Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Ik moet misschien nog toevoegen dat de stap van 1 naar 2 appartementen me toch wel een jaar of 2 een ongemakkelijk gevoel gegeven heeft.
Enerzijds uiteraard de breuk, terug bij je ouders moeten gaan wonen op volwassen leeftijd en dan eigenlijk een hele tijd op de limiet gezeten hebben qua centen. Veel stress qua voor het eerst met huurders zitten, schrik om zonder te vallen omdat ik dan in de penarie zou zitten, ergens een grote kost,... Heb er toch verschillende slapeloze nachten van gehad.
Er was op dat moment ook maar 1 bank van de 4 gecheckte die me die lening van 125k wou geven, de anderen werd de aanvraag door geweigerd.
Na een jaar of 2 en nog wat stijging in loon is dat allemaal wel gaan liggen. En achteraf natuurlijk blij mee dat ik het gedurft heb.
You win some you lose some. But if you dont play (at all) you never win.

In de beginperiode van Corona wist iedereen ergens wel dat het hét moment was om te investeren in bepaalde zaken. Alleen had niet iedereen de guts om dan (berekende) risico's te nemen, hiermee bedoel ik oa mezelf. Maar da's een ander topic ;-).
Dat je die winst dan nadien gebruikt voor vastgoed, is persoonlijker.

Ja, de vriendin is wat jonger. :)

Een mix van geluk, goede investeringen en hulp.

Appartement 1: zonder hulp gekocht met de toenmalige vriendin.
Na 1,5j daar wonen besloot ze op een ander te gaan.
Toen hebben mijn ouders het reeds afgeloste kapitaal van haar uitgekocht en zijn we 50/50 verder gegaan.
Dat ging helemaal nog niet over veel geld, maar ik had 't op dat moment niet kunnen neerleggen.
Ondertussen steekt er dus al +10j dezelfde huurder in.
Staat wel volledig op mijn naam (toen dus langs de notaris gepasseerd). Ondertussen moeten mijn ouders daar nooit meer wat van zien. Dus onofficieel is 4/6 van mij, 1/6 van broer en 1/6 van zus. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ofwel op een moment verkopen en dan hun beiden voor 1/6de van de opbrengst doorstorten ofwel hen op een moment uitkopen ofwel wachten tot het afbetaald is en vanaf dan elk jaar 4/6de aan mij 'uitkeren', en 2x 1/6de richting broer en zus.

Dan ben ik een jaar kosteloos terug bij m'n ouders gaan wonen. Dik gespaard natuurlijk, dus indirect is dat hulp.
Waardoor ik terug eigen inleg had voor appartement 2 (dat is hetgene dat volledig afbetaald is).
Dat appartement heb ik goed onder de prijs kunnen kopen omdat het een gedwongen verkoop was, ik meen met lening van 125.000.
En het stond al even te koop omdat er niet echt een terras aan is. Daar heb ik dan een aantal jaren zelf gewoond.
Met corona heb ik dan al mijn spaargeld (eigen geld en 20k gekregen van ouders in die jaren) op de beurs gezet en op 2 maanden tijd verdubbeld. Daarmee heb ik dan de lening in 1x afbetaald.

Dit om ruimte te krijgen bij de bank en ook rekening houdend met huurinkomsten op appartement 2 opnieuw een lening te krijgen voor appartement 3.
Appartement zonder hypotheek kunnen kopen omdat er voldoende kapitaal afbetaald was op 1 en 2.
Ben ook aan het zien om een 2e pand te kopen, moet je dan niet veel meer neerleggen?

Wij hadden zo'n 20% EV ingelegd voor het 2de pand (om te verhuren), er werd niets over gezegd, dus dat was zeker prima blijkbaar (zonder dat er op dat moment nog veel ander spaargeld beschikbaar was).
Wel een SSV moeten afsluiten (50/50).

Hoe zit dat als je met een partner wilt lenen die geen eigendommen heeft (ook geen auto etc)?
Geen ervaring mee, maar ik zou denken dat je dan makkelijk onder dat verplicht deel inleg uit zou geraken en dus eerder bekeken zal worden als een normaal geval.

Zal ook de template eens invullen:

Gezamenlijk netto inkomen: 2700 EUR + 160 EUR maaltijdcheques + bedrijfswagen (geen partner)

Duurtijd lening: 25 jaar

Vaste/Variabele lening: 10/5/5 cap 3 (eerste 10 jaar aan 3,44 %, kan nadien herzien worden.

Maandelijks aflossing (bedrag): Vanaf December 2024 tot het einde ergens tussen 1122 EUR en 1320 EUR (loopt gradueel op en op't einde daalt het terug maandelijks). Lening start in oktober 2024, maar in okt/nov betaal ik maar 700 euro omdat'k ook mijn huur dan nog moet betalen (kredietuitstel van de bank).

Leeftijd einde aflossing: 65

Extra info: Eerste eigen woning

Laatst bewerkt:
Ja, de vriendin is wat jonger. :)

Een mix van geluk, goede investeringen en hulp.

Appartement 1: zonder hulp gekocht met de toenmalige vriendin.
Na 1,5j daar wonen besloot ze op een ander te gaan.
Toen hebben mijn ouders het reeds afgeloste kapitaal van haar uitgekocht en zijn we 50/50 verder gegaan.
Dat ging helemaal nog niet over veel geld, maar ik had 't op dat moment niet kunnen neerleggen.
Ondertussen steekt er dus al +10j dezelfde huurder in.
Staat wel volledig op mijn naam (toen dus langs de notaris gepasseerd). Ondertussen moeten mijn ouders daar nooit meer wat van zien. Dus onofficieel is 4/6 van mij, 1/6 van broer en 1/6 van zus. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ofwel op een moment verkopen en dan hun beiden voor 1/6de van de opbrengst doorstorten ofwel hen op een moment uitkopen ofwel wachten tot het afbetaald is en vanaf dan elk jaar 4/6de aan mij 'uitkeren', en 2x 1/6de richting broer en zus.

Dan ben ik een jaar kosteloos terug bij m'n ouders gaan wonen. Dik gespaard natuurlijk, dus indirect is dat hulp.
Waardoor ik terug eigen inleg had voor appartement 2 (dat is hetgene dat volledig afbetaald is).
Dat appartement heb ik goed onder de prijs kunnen kopen omdat het een gedwongen verkoop was, ik meen met lening van 125.000.
En het stond al even te koop omdat er niet echt een terras aan is. Daar heb ik dan een aantal jaren zelf gewoond.
Met corona heb ik dan al mijn spaargeld (eigen geld en 20k gekregen van ouders in die jaren) op de beurs gezet en op 2 maanden tijd verdubbeld. Daarmee heb ik dan de lening in 1x afbetaald.

Dit om ruimte te krijgen bij de bank en ook rekening houdend met huurinkomsten op appartement 2 opnieuw een lening te krijgen voor appartement 3.
Appartement zonder hypotheek kunnen kopen omdat er voldoende kapitaal afbetaald was op 1 en 2.
Hey

ik vrees dat ik nu een beetje in deze scenario zit. Heb hier een gezinswoning(nieuwbouw en te groot voor mij alleen) en opbrengsteigendom(4 appartementen van jaren 70).
Ik heb destijds mijn eigen inleg bij de opbrengsteigendom notarieel vastgelegd.
Nu zegt de ex "als X gezinswoning aan mij geeft, mag X opbrengsteigendom overnemen". En bij geen akkoord = openbare verkoop. (procedure via rechtbank). Of ik moet riskeren dat rechter gezinswoning al dan niet aan mij toewijst, maar als man vrees ik dat ik ernaast zal vissen(tegenover een alleenstaande moeder)
Ik wil de oprengsteigendom overnemen, maar dan moet ik wellicht tijdelijk naar de ouders terug om te sparen voor een eigen woning. Een 38 jarige die terug inwoont bij de ouders dus. *zucht* Heel complex allemaal. Als ex iets koopt is het aan 3% registratierechten, bij mij is dat 12% omdat ik nog andere eigendommen heb. Maw ik moet een gedetailleerde berekening maken van "wat is het meest financieel voordelig". Die berekening maken is echt een soep omdat in mijn hoofd alles een wirwar is.

Inderdaad, tijd om je slechtste huurder uit je kot te krijgen me dunkt. :laugh:

Je kan dit doen op korte termijn, en dan op lange termijn eens goed nadenken en uitrekenen wat de volgende stap is.

Zelf in uw opbrengsteigendom gaan wonen?
Tis niet dat ik er niet aan heb gedacht

-te ver weg van school dochter(co-ouderschap)
-woonbonus kwijt(bij opbrengsteigendom zit ook langetermijnsparen)
-het is een pand van jaren 70 met EPC F, renovatie dringt zich op.
-van nieuwbouw naar jaren 70/epc F pand....hard to swallow
-last but not least, ik haat verhuizen.

Terug
Bovenaan