Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
In 2018 hebben wij geleend aan 0,93% en mijn schoonpa die bankier is had ons aangeraden om variabel te lenen...

Waarom zou ik het beter weten dacht ik dan. Achteraf gezien echt een slechte beslissing natuurlijk.

Zeker gezien we vorig jaar dan aan 2,90% een nieuwe lening afsluiten en we dan absoluut vast moeten lenen.

Als je aan 0,93% kan lenen, waarom dan gokken dat de rente nog lager zakt. De impact is zodanig klein. Nu is het natuurlijk gestegen naar 1,90% vandaag.

Wij hebben in 2020 ook gekozen voor een variabele (10/5/5). Worst case scenario zou het ons op het einde van de rit 240 euro meer kosten. Best case zou het ons 6.000 euro opleveren. Was niet echt een moeilijk keuze dus.

Vandaag gaan horen voor een wederopname van het reeds afgeloste kapitaal van onze andere leningen.
Bedoeling is het interieur af te werken, alarm te plaatsen ed.

Reeds afbetaald: +-35k€
Lening die we zouden willen: 75k€
Aflossing: 334€. 2,74% op 25jr zonder ssv (geen notariskosten)
Met een ssv zou het 2,59% zijn.

Totale aflossing: +-2550€/mnd (waarvan het overige deel aan 1,15%)

Heeft iemand ervaring met het uitspelen van verschillende kantoren van dezelfde grootbank tegen elkaar? Meer specifiek een zelfstandig kantoor tegen een eigen kantoor.
Lijkt me logisch dat ook daar wel iets te rapen valt?
Zoals @Castil zegt, ze kunnen dit zien.
2jr geleden geprobeerd en kreeg ook antwoord dat ze het konden zien.

Dan zit je idd vast tenzij je direct plant om nog heel wat extra werken te doen waardoor het bedrag van de lening een nieuwe hypotheek verantwoordt.
Het is een extra hypothecair krediet ja, geen heropname, maar dan nog lijk je redelijk vast te zitten aangezien andere banken weinig tot geen goesting hebben om een hypotheek in rang 2 te nemen. Daar sta je gewoon echt zwak merk ik, en dat maakt die gesprekken heel moeizaam.
Zoals @Castil zegt, ze kunnen dit zien.
2jr geleden geprobeerd en kreeg ook antwoord dat ze het konden zien.
Eerder merkte ik al dat men mij, zeker bij een zelfstandig kantoor, echt in dat kantoor wil houden. Ik vermoedde dus dat men er wel wat voor over zou hebben om mij niet naar een ander filiaal te laten gaan, of omgekeerd, dat een ander filiaal van dezelfde bank misschien wel net dat beetje extra wil doen. Maar blijkbaar niet.
Vandaag gaan horen voor een wederopname van het reeds afgeloste kapitaal van onze andere leningen.
Bedoeling is het interieur af te werken, alarm te plaatsen ed.

Reeds afbetaald: +-35k€
Lening die we zouden willen: 75k€
Aflossing: 334€. 2,74% op 25jr zonder ssv (geen notariskosten)
Met een ssv zou het 2,59% zijn.

Totale aflossing: +-2550€/mnd (waarvan het overige deel aan 1,15%)
Mooi tarief! Aan welke quotiteit zou je dan zitten?
Hier was het voorstel enkele weken geleden 3,2% op 25j vast dus vandaar ook mijn eerdere vraag.

Laatst bewerkt:
Het is een extra hypothecair krediet ja, geen heropname, maar dan nog lijk je redelijk vast te zitten aangezien andere banken weinig tot geen goesting hebben om een hypotheek in rang 2 te nemen. Daar sta je gewoon echt zwak merk ik, en dat maakt die gesprekken heel moeizaam.

Eerder merkte ik al dat men mij, zeker bij een zelfstandig kantoor, echt in dat kantoor wil houden. Ik vermoedde dus dat men er wel wat voor over zou hebben om mij niet naar een ander filiaal te laten gaan, of omgekeerd, dat een ander filiaal van dezelfde bank misschien wel net dat beetje extra wil doen. Maar blijkbaar niet.

Mooi tarief! Aan welke quotiteit zou je dan zitten?
Hier was het voorstel enkele weken geleden 3,2% op 25j vast dus vandaar ook mijn eerdere vraag.
Ze zeiden me 2jr geleden "wij voeren geen concurrentie met filialen van hetzelfde merk. Wij gaan u niet beter kunnen geven"

Onze quotiteit is momenteel tussen 60-70%. 550k geleend, totale waarde is voorlopig 870k. (Voor de huidige extra lening).

Bij sommige banken kunt ge vanaf een bepaald inkomen tot 60% vh inkomen afbetalen. De vraag is of het slim is. Wij hebben 2jr bewust veel geleend. We wisten dat de loonindex van 11% er zat aan te komen.

Moest ik opnieuw (vast) lenen was het toch met een degressieve afbetaling. In het begin stijgt je loon ook meer en heb je toch steeds de indexaties (die je uiteraard niet 1+1 mag mappen naar je lening, kosten stijgen ook). Maar dan was aftellen naar het einde van de lening wel interessanter geweest.

870k is op dit moment zonder afwerking. Binnen dit en 2 maand zitten we boven het miljoen. Daarmee dat we deels bijlenen
Maar dan gaat de bewering ook niet op dat je 30K kan sparen toch?
+1milj - 870K = +130K waarvan je 75K gaat lenen. Het lijkt er toch op dat je dan ook aan de spaarboek komt?
Dan kan je toch niet beweren dat je >1mil in huis steekt en je 30K kan sparen?

Maar dan gaat de bewering ook niet op dat je 30K kan sparen toch?
+1milj - 870K = +130K waarvan je 75K gaat lenen. Het lijkt er toch op dat je dan ook aan de spaarboek komt?
Dan kan je toch niet beweren dat je >1mil in huis steekt en je 30K kan sparen?
Euhm, tuurlijk wel?
Sparen voor een doel is toch ook sparen? Sparen = het geld dat overblijft na aftrek maandelijkse kosten? 🙂

Bedoel, stel ge spaart voor een huis. En ge zegt "ik spaar jaarlijks 10k voor mijn huis" en na 3jr zegt ge "ben een lening aangegaan en heb 30k spaargeld als eigen inbreng in die woning gestoken". Dan kunde toch ni zeggen dat 30k geen spaargeld is? Of dat er niet jaarlijks 10k gespaard werd?

Kleine edit waarom we bijgeleend hebben: we gaan nu veel in etf's steken met als doel meer intrest te krijgen dan rente die we op de lening moeten betalen. Op die manier is de lening financieel interessant.

Wij hebben 2jr bewust veel geleend. We wisten dat de loonindex van 11% er zat aan te komen.

In die glazen bol wil ik ook wel eens kijken :p

Voor sommige profielen is een degressieve afbetaling of meer gaan lenen inderdaad interessant.
Maar voor heel veel mensen blijft de lening die ze aangaan een constant anker rond hun nek. Veel mensen hun loon blijft ook vrij constant, naast index die gewoon integraal naar hogere levenskost gaat.
Veel mensen zullen nooit 1000€ netto meer verdienen dan aan het begin van hun carrière.

Voor sommige profielen is een degressieve afbetaling of meer gaan lenen inderdaad interessant.
Maar voor heel veel mensen blijft de lening die ze aangaan een constant anker rond hun nek. Veel mensen hun loon blijft ook vrij constant, naast index die gewoon integraal naar hogere levenskost gaat.
We hebben in juni 2022 geleend, waarbij toen al sprake was van insane prijsverhogingen. Dan weet ge dat de index gaat volgen.

Klopt, bij velen gaat de index integraal mee naar we levenskost. Bij ons, voolopig, nog niet.
Wij zitten ook in jobs met groeipotentieel.
Ons +6.500€/mnd op dit moment is misschien binnen 10jr 7.500€/mnd.
Terwijl de lening aan een vast tarief blijft.
Toegegeven, we anticiperen inderdaad op toekomstige zaken in ons leven.
Wij trachten nu veel in etf's te steken en ons spaargeld zo te laten renderen. Die etf-spaarpot komen we enkel aan, mocht één van ons twee plots werkloos raken/zwaar ziek worden. Anders komen we tot ons pensioen niet aan die pot.

Sparen voor een doel is toch ook sparen?
Ik volg dit zeker.

Maar ik haal gewoon aan je niet zomaar EN kan doen.
Zeggen dat je 30K kan sparen terwijl je dit eigenlijk al bij de waarde van uw huis gerekend had is gewoon niet juist.
Maar akkoord, je zal na de facturen van de aannemers opnieuw kunnen verder sparen. Weliswaar 30K - 12 x 334€ op jaarbasis.

Ik volg dit zeker.

Maar ik haal gewoon aan je niet zomaar EN kan doen.
Zeggen dat je 30K kan sparen terwijl je dit eigenlijk al bij de waarde van uw huis gerekend had is gewoon niet juist.
Maar akkoord, je zal na de facturen van de aannemers opnieuw kunnen verder sparen. Weliswaar 30K - 12 x 334€ op jaarbasis.
Bij de 870k was het: 870k voor de woning + gespaarde geld op de spaarrek/etf rekening.

Vetgedrukte:
Ja ook niet 100% waar: 30k - 12x (334€ - extra loon door indexatie in januari).
Zal eerder rond 120-150€ maandelijks minder sparen zijn.

Edit: maar anderzijds. Die +-29k van 2025 hadden anderzijds mss 35k kunnen zijn door indexatie, als we geen lening zouden nemen.

Ze zeiden me 2jr geleden "wij voeren geen concurrentie met filialen van hetzelfde merk. Wij gaan u niet beter kunnen geven"

Onze quotiteit is momenteel tussen 60-70%. 550k geleend, totale waarde is voorlopig 870k. (Voor de huidige extra lening).

Bij sommige banken kunt ge vanaf een bepaald inkomen tot 60% vh inkomen afbetalen. De vraag is of het slim is. Wij hebben 2jr bewust veel geleend. We wisten dat de loonindex van 11% er zat aan te komen.
Dan zal ik het over een andere boeg moeten gooien.
Ons financieel profiel is -afgaande op jouw andere posts rond geld- beter dan dat van jullie dus ik begrijp écht niet waarom het aanbod zo slecht is, dus ofwel mis ik iets ofwel is alle logica zoek. Misschien brengt het nieuwe jaar, en nieuwe targets, soelaas.

'Veel geleend' is ook relatief he, met een quotiteit van 60-70% en een aflossing richting 1/3e van jullie inkomen valt dat toch mee? In absolute cijfers is 2,6k veel, maar vanaf een bepaald punt moet je dat loslaten. De tijden van 1k/maand aflossing zijn spijtig genoeg voorbij voor vele mensen.
Maar ik snap het wel. Wij zouden met de bijkomende lening landen op 2,4k/maand voor 20 jaar. Rationeel perfect te verantwoorden, maar gevoelsmatig blijft dat heel veel.

Dan zal ik het over een andere boeg moeten gooien.
Ons financieel profiel is -afgaande op jouw andere posts rond geld- beter dan dat van jullie dus ik begrijp écht niet waarom het aanbod zo slecht is, dus ofwel mis ik iets ofwel is alle logica zoek. Misschien brengt het nieuwe jaar, en nieuwe targets, soelaas.

'Veel geleend' is ook relatief he, met een quotiteit van 60-70% en een aflossing richting 1/3e van jullie inkomen valt dat toch mee? In absolute cijfers is 2,6k veel, maar vanaf een bepaald punt moet je dat loslaten. De tijden van 1k/maand aflossing zijn spijtig genoeg voorbij voor vele mensen.
Maar ik snap het wel. Wij zouden met de bijkomende lening landen op 2,4k/maand voor 20 jaar. Rationeel perfect te verantwoorden, maar gevoelsmatig blijft dat heel veel.
2,4k/mnd is ook insane veel hoor. Maar zoals je zegt, er is een moment waarop ge het moet loslaten. En zolang ge daarnaast nog een spaarbuffer hebt waarmee ge 6-12mnd kunt toekomen bij eventueel ontslag, zie ik geen issues.

Hier scheelde 20jr versus 25jr 0,01%.
Ga eens bij andere banken shoppen. Wij zijn bij kbc gaan horen.
Ok kleine sidenote misschien: mevrouw is vrijberoeper (vielen vroeger onder Mediservice) en we hebben alles bij kbc: verzekeringen, Bolero,...
Zonder die zaken was het 0,20% duurder. Dus..2,94%.
En blijkbaar zijn de rentes wat veranderd de laatste weken. Misschien eens horen of het gewijzigd is.

Ter info..onze persoon was bijzonder niet-commercieel naar haar werkgever toe. Ze raadde openlijk een ssv af en zei letterlijk "bij kbc zijn we de eersten op rentes te verhogen en laatste om ze te verlagen".
Vond het best straffe uitspraken.

Net gaan horen voor wederopname.
Ik heb nu nog 60000€ openstaan aan 1.61€ voor 18jaar.
Wil 90000€ wederopname doen op 15 jaar kreeg ik 2,7%.
Is 21% van het totaal bedrag.

Veel mensen zullen nooit 1000€ netto meer verdienen dan aan het begin van hun carrière.
Hangt er allemaal vanaf... bij mensen die van paycheck to paycheck leven is inflatie/index inderdaad een bijna 1:1 mechanisme en gaat de extra van de index er gewoon door aan hogere levenskost (or worse). Maar als je met een mediaanloon het geld niet langs ramen en deuren buiten gooit en dus elke maand wel een mooi centje opzij zet maakt indexatie u leven wel véél gemakkelijker na verloop van tijd.

Je zegt dat mensen geen €1000 netto meer zullen verdienen tussen begin <> einde carrière... ik denk dat je de index onderschat. Voor elke €100 die je verdiende in 2017 heb je vandaag ~€125. Voor elke €100 die je verdiende in 2010 heb je vandaag bijna €140. Zuiver en alleen op basis van indexatie. Met een loon van €2k in 2010 zit je vandaag dus rond de €2.800... zonder €1 andere opslag, op 15 jaar tijd. Als je dan een lening van €800 hebt oid en niet al te zot doet maakt dat toch een gigantisch verschil op u maandelijks budget, zelfs al is voeding etc een pak duurder geworden intussen.

Hangt er allemaal vanaf... bij mensen die van paycheck to paycheck leven is inflatie/index inderdaad een bijna 1:1 mechanisme en gaat de extra van de index er gewoon door aan hogere levenskost (or worse). Maar als je met een mediaanloon het geld niet langs ramen en deuren buiten gooit en dus elke maand wel een mooi centje opzij zet maakt indexatie u leven wel véél gemakkelijker na verloop van tijd.

Je zegt dat mensen geen €1000 netto meer zullen verdienen tussen begin <> einde carrière... ik denk dat je de index onderschat. Voor elke €100 die je verdiende in 2017 heb je vandaag ~€125. Voor elke €100 die je verdiende in 2010 heb je vandaag bijna €140. Zuiver en alleen op basis van indexatie. Met een loon van €2k in 2010 zit je vandaag dus rond de €2.800... zonder €1 andere opslag, op 15 jaar tijd. Als je dan een lening van €800 hebt oid en niet al te zot doet maakt dat toch een gigantisch verschil op u maandelijks budget, zelfs al is voeding etc een pak duurder geworden intussen.

Ja maar dat is helemaal niet het principe van loonindexatie.
Als de levensduurte stijgt dan stijgt uw loon met gelijke proportie mee. Op die manier zou dus met een stijgende levensduurte toch uw levensstandaard behouden blijven. En wordt je dus niet armer.
Natuurlijk pakt men een korf van producten en diensten, en zal het globale beeld dus zijn dat sommige iets harder getroffen worden en andere iets minder. Maar daarvan ga je echt niet veel rijker worden hoor.

Ja uw stelling klopt. De lonen zijn fameus gestegen en in cijfers lijkt het alsof je ineens 800€ meer per maand hebt en met gelijke levensstandaard dus 800€ meer kan sparen.
Maar de realiteit is wel dat ik nog altijd evenveel kWh energie verbruik, je moet eens een factuur uit 2017 tegen die van vandaag leggen, pijnlijk realisatie dat al een deel van uw indexatie daar naartoe gaat.
En dat is één voorbeeld, maar er zijn er nog veel meer hoor. Wat wel zo is dat is dat hoeveel er procentueel naar de lening gaat steeds minder wordt. Maar tegelijk gaat de prijs van het onderhoud van uw woning ook wel jaar na jaar omhoog.
Als je een nieuwbouw hebt dan valt dat allemaal mee in het begin. Maar voor veel mensen is de realiteit lenen om te kopen, en geen budget om volledig te vernieuwen dus periode per periode vernieuwen.
En vaker dan niet door wederopname of door elke gespaarde cent van de afgelopen 10j erdoor te jagen.

Pure zuivere opslag, dat is uiteindelijk het enige wat substantieel een verschil maakt. Pure zuivere opslag die de maand erna geïndexeerd wordt, en de maand erop opnieuw.

Terug
Bovenaan