Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Na 2 maand krampachtig vasthouden aan uitzonderlijke tarieven eindelijk onderstaande constructie getekend voor onze nieuwbouw (Q79):

gezamenlijk netto inkomen: € 6600
Lening 1:
Duurtijd lening: 124.000 op 15 jaar
Vaste/Variabele lening: 0,51% vast
maandelijks aflossing (bedrag): € 715
Leeftijd einde aflossing: 47 en 43
Extra info: herziening met behoud woonbonus, was oorspronkelijk 155.000 op 20 jaar @ 1,95% vast; maar nu als koppel en vroeger als alleenstaande

Lening 2:
Duurtijd lening: 236.000 op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: 0,67% vast
maandelijks aflossing (bedrag): € 1051
Leeftijd einde aflossing: 52 en 48

Lening 3 (overbrugging):
Duurtijd lening: 234.000 op 1 jaar
Vaste/Variabele lening: 0,69% vast
maandelijks aflossing (bedrag): € 133
Extra info: aflossing betreft enkel interesten wegens overbrugging tot wanneer vorig pand verkocht is
Vooral die overbrugging is zeer proper.
Bij elke bank die we aandeden was dit steeds 2,95% vast, niet te onderhandelen.

Hoe heb je dit verkregen?

Dat hebben jullie goed geregeld amai! Wist niet dat ze nog zo een lage rentevoeten gaven.
Vandaag geven ze die inderdaad niet meer. Deze werden half januari vastgeklikt, maar de goedkeuring van ons dossier op de hoofdzetel heeft lang aangesleept. Ondertussen begonnen de rentes serieus te stijgen en de hele constructie heeft ook even op de helling gestaan omdat de bank de prijzen in de meetstaat van de architect gedateerd vond. Gelukkig leverde de architect binnen de 24u een actuele versie. We hebben wel enkele stressmomentjes gehad in afwachting van de goedkeuring. :oops:

Ik denk voor een groot deel puur geluk dat de dobbelstenen van ons dossier op de juiste plaats vielen bij een bepaalde bank. Beiden zijn we ook eigenaar van een afzonderlijk pand dat we zullen verkopen om samen naar de nieuwbouw te gaan. Onze hoge aflossingscapaciteit was ook doorslaggevend. Heb in deze ronde uiteindelijk maar 2 banken gecontacteerd en toen ik de andere bank telefonisch inlichtte over deze scherpe tarieven hebben ze me gewoon aangeraden om die deal als de bliksem te gaan formaliseren en het contract achteraf in te kaderen.

Ik meen me ook te herinneren dat onze bank voor overbruggingen in het algemeen zeer scherpe tarieven heeft op dit moment.

Vandaag geven ze die inderdaad niet meer. Deze werden half januari vastgeklikt, maar de goedkeuring van ons dossier op de hoofdzetel heeft lang aangesleept. Ondertussen begonnen de rentes serieus te stijgen en de hele constructie heeft ook even op de helling gestaan omdat de bank de prijzen in de meetstaat van de architect gedateerd vond. Gelukkig leverde de architect binnen de 24u een actuele versie. We hebben wel enkele stressmomentjes gehad in afwachting van de goedkeuring. :oops:

Ik denk voor een groot deel puur geluk dat de dobbelstenen van ons dossier op de juiste plaats vielen bij een bepaalde bank. Beiden zijn we ook eigenaar van een afzonderlijk pand dat we zullen verkopen om samen naar de nieuwbouw te gaan. Onze hoge aflossingscapaciteit was ook doorslaggevend. Heb in deze ronde uiteindelijk maar 2 banken gecontacteerd en toen ik de andere bank telefonisch inlichtte over deze scherpe tarieven hebben ze me gewoon aangeraden om die deal als de bliksem te gaan formaliseren en het contract achteraf in te kaderen.

Ik meen me ook te herinneren dat onze bank voor overbruggingen in het algemeen zeer scherpe tarieven heeft op dit moment.
Ik was al fier dat ik enkele weken terug 1.7 op de overbrugging had kunnen regelen. We hebben het nu wel niet nodig gehad, maar toch.
Dat is een heel mooi voorstel. Proficiat.

Uiteraard jaren later toen ik effectief ging lenen voor woning, wou geen enkele bank die aanvaarden.

Met als gevolg, bij mijn uiteindelijke leen bank een SSV moeten nemen, en dat bedrag bij de fortis (toch een 7000 euro ) staat nu geblokkeerd (ok ik kan het wel afhalen mits een pak kosten) tot mijn 65e....
Er zullen zeker wel banken zijn die die aanvaarden, maar je zal geen enkel voordeeltarief krijgen op je lening, waardoor het idd niet interessant is/was.
TRUMP zei:
Aangezien de fortis al is overgenomen geweest, en wellicht tegen dan nog wel paar keer zal worden overgenomen, ik misschien niet eens meer in België zal wonen tegen dan (in die polis indertijd staat nog mijn ouderlijk huis, mijn oude bankrekening die niet meer in gebruik is....)

Dus nu vraag ik mij af: Het zal een hoop werk zijn zeker op mijn 65e om nog aan die centen te geraken.
Want van hen uit, zal er wellicht nooit geen bericht of brief komen. Ik ben zelfs geen klant meer bij de BNP
De banken zijn verplicht (en doen dat ook) om je in gans Europa op te sporen. Als je zelf contact opneemt en je hebt een dossiernummer, zal dat natuurlijk nog het vlotst gaan. Elke bank die overgenomen wordt, zal je gegevens overdragen.

Is dat ook niet omdat de overbrugging maar op 1 jaar is?

Hier is de overbrugging ook 2,95% maar wel op 2 jaar.

Voor een nieuwbouw is vandaag 1 jaar echt wel nipt. Vrienden zijn al 1,5 jaar ver en de ruwbouw is nog niet klaar. Wij vrezen dat we met onze 2 jaar overbrugging er zelf niet gaan komen, ondanks contractuele verplichting van de aannemer van 220 dagen vanaf aktedatum, er zijn al 60 dagen verstreken en ze zijn nog niet begonnen met de funderingswerken.

Voor een nieuwbouw is vandaag 1 jaar echt wel nipt. Vrienden zijn al 1,5 jaar ver en de ruwbouw is nog niet klaar. Wij vrezen dat we met onze 2 jaar overbrugging er zelf niet gaan komen, ondanks contractuele verplichting van de aannemer van 220 dagen vanaf aktedatum, er zijn al 60 dagen verstreken en ze zijn nog niet begonnen met de funderingswerken.
1) zeker dat die 220 dagen vanaf aktedatum is en niet vanaf start werken? En dat de werken wel binnen x tijd na aktedatum moeten beginnen (dacht dat dat bij ons 6 maand was)
2) die dagen zijn bouwdagen en niet gewoon dagen he. weerverlet-dagen kunnen ze er bv aftrekken, maar als ze op een zaterdag of tijdens bouwverlof komen dan moet je dat wel weer als bouwdag extra tellen :p

1) zeker dat die 220 dagen vanaf aktedatum is en niet vanaf start werken? En dat de werken wel binnen x tijd na aktedatum moeten beginnen (dacht dat dat bij ons 6 maand was)
2) die dagen zijn bouwdagen en niet gewoon dagen he. weerverlet-dagen kunnen ze er bv aftrekken, maar als ze op een zaterdag of tijdens bouwverlof komen dan moet je dat wel weer als bouwdag extra tellen :p
In onze akte staat dat ze binnen termijn van 30 werkdagen na aktedatum moeten starten en vanaf dan 220 werkdagen rekenen. Is een overgenomen dossier. Akte is 25 januari verleden, ze moeten nog starten. Donderdag zitten we met hun samen. Maar zelf hopen we al niet meer op die 220 dagen hoor, met corona/grondstoffen issues gaan ze met genoeg excuses afkomen. En nu willen wij ook nog eens switchen van gas naar warmtepomp dus weer voer voor hun om er en discussiepunt van te maken. Al wordt ons huis samen met een ander lot opgetrokken en die gingen al voor warmtepomp dus kan 1 en dezelfde uitvoerder dan doen.

Huidige woning is nog niet verkocht en komt niet te koop zodra de ruwbouw niet af is. Geen stress. Onze buren hun woning is echter wel al verkocht dus die zullen wel voor ons doorpushen :p.

Wij hebben een casco gekocht, dus we hebben al een pak tijd gewonnen.

Daarnaast is het ook zo dat de overbrugging aan mijn pand gelinkt is, dat momenteel leeg staat en weldra in de verkoop gaat.

Tot zolang de nieuwbouw niet af is, wonen we in het pand van mijn vriendin, waar zij de lening blijft van afbetalen tot wanneer het verkocht is. Die lening zit dus niet mee in de "scope" van het project, aangezien er volgens de bank voldoende aflossingscapaciteit is en die lening niet overbrugt moet worden voor fiscale redenen (geen woonbonus), en op het einde van het project gewoon zal wegvallen bij de verkoop van haar pand.

Was 1 jaar en tegen dezelfde voorwaarden verlengen voor 2 jaar.
Hebben het, door omstandigheden, nog niet opgenomen het eerste jaar. Maar dus wel 6 maand kosten aan ons been gehad.
Nu gaan we deze rond april terug opstarten.

Huidige woning is nog niet verkocht en komt niet te koop zodra de ruwbouw niet af is. Geen stress. Onze buren hun woning is echter wel al verkocht dus die zullen wel voor ons doorpushen :p.
Heb je dan geen stress met het gedacht van:
-Ga ik de woning verkocht krijgen voor de prijs wat wij in gedachten hebben? (wat denk ik invloed hebt op u bouw budget. Kan ook positief uitdraaien waardoor je nu misschien keuze neemt waar je achteraf spijt hebt, omdat het budget toch groter is)
-Hoe snel krijgen we de woning verkocht.
-Als de bouw uitloopt en de verkoop gaat niet zo vlot. Hoeveel ga je dan moeten betalen voor overbrugging, krijg je een overbrugging

Ik heb mijn woning verkocht voordat we gingen starten met bouwen, anders starten we niet. Net om minder stress te hebben. :D

Laatst bewerkt:
Heb je dan geen stress met het gedacht van:
-Ga ik de woning verkocht krijgen voor de prijs wat wij in gedachten hebben? (wat denk ik invloed hebt op u bouw budget. Kan ook positief uitdraaien waardoor je nu misschien keuze neemt waar je achteraf spijt hebt, omdat het budget toch groter is)
-Hoe snel krijgen we de woning verkocht.
-Als de bouw uitloopt en de verkoop gaat niet zo vlot. Hoeveel ga je dan moeten betalen voor overbrugging, krijg je een overbrugging

Ik heb mijn woning verkocht voordat we gingen starten met bouwen, anders starten we niet. Net om minder stress te hebben. :D
Totaal niet. Is een woning van 2015, lage epc-score, meer dan 200m2 bewoonbare oppervlakte. Ik weet dat in dees tijden dat snel weg zal zijn. Hebben al meerdere mensen ook hun interesse geuit, heb vorige week zelf een concreet bod gekregen zonder dat het op de markt staat en dat bod is al 20k meer dan ik gehoopt had te krijgen. Is een gepensioneerd koppel dat rustiger wil gaan wonen, hun woning is zelf nog niet op de markt maar gaat sowieso voor stuk meer dan het mijne. Daar zouden we eventueel wel met een verkoopbelofte zonder concrete datum kunnen werken. Die mensen kennen intussen de miserie in de streek om steeds ernaast te grijpen.
Daarnaast heb ik vernomen dat een aantal mensen in de buurt op zoek gaan naar iets nieuws omwille van overlast van een nieuw etablissement vlak aan hun tuinen, heb daar ook alvast laten vallen dat er hier iets vrij komt. We zien wel, lig er niet van wakker.

Eerder deze week een eerste keer effectief simulatie voor een lening aangevraagd voor onze nieuwbouw.
Via KBC online/telefonisch voor 500K lenen aan 25jaar vast: 1.46%. JKP tarief is 2.03%. Maandelijkse afbetaling zou daarmee (SSV en brandverzekering bij) iets boven €2000 uitkomen. Bouwgrond van rond 270k is al in eigen bezit. Zijn overigens momenteel geen klant bij KBC.

Hebben nog redelijk wat budget achter de hand maar willen merendeel van het huis via lening betalen. Meer lenen en eigen geld beleggen op de beurs lijkt op lange termijn nog steeds een betere optie aan deze rentevoeten.

De ruwbouw zou pas eind dit jaar starten en provisiekosten op het nog niet opgenomen bedrag lopen (alleszins bij KBC) redelijk stevig op. Eerste 5 maand is kostenloos maar wij zouden daar dus ruim over zitten als we nu al ons akkoord geven. Daarom weten we niet goed of we best nog enkele maanden wachten of nu toch al vastleggen en quasi de maximum van 4 maanden rekken bij notaris.

Sowieso gaan we ook nog enkele andere banken contacteren maar weten nog niet goed wanneer we door die provisiekosten best in actie schieten.
Belfius is met een persoonlijk voorstel van 1.40 gekomen, komende van 1.57. Argenta (thuisbank merendeel familie) kan/wou niet onder 1.53 maar brandverzekering en schuldsaldo zijn daar wat goedkoper.
KBC live terug gecontacteerd of ze een nieuw voorstel wouden doen maar dat interesseerde hun niet teveel. Zou het nog de moeite zijn om langs een fysiek kantoor te gaan of is het vet van de soep? Stiefpa is vrij grote bolero klant, misschien kan dat helpen?

Rentes zijn de afgelopen weken sowieso nog een pak door gestegen heb ik gezien op site van de tijd en op de statistieken van de nationale bank dus twijfel of er nog veel onderhandelingsmarge is.

Belfius is met een persoonlijk voorstel van 1.40 gekomen, komende van 1.57. Argenta (thuisbank merendeel familie) kan/wou niet onder 1.53 maar brandverzekering en schuldsaldo zijn daar wat goedkoper.
KBC live terug gecontacteerd of ze een nieuw voorstel wouden doen maar dat interesseerde hun niet teveel. Zou het nog de moeite zijn om langs een fysiek kantoor te gaan of is het vet van de soep? Stiefpa is vrij grote bolero klant, misschien kan dat helpen?

Rentes zijn de afgelopen weken sowieso nog een pak door gestegen heb ik gezien op site van de tijd en op de statistieken van de nationale bank dus twijfel of er nog veel onderhandelingsmarge is.
Fysiek kantoor kan altijd iets meer proberen dan de standaard-chat van KBC Live.

Denk gewoon even aan hoeveel je denkt te kunnen besparen op die 15/20/25 jaar . Dat kan vlug enkele honderden/duizend euro zijn. Doe je daar niet graag de moeite voor om een afspraak te maken?

Fysiek kantoor kan altijd iets meer proberen dan de standaard-chat van KBC Live.

Denk gewoon even aan hoeveel je denkt te kunnen besparen op die 15/20/25 jaar . Dat kan vlug enkele honderden/duizend euro zijn. Doe je daar niet graag de moeite voor om een afspraak te maken?
Gisteren en vandaag gebeld om een afspraak te maken op kantoor voor hypothecaire lening. Verbonden mij telkens door met KBC live die gewoon zegt dat men niet wil afwijken van tarief en bagger reserveringsprovisie aan 0.1652% vanaf 5 maand. Dat ik mijn beursportefeuille (200k+) eventueel zou overzetten naar Bolero en dat de stiefpa dikke klant is maakt allemaal niet (meer) uit. Is daarmee duidelijk.

25j overheidsobligaties zijn ondertussen ook tot 1.47% verder gestegen.

Edit: wordt nog beter. Maandag hadden we een bijkomende afspraak bij Belfius voor de aanvraag. Daarbij ook concrete uitwerking brandverzekering en stelden we de vraag waarom de brandverzekering zo duur was. Ging nog nagevraagd worden aan het hoofdkantoor en we zouden de aanvraag nadien ontvangen op papier/email.

Vandaag teruggebeld en blijkt dat die rekening houden dat het over mogelijk overstromingsgevoelig gebied gaat. Dat we daarvoor in beperkte mate van het wettelijk toegestane ophogen, er rekening mee gehouden is bij de nieuwbouw, en er op die plaats geen historische overstromingen zijn, maakt daarbij niet uit. Computer zegt dat het zo is gebaseerd op het adres dus dat moet wel zo zijn. Omdat er daarbij blijkbaar een speciale procedure is gestart zou dat tarief van 1.40% ook plots niet meer gaan? Zo niet hé.

Blijft over Argenta met een tarief van 1.53% op 25 jaar maar met scherp geprijsde brandverzekering en schuldsaldo. Reserveringsprovisie zit daar ook beter (0.1% maandelijks vanaf maand 7) maar nog steeds niet ideaal voor nieuwbouw zonder SOD.

Edit2: Qua telefonische onbereikbaarheid kunnen ze er bij sommige BNP kantoren precies ook wat van. Eerste kantoor enkel via algemeen nr in Brussel waar je eerste 3 minuten opgenomen zever en keuzemenu's krijgt (nee ik ben geen klant en heb ook geen probleem met mijn betaalkaarten!) voor je iemand effectief aan de lijn krijgt. Maar die persoon kan u eigenlijk niet verder helpen hoor, hooguit uw gegevens noteren waarna ze u binnen dit en een kleine week terug gaan contacteren voor een afspraak in te plannen. :laugh:
Tweede BNP kantoor gebeld (een kleiner kantoor in een van de deelgemeentes) en daar kom ik wel effectief met een medewerker aan de lijn. Afspraak gepland voor morgen.

Anyway, ben benieuwd met wat voor een rentevoet en SSV/brandverzekering ze daar gaan afkomen. Geen provisiekosten voor BEN woning zou sowieso al een win zijn. Zou ons het eerste jaar tot anderhalf jaar gedurende de bouw zelf meerdere duizenden euro's besparen op het moment dat we onze huishuur ook nog moeten betalen.

Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag gebeld om een afspraak te maken op kantoor voor hypothecaire lening. Verbonden mij telkens door met KBC live die gewoon zegt dat men niet wil afwijken van tarief en bagger reserveringsprovisie aan 0.1652% vanaf 5 maand. Dat ik mijn beursportefeuille (200k+) eventueel zou overzetten naar Bolero en dat de stiefpa dikke klant is maakt allemaal niet (meer) uit. Is daarmee duidelijk.

25j overheidsobligaties zijn ondertussen ook tot 1.47% verder gestegen.

FYI: wij hebben uiteindelijk gekozen voor BNP, onder meer omdat de opnamperiode voor het krediet hier het langste was (3j) en er geen reserveringsprovisie wordt aangerekend (enige voorwaarde was dat een gedeelte van de lening zou worden aangewend als 'groene' maatregel - bv. isolatie ofzo).

Voor de variabele leningen verandert er voorlopig nauwelijks
Referte index E (5-jaarlijkse herziening) is nochtans wel omhoog geschoten:

Index C (3-jaarlijkse herziening) ook, maar minder (of met vertraging).

Nu, wij hebben nog een negental jaar te gaan voor onze eerste index E herziening. Wie weet wat is er tegen dan allemaal al gebeurd...

Wij hebben onze variabele 5-5-5 lening in Mei 2018 afgesloten.... dus als ik de referte index correct interpreteer zou er voor ons niks veranderen als die index op het huidige niveau blijft?

Wij hebben onze variabele 5-5-5 lening in Mei 2018 afgesloten.... dus als ik de referte index correct interpreteer zou er voor ons niks veranderen als die index op het huidige niveau blijft?
Klopt, bij ons moet het een bepaalde marge overschrijden wat het dit jaar niet gedaan heeft, bron; communicatie van onze bank.

Terug
Bovenaan