Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
100k “krijgen” van schoonouders, maar dan wel moeten opdraaien voor eventuele tekorten rusthuis?
Als je weet wat een rusthuis kost per maand kan dit wel eens een heel vergiftigd geschenk worden.

Ik heb deze clausule wel al enkele keren gezien bij de schenking van een woning (via notaris dus) en steeds hadden de begunstigden achteraf spijt.
Omdat ze niet alleen moesten opdraaien voor de kosten op zich, maar alles errond (ziekte).
alleen worden de kosten van een rusthuis, indien de persoon het niet kan betalen natuurlijk, sowieso op de kinderen verhaald. Dus ook zonder schenking zit ge daar dan mee (allé er van uitgaande dat ze dan hun geld aan iets anders hadden opgedaan).

Maar nee, geen fan van al die voorwaarden. Wij hebben ook een beperkte schenking gehad van mijn ouders, daar hing niets aan vast. (Uiteraard, technisch gezien blijft het mijn eigendom, maar geen idee hoe makkelijk je dat bewijs 10+ jaar later :') [als ge dat niet beschreven hebt natuurlijk])

Bij ons gewoon via schenking naar alle kinderen. Bij notaris opgeschreven. Kost wel een beetje, maar geen voorwaarden en geen gezever. Je kunt wel degelijk het leven zeverloos maken als je dingen regelt op voorhand zonder foefelare

Ik nam dat geld niet aan. Iets schenken met dan een hele resem voorwaarden aan vast.. de boom in ja.
Dit.
Als mijn of mijn vrouw haar ouders ons iets zouden willen schenken: tof. Als ze dat niet doen: even tof.
Maar een schenking met een hoop randvoorwaarden: no thanks :).

Gewoon aanvaarden en laten registreren hoe ze het vragen. 100K is echt nice en kan u permiteren om een veel mooier huis aan te kopen

Guys ,

Kheb hier een vraagje. Even mijn aflossing bekeken. Nog 142000 open staan aan 12jr en 11 maand, 1.73%, 1025/maand.

Zou dat interessant zijn om dat nog eens te laten herzien en een stuk af te korten in cash (heb nog wat cash liggen) Het is uiteindelijk al een herziening van een lening. Mijn maandlast zou dan een stuk zakken ....

Zou dan eens bij een andere bank horen, natuurlijk merde van die domme notariskosten...

Goed idee of geen goed idee?

Ik vrees ervoor, maar het zoubij dezelfde bank wel rendabel kunnen zijn. Waarom zou je cash gebruiken? Het is niet dat je op je 50k of zo nog giga veel rente gaat betalen op 12y (volgens de simulator 14k). Ga je 140k spenderen om 0 cash te hebben en dan 14k rente uitsparen? Als je wil verbouwen of yolo gaan binnen paar jaar ga je waarschijnlijk nieuwe lening moeten nemen dan die hoger zal zijn dan je 1.7 nu...

Ik zou de cash beleggen als een bompa, 3-4% trekken en relaxen tot je lening afloopt.

Guys ,

Kheb hier een vraagje. Even mijn aflossing bekeken. Nog 142000 open staan aan 12jr en 11 maand, 1.73%, 1025/maand.

Zou dat interessant zijn om dat nog eens te laten herzien en een stuk af te korten in cash (heb nog wat cash liggen) Het is uiteindelijk al een herziening van een lening. Mijn maandlast zou dan een stuk zakken ....

Zou dan eens bij een andere bank horen, natuurlijk merde van die domme notariskosten...

Goed idee of geen goed idee?
Zal niet rendabel zijn. Zoals je zelf beseft is je eigen bank standaard niet geïnteresseerd en je betaalt nog veel te weinig intrest af om voordeel te doen na alle kosten van SSV en notaris. Je moet al onder de 1% geraken en dan nog is het waarschijnlijk niet interessant (hangt dan wat af van je leeftijd)

Iemand de laatste tijd nog een nieuwe lening afgesloten ? Of een aanvraag gedaan tot herfinanciering ?
Gewoon uit interesse naar huidige %

Wij zitten met 2 variabele (ene wordt dit jaar herzien, andere volgend jaar - Looptijd nog 19 en 21jaar). Zoals ik begrijp houdt de ECB de rente nu kunstmatig laag, Corona/inflatie etc.
Wat is de kans dat die komend/volgend jaar alsnog (fel) stijgt ? en kies ik dan nu best om te herfinancieren naar een vaste rentevoet ?

Laatst bewerkt:
Je moet eerst en vooral eens het worst case scenario berekenen: wat als de rente maximaal stijgt, dan heb je maximaal een verdubbeling van je originele rentevoet. Als die maar 1-1,3% is, zal een verdubbeling je mss wel wat extra kosten, maar weegt het niet op tegen een herfinanciering, tenzij je andere plannen hebt (verbouwingen, ...) en daardoor extra wil lenen.

Kritiek mag, maar dit soort termen zijn nergens voor nodig.
Bij ons gewoon via schenking naar alle kinderen. Bij notaris opgeschreven. Kost wel een beetje, maar geen voorwaarden en geen gezever. Je kunt wel degelijk het leven zeverloos maken als je dingen regelt op voorhand zonder foefelare
Waarom zou je in godsnaam geld via de notaris schenken? Dat is echt geld weggooien om die bloedzuigers alleen maar rijker te maken...
Je vindt genoeg templates voor een bankgift en alle beschermingsclausules die erin moeten...

Waarom zou je in godsnaam geld via de notaris schenken? Dat is echt geld weggooien om die bloedzuigers alleen maar rijker te maken...
Je vindt genoeg templates voor een bankgift en alle beschermingsclausules die erin moeten...
Mijn vader...
Risicoaversie zit toch serieus ingebakken bij de vorige generaties. Documenteer dat goed en geen haan die erachter kraait of dat op een bierkaartje is neergepend of via een mooi papiertje bij de notaris. Ik moet wel toegeven dat de fee dat hij moest betalen beperkt was maar goed uiteindelijk is het een template waar ze de namen in moeten pasten...

Je moet eerst en vooral eens het worst case scenario berekenen: wat als de rente maximaal stijgt, dan heb je maximaal een verdubbeling van je originele rentevoet. Als die maar 1-1,3% is, zal een verdubbeling je mss wel wat extra kosten, maar weegt het niet op tegen een herfinanciering, tenzij je andere plannen hebt (verbouwingen, ...) en daardoor extra wil lenen.
Ja klopt. De ene zit inderdaad rond de 1.30%, maar is het kleinste van de 2 (bouwgrond)
De bouw zelf die staat nog aan 1.84%, als die moet verdubbelen komt er maandelijks toch een tamelijk bedrag bij

Zal niet rendabel zijn. Zoals je zelf beseft is je eigen bank standaard niet geïnteresseerd en je betaalt nog veel te weinig intrest af om voordeel te doen na alle kosten van SSV en notaris. Je moet al onder de 1% geraken en dan nog is het waarschijnlijk niet interessant (hangt dan wat af van je leeftijd)

Ik zit in datzelfde scenario, 40 jaar, had voldoende cash om mijn huis af te betalen en daar komt elk jaar 20-25k euro bij.
Heb vorig jaar wat banken afgegaan. De eigen bank wil er niets aan doen, heb mijn huis alleen gekocht/gebouwd en ze weten goed genoeg dat de winst ergens anders bijna niets is. De andere banken gaven zelf aan dat de winst echt heel minimaal is en de effort niet waard. Zeker niet omdat ik niet weet of ik het huis wel ga houden of niet, dat is een beslissing waarvoor ik mezelf nog 5 jaar geef.

Ben dus ook begonnen met mijn geld te beleggen (bij een andere bank), gewoon om de inflatie wat tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
gezamenlijk netto inkomen: 4800€ (ik voltijds, zij 3/5de)
Per lening:
Duurtijd lening: 255000 aan 25jaar, nu 190000 op 18.
Variabele lening: 3/3/3 aan 1% begonnen met 1,9%
maandelijks aflossing (bedrag): 970€ begonnen aan 1070€
Leeftijd einde aflossing: 51
Extra info:

Wij staan op het punt een lening aan te gaan om te bouwen, we hebben nog nergens aangeklopt.
mijn vriendin en ik zitten helemaal niet in de banken branche dus wil ik zelf eerst goed informeren voor we wat beslissen...

Ik neem aan dat we best een vaste rentevoet aangaan gezien de ECB vroeg of laat de rentes gaan opkrikken?

Wij staan op het punt een lening aan te gaan om te bouwen, we hebben nog nergens aangeklopt.
mijn vriendin en ik zitten helemaal niet in de banken branche dus wil ik zelf eerst goed informeren voor we wat beslissen...

Ik neem aan dat we best een vaste rentevoet aangaan gezien de ECB vroeg of laat de rentes gaan opkrikken?
Alles hangt af van het verschil tussen de vaste en variabele rentevoet. Die variabele rentevoet kan bvb maximaal verdubbelen, waardoor je maximum tarief vaak niet veel boven het vaste tarief zit. Als je dan zelfs maar een paar jaar aan constante rentes kan meepikken heb je daardoor soms als voordeel om voor variabel te gaan, zelfs al gaan de rentes daarna omhoog.

Je moet ook rekenen dat de banken exact de omgekeerde redenering als jij maken en zij kennen de markt wel heel goed. Dus als je (concurrentiële) rentes aangeboden krijgt mag je er wel wat vanuitgaan dat het verschil tussen variabel en vast op basis van toekomstvoorspellingen wel evenwaardig zal zijn en dat je, op dat vlak, niet echt een erg foute beslissing kan maken. Het is dus ook belangrijk waar je je zelf goed bij voelt, als je zekerheid over het bedrag van de betalingen belangrijk vindt ga je best voor vast.

Als je gaat bouwen goed rekening houden met de "reserveringsprovisie", oftewel de rente op het nog niet opgenomen bedrag.

Deze valt bij bvb Fortis weg als je onder de E30 zit (wat intussen verplicht is dus zal wel niet moeilijk zijn), maar kan hoog oplopen in andere gevallen. Meestal moet je die betalen na 6 maanden (telkens op het niet opgenomen bedrag), maar je kan hierover ook onderhandelen.
Ook een belangrijke is de lengte van de opnameperiode, en of je een periode zonder kapitaalsaflossingen kan doen, wat handig is als je momenteel bvb huur betaalt en niet de volle kost van de lening daarbovenop wil laten komen terwijl je huis nog niet af is.

Ja - tot de vader 2 y later doodvalt en er niemand "toevallig" nog het papiertje vind.

We zijn met 3 kinderen en hebben enkele jaren na elkaar een huis gekocht. Die schenkingsaktes zijn gewoon mooi aan de aankoopaktes geplakt. Gene zever later.

Die 500 euro meer of minder zal het verschil niet maken.

Een schenkingsakte op een bierviltje is gene fluit waard he. Wie gekregen heeft, heeft er alle baat bij dat het bierviltje "verdwijnt". En de schenker is bij level in staat om te tonen waar het contract is, maar erna niet meer. Dus allemaal goed geregeld tot het moment er komt waarvoor het geregeld moest zijn.

Terug
Bovenaan