Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Eigenlijk zou je die poll hier eens moeten herdoen.
Of je zou er moeten bij kunnen zetten in welk jaar je voor wat bedrag een aflossing had.

Als ik zie wat de huurprijzen zijn hier in de omtrek (1200 - 1300 euro per maand voor een kleine nieuwbouw op 200m² grond te huren).
Dan vraag ik me af wat een standaard aflossing tegenwoordig is voor jonge mensen (man klink oud). Gaan we dan richting de 2000 euro/maand?

Ik vind onze 1400/maand stevig, maar vergeleken met die huurprijzen is dat hier een koopje.
Mijn mond viel hier maandje geleden open. Nieuwbouw rijwoning in gent, verhuurd aan 1950€ + 75 vaste kosten.
Na een goeie 3 weken was het verhuurd.

Ik heb ook mijn stem moeten aanpassen, sinds deze maand van €1.2xx naar €1.9xx gegaan per maand.

Of je zou er moeten bij kunnen zetten in welk jaar je voor wat bedrag een aflossing had.

Als ik zie wat de huurprijzen zijn hier in de omtrek (1200 - 1300 euro per maand voor een kleine nieuwbouw op 200m² grond te huren).
Dan vraag ik me af wat een standaard aflossing tegenwoordig is voor jonge mensen (man klink oud). Gaan we dan richting de 2000 euro/maand?

Ik vind onze 1400/maand stevig, maar vergeleken met die huurprijzen is dat hier een koopje.
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Familie die vlakbij is komen huren betalen 1450€ voor een huis dat rond dezelfde tijd als dat van mij gezet geweest is maar kleiner (geen zolderverdieping vooral). Ik viel achterover als ze mij dat vertelden.

Na er nu 2 jaar te wonen gaan ze daar weg omdat het te duur is. Ik gaf haar groot gelijk maar dan heb ik eens gekeken wat er te huur stond in de buurt (huis groot genoeg voor gezin met 3 kinderen) en er was niets goedkoper dan wat ze nu hadden.. Je kan naar iets oud gaan maar dan betaal je dan met de energiekosten e.d.

Ik denk dat ik mijn huis nu voor 1500€-1800€ zou kunnen verhuren terwijl mijn lening <1000€ is…

Ik denk dat ik mijn huis nu voor 1500€-1800€ zou kunnen verhuren terwijl mijn lening <1000€ is…
Natuurlijk is huur vs lening een kromme vergelijking. Je hebt wrs een smak eigen kapitaal ingebracht. Alsook is het op 2 a 3 jaar allemaal absurd duurder geworden.

Als alleenstaande wordt het allemaal wel zeer moeilijk denk ik.

Ik woon in een nieuwbouw project van 10 woningen. Quasi dezelfde oppervlaktes en tuin etc.
Een van de buren heeft die woning na 5 jaar verkocht met bijna 150k meerwaarde.

In dat opzicht ben ik zeer benieuwd hoe dat bij ons gaat zitten. We zijn momenteel aan het bouwen, project zijn 4 halfopen woningen, allemaal grofweg even groot.

1 van die 4 is van een investeerder die het gaat verhuren, ik vraag me af wat de prijs daarvoor gaat zijn.

In dat opzicht ben ik zeer benieuwd hoe dat bij ons gaat zitten. We zijn momenteel aan het bouwen, project zijn 4 halfopen woningen, allemaal grofweg even groot.

1 van die 4 is van een investeerder die het gaat verhuren, ik vraag me af wat de prijs daarvoor gaat zijn.
Aankoopprijs delen door 28 jaar en je weet de +- verhuurprijs. Als je in top regio / locatie zit ga je naar 30 a 32.

Natuurlijk is huur vs lening een kromme vergelijking. Je hebt wrs een smak eigen kapitaal ingebracht. Alsook is het op 2 a 3 jaar allemaal absurd duurder geworden.

Als alleenstaande wordt het allemaal wel zeer moeilijk denk ik.

Ik woon in een nieuwbouw project van 10 woningen. Quasi dezelfde oppervlaktes en tuin etc.
Een van de buren heeft die woning na 5 jaar verkocht met bijna 150k meerwaarde.
Tuurlijk, maar ik verschoot er gewoon van omdat ik al een paar jaar niet meer naar de huurprijzen gekeken had (sinds ik zelf een appartement huurde) maar wel verkondigde dat mijn familie goed zot was dat ze dat betaalden.

Je moet al een serieus loon hebben om dat als alleenstaande te kunnen betalen inderdaad.

Wij zitten hier ook met 6 loten met vergelijkbare huizen, allemaal rond dezelfde tijd gebouwd. Loten 5 en 6 waren gebouwd door een bouwpromotor en die hebben dat verkocht (7j geleden) voor 150k meer dan ik aan mijn bouw (sleutel op de deur) betaald heb.Terwijl dat ongeveer hetzelfde huis. Denk dat ik hier ook vlot 200k meerwaarde heb als ik verkoop, maar redelijk nutteloos als je in dezelfde markt moet kopen dusja 😅.

Mijn ex-huurders huren nu een nieuwbouw in Beringen (klein stadje in Limburg) aan 1250 euro/maand voor 135m2 op een dikke 300m2 grond aan een drukke weg (de drukste). Dat is hier helaas de gemiddelde prijs voor een kleine nieuwe huurwoning, maar ook deftige appartementen kruipen stilaan naar de 1000 euro/maand. Het alternatief is iets ouds huren, kost je dan 30% minder maar een groot gedeelte spendeer je dan aan verwarming (als je even warm wil zitten toch).

Je ziet dus oude huurhuizen die bewoond worden door mensen die 'weinig' verdienen en dan grotendeels in de kou zitten en nieuwe huizen die bewoond worden door jonge mensen die 'goed' verdienen. En goed in de streek blijft ook hangen op 3500 netto voor een gezin.
Beide situaties hebben het extreem moeilijk om nog te sparen voor een huis.

De enige reden waarom wij (maar wij zijn 43 en 33 jaar, dus oud) een hypotheek binnen de perken (en dat is dan nog 1600 euro (op 16 jaar) incl SSV) is omdat ik bijna 300k cash op tafel gelegd hebben en de oude goedkope hypotheek konden meenemen. Jonge mensen zonder hulp kunnen dat niet.

Je ziet dus oude huurhuizen die bewoond worden door mensen die 'weinig' verdienen en dan grotendeels in de kou zitten en nieuwe huizen die bewoond worden door jonge mensen die 'goed' verdienen. En goed in de streek blijft ook hangen op 3500 netto voor een gezin.
Niet overdrijven hé, €3.500 heb je al als je met 2 het minimumloon verdient.

Dan moet je beiden wel voltijds werken en bij de meeste van degene die ik ken is dat niet. Mijn vrouw en ik zijn de uitzondering op de regel.
Hier is de standaard toch met beide voltijds werken. Sommige ouderschapsverlof 1 dag per week maar dat is enkel voor die dat het kunnen missen.

Een “goed” loon is toch pas vanaf 4500€ netto samen zou ik zeggen.

Goed verdienen en dan 3.500 netto voor een gezin hebben? Na aftrek van 1.500 EUR huur of hypotheek misschien ja, en dan nog. Anders zou ik u definitie van "goed verdienen" toch eens herzien.

De eerste goed staat duidelijk tussen aanhalingstekens, bij deze ben ik dat vergeten. Het gemiddelde netto belastbaar gezinsinkomen hier blijft op 40k steken. En dat is dus niet het netto inkomen eh. 40k/12 is 3333 euro en daar moet bedrijfsvoorheffing nog af (en aftrekposten verrekend, maar meer als 3333 kan het niet worden).

Ik weet dat een echt goed inkomen hoger ligt, maar voor veel is die 3500 hier een realiteit en daar moet alles nog vanaf. BG is geen weerspiegeling van de realiteit en al helemaal niet in een boerengat.

Het probleem met deze poll is dat je eigenlijk cijfers van 2 scenario's zit te vermengen, namelijk singles en koppels. Voor de singles zijn er vermoedelijk genoeg keuzes, maar voor koppels betwijfel ik het sterk. Het feit alleen al dat de € 1800+ optie de tweede meest gekozen is, toont dat aan. Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: "Wat is je maandelijkse aflossing per ontlener?", ofwel moeten er 2 topics/polls komen. Misschien kan @Tweak37 er eens over denken, want op dit moment kan je moeilijk conclusies trekken uit de poll.
Wij wonen nu iets meer dan een jaar in onze nieuwbouw, en betalen net geen € 1800 euro af (met 2 dus, en we zijn tussen 30 - 35 jaar oud).

De eerste goed staat duidelijk tussen aanhalingstekens, bij deze ben ik dat vergeten. Het gemiddelde netto belastbaar gezinsinkomen hier blijft op 40k steken. En dat is dus niet het netto inkomen eh. 40k/12 is 3333 euro en daar moet bedrijfsvoorheffing nog af (en aftrekposten verrekend, maar meer als 3333 kan het niet worden).

Ik weet dat een echt goed inkomen hoger ligt, maar voor veel is die 3500 hier een realiteit en daar moet alles nog vanaf. BG is geen weerspiegeling van de realiteit en al helemaal niet in een boerengat.
Van waar komen die cijfers en is dat exclusief alleenstaanden?

Van waar komen die cijfers en is dat exclusief alleenstaanden?

Maar die zijn van 2019, heb daar dus 20% bijgeteld. Het is per aangifte blijkbaar, dat is alles door elkaar. Bedenk me nu net dat feitelijk samenwonenden (geen idee hoeveel % van de bevolking dat is) wel 2 belastingsbrieven hebben.
Maar het is dus een totale mix, dus inclusief alleenstaanden (maar dat is ook een 'gezin').

@Jackerath, dat en je moet de tijd mee in overweging nemen.
Eigenlijk is dat nauwelijks een vergelijk. Huizen waren in 2018 bvb ook al duur, maar toen waren de hypoteken goedkoop, Neem nu bvb dat je 300k wil lenen, aan de 2,9% van vandaag is dat 1400 per maand, aan 1% is dat 1130 euro, dat scheelt 270 euro.
En buiten de dure hypotheek zijn de huizen ook nog eens met dubbele cijfers gestegen in prijs. Eenzelfde huis is op 5 jaar wss makkelijk 400 euro duurder geworden per maand (in benodigde hypotheek). Samen met gestegen kosten van voeding/energie/bouwmaterialen als je wil verbouwen etc maakt het momenteel gewoon moeilijker om een huis aan te kopen.

Je zal nooit een eerlijke vergelijking kunnen maken.

Laatst bewerkt:

Maar die zijn van 2019, heb daar dus 20% bijgeteld. Het is per aangifte blijkbaar, dat is alles door elkaar. Bedenk me nu net dat feitelijk samenwonenden (geen idee hoeveel % van de bevolking dat is) wel 2 belastingsbrieven hebben.
Maar het is dus een totale mix, dus inclusief alleenstaanden (maar dat is ook een 'gezin').
Dan is het voor een gezin met 2 verdieners nog een stuk meer, zelf al werkt de ene parttime.

Het bruto minimumloon is €2.070 wat netto ongeveer €1.781 is, het dubbele is al meer dan €3.500. De laagst geschoolde arbeiders in onze fabriek verdienen al een stuk meer dan dat. Ik denk dat je dan wel kan zeggen dat de meeste 2 verdieners meer dan €3.500 zullen verdienen.

Door verbouwing of rentevoet aanpassing van variabele lening?
Stuk bouwgrond gekocht waarvoor we een nieuwe lening hebben aangegaan, huidige lening gaan we overdragen voor bouwen van de woning zelf. Dus het nieuwe bedrag gaat nog even zo blijven.

Staat die rentekorting bij jullie uitdrukkelijk in de contracten vermeld met de bijhorende voorwaarden?
Helaas wel

Hierin is een voorwaardelijke rentekorting begrepen van 0,0333% per maand of 0,40% per jaar. Voor de concretevoorwaarden van de rentekorting: zie rubriek 8: aanvullende verplichtingen.

Ik denk ook dat die 2,6% dan het maximum wordt

Terug
Bovenaan