Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Maar geldt dat ook voor een pandwissel? ;) Dan zou je voor de pandwissel de partner moeten mede-eigenaar maken van de eerste woning. Zowel bij ons als in het voorgestelde geval was 1 van de partners 100% eigenaar van de eerste woning, bij de pandwissel is men beide eigenaar geworden van de nieuwe woning. En dan geldt het niet.
Klopt je moet voor de pandwissel eigenaar worden.

@cege een goed slecht advies, ik heb vorig jaar wel een dossier erdoor gekregen waarbij de partner na de pandwissel eigenaar werd.
Controleur heeft dit volledig, foutief, aanvaard :)

Het gaat mij niet om de mede partner (ik dus) mede eigenaar te krijgen of niet ivm de woonbonus. Ik heb nog een andere woning die ik verhuur, dus ik kan nooit voldoen aan de voorwaarden voor woonbonus anyway.

Ik vraag me af of mijn partner aan alle voorwaarden voldoet om de woonbonus te mogen meenemen van het vorige huis naar het nieuwe. Is het krijgen van een fiscale fiche waar "herfinanciering" op staat voldoende of niet.

Het was een plain simple transactie. Huis 1 was in bezit (met woonbonus), huis 2 is gekocht inclusief herfinanciering van hypotheek van huis 1 naar huis 2 + extra hypotheek (op dat moment huis 1 hypotheek vrij), huis 1 is 3mnd later verkocht.

Het gaat mij niet om de mede partner (ik dus) mede eigenaar te krijgen of niet ivm de woonbonus. Ik heb nog een andere woning die ik verhuur, dus ik kan nooit voldoen aan de voorwaarden voor woonbonus anyway.

Ik vraag me af of mijn partner aan alle voorwaarden voldoet om de woonbonus te mogen meenemen van het vorige huis naar het nieuwe. Is het krijgen van een fiscale fiche waar "herfinanciering" op staat voldoende of niet.

Het was een plain simple transactie. Huis 1 was in bezit (met woonbonus), huis 2 is gekocht inclusief herfinanciering van hypotheek van huis 1 naar huis 2 + extra hypotheek (op dat moment huis 1 hypotheek vrij), huis 1 is 3mnd later verkocht.
Louter het krijgen van de fiche is nooit voldoende, moet altijd kijken naar de werkelijke transactie. Als aan alle voorwaarden voldaan zijn kan zij gewoon de woonbonus verderzetten.

Als er een akte van de pandwissel zal dat wel het geval zijn.

Na 3 dagen wachten eindelijk een voorstel binnen gekomen van axa. Zelfde 1,46% op 25j vast als het voorstel van KBC van begin maart. Zit momenteel dus gelijk/net onder 25j OLO.

Brandverzekering en vooral schuldsaldo komen wel duidelijk goedkoper uit, ook goedkoper dan de voorstellen van Argenta, Belfius en BNP. Provisiekosten 0,15% vanaf de 6e of 7e maand (moet dit weekend is juist checken) zit ook wat beter dan het voorstel van KBC.

Voorlopig met 50% mandaat - 50% hypotheek. Makelaar gaat nog verder vragen of daar nog iets aan kan gedaan worden.

We gaan er dan toch nog geraken :baard:

gezamenlijk netto inkomen: 4400
Lening voor 304.000 EUR
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: Vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1226 EUR/maand
Leeftijd einde aflossing:
53

Eerst bij ING geprobeerd en dan met dat aanbod naar Fortis gestapt in de hoop dat ze veel lager konden. Bleek dus niet het geval te zijn, dus uiteindelijk bij ING beland. Heb de indruk dat met stijgende rentevoeten de verschillen tussen banken weer groter zijn, dus het loont wel om rond te shoppen.

wij zijn vorige week met bankenronde begonnen.

Kredietbedrag 400k
Quotitiet 62%

gezamenlijk netto inkomen: 5650
Lening voor 400 000
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: Vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1622
Leeftijd einde aflossing:
54

Redelijk goed dossier en wij komen niet verder dan 1.73%. Rentes stijgen enorm, beetje tegenvaller voor mensen die nu aan hun bankenronde moeten beginnen, maar anderzijds moet je de aankoop van je droomwoning er ook niet voor laten natuurlijk. Historisch gezien zijn ze nog altijd laag.

De mensen zijn gewoon verwend geweest de laatste jaren.
Nog niet zo lang geleden was minder dan 3% een magnifieke rentevoet. Nu zou je u bijna schamen als je afkomt met 1,4%.

Deze zeer lage rentes waren niet houdbaar, en in de omstandigheden waarin we ons nu bevinden was een stijging gewoon volledig te verwachten.

Mijn eerste lening was 5%, later herzien naar 3,6%.
Als de rentestijging druk zet op de vastgoedprijzen wordt het interessant voor mensen met kapitaal.

Mijn eerste lening was 5%, later herzien naar 3,6%.
Als de rentestijging druk zet op de vastgoedprijzen wordt het interessant voor mensen met kapitaal.
Voor recente bouw dan.
Want er zijn ook veel energetische verplichtingen vandaag waarvoor je dan misschien niet aanvaard wordt voor premies bij een niet enige of eigen woning of andere beperkingen.

Tenzij je bedoelt als eerste woning...

De gedaalde registratierechten vangt het grootste deel van de stijging al op.
Dus al bij al heeft de stijgende rente nog niet veel impact.

EDIT:
Vorig jaar geleend aan 1.14% 25j 804e
Nu is het volgens kbc al 2% 25j 897e

Toch een groter verschil dan ik eerst dacht.
Maar 10k verschil in registratierechten doet al veel.

Laatst bewerkt:
Na negen jaar betaal je meer intrest dan dat je registratierechten hebt uitgespaard (inflatie en andere opportunity costs buiten beschouwing gelaten).

Na negen jaar betaal je meer intrest dan dat je registratierechten hebt uitgespaard (inflatie en andere opportunity costs buiten beschouwing gelaten).
Maar vaak kijken mensen ook naar het maandelijkse bedrag + kosten die ze bij de aankoop moeten betalen. Ook al ben ik enorm bezig met mijn kredieten, ik kijk niet naar het (uiteindelijk) betaalde bedrag aan interesten. Het is een noodzakelijk kwaad en ik zal er alleen maar ongelukkig door worden.

EDIT:

Yikes, binnenkort gesprek bij de bank, dat belooft al niet veel goeds. :p

EDIT:

2% is al duurder/even duur dan Vlaams Woningfonds.

Wordt er tegenwoordig nog geleend op 30j?
Ja. Jaarverslag 2021 nationale bank van België:

Screenshot_20220419-073329.jpg

Terug
Bovenaan