Luchtdichte binnendeur

Elosopardo

Well-known member
Sinds dat onze nieuwe overbuur in de appartementsblok is komen wonen, ondervinden wij geurhinder van de sigarettenstank die uit zijn appartement komt. Heel de gemeenschappelijke gang stinkt ernaar en 's ochtends ons appartement ook.
We zouden daarom onze voordeur (dus van ons appartement en niet van het hele gebouw) willen vervangen door een luchtdicht model om zo de stank buiten te houden.
Hebben jullie tips over welke deur wij daarvoor het beste gebruiken? Een echte buitendeur lijkt ons wat overdreven, maar misschien zo'n binnendeur voor passieve woningen?
 
Begin gewoon met binnenrubbers op de slaglatten en een kaltefeind onderaan de deur, kans op last zou nog heel klein moeten zijn.
 
Begin gewoon met binnenrubbers op de slaglatten en een kaltefeind onderaan de deur, kans op last zou nog heel klein moeten zijn.
Wel opletten met die Rubbers, als er weinig speling is krijg je je deur niet meer dicht.

Wat je nog extra kan doen, is uw chambrant afkitten, of er af halen en de holte opvullen met flexibel pu-schuim.

De binnendeuren in een passiefwoning zijn trouwens niet luchtdicht normaal, dat verstoort namelijk uw ventilatie.
 
Binnendeuren in passiefhuizen zijn idd niet luchtdicht, dat zijn gewone binnendeuren.

Wel bestaan er extra geïsoleerde en luchtdichte binnendeuren die men plaatst wanneer bv een aangebouwde garage of een kelder buiten de EPB-schil zit. Denk dat die wel moeten voldoen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Gezien mijn doe-het-zelf skills vrij gelimiteerd zijn, had ik gedacht gewoon een volledig nieuwe deur te laten zetten.
Die binnendeuren die stungunner aanhaalt, zijn de deuren die ik eigenlijk bedoelde. In dat opzicht is het misschien ook een idee van een buitendeur te laten plaatsen? Uiteraard eentje dat niet vloekt in ons appartement :)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Gezien mijn doe-het-zelf skills vrij gelimiteerd zijn, had ik gedacht gewoon een volledig nieuwe deur te laten zetten.
Die binnendeuren die stungunner aanhaalt, zijn de deuren die ik eigenlijk bedoelde. In dat opzicht is het misschien ook een idee van een buitendeur te laten plaatsen? Uiteraard eentje dat niet vloekt in ons appartement :)
Je beseft wel dat een buitendeur zo'n 2000€ kost?
 
Sinds dat onze nieuwe overbuur in de appartementsblok is komen wonen, ondervinden wij geurhinder van de sigarettenstank die uit zijn appartement komt. Heel de gemeenschappelijke gang stinkt ernaar en 's ochtends ons appartement ook.
We zouden daarom onze voordeur (dus van ons appartement en niet van het hele gebouw) willen vervangen door een luchtdicht model om zo de stank buiten te houden.
Hebben jullie tips over welke deur wij daarvoor het beste gebruiken? Een echte buitendeur lijkt ons wat overdreven, maar misschien zo'n binnendeur voor passieve woningen?
stom idee maar kan je niet ergens je app in overdruk zetten?
Is het reeds met balansventilatie?
 
De voordeur van uw appartement moet toch ook een "buiten"deur zijn?
Allez ja,naar veiligheid (braak en brand) toe kunt (moogt?) ge daar niet zomaar om het even welke binnendeur inknallen lijkt mij.
 
Wel opletten met die Rubbers, als er weinig speling is krijg je je deur niet meer dicht.

Wat je nog extra kan doen, is uw chambrant afkitten, of er af halen en de holte opvullen met flexibel pu-schuim.

De binnendeuren in een passiefwoning zijn trouwens niet luchtdicht normaal, dat verstoort namelijk uw ventilatie.

Bedankt voor jullie reacties.
Gezien mijn doe-het-zelf skills vrij gelimiteerd zijn, had ik gedacht gewoon een volledig nieuwe deur te laten zetten.
Die binnendeuren die stungunner aanhaalt, zijn de deuren die ik eigenlijk bedoelde. In dat opzicht is het misschien ook een idee van een buitendeur te laten plaatsen? Uiteraard eentje dat niet vloekt in ons appartement :)
ik bedoelde eigenlijk een nieuwe deur ook, rubbers in bestaande deur plaatsen is quasi onbegonnen werk inderdaad!

+ kaltefeind moet bij RF deur (ik neem aan dat je een RF deur hebt als inkomdeur van app) op voorhand ingefreesd worden. Elke handeling aan een RF deur maakt het attest ongeldig.

Richtprijs RF 30 + rubbers + kaltefeind: 700euro? mss richting 900euro voor 1 individuele
 
ik bedoelde eigenlijk een nieuwe deur ook, rubbers in bestaande deur plaatsen is quasi onbegonnen werk inderdaad!

+ kaltefeind moet bij RF deur (ik neem aan dat je een RF deur hebt als inkomdeur van app) op voorhand ingefreesd worden. Elke handeling aan een RF deur maakt het attest ongeldig.

Richtprijs RF 30 + rubbers + kaltefeind: 700euro? mss richting 900euro voor 1 individuele
Een RF30 deur hoeft helemaal geen valdorpel. Geen idee waar je dat uithaalt? EDIT: te snel gelezen, excuses.
Elke handeling aan een RF deur, binnen de norm, maakt het attest ook niet ongeldig. Maar daarvoor moet je uiteraard informeren bij de fabrikant die het attest bezit. Of bij het ISIB. EDIT 2: I get your point, again, te snel gelezen. :p

@Elosopardo als je dan toch een nieuwe deur laat steken. Neem een akoestische (andere kern), dichtingsprofiel ingefreesd in de slaglatten, valdorpel en een 3-puntslot en dievennokken (aangezien we hier over een voordeur van een appartement spreken). Brandweerstand volgens de norm en inbraakweerstand uiteraard volgens de vereiste klasse. Maar het is natuurlijk een serieuze kost.

Je kan zelf neopreen mousse op uw slaglatten gaan kleven en zo'n opkleefding met rubber voor onderaan kopen. Kost bijna niets, maar 't is er ook maar naar. Vergeet dan niet uw sluitplaat wat verder uit te vijlen of ge krijgt inderdaad uw deur niet meer dicht.

@sandervdw chambrang afnemen en opspuiten: normaal gezien zal die altijd opgevuld zijn met schuim of rotswol, zeker bij RF deur. Aangezien het een appartement betreft denk ik wel dat dat het geval zal zijn. Indien geen opvulling: altijd deur dicht doen en spieën steken. Ge zout den eersten niet zijn dat zijn deur vastzit in de kader door het uitzetten van het schuim. Ook bij 'low expanding foam'.
 
Een RF30 deur hoeft helemaal geen valdorpel. Geen idee waar je dat uithaalt? EDIT: te snel gelezen, excuses.
Elke handeling aan een RF deur, binnen de norm, maakt het attest ook niet ongeldig. Maar daarvoor moet je uiteraard informeren bij de fabrikant die het attest bezit. Of bij het ISIB. EDIT 2: I get your point, again, te snel gelezen. :p

@Elosopardo als je dan toch een nieuwe deur laat steken. Neem een akoestische (andere kern), dichtingsprofiel ingefreesd in de slaglatten, valdorpel en een 3-puntslot en dievennokken (aangezien we hier over een voordeur van een appartement spreken). Brandweerstand volgens de norm en inbraakweerstand uiteraard volgens de vereiste klasse. Maar het is natuurlijk een serieuze kost.

Je kan zelf neopreen mousse op uw slaglatten gaan kleven en zo'n opkleefding met rubber voor onderaan kopen. Kost bijna niets, maar 't is er ook maar naar. Vergeet dan niet uw sluitplaat wat verder uit te vijlen of ge krijgt inderdaad uw deur niet meer dicht.

@sandervdw chambrang afnemen en opspuiten: normaal gezien zal die altijd opgevuld zijn met schuim of rotswol, zeker bij RF deur. Aangezien het een appartement betreft denk ik wel dat dat het geval zal zijn. Indien geen opvulling: altijd deur dicht doen en spieën steken. Ge zout den eersten niet zijn dat zijn deur vastzit in de kader door het uitzetten van het schuim. Ook bij 'low expanding foam'.
Klopt, deur dicht en stevig opspannen zodat ge het uw schuim uw gat niet kleiner maakt, anders krijg je problemen.

Ik heb hier toevallig nog offertes liggen voor akoestische deur. 3 opties:
1) Tubespaan met catelfeins, 2115mm op 930mm. 370.96€
2) Blokplaat met caltefeins, 2160mm op 930mm. 453.91€
3) Echte akoestische deur van De Coene, met caltefeins en rubbers, 2160mm op 930mm: 813.85€

Allemaal zonder plaatsing uiteraard. Het is uiteindelijk de 2e geworden omdat die qua grootte goed aansluit (dus minder ruimte achter chambrans) en akoestische toch al een groot verschil zou moeten maken. Maar omdat de houthandel die rubbers niet wil uitfrezen, vrees ik nog een beetje voor een "klapperende" deur. Zijn er bepaalde strips die wel zonder uitfrezen moeten werken? Online videos genoeg van merken die het tonen, maar ik geloof er niet veel van.
Eventueel op de hoekpunten een viltje ofzo zodat de deur altijd goed tegen het slot geduwd wordt ofzo?
 
Als je het type sluitplaat weet kan je die altijd vervangen. De speling tussen contact platte kant dagschoot en uw sluitplaat moet minimaal zijn. Als daar speling tussen zit in gesloten stand brengt dat het 'klapperen' teweeg.
 
Als je het type sluitplaat weet kan je die altijd vervangen. De speling tussen contact platte kant dagschoot en uw sluitplaat moet minimaal zijn. Als daar speling tussen zit in gesloten stand brengt dat het 'klapperen' teweeg.
Ahja, nog niet aan gedacht dat ik die eventueel wel wat kan verzetten. Nu, zal sowieso eerst zien hoe het ermee gesteld is.

Iemand ervaring met de Tesa premium flexible strips? Volgens de uitleg gaat dat tot 1mm, stel dat ik toch meer geluidsisolatie nodig heb, zou dat nog een simpele fix kunnen zijn, maar de deur moet wel dicht blijven kunnen natuurlijk...
 
@Elosopardo als je dan toch een nieuwe deur laat steken. Neem een akoestische (andere kern), dichtingsprofiel ingefreesd in de slaglatten, valdorpel en een 3-puntslot en dievennokken (aangezien we hier over een voordeur van een appartement spreken). Brandweerstand volgens de norm en inbraakweerstand uiteraard volgens de vereiste klasse. Maar het is natuurlijk een serieuze kost.

Je kan zelf neopreen mousse op uw slaglatten gaan kleven en zo'n opkleefding met rubber voor onderaan kopen. Kost bijna niets, maar 't is er ook maar naar. Vergeet dan niet uw sluitplaat wat verder uit te vijlen of ge krijgt inderdaad uw deur niet meer dicht.
Ben eens gaan kijken naar de voordeur die we nu hebben. Buiten de brandwerendheid heeft deze dus geen enkele van de elementen die jij hier aanhaalt.
Inbraakveiligheid is dus nog een argument extra om gewoon een volledige nieuwe deur te steken (zeker gezien ik de medebewoners van ons appartement er al een paar keer heb op betrapt de gemeenschappelijke voordeur gewoon te laten openstaan).

Goed nu weet ik wel ongeveer wat ik moet hebben. Ga de suggesties van jou en de anderen hier even noteren en binnenkort eens meenemen voor een offerte. Bedankt! Mijn voorkennis is zeer beperkt, maar met het één en het ander op te zoeken, heb ik toch kunnen volgen met wat jullie hier hebben neergeschreven :)

@zwarten Ventilatie is hier een type C. De bedoeling zou dus eigenlijk zijn om de luchttoevoer preferentieel via de andere toegangskanalen te laten komen (zoals de raamroosters) ipv. dat de rooklucht vanuit de gang naar binnen wordt gezogen. Heb de ventilatie al eens proberen uit te zetten, maar dan wordt het snel zeer muf in ons appartement.
 
@zwarten Ventilatie is hier een type C. De bedoeling zou dus eigenlijk zijn om de luchttoevoer preferentieel via de andere toegangskanalen te laten komen (zoals de raamroosters) ipv. dat de rooklucht vanuit de gang naar binnen wordt gezogen. Heb de ventilatie al eens proberen uit te zetten, maar dan wordt het snel zeer muf in ons appartement.
Dat lijkt me dan de culprit te zijn.
Uw roosters zijn proper en staan open?
 
Ja hoor. Die staan open en zijn proper. Er wordt altijd lucht via de gang aangezogen tenzij we in de zomer alle ramen hebben openstaan.
 
Normaal gezien zou inderdaad u verse lucht via de raamroosters moeten binnenkomen en dus niet via de hal. Ik zou dan inderdaad een luchtdichtere deur steken en even u C systeem resetten zodat hij het opnieuw afregelt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan