Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Bedankt @JPV

Dat had ik wel kunnen denken dat de rentevoet niet meer zo interessant zou zijn... Is een afweging die we zullen moeten maken. Informatie inwinnen kan nooit geen kwaad. De hogere rentevoet wordt misschien gecompenseerd door het langere fiscaal voordeel? We zitten nog in systeem woonbonus.

Wat minder per maand moeten afbetalen zou wat meer ademruimte geven. Zeker op momenten dat het slechter gaat met mijn partner en we op ziekte-uitkering vallen omdat het progressief werken tijdelijk niet lukt. Of dat de medische kosten oplopen (gelukkig bestaat er zo iets als een maximumfactuur voor medische kosten in België om dat af te toppen).

Al geef ik ook toe, hopelijk schuldenvrij zijn op 40 lijkt mij ook wel een mooi vooruitzicht...
En tot nu toe is het afbetalen altijd gelukt.
Wederopname of verlengen geeft geen recht op langere woonbonus dus voor het fiscale voordeel moet je het niet doen

Misschien dat er hier wat advies is.

We hebben recent twee nieuwe leningen gestart voor een nieuwe woning aan nog een redelijke rentevoet (1.35 en 1.55).
Door wat meeval met het vorige huis te verkopen zitten we nu dus met 'extra' spaargeld. Dit bedrag zou onze lening ongeveer een 130 euro per maand laten zakken.
Momenteel zitten we aan een behapbaar maandbedrag als je kijkt naar de inkomsten, maar mentaal zit daar toch ergens een drempel en zou die 130 euro ons terugbrengen op het bedrag van onze vorige lening en dus 'comfortabeler'. Hogere energieprijzen enzovoort in acht genomen past dat dus in dat plaatje.

Langs de ene kant denk ik: vervroegd terugbetalen! Maandbedrag wordt minder en op termijn spaar je een paar duizend euro uit op de rente. Langs de andere kant is extra spaargeld nooit verkeerd. Het huis heeft geen investeringen op korte termijn nodig, of het zou puur esthetisch zijn, zoals bv een nieuwe vloer puur en alleen om het naar smaak te doen. Energetisch en comfort zit het hier al ruim goed.

Ideeën wat het slimste is?

(Het steken in beleggingen zou een idee kunnen zijn, maar we zijn beide een defensief beleggingsprofiel dus grote uitstappen in die richtingen zitten er niet in).

(Het steken in beleggingen zou een idee kunnen zijn, maar we zijn beide een defensief beleggingsprofiel dus grote uitstappen in die richtingen zitten er niet in).
Op de gemiddelde looptijd van een hypotheek met zulk lage intresten is zelfs een defensieve belegging veel beter dan elk ander alternatief. Het spaargeld geeft je een liquiditeit die je verliest als je je lening aflost; ondanks het feit dat je dus minder moet afbetalen per maand.

En daarmee bedoel ik niet hetgeen de bank je aanbied, want die zijn zo verzopen in verborgen kosten dat je beter je geld op een spaarrekening laat staan.
Als dat echt echt echt geen optie is; dan kan je ook nog in vastgoed investeren, maar daar komt wel wat meer bij kijken dan alles gewoon in een S&P500 tracker te steken (wat op zichzelf geen defensieve belegging is per se, maar over een tijd van 10-20 jaar moet je toch al grote pech hebben om met minder geld over te blijven dan dat je vertrokken bent). Je kan natuurlijk ook in vastgoedfondsen investeren; hoewel ik niet goed zie hoe dit defensiever zou zijn dan lange termijn in een S&P500 ETF (of een andere, globale of wat ook).

Ik wil gerust 32.000 euro van u lenen aan 1,65% op 25 jaar tijd, 0,10% meer dan je duurste lening. Ik betaal jou dan elke maand €130,06 met een bestendigde opdracht.

Die €32.000 zou mij aan 6% rendement op de beurs gemiddeld zo'n €1920 per jaar opleveren, ofwel €160 per maand. In theorie zou ik die lening dus met de opbrengsten van mijn belegging in aandelen moeten kunnen afbetalen. In de slechte jaren zal ik uiteraard mijn loon of vakantiegeld moeten gebruiken om jou te betalen, da's het risico van beleggen met geleend geld.

Samengevat: jij geniet 25 jaar lang van een "comfortabeler maandbedrag" (je afbetaling min €130,06 die je van mij krijgt), en ik heb na 25 jaar een korfje aandelen dat mijn pensioen met +- €200 per maand aandikt voor de rest van mijn leven.

Deal? :p

Ik wil gerust 32.000 euro van u lenen aan 1,65% op 25 jaar tijd, 0,10% meer dan je duurste lening. Ik betaal jou dan elke maand €130,06 met een bestendigde opdracht.

Die €32.000 zou mij aan 6% rendement op de beurs gemiddeld zo'n €1920 per jaar opleveren, ofwel €160 per maand. In theorie zou ik die lening dus met de opbrengsten van mijn belegging in aandelen moeten kunnen afbetalen. In de slechte jaren zal ik uiteraard mijn loon of vakantiegeld moeten gebruiken om jou te betalen, da's het risico van beleggen met geleend geld.

Samengevat: jij geniet 25 jaar lang van een "comfortabeler maandbedrag" (je afbetaling min €130,06 die je van mij krijgt), en ik heb na 25 jaar een korfje aandelen dat mijn pensioen met +- €200 per maand aandikt voor de rest van mijn leven.

Deal? :p
Lijkt mij een mooie deal om wat passief inkomen te genereren op lange temijn. Alleen met de inflatie zal die 200€ binnen 25 jaar niet veel meer waard zijn denk ik, compounden zou dan een stuk kunnen helpen.

Ben niet echt thuis in aandelen maar die 6% is dat wat gemiddeld een etf opbrengt, alle costen incluis, of moet je dan eigenhandig aandelen managen?

Vraag in verband met overdragen van lening bij verandering van woonst A naar B (pandwissel).
Kan je dan voor woning B nog een additionele lening aanvragen (behoud rente van originele lening pand A) of wordt die rente opnieuw berekend bij extra te lenen bedrag?

alvast dank
md

Vraag in verband met overdragen van lening bij verandering van woonst A naar B (pandwissel).
Kan je dan voor woning B nog een additionele lening aanvragen (behoud rente van originele lening pand A) of wordt die rente opnieuw berekend bij extra te lenen bedrag?

alvast dank
md
bijkomende lening , al dan niet in vorm van heropname afbetaald kapitaal, is aan een nieuwe rentevoet.

We hebben zoals gepland vervroegd een stuk van de lening afgelost, om zo de leningsdruk wat te verminderen.

Onze huidige leningen:
Lening 1: aankoop woning. In 2009/2010 € 150.000 geleend op 20 jaar (startrentevoet 2,4%, huidige: 0,98%). Aflossing was €711,18 euro/maand, we hebben hiervan een stuk afgelost om nu nog op € 152,95/maand te landen. (enkel het stuk dat fiscaal voordelig is).

Lening 2: verbouwing woning. in 2019 €50.000 geleend op 20 jaar (1,05%/jaar), enkel voor het fiscaal voordeel. Staat nu aan 0,86% en € 227,05/maand

Lening 3: aankoop vakantiewoning. In 2021 €250.000 geleend op 15 jaar met de bedoeling om een stuk teveel te lenen waarmee we lening 1 deels zouden afkorten. Is vast aan 0,84% en €1478,71

Totale leninglast is nu gezakt van € 2.416,94 naar € 1.858,71 . Gezien de inkomsten van de vakantiewoning is dat vlot haalbaar.

We hebben zoals gepland vervroegd een stuk van de lening afgelost, om zo de leningsdruk wat te verminderen.

Onze huidige leningen:
Lening 1: aankoop woning. In 2009/2010 € 150.000 geleend op 20 jaar (startrentevoet 2,4%, huidige: 0,98%). Aflossing was €711,18 euro/maand, we hebben hiervan een stuk afgelost om nu nog op € 152,95/maand te landen. (enkel het stuk dat fiscaal voordelig is).

Lening 2: verbouwing woning. in 2019 €50.000 geleend op 20 jaar (1,05%/jaar), enkel voor het fiscaal voordeel. Staat nu aan 0,86% en € 227,05/maand

Lening 3: aankoop vakantiewoning. In 2021 €250.000 geleend op 15 jaar met de bedoeling om een stuk teveel te lenen waarmee we lening 1 deels zouden afkorten. Is vast aan 0,84% en €1478,71

Totale leninglast is nu gezakt van € 2.416,94 naar € 1.858,71 . Gezien de inkomsten van de vakantiewoning is dat vlot haalbaar.
Da's natuurlijk een heel verschil maandelijks, maar als die last haalbaar was had je dan met huidige inflatie en de extreem lage rentevoeten die je hebt vastgeklikt dat gewoon niet beter laten verdampen als sneeuw voor de zon, die maandlast? Ongetwijfeld dat je dat in overweging hebt genomen, maar ik vraag het me toch af. :)

Gratis geld terug aan de bank gegeven imo. Zeker gezien je zelf zegt dat de inkomsten wel goed zitten.

Uiteraard begrijp ik dat zo'n bedrag pittig is maar dat is ook 'sparen' in mijn ogen.

Da's natuurlijk een heel verschil maandelijks, maar als die last haalbaar was had je dan met huidige inflatie en de extreem lage rentevoeten die je hebt vastgeklikt dat gewoon niet beter laten verdampen als sneeuw voor de zon, die maandlast? Ongetwijfeld dat je dat in overweging hebt genomen, maar ik vraag het me toch af. :)
Het is vooral mijn vrouw die wou afkorten, voor het psychologische gevoel van 'meer geld over te hebben' . Ze vreest de komende 8 jaar anders wel, omdat we tegen het einde één of twee kotstudenten te hebben.

Ik heb haar geholpen een 'geinformeerde' beslissing te nemen, maar snap best dat de meest economische situatie iets anders is.

Er is meer dan enkel centen, he

Het is vooral mijn vrouw die wou afkorten, voor het psychologische gevoel van 'meer geld over te hebben' . Ze vreest de komende 8 jaar anders wel, omdat we tegen het einde één of twee kotstudenten te hebben.

Ik heb haar geholpen een 'geinformeerde' beslissing te nemen, maar snap best dat de meest economische situatie iets anders is.

Er is meer dan enkel centen, he
Tuurlijk, alle begrip voor :)

Een variabele hypotheek kan maximum verdubbelen qua percentage

Maar kan die maar maximum verdubbelen over de hele termijn van bv. 25jaar ?
Of kan die elke vervaldatum verdubbelen ?
Stel je hebt een 3-3-3 afgesloten aan 1,3%

Kan die dan max naar 2,6% ?
Of kan die na 3jaar naar 2,6% en na 6jaar naar 5,2% ?

Kan enkel max naar het dubbele van de originele rentevoet. Dus enkel naar 2,6% in dit geval over de hele termijn.

Ik heb de link naar de wetgeving hier enkele pagina's geleden zelfs nog gepost:

Het zijn vrij lange zinnen, maar moet toch begrijpbaar zijn voor de leek (ik snapte het alleszins wel en ben geen jurist 😅)

Gezamenlijk netto inkomen: +/- 5000 euro
Geleend bedrag: 411k
Duurtijd lening: 30 jaar
Vaste/Variabele lening: Variabel 3/3/3
Oorspronkelijke Rentevoet: 1.7%, in augustus herzien naar 3.36%
Maandelijks aflossing (bedrag): €1562 => €1854
Leeftijd einde aflossing: 62 jaar

We hadden de lening afgesloten met het oog dat het eventuele maximale aflossingsbedrag in de maand nog steeds draagbaar was. Maar ik had niet verwacht dat we er al na 3 jaar aan gingen vasthangen.
Lening herzien lijkt mij nu nutteloos?

Terug
Bovenaan