Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 46 4,9%
  • €500-€600

Stemmen: 47 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 71 7,6%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,6%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,8%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,1%
  • €1200-€1300

Stemmen: 75 8,0%
  • €1300-€1400

Stemmen: 70 7,5%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,2%
  • €1500-€1600

Stemmen: 44 4,7%
  • €1600-€1700

Stemmen: 22 2,4%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 117 12,5%

• Totaal aantal stemmers
    936
Ik ga ervan uit dat we snugger genoeg zijn
Eigenlijk moest ik hier stoppen met lezen want de toon van de openingszin zegt genoeg. Uiteindelijk heb ik nu verder gelezen en staat er niets nieuws in of iets dat ik weerleg of ik zelf al lang niet berekend had. Ik blijf momenteel kiezen voor hybride (belegging+afbetalen) maar ik zal gelukkig zijn als ik mijn woonkrediet asap afbetaal.

Eigenlijk moest ik hier stoppen met lezen want de toon van de openingszin zegt genoeg. Uiteindelijk heb ik nu verder gelezen en staat er niets nieuws in of iets dat ik weerleg of ik zelf al lang niet berekend had. Ik blijf momenteel kiezen voor hybride (belegging+afbetalen) maar ik zal gelukkig zijn als ik mijn woonkrediet asap afbetaal.
en daar is in mijn ogen niks mis mee, net zoals er ook niks mis is met dat geld liever te beleggen.

2 jaar geleden kon ik mijn lening volledig terugbetalen. Toch niet gedaan en al mijn investeringen laten doorlopen. Nu kan ik mijn lening 2 keer aflossen.

Als de terugbetaling laag is en de rentekosten laag zijn zie ik geen reden om vervroegd af te betalen.

Geld maakt geld, dat is iets dat je zeker merkt zodra je met beleggingen over de 100k zit.
Inderdaad, zelf al zou ik miljonair zijn doe ik een lening voor een woning, beleggen brengt meer op.

Er is ook iets als risicoappetijt, gemak, ... die iedereen een ander weging toekent. Wij hebben een 2.2% lening vervroegd afbetaald ook al konden we op redelijk veilige obligaties toen 2.5% of zo krijgen. Het deel aandelen van onze portefeuille houden we liever beperkt. Maar voor die delta van 0.3% - die sindsdien al wat lager is geweest en nu weer hoger - hebben we voor het gemak en het "leningvrije gevoel" dan toch maar afbetaald. Mijn tijd en gemoedsrust is ook veel waard.

Het was al helemaal een slechte keuze nu we gaan verhuizen en een nieuwe lening hebben afgesloten aan 3.4% voor 150k en alle obligaties en aandelen hebben geliquideerd. No regrets, toen we de lening aflosten deden we dat met de toen beschikbare informatie. Het leven is onvoorspelbaar en die paar duizend meer of minder zijn uiteindelijk ook maar een drop in the ocean.

Als mijn lening weliswaar aan 1.1% was geweest had ik ze ook wel aangehouden waarschijnlijk, dan was het verschil al wat meer de moeite waard. En voor iemand vraagt waarom niet geherfinancierd in de jaren van 1.x% rente: het was een variabele lening en ze heeft een paar jaar aan 0.6% gestaan, you win some you lose some.

Lening afbetalen geeft ook gewoon psychologische gemoedsrust, ook al is het misschien niet financieel logisch

Vorig jaar heb ik een lening aan 2% afbetaald, en recenter ook de laatste lening aan 1,17% vervroegd terug betaald.

Jaren mee gewacht omdat het financieel onlogisch is, maar mentaal kunnen afvinken is me meer waard.

In het grotere plaatje wou ik in mijn “vermogen” ook nergens geen “kostenpost” hebben zitten.
(Al was het maar een lening van 650€/maand, het was elke maand een -post.

Nu komt er 40% inkomsten uit loon, 40% huurinkomsten, 20% beurs,dividenden.

Terug
Bovenaan