Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Iedereen lachte vroeger met dat mens, want blond en een grote mond waar weinig zinnigs uitkwam. Ben er absoluut geen fan maar als het gaat om geld verdienen, kan ze van weinigen nog iets leren.
ik hoop dat je sarcastisch bent.

Volgens inkomsten zouden wij 'rijk' zijn conform een recente poll en als we straks onze aflossing van 2.1k hebben ga ik desondanks wel mijn financiën moeten herschikken om én op reis te gaan én de creche te betalen én mijn hobbies te financieren én op skireis te kunnen gaan en te kunnen sparen én te kunnen beleggen... Ik denk eerlijk gezegd dat er veel gaat moeten wegvallen om mijn spaar- en beleggingsdoelen te halen.

Alles staat of valt natuurlijk met de kostprijs van je hobby (50 euro per maand om wat pinten te pakken na uw wekelijkse zaalvoetbalmatch op het laagste niveau vs Rolexen verzamelen), met je spaardoel (2500 euro verdienen en 50 euro willen sparen zal makkelijker zijn dan 6000 euro verdienen en 4000 euro willen sparen), met je reizen (met de auto in een air bnb appartementje in de bergen gaan wandelen vs een all-in naar Bora Bora) etc.

Als je een bovengemiddeld loon hebt lijkt twee keer per jaar op reis gaan mij geen probleem, àls je geen andere geldverslindende uitgaven hebt en àls die twee reizen geen superzotte bestemmingen of verblijven zijn.

Iedereen lachte vroeger met dat mens, want blond en een grote mond waar weinig zinnigs uitkwam. Ben er absoluut geen fan maar als het gaat om geld verdienen, kan ze van weinigen nog iets leren.

Haar vader is dan ook controller geweest bij enkele van de grootste bedrijven van België en geeft nu nog altijd cursussen over jaarrekeningen/financials/etc.

ik hoop dat je sarcastisch bent.
Dat HLN stuk was mij onbekend, wel had ik gezien dat ze een appartementje aan zee zocht voor 1,3m. Lijkt mij als je zo'n bedrag over hebt voor een appartementje dat je financieel toch iets goed moet doen. Maar ok als blijkt dat dit van de pappie en mammie komt dan werpt dat een ander licht op de zaak.

Dat HLN stuk was mij onbekend, wel had ik gezien dat ze een appartementje aan zee zocht voor 1,3m. Lijkt mij als je zo'n bedrag over hebt voor een appartementje dat je financieel toch iets goed moet doen. Maar ok als blijkt dat dit van de pappie en mammie komt dan werpt dat een ander licht op de zaak.
ik denk dat haar passage in playboy vooral bakken dollars opgeleverd heeft maar dat is in mijn ogen geen kunde.

Lenen op 40j terug mogelijk

Verzekeraar Vivium biedt via een samenwerking met hypotheek.winkel opnieuw leningen voor woningen aan op 40 jaar. In de meeste dossiers wordt een vaste rentevoet verwacht van 3 procent voor de volledige looptijd,

Lenen op 40j terug mogelijk

Verzekeraar Vivium biedt via een samenwerking met hypotheek.winkel opnieuw leningen voor woningen aan op 40 jaar. In de meeste dossiers wordt een vaste rentevoet verwacht van 3 procent voor de volledige looptijd,
Ik heb me serieus geërgerd aan de persoon die dit verdedigde/uitlegde op de radio. Hij claimde dat dit een oplossing is voor mensen die een lager budget hebben. Even later zegt hij dat de gemiddelde looptijd van een lening van 20 jaar toch ver onder de 20 jaar ligt omdat mensen scheiden, een andere woning kopen, ...

1) Ja, dit laatste klopt, voor een groot deel omdat veel leningen recent geherfinancierd zijn door de lage rentevoeten en dit ervoor gezorgd heeft dat veel leningen vervroegd afgesloten werden. Een tijdelijk effect dus.
2) wie een lening van 40 jaar neemt, die zal een héél groot nadeel hebben indien hij/zij scheidt of een andere woning koopt en daarvoor iets meer moet lenen.

Waarom punt 2?

Wie een lening van 300k aflost op 40 jaar (aan 3%), heeft na 5 jaar slechts 20k afgelost. Wie dat doet op 20 jaar (ook aan 3%) heeft 60k afgelost. Dat maakt een héél groot verschil in wat je nog kan doen later in je leven. Ja, tuurlijk kan 40 jaar soms noodzakelijk zijn, maar 40 jaar is echt wel hééél lang.

Ik heb me serieus geërgerd aan de persoon die dit verdedigde/uitlegde op de radio. Hij claimde dat dit een oplossing is voor mensen die een lager budget hebben. Even later zegt hij dat de gemiddelde looptijd van een lening van 20 jaar toch ver onder de 20 jaar ligt omdat mensen scheiden, een andere woning kopen, ...

1) Ja, dit laatste klopt, voor een groot deel omdat veel leningen recent geherfinancierd zijn door de lage rentevoeten en dit ervoor gezorgd heeft dat veel leningen vervroegd afgesloten werden. Een tijdelijk effect dus.
2) wie een lening van 40 jaar neemt, die zal een héél groot nadeel hebben indien hij/zij scheidt of een andere woning koopt en daarvoor iets meer moet lenen.

Waarom punt 2?

Wie een lening van 300k aflost op 40 jaar (aan 3%), heeft na 5 jaar slechts 20k afgelost. Wie dat doet op 20 jaar (ook aan 3%) heeft 60k afgelost. Dat maakt een héél groot verschil in wat je nog kan doen later in je leven. Ja, tuurlijk kan 40 jaar soms noodzakelijk zijn, maar 40 jaar is echt wel hééél lang.

Dit is quasi een woning huren van de bank ipv privé. Buiten het feit dat je na 25 jaar een béétje van je krediet begint af te lossen. Maarja, iemand die een huurwoning 40 jaar huurt, wil ik ook wel afzien van wat indexaties.

Dit is quasi een woning huren van de bank ipv privé. Buiten het feit dat je na 25 jaar een béétje van je krediet begint af te lossen. Maarja, iemand die een huurwoning 40 jaar huurt, wil ik ook wel afzien van wat indexaties.
Maar over 40 jaar gaan er al wel wat zaken kapot zijn, terwijl jij er wel voor mag opdraaien. Terwijl als je huurt, dan draait de eigenaar ervoor op. Dat is dus echt niet hetzelfde :p.

gezamenlijk netto inkomen: €5500
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: Vast
maandelijks aflossing (bedrag): €910 +€ 805 = €1715
Leeftijd einde aflossing:
47 & 50 - gedeelte op 52 & 55
Extra info:
Pas een huis gekocht samen met mijn vriendin, we hebben de lening van de huidige appartement kunnen meenemen aan 1,9%.
Ongeveer €190k uitstaand 20 jaar resterend.
En zo’n €180k bijgeleend aan 2.70% op 25 jaar. (80% quotiteit)

Het is toch een significant bedrag maar de knoop is doorgehakt. We hebben onze droomhuisje kunnen kopen.

gezamenlijk netto inkomen: €6100
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: Vast
maandelijks aflossing (bedrag): €1748
Leeftijd einde aflossing:
beide 55
Extra info:
Nieuwbouw is bijna klaar en vanaf deze maand beginnen we af te betalen. Vaste rentevoet van 2,29%.

Gegeven:

* ik sloot een hypothecaire lening af in 2009
de rentevoet van het woningkrediet bedraagt 0,3859% per maand of 4,73% reël per jaar.
Hierin is een voorwaardelijke rentekorting begrepen van 0,0499% per maand of 0,60% per jaar.
(voorwaarde:brandverzekering bij de bank destijds)

Ontleend kapitaal 110K
maandelijkse aflossing +/- 739,71€
SSV werd in 2 betaald (hypotheek 65K / hypothecair mandaat 55K voor fiscale optimalisatie)

* in januari 2017 vroeg en verkreeg ik een herfinanciering 10/5/5 met CAPS -2/+2
openstaand/ontleend kapitaal 81K
oorspronkelijke referte index is -0,0198%

Volgens dit nieuw contract zal per 1 januari 2027 de rentevoet herzien worden (hetzij naar boven hetzij naar beneden)
(de marge bedraagt 0,1652% bij deze 10/5/5 formule)
(maximaal = 0,3681% per maand ofwel 4,5074% op jaarbasis )
(minimaal 0,0378% op maandbasis, hetzij 0,4541% op jaarbasis => deze % staan letterlijk zo in het nieuwe contract => zijn deze o zo lage percentages misschien een (onbedoeld) foutje van de bank ?

korting brandverzekering 0,2030% per maand of 2,4624% op jaarbasis
(maw indien brandverzekering bij andere bank wordt genomen vervalt deze korting)
looptijd : 158 maanden
reële jaarlijkse rentevoet = 4%
maandelijkse aflossing 601,37€
(maximaal = +/- 624€ vanaf 1/1/2027 of minimaal = +/- 587€ vanaf 1/1/2027)

Vragen die ik me hierbij stel
* vandaag zit ik nog in die eerste periode van 10 jaar
* wat is vandaag de aktuele hypothecaire rentevoet op de markt ? waar kan ik het juiste % opzoeken/terugvinden voor mijn situatie ?

* indien ik overweeg brandverzekering bij huidige bank (als kortingsvoorwaarde) te vervangen door een brandverzekering bij andere bank .. dan zou ik mijn korting natuurlijk kwijt zijn - hoeveel euro's per maand zou ik in dit geval dienen op te leggen ?
Dit is puur een kwestie van geen appelen met peren te vergelijken.

Het heeft geen zin over te stappen naar een brandverzekering die mss 150€ goedkoper is als ik dat verschil toch weer moet bijleggen omdat maandelijkse aflossing dan zou stijgen met 10 of 20€ ...

Dank !

Dit werd hier eerder gedeeld (weet niet meer door wie) als een goede indicator voor de rente:

Het beste is dat je verschillende banken een mail stuurt met je huidige situatie en vraagt of ze beter kunnen bieden. Meestal wordt je dan uitgenodigd door de banken die daar onder kunnen. Vaak is dat tegenwoordig via een video call. Dan speel je de banken tegen elkaar uit door te melden dat je een beter bod elders hebt (zo goed als altijd kunnen ze nog lager dan hun initieel aanbod.

Een tip: als je een mail stuurt, laat deze verbeteren door chatgpt.

Vragen die ik me hierbij stel
* vandaag zit ik nog in die eerste periode van 10 jaar
* wat is vandaag de aktuele hypothecaire rentevoet op de markt ? waar kan ik het juiste % opzoeken/terugvinden voor mijn situatie ?

* indien ik overweeg brandverzekering bij huidige bank (als kortingsvoorwaarde) te vervangen door een brandverzekering bij andere bank .. dan zou ik mijn korting natuurlijk kwijt zijn - hoeveel euro's per maand zou ik in dit geval dienen op te leggen ?
Dit is puur een kwestie van geen appelen met peren te vergelijken.

Het heeft geen zin over te stappen naar een brandverzekering die mss 150€ goedkoper is als ik dat verschil toch weer moet bijleggen omdat maandelijkse aflossing dan zou stijgen met 10 of 20€ ...

Dank !
Actueel zal je rond de 2,5-3% kunnen krijgen (eerder richting 3%).
Ruwweg is het veranderen van brandverzekering zo'n 90 euro extra per maand (de korting is hevig), dus zeker niet veranderen, tenzij je ook de lening verandert. Maar daar wacht je best mee tot 2027 denk ik, want nu ben je niet zeker dat je een voordeel doet.

Dit werd hier eerder gedeeld (weet niet meer door wie) als een goede indicator voor de rente:

Het beste is dat je verschillende banken een mail stuurt met je huidige situatie en vraagt of ze beter kunnen bieden. Meestal wordt je dan uitgenodigd door de banken die daar onder kunnen. Vaak is dat tegenwoordig via een video call. Dan speel je de banken tegen elkaar uit door te melden dat je een beter bod elders hebt (zo goed als altijd kunnen ze nog lager dan hun initieel aanbod.

Een tip: als je een mail stuurt, laat deze verbeteren door chatgpt.
Dag Milanello,
dus ik mag mijn tekst met cijfermateriaal zo opsturen ?
(Ken niets van chatgpt, kan dat niet gebruiken).

hebt u eventueel een goed voorbeeld dat ik kan / mag gebruiken ?
dank u

Actueel zal je rond de 2,5-3% kunnen krijgen (eerder richting 3%).
Ruwweg is het veranderen van brandverzekering zo'n 90 euro extra per maand (de korting is hevig), dus zeker niet veranderen, tenzij je ook de lening verandert. Maar daar wacht je best mee tot 2027 denk ik, want nu ben je niet zeker dat je een voordeel doet.
Ik denk dat 3% inderdaad erg mooi zou zijn.
Niemand kan in de toekomst kijken, zeker met de nieuwe president van de VS. Maar misschien spreken we voor onze beurt en komt het nog wel goed wie weet.

Dag Milanello,
dus ik mag mijn tekst met cijfermateriaal zo opsturen ?
(Ken niets van chatgpt, kan dat niet gebruiken).

hebt u eventueel een goed voorbeeld dat ik kan / mag gebruiken ?
dank u

Ik heb geen voorbeeld. Maar chatgpt is heel gemakkelijk te gebruiken. Google het eens.

Ik zou gewoon open de situatie aan de banken uitleggen en vragen of ze iets voor u kunnen doen.

Woning gekocht en lening aan 2,75% verkregen.

Maandelijkse aflossing zal €1300 zijn op 25 jaar met €3100 netto inkomen (alleenstaande).

Wij gaan ook opnieuw verhuizen. Rondje 1 bankshoppen net achter de rug.
Beste voorstel dat we momenteel hebben gekregen is 2,61%. 4 banken gedaan tot hiertoe voor een vaste, 2,61/2,85/2,89/3,11.

We moeten wel een erkende expert laten komen voor schatting te verkopen pand aangezien we een overbrugging zullen aangaan. Iemand goede ervaringen met een erkend schatter? Gudrun werd aangeraden door de bank maar van die reviews word je ook niet meteen gelukkig.

(Ik vind niet echt een hypotheek-topic, dus dan maar hier.)

Heeft iemand van jullie ervaring met een hypotheek met wedersamenstelling? Anders gezegd: kapitaal uit je groepsverzekering beschikbaar stellen om een lening bij de bank te verkrijgen, waarbij je dan enkel de maandelijkse interesten betaalt, geen kapitaalaflossingen.

Ik werk niet meer bij de werkgever die die groepsverzekering voorzag. Er is dus geen overlijdensdekking meer. Als ik kom te overlijden, krijgen mijn ergenamen (ouders) niets. AXA zou dan vandaag 67k cadeau krijgen... Er lijkt op het eerste zicht geen mogelijkheid voor mij om individueel die overlijdensdekking verder te zetten.

Stel nu dat ik een hypotheek met wedersamenstelling aanga. Volgens hoe ik het begrijp, wordt de bank dan de begunstigde; zij krijgen het kapitaal op mijn pensioenleeftijd en daarmee is de hypotheek afgelost.

Maar wat als ik nu overlijd voor die datum? Krijgt de bank dan evenzeer niets, en zijn mijn ouders dan alsnog verantwoordelijk die 67k af te lossen?

Of anders gezegd: is een schuldsaldoverzekering nog steeds nuttig igv hypotheek met wedersamenstelling waarbij het kapitaal niet langer gedekt is door een overlijdensverzekering?

Terug
Bovenaan