Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Nog iet anders ivm kredieten.
Voor de verkoop van mijn woning heb ik hypothecair krediet lopen ( + 2 kleine delen er bovenop: heropname & renovatie).
Daarboven heb ik nog
1. een erfgoedlening (consumentenkrediet) aan 1%
2. een vlaamse energielening aan 0%

Ik vind nergens terug wat de voorwaarden zijn bij verkoop woonst, of is dat per definitie dat zo'n kredieten gebonden zijn aan de woonst?
Want als het zou kunnen, dan wil ik die liever maandelijks verder blijven afbetalen ipv eenmaal af te lossen bij verkoop

Lijkt me straf dat er nergens in uw kredietvoorwaarden vermeld staat dat je de verkoop van uw woning moet melden.

Zijn persoonlijke leningen (vermoed ik, zoals de mijn verbouwlening?), dus lijkt me dat die gewoon blijven doorlopen.

Uiteraard wel even je kredietvoorwaarden nakijken.

Ik wil gerust eens de aktes uploaden ergens, mocht iemand dat eens willen zien?
Zelf weinig kaas gegeten van al die terminologie & dat wordt nooit in mensentaal opgesteld :/

Na de bankenronde nog twee opties van de thuisbank (Belfius) die overschieten voor de hypotheek, gaat om lening op 25 jaar van 269K:
  • 2,79% vast (1241 euro/maand)
  • 2,89% variabel (1256 euro/maand) met 5-jaarlijkse herziening, rentevoet kan enkel dalen (met limiet van 0,89%, niet lager)
Op het eerste zicht lijkt de variabele optie hier de beste, gezien de geringe hogere startrentevoet en deze enkel kan dalen?

Je kan met de variabelen 4500 euro verliezen in het slechtste geval en 23868 euro winnen in het beste geval. Het risico moet je zelf bepalen, maar volgens mij is dat zeer beperkt, ik zou variabel kiezen.

Je kan met de variabelen 4500 euro verliezen in het slechtste geval en 23868 euro winnen in het beste geval. Het risico moet je zelf bepalen, maar volgens mij is dat zeer beperkt, ik zou variabel kiezen.

Ik zou het in het bredere plaatje bekijken. Je weet niet wat de rente gaat doen, zeker niet op 5-10-20y.

Heb je andere rente gevoelige zaken in je vermogen zitten? Iets dat je verhuurt ? Spaargeld ? Obligaties die op verval komen binnen X aantal jaar ? ... Als die elkaar zouden opheffen, zou ik voor de variabele gaan.

Maar anders is het beetje gokken op de rente. Ik ben een andere mening toegedaan dan @HUSKE. Als de rente veel zakt, kun je die vaste altijd herfinancieren en mogelijks meer winnen en het vast klikken.

Maar anders is het beetje gokken op de rente. Ik ben een andere mening toegedaan dan @HUSKE. Als de rente veel zakt, kun je die vaste altijd herfinancieren en mogelijks meer winnen en het vast klikken.

Dat kan je vanuit een variabele ook hoor.
Als de rente wat zakt, naar bvb 2,5% dan is een vaste rentevoet herzien financieel niet interessant, maar de automatische daling van de variabele weer wel. Het moet wel al wat zakken om echt veel voordeel te doen, aangezien de bank zeer waarschijnlijk niet gaat zakken tot de rente van een nieuwe hypotheek bij een herziening.

Het is altijd wat gokken, maar de kans dat die variabele duurder gaat zijn dan de vaste op 25 jaar is beperkt.

Dat kan je vanuit een variabele ook hoor.
Als de rente wat zakt, naar bvb 2,5% dan is een vaste rentevoet herzien financieel niet interessant, maar de automatische daling van de variabele weer wel. Het moet wel al wat zakken om echt veel voordeel te doen, aangezien de bank zeer waarschijnlijk niet gaat zakken tot de rente van een nieuwe hypotheek bij een herziening.

Het is altijd wat gokken, maar de kans dat die variabele duurder gaat zijn dan de vaste op 25 jaar is beperkt.
Waarom niet? Dat scheelt toch +-€40 per maand, wat kost een herziening tegenwoordig, €150? Op 4 maand draai je winst.

Waarom niet? Dat scheelt toch +-€40 per maand, wat kost een herziening tegenwoordig, €150? Op 4 maand draai je winst.

3 maanden rente op 269k @ 2,79% is 1800 euro en nog wat dossierkosten, dus dik 2k kost dat.
Duurt wel even eer je dat eruit hebt.
Aan 2,5% betaal je net geen 40 euro minder, ofwel break even na 4,5 jaar. Hoe verder je zit in de looptijd, des te minder rente betaal je en word de kost lager. Maar dan zakt je gemiddelde maandlast ook minder hard natuurlijk.

Komt bij al de rente naar 2,5% zakt je wss naar 2,6-2,65% gaat en de tijd dat je breakeven draait gewoon veel langer wordt. Want voor 0,29% ga je niet naar een andere bank stappen, opnieuw naar de notaris ed, je scheurt je broek daaraan.

Ik heb eens in de prospectus van het woonkrediet gekeken:

- "Dossierkosten voor een aanpassing of interne herfinanciering van een hypothecair krediet: 175 euro".
- "De wederbeleggingsvergoeding bij vervroegde terugbetaling bedraagt 3 maanden intrest op het vervoegd terugbetaald kapitaal."

Ik vermoed als ik een herfinanciering bij lagere rentevoeten doe bij dezelfde bank (= Belfius) dat het 175 euro kost en als ik naar een andere bank herfinancier dat mij 3 maal interest kost, wat het veel minder interessant maakt. Kunnen ze bij lagere rentevoeten dit mij toch weigeren door mij enkel oninteressante rentevoeten aan te bieden met een of ander excuus of zou dit geen probleem mogen zijn?

3 maanden rente op 269k @ 2,79% is 1800 euro en nog wat dossierkosten, dus dik 2k kost dat.
Duurt wel even eer je dat eruit hebt.
Aan 2,5% betaal je net geen 40 euro minder, ofwel break even na 4,5 jaar. Hoe verder je zit in de looptijd, des te minder rente betaal je en word de kost lager. Maar dan zakt je gemiddelde maandlast ook minder hard natuurlijk.

Komt bij al de rente naar 2,5% zakt je wss naar 2,6-2,65% gaat en de tijd dat je breakeven draait gewoon veel langer wordt. Want voor 0,29% ga je niet naar een andere bank stappen, opnieuw naar de notaris ed, je scheurt je broek daaraan.
Dat is de oude manier van rekenen, dat mag voor zover ik heb begrepen niet meer van Europa.

Ik heb in december 2023 een lening afgesloten, in juli 2024 heb ik het laatste deel opgenomen en in augustus 2024 heb ik die herzien. Dat heeft mij €150 (of mss €175 zoals @Jenthe aangeeft) gekost, dat was het.

Of dit ook zo is voor oudere leningen durf ik niet zeggen, maar voor het voorbeeld van @Jenthe zeker wel van toepassing.

Dat is op het eerste zicht wel beter, maar ik zou als bank dan geen herziening meer geven, toch geen grote.
Laat de mensen maar migreren, extra dossierskosten, SSV, hypotheekkosten etc innen. Want je hebt churn, maar die van een andere bank moeten ook verhuizen. Lucratief handeltje in klanten uitwisselen :).

Het gevolg is uiteraard dat je geen tarieven krijgt zoals bij een nieuwe lening omdat banken die kosten verrekenen in hun 'nieuwe' rente.

Het zorgt er wel voor dat niet enkel de mensen met voldoende cash on hand hun lening kunnen herzien.

Die kosten zijn allemaal secundaire zorgen.

Het nadeel van een variabele rente is dat je rente laag moet blijven om te winnen. Een vaste herfinancieren kun je bij een tijdelijk putje die lage rente vastklikken.

Ja, je kunt 20k winst maken als de rente zakt en laag blijft. Maar zelfs als die binnen 2 of 3 y zakt naar 0% is dat nog geen garantie op niks. Want als die een jaar later terug op 5% staat, heb je maar 1 jaar winst gemaakt.

Ikzelf heb mijn hypotheek van mijn appartement al 2x herzien bij dezelfde bank. Dat heeft mij telkens paar 100 euro gekost die op 5 of 6 maanden terug verdiend was. Liever een zekere winst doorheen de looptijd dan een grotere mogelijke winst die afhangt van het draaien van de wind (en politieke grillen)

Die kosten zijn allemaal secundaire zorgen.

Het nadeel van een variabele rente is dat je rente laag moet blijven om te winnen. Een vaste herfinancieren kun je bij een tijdelijk putje die lage rente vastklikken.

Ja, je kunt 20k winst maken als de rente zakt en laag blijft. Maar zelfs als die binnen 2 of 3 y zakt naar 0% is dat nog geen garantie op niks. Want als die een jaar later terug op 5% staat, heb je maar 1 jaar winst gemaakt.

Ikzelf heb mijn hypotheek van mijn appartement al 2x herzien bij dezelfde bank. Dat heeft mij telkens paar 100 euro gekost die op 5 of 6 maanden terug verdiend was. Liever een zekere winst doorheen de looptijd dan een grotere mogelijke winst die afhangt van het draaien van de wind (en politieke grillen)
Dus bij jouw bank doen ze nooit moeilijk om te herfinancieren aan dossierkost? In dat geval lijkt een vaste me een no-brainer. Ik heb me nog eens ingelezen en is inderdaad een nieuwe regeling voor interne financiering aan lage kosten te verplichten, al lees ik her en der dat het nog altijd afhangt van de goodwill van je bank, gezien ze weten dat je niet zomaar kan overlopen naar een andere bank waar je dan wel de volle pot betaald.

Ik gok ergens tussen de 2,7 à 3% afhankelijk van alle randfactoren. Je kan altijd eens kijken op spaargids.be, da's meestal wel vrij correct.
Klopt, mits wat onderhandelen/huisbank/gunstige randvoorwaarden(vb hele familie klant/direct contact kantoordirecteur, je huisbank die nog inzet op woonkredieten, ...) kan je m.i. op, of zelfs net onder de 2,7% landen voor een vaste.
Verschil in tarief 20-25 jaar is momenteel vrij beperkt.

Ter referentie: ik heb net getekend (aanbod 2tal weken geleden) aan 2,94% vast op 25j, quotiteit <50%.
100% mandaat, bijkomend krediet bij een bestaand hypothecair krediet.

Terug
Bovenaan