Luchtvaartmaatschappijen: een principekwestie?

D

Deleted member 451

Guest
Gewoon een algemene vliegtuigen thread.

Ik heb jarenlang gezworen niet met Etihad, Emirates, Qatar te vliegen, puur uit overtuiging dat ik geen € wou spenderen aan maatschappijen in landen waar de mensenrechten niet gerespecteerd worden, dierenrechten (halal) met de voeten treden.
Maar uiteindelijk: Ik heb jarenlang met Aeroflot gevlogen (rusland), omdat ik dacht dat dit ook geen zo'n slechte mensen waren, maar wat ik nu zie ik Oekraïne doet me wel huiveren. Spijt dat ik ook daar aan die landen heb geïnvesteerd. Maar goed, dat is allemaal erg beperkt natuurlijk.

Nu toch eens gezwicht (eigenlijk al een 2 ekeer), voor Etihad en Qatar.
Qatar was om een repatriëring dus niet mijn eigen keuze, maar vorige week dus Etihad.
En bij beide maatschappijen moet ik toch bekennen: toch meer luxe dan gelijk welke Europese maatschappij waar ik mee heb gevlogen. En dat zijn er echt heel veel.

Ik moet nog steeds wat wennen, als ik boek bij hen (doe het echt niet graag), maar uiteindelijk het comfort die je terugkrijgt (super veel been ruimte ivgl met europese), de goede overstap tijden, gratis alcohol inbegrepen, flexibele omboeking.... Tja dat zie ik toch bij de europese niet(meer).




2e iets: wat ik me al heel lang afvraag:
wat doen ze eigelijk met de koptelefoons, dekentjes, kussentjes.... Smijten ze die eigelijk allemaal weg? Dat lijkt me wel een verspilling, maar langs de andere kant: als je ziet hoe die koptelefoons er van sommigen uit zien na 1 keer te gebruiken, amai.

Ikzelf pik steeds de dekentjes mee, en geef die aan mijn kat thuis, als soevenier.
 
Gewoon een algemene vliegtuigen thread.

Ik heb jarenlang gezworen niet met Etihad, Emirates, Qatar te vliegen, puur uit overtuiging dat ik geen € wou spenderen aan maatschappijen in landen waar de mensenrechten niet gerespecteerd worden, dierenrechten (halal) met de voeten treden.
Maar uiteindelijk: Ik heb jarenlang met Aeroflot gevlogen (rusland), omdat ik dacht dat dit ook geen zo'n slechte mensen waren, maar wat ik nu zie ik Oekraïne doet me wel huiveren. Spijt dat ik ook daar aan die landen heb geïnvesteerd. Maar goed, dat is allemaal erg beperkt natuurlijk.

Nu toch eens gezwicht (eigenlijk al een 2 ekeer), voor Etihad en Qatar.
Qatar was om een repatriëring dus niet mijn eigen keuze, maar vorige week dus Etihad.
En bij beide maatschappijen moet ik toch bekennen: toch meer luxe dan gelijk welke Europese maatschappij waar ik mee heb gevlogen. En dat zijn er echt heel veel.

Ik moet nog steeds wat wennen, als ik boek bij hen (doe het echt niet graag), maar uiteindelijk het comfort die je terugkrijgt (super veel been ruimte ivgl met europese), de goede overstap tijden, gratis alcohol inbegrepen, flexibele omboeking.... Tja dat zie ik toch bij de europese niet(meer).

Ik vlieg ook af en toe met Etihad en Emirates en is me elke keer goed bevallen. Ik kijk gewoon naar welke vluchten het goedkoopst zijn, met die landen zelf heb ik niets te maken. Het is gewoon niet haalbaar om principieel te zijn daarin, dan kan je gewoon geen olieproducten gebruiken. Ben ook helemaal niet voor de cultuur en godsdienst in die landen, maar het is hun land dus daar heb ik me verder niet mee te moeien. Het spijtige is wel dat het meer en meer naar ons land komt, maar da's een andere onderwerp.

2e iets: wat ik me al heel lang afvraag:
wat doen ze eigelijk met de koptelefoons, dekentjes, kussentjes.... Smijten ze die eigelijk allemaal weg? Dat lijkt me wel een verspilling, maar langs de andere kant: als je ziet hoe die koptelefoons er van sommigen uit zien na 1 keer te gebruiken, amai.

Ikzelf pik steeds de dekentjes mee, en geef die aan mijn kat thuis, als soevenier.

Die dekentjes en kussens worden gewoon gewassen en opnieuw gebruikt voor zover ik weet? Meenemen mag alleszins niet, want heb al gezien dat iemand tegengehouden werd aan de deur van het vliegtuig toen hij het vliegtuig probeerde te verlaten met een dekentje.
 
Ik vlieg ook af en toe met Etihad en Emirates en is me elke keer goed bevallen. Ik kijk gewoon naar welke vluchten het goedkoopst zijn, met die landen zelf heb ik niets te maken. Het is gewoon niet haalbaar om principieel te zijn daarin, dan kan je gewoon geen olieproducten gebruiken. Ben ook helemaal niet voor de cultuur en godsdienst in die landen, maar het is hun land dus daar heb ik me verder niet mee te moeien. Het spijtige is wel dat het meer en meer naar ons land komt, maar da's een andere onderwerp.



Die dekentjes en kussens worden gewoon gewassen en opnieuw gebruikt voor zover ik weet? Meenemen mag alleszins niet, want heb al gezien dat iemand tegengehouden werd aan de deur van het vliegtuig toen hij het vliegtuig probeerde te verlaten met een dekentje.

Het is perfect haalbaar om principieel te zijn over je keuze van luchtvaartmaatschappij. Dat zit toch geheel op een ander niveau als een boycot van fossiele brandstoffen
 
Het is perfect haalbaar om principieel te zijn over je keuze van luchtvaartmaatschappij. Dat zit toch geheel op een ander niveau als een boycot van fossiele brandstoffen
Als het puur om de luchtvaartmaatschappij gaat wel, niet als het over het land gaat en je er toch andere producten van afneemt he... Dan moet je consequent blijven en niet enkel maar op bepaalde producten of diensten van het land je principes laten gelden of er schieten niet veel van je principes over. Hij zegt net dat hij de luchtvaartmaatschappijen goed vindt, enkel het land van afkomst staat hem niet aan.

China is bvb ook een land waarvan het regime compleet haaks staat op mijn ideeën, maar niets afnemen van wat in China gemaakt wordt is ook niet haalbaar.
 
Qatar Airways en Etihad zijn in vergelijking met een 10 tal jaar terug toch bandwerk geworden ze. Kwaliteit van de service is daar de laatste jaren fel achteruit gegaan. Als je met Etihad vliegt kom je ook nog eens op dat gedrocht terecht van Abu Dhabi AirPort.

Als je toch op die golfstaten vliegt dan is Emirates een betere keuze. Maar in the end kies ikzelf altijd voor Swiss Aiines. 👌🏻❤️
 
China is bvb ook een land waarvan het regime compleet haaks staat op mijn ideeën, maar niets afnemen van wat in China gemaakt wordt is ook niet haalbaar.
Maar zou je ook vrijwillig in een Chinese luchthaven (met alle bijhorende risico's) een overstap willen maken om pakweg 100 EUR te besparen? Vliegen met Emirates, Etihad en Qatar Airways betekent dat je het land ook aandoet en daar aan hun wetten en grillen wordt onderworpen. Het is niet zo vrijblijvend als Made in China kopen.
 
Qatar Airways en Etihad zijn in vergelijking met een 10 tal jaar terug toch bandwerk geworden ze. Kwaliteit van de service is daar de laatste jaren fel achteruit gegaan. Als je met Etihad vliegt kom je ook nog eens op dat gedrocht terecht van Abu Dhabi AirPort.

Als je toch op die golfstaten vliegt dan is Emirates een betere keuze. Maar in the end kies ikzelf altijd voor Swiss Aiines. 👌🏻❤️

Swiss Airlines op langeafstandsvluchten dan? Want in Europa is dat toch maar een triestige maatschappij om mee te vliegen in mijn ervaring en imho...
 
Emirates is echt wel bij uitstek de beste maatschappij waar ik ooit mee gevlogen heb, zeker op vlak van comfort, eten, filmaanbod (Airbus A380 :love:)

Qua lange afstand ook economy gevlogen met Brussels Airlines - was maar matig om eerlijk te zijn.

Iberia ook genomen naar Costa Rica, maar dat was echt vreselijk. Misschien 3x water gekregen op een vlucht van >8 uur... Uit dorst gewoon wijn extra gevraagd tijdens het eten om iets van vloeistof binnen te krijgen, en onvriendelijkheid van dat personeel als je een glasje water vroeg buiten de lunchtijden...

Ooit het geluk gehad om first class (ligzetels met massage) met Delta gevlogen in 2008 (geluk gehad dat onze gewone plaatsen overboekt waren en we dus upgrade kregen), en dat eten was ook wel top. Als vieruurtje grote bol ijs met geroosterde pindanootjes erbij :laugh: Jammer genoeg was ik te jong om er vol van te profiteren. Dat schermpje was destijds ook maar primitief en was met zo'n plooisysteem in de armleuning.

Vreemdste ervaring was Air Asia op een vlucht van 40 minuten om 6h 's ochtends. In die vlucht hebben ze ons een bord warme pikante pasta gegeven dat ze na 1 minuut terug kwamen ophalen omdat we moesten landen 🤨
 
Maar zou je ook vrijwillig in een Chinese luchthaven (met alle bijhorende risico's) een overstap willen maken om pakweg 100 EUR te besparen? Vliegen met Emirates, Etihad en Qatar Airways betekent dat je het land ook aandoet en daar aan hun wetten en grillen wordt onderworpen. Het is niet zo vrijblijvend als Made in China kopen.
Zeker wel. Ik heb enkele jaren terug nog vluchten geboekt met "China Southern Airlines" naar Australië (~500 euro retour pp), maar toen brak Covid uit en werden de vluchten geannuleerd. Uiteindelijk hebben we dan last minute nog nieuwe vluchten bij Etihad geboekt (~1000 euro retour pp) om er toch te geraken, maar dat heeft ons een pak meer geld gekost en zouden we nooit gedaan hebben als onze vluchten niet last minute geannuleerd werden. We zouden te veel geld verliezen door hotelboekingen etc die niet annuleerbaar waren als we niet gingen (en we keken al lang uit naar die reis), dus hebben we die nieuwe vlucht geboekt. Maar no way dat ik anders zo veel geld had neergeteld voor vluchten.
 
Maar zou je ook vrijwillig in een Chinese luchthaven (met alle bijhorende risico's) een overstap willen maken om pakweg 100 EUR te besparen? Vliegen met Emirates, Etihad en Qatar Airways betekent dat je het land ook aandoet en daar aan hun wetten en grillen wordt onderworpen. Het is niet zo vrijblijvend als Made in China kopen.
ohja want welk probleem zou dat dan geven? twee keer via China gevlogen, waaronder zelf één keer met een lange overstap in Shanghai en ik las toen dat je visumvrij de stad kon bezoeken, ik ben toen met de bullettrein voor een paar uur naar de stad getrokken..

Over het algemeen kijk ik gewoon naar prijs, zo dus ook ooit eens met aeroflot gevlogen, maar evengoed met Etihad etc.. Zo doorslaggevend vind ik die verschillen nu ook weer niet tussen de verschillende luchtvaartmaatschappijen, en een culinaire hoogstand maaltijden verwacht ik nu ook weer niet, laat staan dat je het merkt of je 5 centimeter meer beenruimte hebt, of een paar nieuwe films kunt bekijken..
 
Maar zou je ook vrijwillig in een Chinese luchthaven (met alle bijhorende risico's) een overstap willen maken om pakweg 100 EUR te besparen? Vliegen met Emirates, Etihad en Qatar Airways betekent dat je het land ook aandoet en daar aan hun wetten en grillen wordt onderworpen. Het is niet zo vrijblijvend als Made in China kopen.

Goh, ik ben nu aan het kijken voor een vlucht en hier is het verschil 700 euro. Dus daar wil ik wel een keer met de dobbelsteen smijten :p.

China Southern Airlines.
 
Iemand al ervaring met Turkish airlines? Erg goedkoop ticket gevonden daar, ben benieuwd.

On topic: zelf heb ik geen ethische problemen met eender welke vliegmaatschappij.

Ik heb jarenlang gezworen bij Qatar voor lange vluchten, maar de laatste keer was het volledig om zeep met gemiste vluchten en extra overnachting tot gevolg (en nooit een oplossing aangeboden nadien) Dus nu probeer ik ze te vermijden. Service op de vlucht zelf is top, maar van zodra er iets foutloopt…

Andere slechte ervaring was eens met KLM. Lange intercontinentale vlucht zonder licht op m’n zitje noch een werkend scherm. 50 eur compensatie 🙃 gtfo

Voor de rest redelijk tevreden van alle andere niet low-cost maatschappijen die ik al heb geprobeerd.
 
Iemand al ervaring met Turkish airlines? Erg goedkoop ticket gevonden daar, ben benieuwd.
Prima hoor. Vorig jaar met kerst voor het eerst met hen gevlogen (naar Thailand.) Tussenstop in Istanbul. Ook moderne airport daar trouwens, en erg grooooot.

Het was wel wat "in your face" , bij het opstijgen veel mensen van Turkse origine, die gewoon hun matje openrolden aan de gate, en begonnen te bidden net voor vertrek (wellicht omdat het bid uurtje net tijdens de vlucht zou vallen, en ze het vooraf deden?)

Op zich heb ik daar niet echt problemen mee, ze stoorden mij er niet mee, maar het is toch iets wat ik niet gewoon ben (van zien).


Aan boord alles naar wens, lekker eten, en ja zij waren prijs/kwaliteit ook de beste toen.
Ik zou er zo opnieuw mee vliegen.
 
Ik vlieg altijd met Qatar Airways of Emirates van Azie en terug. Ik ben een vrij slechte vlieger met felle zenuwen en qua service en comfort steken die er heel fel bovenuit. Dubai airport en Doha airport ook perfect voor een overstap van een uur of 3.
1 keer met Aeroflot gevlogen, nooit meer.
 
Moet regelmatig vliegen voor het werk, en dikwijls ook ver. Ik ben vrij groot maar heb nooit veel last van een gebrek aan beenruimte, gezien je je benen toch onder de zetel voor u kan strekken als uw zetel wat achteruit staat. Een groter probleem tegenwoordig is de breedte van de stoelen; als je met 3 volwassen mensen naast elkaar zit is dat soms echt schouder aan schouder zitten, vrij onaangenaam.

Ik kijk dus eerder naar het type vliegtuig ipv de maatschappij:
- B777: meestal 3-4-3 configuratie dus smalle zetels
- B787 Dreamliner: 3-3-3 maar is eigenlijk origineel voor 2-4-2 gebouwd: ook fucking smalle zetels
- A330: 2-4-2, beste configuratie voor windowseat en lekker brede zetels
- A350: mijn favoriete vliegtuig in economy, spijtig dat Qatar niet meer de A350 gebruikt naar Brussel 😭
- in hetzelfde opzicht zit je ook beter in een A320 dan in een B737, gewoon breder gebouwd

Als je natuurlijk een vrije stoel naast u kan scoren zit je wel ideaal op een Emirates B777, gezien hun goede service. En dat lukt nog dikwijls door een plek gans achteraan op het vliegtuig te scoren want ja, na een vlucht van 7u wil iedereen vanvoor zitten om er 3 minuten vroeger uit te zijn.

Zoals hierboven al gezegd vind ik Turkish ook een zeer goede maatschappij voor lange afstand. Goede service en één van de weinigen die nog B777s in 3-3-3 opstelling hebben 😍
 
Het was wel wat "in your face" , bij het opstijgen veel mensen van Turkse origine, die gewoon hun matje openrolden aan de gate, en begonnen te bidden net voor vertrek (wellicht omdat het bid uurtje net tijdens de vlucht zou vallen, en ze het vooraf deden?)
Zolang het niks te maken heeft met de kwaliteiten van de piloot cva nog hè
 
Moet regelmatig vliegen voor het werk, en dikwijls ook ver. Ik ben vrij groot maar heb nooit veel last van een gebrek aan beenruimte, gezien je je benen toch onder de zetel voor u kan strekken als uw zetel wat achteruit staat. Een groter probleem tegenwoordig is de breedte van de stoelen; als je met 3 volwassen mensen naast elkaar zit is dat soms echt schouder aan schouder zitten, vrij onaangenaam.

Ik kijk dus eerder naar het type vliegtuig ipv de maatschappij:
- B777: meestal 3-4-3 configuratie dus smalle zetels
- B787 Dreamliner: 3-3-3 maar is eigenlijk origineel voor 2-4-2 gebouwd: ook fucking smalle zetels
- A330: 2-4-2, beste configuratie voor windowseat en lekker brede zetels
- A350: mijn favoriete vliegtuig in economy, spijtig dat Qatar niet meer de A350 gebruikt naar Brussel 😭
- in hetzelfde opzicht zit je ook beter in een A320 dan in een B737, gewoon breder gebouwd

Als je natuurlijk een vrije stoel naast u kan scoren zit je wel ideaal op een Emirates B777, gezien hun goede service. En dat lukt nog dikwijls door een plek gans achteraan op het vliegtuig te scoren want ja, na een vlucht van 7u wil iedereen vanvoor zitten om er 3 minuten vroeger uit te zijn.

Zoals hierboven al gezegd vind ik Turkish ook een zeer goede maatschappij voor lange afstand. Goede service en één van de weinigen die nog B777s in 3-3-3 opstelling hebben 😍
Vanaf oktober komt Qatar terug met de a350 naar Brussel 🥳
 
Ik vlieg altijd graag met Qatar, Emirates of Signapore; als die keuze er is en de verbinding is behoorlijk, dan zal ik altijd die kiezen.
Cathay & JAL ook goede ervaring mee, net zoals Turkish airlines & Air France.

Vluchten naar de States hier meestal via United; not my favo, maar kan er eigenlijk ook niet over klagen.

Principes spelen in die keuze niet mee; comfort is, zeker op langere vluchten, de belangrijkste maatstaf.
 
Terug
Bovenaan