Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Is al jaren geleden ondertussen hoor, ze zijn er niet tegenin gegaan, gewoon naar andere verzekering gegaan.
Ik ken zelf de details niet...
Jah, daar begint het natuurlijk al... "Ik weet niet waarover het ging, maar het was zeker verzekerd maar ze weigerden van dit uit te betalen."

En zo zijn alle verzekeraars money-grubbing klootzakken :-)

Iemand werkt voor de verzekeringen zeker? Als ik brave 'goede huisvaders' die ik goed ken van karakter, gedegouteerd zie van hoe de verzekering hun behandelt, dan weet ik genoeg. Ik weet immers wel exact waarover het ging, ik ga dat gewoon niet delen omdat dit uw zaken niet zijn.

Uw aanvallend ondervragende houding en veronderstellingen gaan daar zeker niets aan veranderen.

Dat terzijde, ik heb nooit over alle verzekeraars gesproken. Zéér tevreden over mijn huidige verzekeraar (fidea), altijd zeer snel en correct gehandeld.

Terug on topic. Schoonbroer heeft als alleenstaande een voorstel ontvangen van 2,5x% op 25jr. Rentes zijn dus terug aan het zakken. Ik zie dat ge met KBC ook al tot 2.36% kunt zakken via hun website.

gezamenlijk netto inkomen: 8000€

Lening 1:
Duurtijd lening: was in oorsprong 20j, nog 10j te gaan
Vaste/Variabele lening: vast aan een 2,5%
maandelijks aflossing (bedrag): 520€
Leeftijd einde aflossing:
(welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald) 51
Extra info: (relevante informatie) deze hebben we bij de verkoop van eerste huis/aankoop van ons tweede huis vorig jaar via pandwissel laten staan om daar de fiscale voordelen op verder te laten lopen

Lening 2:
Duurtijd lening: 25j nog 24j te gaan
Vaste/Variabele lening: vast aan een 0,99%
maandelijks aflossing (bedrag): 2160€
(welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald) 65
Extra info: (relevante informatie) weinig kans dat we deze laten lopen tot het einde van de looptijd, maar dat we daar versneld op gaan aflossen, afhankelijk van wat we in de toekomst nog denken te gaan doen op vlak van vastgoed

Lening 2:
Duurtijd lening: 25j nog 24j te gaan
Vaste/Variabele lening: vast aan een 0,99%
maandelijks aflossing (bedrag): 2160€
(welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald) 65
Extra info: (relevante informatie) weinig kans dat we deze laten lopen tot het einde van de looptijd, maar dat we daar versneld op gaan aflossen, afhankelijk van wat we in de toekomst nog denken te gaan doen op vlak van vastgoed
Een lening van 0,99%, veel lager dan inflatie?
Waarom zou je die in godsnaam aflossen?
Dat is een gratis geldmachine die in de komende 30 jaar waarschijnlijk niet meer te krijgen zal zijn :-)

Dat is een gratis geldmachine die in de komende 30 jaar waarschijnlijk niet meer te krijgen zal zijn :)

Mentaal welzijn kan verbeteren met het feit dat je geen schuld meer hebt, zelfs al is het irrationeel? :unsure:

Dat is een gratis geldmachine die in de komende 30 jaar waarschijnlijk niet meer te krijgen zal zijn :)
Voor iemand die weinig kaas heeft gegeven van economie: hoezo is dit een geldmachine?
Ik begrijp dat dankzij de indexatie in ons land de relatieve last daalt van de aflossen, maar ik begrijp niet goed waarom het dus een geldmachine is.

Voor iemand die weinig kaas heeft gegeven van economie: hoezo is dit een geldmachine?
Ik begrijp dat dankzij de indexatie in ons land de relatieve last daalt van de aflossen, maar ik begrijp niet goed waarom het dus een geldmachine is.
Enerzijds zoals je zegt de index: de aflossingen (kapitaal+intrest) worden beiden minder en minder ten opzichte van je regulier inkomen.
Anderzijds heb je de grote liquiditeit van het geld waarmee je anders die lening zou afbetalen.
Ten laatste heb je nog het feit dat met die liquide hoop cash veel winstgevendere investeringen kunt doen dan 0,99%. Binnen een paar jaar geeft je spaargeld waarschijnlijk meer opbrengst dan dat je lening intrest kost... Da's nu al bijna, als je het geld op een 0,65% spaarrekening zet, wacht maar tot de renteverhogingen eindelijk doorsijpelen naar de spaarrekeningen!
En uiteindelijk is het stom om langetermijngeld dat je niet nodig hebt (achja, je zou het gebruiken om je lening af te lossen) op een spaarrekening te zetten. Investeren in een brede ETF of performant fonds brengt je een veelvoud op.

Als je het écht wil kan je ook wel je droomhuis kopen/bouwen zonder hypotheek hoor. :rofl:
Niet iedereen met een hypotheek heeft kunnen bouwen of woont in zijn droomhuis eh. Ik denk dat meeste een hyptheek nemen gewoon omdat dit op de langere termijn financieel het voordeligst is en hopende om voor hun pensioen alles afbetaald te hebben om dan een zorgeloze oude dag te hebben. Mochten ze hun hyptheek aflossing gebruiken om iets te huren wil dit niet zeggen dat ze kwa woning en comfort erop achteruit gaan.

Niet iedereen met een hypotheek heeft kunnen bouwen of woont in zijn droomhuis eh. Ik denk dat meeste een hyptheek nemen gewoon omdat dit op de langere termijn financieel het voordeligst is en hopende om voor hun pensioen alles afbetaald te hebben om dan een zorgeloze oude dag te hebben. Mochten ze hun hyptheek aflossing gebruiken om iets te huren wil dit niet zeggen dat ze kwa woning en comfort erop achteruit gaan.
Dit was een zinspeling van mij op de opmerkelijke uitlatingen van een of andere pipo hier op het forum een lange tijd geleden, die meende dat je alles kon (vooral qua studie, geld verdienen en job van uw leven en zo) als je het maar hard genoeg wilde. En bijgevolg dat iedereen die “arm” of ongelukkig was met zijn job/financiële situatie het ergens zelf in de hand had gehad omdat ie het niet hard genoeg wilde.

Met het wegvallen van de woonbonus en de stijgende rentetarieven wordt de “nooit eigenaar” piste natuurlijk weer een pak voordeliger, relatief tov van huisje kopen en hypotheek. Er was toch zo’n YouTube filmpje en blog dat het probeerde uitrekenen qua reële kosten (dus uiteindelijk lager huurbedrag dan hypotheek en alle overschot in ETFs proppen ofzo). Ikzelf ben voor de “zekerheid“ (van latere oplopende onderhoudskosten 😅) gegaan met een hypotheek.

Wij hebben er wel bewust voor gekozen om toch iets te kopen wanneer we daar de kans voor zagen. Het gaat niet om ons ideaal droomhuis, maar het vinkt wel veel van onze verwachtingen af. Het is een nieuwbouwwoning (via bouwfirma) op een locatie die we wouden met een laag e-peil, een klein stadstuintje en autostandplaats in een gemeenschappelijke ondergrondse parkeergarage voor alle woningen in het project.

Door langdurige ziekte / invaliditeit (progressief werken) is ons gezamenlijk netto inkomen eerder aan de lage kant en zijn er iedere maand ook medische kosten. Toch kozen we er bewust voor deze woning te kopen omdat we denken dat dit nog altijd het beste financieel vangnet is die we onszelf kunnen geven.

Gezamenlijk netto inkomen: +/- 3000 euro

Duurtijd lening: 10 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast
Maandelijks aflossing (bedrag): 895.29
Leeftijd einde aflossing: 40 jaar
Extra info: We konden aanvankelijk geen bank vinden die ons iets wou lenen om o.a. bovengenoemde redenen. Pas toen we de eigen inbreng tot het absolute maximale brachten door alle spaargelden te investeren en geen reserves meer over hadden, konden we een bank overtuigen. De looptijd van de lening was echter niet onderhandelbaar, met meer dan 10 jaar gingen ze niet akkoord...

Bon, ben nu dus aan het scheiden van de madam (cliché van de relatie die de verbouwing niet overleefd heeft) en wij betalen nu 1260 euro af. Ik mail dus naar de bank ivm de mogelijkheid om het krediet alleen over te nemen wetende dat mijn nettoloon 2300 euro is. Antwoorden die "op basis van jouw loon zou het mogelijk zijn om de lening volledig over te nemen, indien er momenteel geen andere leningen lopende zijn."

Maar hoe kan da als de lening meer dan de helft van m'n loon is? :')

Terug
Bovenaan