 jaar aan gingen vasthangen.
Lening herzien lijkt mij nu nutteloos?
Das enorm zuur. Tel daar ook eens de stijgende energieprijzen bij en er moet al niet veel meer misgaan om van de hoge middenklasse rechtstreeks in de problemen geduwd te worden.

Ik heb in 2019 een lening van 100k aangegaan voor 10 jaar aan 0.8%.
Misschien wat stom om geen hoger bedrag en langere termijn te nemen en meer cash achter de hand te houden.
Ik heb nu dus al 30K afgelost, hoe zou dat in het werk gaan als ik dat geld bijvoorbeeld terug zou opnemen en gaat dit zomaar?

Ik heb in 2019 een lening van 100k aangegaan voor 10 jaar aan 0.8%.
Misschien wat stom om geen hoger bedrag en langere termijn te nemen en meer cash achter de hand te houden.
Ik heb nu dus al 30K afgelost, hoe zou dat in het werk gaan als ik dat geld bijvoorbeeld terug zou opnemen en gaat dit zomaar?
Dit is een "nieuwe lening" in alle aspecten behalve de hypotheek zelf, die is al ingeschreven en blijft ik dacht 30 jaar geldig.

Je gaat dus dossierkosten betalen aan je bank, die je een nieuwe rente gaat toekennen voor het opnieuw opgenomen geld, met een nieuwe looptijd, die langer of korter kan zijn dan je huidige lening. Woonbonus op die nieuwe opname is er ook niet.

Das enorm zuur. Tel daar ook eens de stijgende energieprijzen bij en er moet al niet veel meer misgaan om van de hoge middenklasse rechtstreeks in de problemen geduwd te worden.
Het is idd zuur, maar als je daardoor "rechtstreeks in de problemen wordt geduwd" scheelt er wel iets meer.

Dat is dus ong 6% van uw inkomen dat je meer moet betalen.
Als je dat niet zou aankunnen, dan zal je wel op iets anders kunnen besparen ...
Want +3k uitgaven per maand heb je niet nodig om comfortabel te leven he.

Het is idd zuur, maar als je daardoor "rechtstreeks in de problemen wordt geduwd" scheelt er wel iets meer.

Als je dat niet zou aankunnen, dan zal je wel op iets anders kunnen besparen ...
Ge wilt toch ook nog wel iets kunnen sparen hé :unsure:

Maar nee plezant is dat helemaal niet, in de problemen zal nu je (afhankelijke van je gezinssituatie) ook wel niet komen (en afhankelijk bedrijfswage(s) of niet)

Klopt.

Budget om te sparen/investeren zakt gewoon. Minder ruimte voor andere uitspattingen.. En je wil natuurlijk gezond blijven.

Dat is 300€ erbij aan de lening, en neem ik de situatie thuis mee waar we pas een nieuwe energiecontract aangesmeerd gekregen hebben is het daar ook nog eens 300€ per maand erbij, en de prijzen stijgen nog steeds.

Dat is 600€ alleen al extra afdokken en je krijgt er niks voor in de plaats.
Nu, t wil niet zeggen dat het bij asmo zo is, en gelukkig is er een ruim budget, maar je zakt toch fameus op de welzijnsladder.

Meestal kan je ook je looptijd verlengen om een stijging van de maandelijkse terugbetaling te dempen. Maar dat is misschien voer voor discussie hier: https://www.beyondgaming.be/threads/maandelijkse-aflossing-woning.461
Kost dit veel om je lening te verlengen van 25 naar 30j? En blijf je dan aan dezelfde rente of zal dat een volledig nieuwe lening worden?
Toen wij 2j terug onze lening aangingen was 25j het maximum, maar misschien dat ze nu al 30j aanbieden.
En als dat aan dezelfde voordelige voorwaarden zou kunnen, lijkt mij dat wel interessant.

Kost dit veel om je lening te verlengen van 25 naar 30j? En blijf je dan aan dezelfde rente of zal dat een volledig nieuwe lening worden?
Toen wij 2j terug onze lening aangingen was 25j het maximum, maar misschien dat ze nu al 30j aanbieden.
En als dat aan dezelfde voordelige voorwaarden zou kunnen, lijkt mij dat wel interessant.
Hangt wat van je bank af, Fintro/BNP adverteert hier expliciet mee: https://mylife.bnpparibasfortis.be/...betaling/woonlening-vaste-variabele-rentevoet

Andere banken doen dat doorgaan normaal ook wel. Ik zou zeggen, ga zeker eens horen wat de mogelijkheden zijn.
Let wel: normaal gezien verandert zo'n verlenging tijdens de looptijd je rentevoet niet, dus Je betaals over een langere termijn, dus in the end kost het je ook gewoon meer geld in absoluut afbetaalde bedragen omdat je minder snel je kapitaal aflost en dus over het geheel meer intrest betaalt omdat je het geld langer uitleent.

Dat is 300€ erbij aan de lening, en neem ik de situatie thuis mee waar we pas een nieuwe energiecontract aangesmeerd gekregen hebben is het daar ook nog eens 300€ per maand erbij, en de prijzen stijgen nog steeds.

Nu, t wil niet zeggen dat het bij asmo zo is, en gelukkig is er een ruim budget, maar je zakt toch fameus op de welzijnsladder.
Maar de ladder zakt ook mee en die onder jou ook, eigenlijk behou je dus een beetje je plaats (maar dan lager)

411K lenen en toch nog blauw betalen aan elek/gas… zonnepanelen? Vloerverwarming? Isolatie?

15-16 jaar geleden hadden wij rentevoet van 4,6%
Maar dat was een soort variabel met formule 13 jaar vast en dan herziening met max van 2% stijging/daling elke 5 jaar.

Toen de rentevoet laag stond dachten we ook aan herziening maar dat was niet interresant omdat we bijna aan de automatische herziening kwamen van 13 jaar.
En wist ook niet of we de toenmaligge "woonbonus" gingen verliezen.

Na wat geduld op die herziening moesten we ineens 154 euro minder aflossen

Grote waarschuwing voor wie een variabele lening heeft: de referteindexen zijn héél sterk aan het stijgen, je moet rekenen op een stijging van 2 à 2,5%. (de stijging is het sterkst de laatste dagen, maar er lijkt geen reden om ervan uit te gaan dat de rentevoet terug zal dalen)

Wie bvb in 2020 het bedrag van 250.000 euro leende aan 2% variabel op 20 jaar, betaalt normaal € 1.262,34 euro. Dit zal echter stijgen tot € 1.493,17 , of 230 euro per maand extra als je naar 4% gaat.

Voor alle duidelijkheid: de rentevoet kan maximaal verdubbelen tov de rentevoet op het moment dat je de lening afgesloten hebt. Wie dus een lenin afsloot aan 1%, kan maximaal naar 2% gaan.

Grote waarschuwing voor wie een variabele lening heeft: de referteindexen zijn héél sterk aan het stijgen, je moet rekenen op een stijging van 2 à 2,5%. (de stijging is het sterkst de laatste dagen, maar er lijkt geen reden om ervan uit te gaan dat de rentevoet terug zal dalen)

Wie bvb in 2020 het bedrag van 250.000 euro leende aan 2% variabel op 20 jaar, betaalt normaal € 1.262,34 euro. Dit zal echter stijgen tot € 1.493,17 , of 230 euro per maand extra als je naar 4% gaat.

Voor alle duidelijkheid: de rentevoet kan maximaal verdubbelen tov de rentevoet op het moment dat je de lening afgesloten hebt. Wie dus een lenin afsloot aan 1%, kan maximaal naar 2% gaan.
Zie mijn post van augustus voor een praktijkvoorbeeld ;)

Is de rentebamoter van immotheker-finnotheker eigenlijk wat accuraat? https://www.immothekerfinotheker.be/N/rentebarometer

Bv op 25 jaar vast met quotiteit <80% zou je gemiddeld aan 3.07% zitten. Da's toch wel stevig, een verdubbeling met vorig jaar.

Lijkt me wel.

Wij hebben een bijkomende som ontleend (of beter gezegd ermee bezig) en rentevoet bedraagt 3.4% (meer dan 3x i.v.m. onze rentevoet medio 2021). Is natuurlijk bij dezelfde bank dan de hoofdlening, dus veel incentive bij de bank/leverage aan onze zijde is er natuurlijk niet.

Gezamenlijk netto inkomen: +/- 2250 euro (alleenstaand, toen ik de lening aanging in 2018 was mijn inkomen 1740 euro)
Geleend bedrag: 166k
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast
Rentevoet: 1.8%
Maandelijks aflossing (bedrag): €668
Leeftijd einde aflossing: 50 jaar

Laatst bewerkt:
Gezamenlijk netto inkomen: +/- 2750 euro (alleenstaand, lening vorige maand afgesloten bij Argenta)
Geleend bedrag: 170k
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast
Rentevoet: 2.11%
Maandelijks aflossing (bedrag): €728
Leeftijd einde aflossing: 53 jaar

Terug
Bovenaan