Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Helaas wel

Hierin is een voorwaardelijke rentekorting begrepen van 0,0333% per maand of 0,40% per jaar. Voor de concretevoorwaarden van de rentekorting: zie rubriek 8: aanvullende verplichtingen.

Ik denk ook dat die 2,6% dan het maximum wordt
Ik denk dat je al even moet teruggaan in de tijd om dat niet uitdrukkelijk in je voorwaarden te zien bij eender welke serieuze financiële instelling.

Ik denk dat je al even moet teruggaan in de tijd om dat niet uitdrukkelijk in je voorwaarden te zien bij eender welke serieuze financiële instelling.
Bij mij (2020) is dat niet opgenomen alleszins. Waar men toen wel zei ‘alez we geven nog x% korting gezien de combinatie van producten’, is dat nooit in de contracten gekomen. Vandaar dat ik dus benieuwd was naar hoe dat bij anderen is.

Misschien niet oninteressant inzake woningkredieten waaraan verzekeringen gekoppeld "moeten" worden vanuit de kredietverstrekker. Vanaf 01/06 zijn de regels op dit vlak ietwat verstrengd. Er mag enkel nog een gerelateerde verzekering verplicht worden om mee te moeten afsluiten (brandverzekering, schuldsaldoverzekering maar dus geen familiale verzekering of autoverzekering bvb.), alsook mag je na een derde van de looptijd je gekoppelde verzekeringen stopzetten/elders nemen zonder dat je rentevoet hierdoor mag stijgen. Indien de verzekeraar van de verplicht gekoppelde verzekering een tariefwijziging doorvoert, mag je ook meteen de brandverzekering opzeggen vanwege tariefverhoging en zal je rentevoet wedermaal niet mogen stijgen.

De laatste 10 jaar voeren de brandverzekeraars quasi jaarlijks wel een tariefverhoging door, het zal dus interessant worden om te kijken wat die gaan doen over een jaar wanneer de eerste afgesloten "koppelverzekeringen" gaan vervallen... Kiezen ze om die contracten gewoon mee duurder te laten worden met het risico dat ze de brandverzekering kwijt zijn of kiezen ze ervoor om de gekoppelde verzekeringen niet duurder te laten worden.

Ter info, enkel voor nieuwe woonkredieten/verzekeringen afgesloten per 01/06/2024, reeds bestaande contracten hebben deze voordelen niet.

De laatste 10 jaar voeren de brandverzekeraars quasi jaarlijks wel een tariefverhoging door, het zal dus interessant worden om te kijken wat die gaan doen over een jaar wanneer de eerste afgesloten "koppelverzekeringen" gaan vervallen... Kiezen ze om die contracten gewoon mee duurder te laten worden met het risico dat ze de brandverzekering kwijt zijn of kiezen ze ervoor om de gekoppelde verzekeringen niet duurder te laten worden.
Ik ga er vanuit dat ze gaan kiezen om die gewoon mee te indexeren. Aangezien het mijn idee is dat er weinig mensen zijn die hun verzekering elke jaar of zelfs op regelmatige basis herbekijken.

Als het dan toch echt ineens voor een stortvloed gaat geven van mensen die vertrekken, dan zal er mogelijks een andere strategie volgen. Maar in basis verwacht ik dat de meesten gewoon business as usual zullen gaan doen.

Ik ga er vanuit dat ze gaan kiezen om die gewoon mee te indexeren. Aangezien het mijn idee is dat er weinig mensen zijn die hun verzekering elke jaar of zelfs op regelmatige basis herbekijken.

Als het dan toch echt ineens voor een stortvloed gaat geven van mensen die vertrekken, dan zal er mogelijks een andere strategie volgen. Maar in basis verwacht ik dat de meesten gewoon business as usual zullen gaan doen.
Wees maar zeker dat je verzekeringsmakelaar die de brandverzekering "verliest" je een maand voor de vervaldag zal contacteren om te vragen van de rekening van de brandpolis even te bekijken om deze weer bij hem te krijgen :biglaugh:

Wees maar zeker dat je verzekeringsmakelaar die de brandverzekering "verliest" je een maand voor de vervaldag zal contacteren om te vragen van de rekening van de brandpolis even te bekijken om deze weer bij hem te krijgen :biglaugh:
Maar die verzekeringsmakelaar weet een maand voor de vervaldag toch nog niet of die die effectief verliest ?

Dus dan zit er een vertraging van 11 maand in. En dan denk ik dat dit toch een beetje afhangt van hoe groot die move is. Maar het kan perfect zijn zoals jij stelt, ik ken die sector te weinig. Ik kijk gewoon rond mij en ik ken weinig mensen die hun verzekeringen effectief jaarlijks aan een herevaluering onderhevig maken. En in de laatste 10 jaar heeft nog geen enkele verzekeraar waar ik vertrokken ben het jaar erop mij gecontacteerd om mij opnieuw proberen binnen te halen.
En hetzelfde geldt ook voor mijn grootouders en ouders (daar weet ik het zeker). Ook al is de n factor klein.

Maar die verzekeringsmakelaar weet een maand voor de vervaldag toch nog niet of die die effectief verliest ?

Dus dan zit er een vertraging van 11 maand in. En dan denk ik dat dit toch een beetje afhangt van hoe groot die move is. Maar het kan perfect zijn zoals jij stelt, ik ken die sector te weinig. Ik kijk gewoon rond mij en ik ken weinig mensen die hun verzekeringen effectief jaarlijks aan een herevaluering onderhevig maken. En in de laatste 10 jaar heeft nog geen enkele verzekeraar waar ik vertrokken ben het jaar erop mij gecontacteerd om mij opnieuw proberen binnen te halen.
En hetzelfde geldt ook voor mijn grootouders en ouders (daar weet ik het zeker). Ook al is de n factor klein.
Of die wat precies verliest? Ben niet helemaal mee maar op zich is het simpel. Je verliest als verzekeringsmakelaar vaak wel eens de brandverzekering van een klant (die voor de rest alle verzekeringen via jou heeft) aan de bank waar een woonkrediet is aangegaan. Op dit moment kan de verzekeringsmakelaar alleen maar vragen hoe lang het krediet loopt en opvolgen wanneer het krediet afloopt over X aantal jaar... Met de nieuwe regelgeving is het veel simpeler en zal de verzekeringsmakelaar na 11 maanden de klant contacteren met de vraag de rekening zeker even door te sturen om te kijken of er een tariefverhoging is en de klant dus gratis en voor niks weer de brandverzekering bij de verzekeringsmakelaar kan zetten.

De evaluatie gebeurt en wordt opgevolgd door de verzekeringsmakelaar, de klant hoeft hier niet per sé aan te denken.

Twee weken geleden lening van 530K aan exact 3% afgesloten, maandelijkse aflossing van 2500 EUR voor 25 jaar. Huis is zeker groot genoeg voor al onze toekomstplannen en er hoeft op korte tot middellange termijn niets gerenoveerd te worden.

Met twee een netto-inkomen van ongeveer 6500 + bedrijfswagen, en redelijk wat zaken die afgetrokken worden door mijn bijberoep (deel van de hypotheek, nutsvoorzieningen, internet volledig).

Ietwat pittig, maar we rekenen erop dat ons loon elk jaar stijgt (beiden overheid, dus te voorspellen loonsverhogingen) evenals dat inflatie z'n werk doet. En als de rentes weer wat lager staan, herfinancieren.

Pittig?:wtf:
Na aftrek hou je 4000€ over (+bedrijfswagen).

Dat noem ik nog steeds heel riant leven hoor...

Ik heb ooit eens als single met 1500€ netto moeten rondkomen. Dat is pittig.

Pittig?:wtf:
Na aftrek hou je 4000€ over (+bedrijfswagen).

Dat noem ik nog steeds heel riant leven hoor...

Ik heb ooit eens als single met 1500€ netto moeten rondkomen. Dat is pittig.
Nogal anekdotisch, "ooit eens". Zonder precisering van "ooit" is dat nietszeggend. 10 jaar geleden kon je perfect met 1500 netto rondkomen als single, ik deed toen als single een volledige maand met dik 1k in een gehuurd nieuwbouwappartement, eten drank ontspanning transport inclusief. Datzelfde appartement werd onlangs verhuurd voor... dik 1k.

Ik zou 2500 per maand mentaal toch ook pittig vinden, ook al hebben we nu een vrijwel gelijkaardig inkomen als DigitalSparrow en komen we ruimschoots rond. Een wat aanslepende ziekte, werkloos, etc., met inkomensverlies en met kinderen moet je niet meer te zot gaan doen.

Deze maand hebben we nog wat vervroegd afgelost op de lening. We kunnen 0.x% meer rente krijgen op een hoogrentend spaarboekje dan de rente ons kost op de lening, maar dan moeten we ook continue de rente op dat boekje in de gaten houden want de banken maken er een sport van om te pas en te onpas nieuwe boekjes te introduceren en de oude minder interessant te maken. Of we moeten actief bepaalde investeringen opzoeken. Die mentale rust, aflossen en er niet meer moeten denken en tijd verspillen aan "uitzoeken welk boekje het meeste opbrengt en wanneer dat geld ook weer vrijkomt en geld versluizen tussen banken en boekjes", elke maand een lager vast bedraf te betalen, is ons ook wat flappen waard. Elk zijn comfortzone.

Twee weken geleden lening van 530K aan exact 3% afgesloten, maandelijkse aflossing van 2500 EUR voor 25 jaar. Huis is zeker groot genoeg voor al onze toekomstplannen en er hoeft op korte tot middellange termijn niets gerenoveerd te worden.

Met twee een netto-inkomen van ongeveer 6500 + bedrijfswagen, en redelijk wat zaken die afgetrokken worden door mijn bijberoep (deel van de hypotheek, nutsvoorzieningen, internet volledig).

Ietwat pittig, maar we rekenen erop dat ons loon elk jaar stijgt (beiden overheid, dus te voorspellen loonsverhogingen) evenals dat inflatie z'n werk doet. En als de rentes weer wat lager staan, herfinancieren.
De afweging speelt imo niet louter op huidig loonpakket maar ook in tijden van moeilijkheden. Wat als één van beide langdurig ziek uitvalt? Wat als één van beiden komt te overlijden? Zijn er dan potjes om dit op te vangen?

De afweging speelt imo niet louter op huidig loonpakket maar ook in tijden van moeilijkheden. Wat als één van beide langdurig ziek uitvalt? Wat als één van beiden komt te overlijden? Zijn er dan potjes om dit op te vangen?
Als je moet rekening houden met uitzonderlijke omstandigheden dan ga je veel moeten laten. In zo'n situatie kan je ook gewoon je huis verkopen hé.

Als je moet rekening houden met uitzonderlijke omstandigheden dan ga je veel moeten laten. In zo'n situatie kan je ook gewoon je huis verkopen hé.
Zo uitzonderlijk is dat toch niet? En over het algemeen wordt hier toch sowieso rekening mee gehouden? De vraag die je je inderdaad kunt stellen is "tot in welke mate moet je er rekening mee houden"?

Met bovenstaand voorbeeld lijkt me dit alvast geen probleem en er ook "rekening mee gehouden" :
- Het lijkt me straf dat er geen schuldsaldoverzekering genomen zal zijn bij de lening. Dus het geval van overlijden is rekening mee gehouden en ingedekt.
- In het geval van langdurige ziekte, lijkt me hier ook niet direct een groot probleem, ongeacht de resterende spaarboek (die natuurlijk ook relevant is te kennen. Als het 50/50 verdeeld is : 6500/2 = 3250. Hier moet je dan wel nog de invaliditeitsuitkering bijtellen, dit is wat moeilijker snel in te schatten omdat je ook met bruto/netto door elkaar zit en verschillen over de tijd, maar laten we voor het gemak het lage bedrag (normaal is het hoger voor deze situatie zoals ik tegen kom) van 1500 euro nemen. Dan zit je nog met een gezamenlijk inkomen van 3250+1500 = 4750 euro (+ andere voordelen, naargelang bij welke partner deze zitten)

Met 2500 afbetaling zit je dus nog altijd aan 2250 euro beschikbaar resterend inkomen. Again, los van andere spaarpotje en andere inkomsten/voordelen.

Maar uitzonderlijk is langdurige ziek vallen zeker niet als je naar de statistieken kijkt. Wat wel is, is dat dit vaker op hogere leeftijd zal zijn. Tegen dan zal de impact van de lening ook beperkter zijn natuurlijk.

Want in onzekere, stressvolle tijden die gepaard gaan met langdurige ziekte, overlijden, langdurige werkloosheid, burnout, boreout van de gouden kooi waarin je zit, whatever wil je ook vooral nog bezig zijn met "gewoon je huis verkopen" en op zoek moeten naar iets anders met alle (papier)werk van doen? Een huis is voor velen ook een houvast, iets met ook emotionele waarde, een rustplek, en niet gewoon een paar bakstenen. De meeste mensen die ik ken, kopen nog altijd een huis voor het leven.

Als ik dan de fallbacks zie: "We werken bij de overheid dus voorspelbare loonsverhogingen", je steekt jezelf wel voor ettelijke jaren vast in je gouden kooi. "Ik kan veel aftrekken wegens bijberoep", dan moet je dat bijberoep ook wel succesvol blijven uitvoeren. "We rekenen erop dat inflatie zijn werk doet", in een niet zo ver verleden hebben we jarenlang lage inflatie gekend.

"Minder dan 530k lenen" en "veel moeten laten" lijken mij ook weinig met elkaar te maken te hebben. Jezelf vaststeken in een functie/publieke sector, een bijberoep dat moet blijven renderen daarentegen des te meer. Maar zoals ik zei, elk zijn ding. Waarmee ik dus wil zeggen dat ik DigitalSparrow begrijp als hij/zij zegt dat de lening "pittig" is.

Want in onzekere, stressvolle tijden die gepaard gaan met langdurige ziekte, overlijden, langdurige werkloosheid, burnout, boreout van de gouden kooi waarin je zit, whatever wil je ook vooral nog bezig zijn met "gewoon je huis verkopen" en op zoek moeten naar iets anders met alle (papier)werk van doen? Een huis is voor velen ook een houvast, iets met ook emotionele waarde, een rustplek, en niet gewoon een paar bakstenen. De meeste mensen die ik ken, kopen nog altijd een huis voor het leven.
Veel papierwerk is daar toch niet aan? De immo en notaris doen alles voor jou indien je dit wenst. Het vervelendste is het verhuizen zelf. Emotionele waarde gaat rap voorbij als je in de shit zit, liever terug in een gemakkelijke financiele situatie dan.

Bedankt voor jullie input allemaal. Niet verwacht dat er zo veel discussie rond ging zijn, vind het heel interessant om van gedachten te wisselen. :)

Wat de overheidsjobs betreft, kan je mss idd wel stellen dat je in een gouden kooi situatie zit. Als we van werk veranderen, gaan we dat enkel doen als het ons veel beter uitkomt (mobiliteitsbudget zou bijvoorbeeld heel nice zijn, en kan bv. nog steeds in een semi-publieke context via Vlaanderen Connect / eGov). Starterslonen bij de overheid zijn zeker goed, maar er komt een moment dat privé interessanter wordt. Voorlopig zitten we gewoon allebei goed, met gezonde vooruitzichten naar doorgroei toe. Bij langdurige ziekte is ambtenaarstatuut natuurlijk ook wel interessanter. Werkzekerheid uiteraard ook.

Inflatie zal naar verwachtingen de komende jaren niet naar 0% gaan, maar rond de 2% blijven. En als het toch naar 0% gaat, lijkt me dat een ideaal moment om te herfinancieren omdat centrale banken uitgaven gaan aanmoedigen en de rentes gaan laten dalen.

Schuldsaldo is inderdaad in orde en er is een emergency fund van een goede drie maand kosten. Bedoeling is om dit op korte termijn naar zes maand te brengen en de rest aan de kant te leggen (onderhoud huis, ooit zal er ook een warmtepomp in moeten) en in indexfondsen te steken voor de lange termijn.

Veel papierwerk is daar toch niet aan? De immo en notaris doen alles voor jou indien je dit wenst. Het vervelendste is het verhuizen zelf. Emotionele waarde gaat rap voorbij als je in de shit zit, liever terug in een gemakkelijke financiele situatie dan.
Ik vond het toch wat voeten in de aarde hebben om alles van facturen, nutsvoorzieningen en dergelijke te regelen, maanden wachten voordat internet in orde was...in geval van burnout of ziekte kan je zoiets missen als kiespijn. Als je gezond bent stelt dat allemaal niets voor natuurlijk.

Ik ben dan eerder vermijdend van aard wat zo een zaken betreft, dus ik wil dit zeker niet veralgemsnsn.

Ik zie met zo'n loon en het ambtenarenstatuut nu ook niet direct het probleem voor die lening. Voor dat bij eroep zie ik het aftrekken van de volledige internetverbinding als een groter issue ...

Terug
Bovenaan