Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Wij hebben eerst het geld van de bank gebruikt voor we ons eigen geld begonnen uit te geven.
Hadden we ook graag willen doen..maar alles wat we willen inbrengen gaat voorlopig ni.

Grond in 2020 aangekocht: +-25-30k eigen middelen in gepompt
2022: lening woning aangegaan. Meanwhile deel vn de architect al met eigen middelen betaald eind 2021 (rond 10k). Na de lening de studies gedaan, telt ni mee in lening. Boscompensatie en boomkap telt ook niet mee (ook om en bij de 10k)
En dan uiteraard de notariskosten ed. Voor de nieuwe lening.
Nu zijn we ook met een interieurontwerper bezig (zorgt voor ontwerp en plaatsing vn meubels in living/keuken/badkamer en inbouwkasten + verlichting) Dus moest ons geld ni rap genoeg opgesoepeerd worden, vragen we die wel een voorschotfactuur zodat we dat geleend bedrag niet kwijt zijn. Ook al zouden ze pas 6mnd later komen plaatsen

Wtf 5,4% :shutup:
What's in a name eh..
Ze hadden het ook "klanten die we droog in de kakker pakken" en "klanten die we iets minder droog in de kakker pakken" kunnen noemen
Wtf, dat was inderdaad ook mijn eerste reactie. Jammer genoeg een gemiste kans door te lang te wachten. Aan deze rentevoet kies ik er in ieder geval voor om ons spaargeld in te zetten.

Ik heb net mijn bankenronde achter de rug en twijfel tussen 2 voorstellen (beiden voor 500k):

Voorstel A

2.83% vast op 25j --> 2318€/maand
Totaal afbetaald: 695,5k

Voorstel B
2.32% variabel jaarlijks, max 3.45% --> 2191€/maand
Dit is een 'accordion' lening waarbij het maandelijks bedrag vast blijft en de duur van de lening verlengd wordt bij rente stijging tot max 30j.
Totaal afbetaald: Min 511k, Gem 657k, Max 788k

Nu ben ik vrij zeker dat zowel het minimum (daling in rente) als Gem (stabiele rente) niet zullen voorvallen. De vraag is hoe sterk de rentes gaan stijgen en blijven...

Ik heb de berekening ook eens 'inflation adjusted' gedaan aan 3% inflatie. Dan kom ik uit op een totaal voorstel A van 500k en voorstel B (worst case) van 530k. Het verschil krimpt uiteraard bij grotere inflatie maar 3% lijkt me realistisch.

Wat denken jullie?

Wat denken jullie?
Jaarlijks variabel heeft ook de wettelijke regel dat de rente de eerste drie jaar maar zoveel mag stijgen (ik heb hier of in een ander topic een tijdje terug de wettekst gelinkt), maar met je relatief laag maximum zal dat niet veel uitmaken.

Ik zou eens expliciet vragen naar de andere variabiliteiten (5/5/5, 10/5/5, 15/5/5, 10/3/3, whatever), kan zijn dat ze toch nog een aardige middelmaat kunnen aanbieden hoewel ze daar eerder weigerachtig tegenover denken/lijken te staan.

In ons geval was het 1,17% 10/5/5 tegenover 2,4% vast. Dan was de rekensom snel gemaakt. Jouw percentages liggen een pak dichter bij elkaar, en in dit economisch klimaat ga je de eerste jaren enkel stijgende referte indexen zien. Indien het tientoetsenbord keert en alles terug zakt, kan je je vaste rente toch nog eens laten herzien. Je bent niet gebonden aan de woonbonus dus bankswitchen kan gemakkelijk genoeg.

Daarnaast zijn de randvoorwaarden bij elk aanbod wel van belang natuurlijk: wat met schuldsaldoverzekering, brandverzekering, aandeel hypothecaire inschrijving vs mandaat, nog extra producten die je moet afnemen (minimum bedrag pensioensparen bvb)?

Ik ben wel nog gebonden aan de woonbonus, een deel van die 500k is een herziening van de huidige lening. :)

Op dit moment is een variabele op zich niet interessant, ze liggen te dicht bij de vaste tarief. Alleen dit accordion principe compenseert dat wel wat, aangezien de extra kosten zich pas binnen 25j bevinden, worden deze geminimaliseerd door inflatie.

Ik heb net mijn bankenronde achter de rug en twijfel tussen 2 voorstellen (beiden voor 500k):

Voorstel A
2.83% vast op 25j --> 2318€/maand
Totaal afbetaald: 695,5k

Voorstel B
2.32% variabel jaarlijks, max 3.45% --> 2191€/maand
Dit is een 'accordion' lening waarbij het maandelijks bedrag vast blijft en de duur van de lening verlengd wordt bij rente stijging tot max 30j.
Totaal afbetaald: Min 511k, Gem 657k, Max 788k

Nu ben ik vrij zeker dat zowel het minimum (daling in rente) als Gem (stabiele rente) niet zullen voorvallen. De vraag is hoe sterk de rentes gaan stijgen en blijven...

Ik heb de berekening ook eens 'inflation adjusted' gedaan aan 3% inflatie. Dan kom ik uit op een totaal voorstel A van 500k en voorstel B (worst case) van 530k. Het verschil krimpt uiteraard bij grotere inflatie maar 3% lijkt me realistisch.

Wat denken jullie?
Rentes zijn precies terug wat gezakt op het vaste tarief zo te zien.
Zou ik mooi gebruik vna maken voor de stijging van de rente bij de ECB merkbaar is bij banken..

Rentes zijn idd al terug aan het zakken:
- Voorstel eind juni : 2.89 op 25j
- Voorstel afgelopen vrijdag: 2.50 op 25j

Bij dezelfde bank door dezelfde medewerker

Iemnd enig idee wanneer de renteverhoging van de ECB merkbaar zla zijn voor hypothecaire leningen? Spreken we over weken of maanden?
Banken hebben afgelopen maanden al serieus zitten optrekken nog voor de ECB zijn rentes heeft opgetrokken.
De (water)kans bestaat dus dat je het helemaal niet gaat merken.

Anderzijds hangt het vooral af van wanneer een bank zijn rentes update. Bij de ene doen ze dat elke week, bij de andere slechts één keer per maand.

We hebben een voorstel voor 2,8 vast of 2,6 variabel. Variabel zou 10 jaar vast staan met herziening erna om de 5 jaar.

Echt geen flauw idee wat te nemen. Vast geeft zekerheid. Variabel minder zekerheid maar wel lagere rentevoet.

Iemand die wat tips heeft?

Rentes zijn idd al terug aan het zakken:
- Voorstel eind juni : 2.89 op 25j
- Voorstel afgelopen vrijdag: 2.50 op 25j

Bij dezelfde bank door dezelfde medewerker
Amai, wij hebben op het verkeerde moment getekend. 2,76% op 25 jaar, getekend op 04/07.

We hebben een voorstel voor 2,8 vast of 2,6 variabel. Variabel zou 10 jaar vast staan met herziening erna om de 5 jaar.

Echt geen flauw idee wat te nemen. Vast geeft zekerheid. Variabel minder zekerheid maar wel lagere rentevoet.

Iemand die wat tips heeft?
Dat verschil is te klein, vast nemen

Ik heb de voorbije 2 weken 7 banken gedaan, allemaal 2.8-2.9, enkel KBC 2.68 maar daar wilt mijn vrouw dan niet naar toe. Die 2.5% is echt uitzonderlijk nu hoor...
Idd, lijkt me uitzonderlijk. Ik mag ook niet blijven vergelijken.
Het is getekend, de ketens zijn vastgemaakt aan de enkels en we kunnen de volgende 25 jaar hard werken voor onze thuis ;).

Idd, lijkt me uitzonderlijk. Ik mag ook niet blijven vergelijken.
Het is getekend, de ketens zijn vastgemaakt aan de enkels en we kunnen de volgende 25 jaar hard werken voor onze thuis ;).
Ik heb de afgelopen weken geleerd:
Einde van een kwartaal is echt een **** periode om lening aan te vragen. Alle banken hebben hun quotas al gehaald en je krijgt nergens nog iets gedaan. Er is gene ene die wat moeite wil doen voor u. 'Dit is het tarief, take it or leave it.'

Eens alles is afgerond zal ik het hier is wat uitleggen maar laat ons zeggen dat er één bank serieus mee aan het rammelen is.

Al veel miserie daar gehad met verzekeringen... En je krijgt enkel een goede rente als je hun verzekeringen erbij neemt natuurlijk
Ahja lol.. wij zitten bij kbc.. maandelijkse ssv bij mij. Op 3 maand tijd is die er maar 1 af gegaan.. 5-6x voor moeten mailen om te zeggen dat er iets ni klopt. "We kijken het na, maar maak u geen zorgen. Ge zijt sowieso gedekt"
..vraag mij af na hoeveel keer ik zoiets ga hebben van "ja foert..als gelle de domiciliering ni doet, ni mijn probleem meer"

Wie hebben zo rente verhoging gehad omdat ze na verhuis een adres verzet hadden en de domiciliëring was gestopt. :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan