Auto Loont het nog om te dieselen?

Goeiemiddag/avond

Tot drie weken geleden was ik trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera 2.4 diesel uit 2009 (tweedehands gekocht in 2015), maar helaas heeft een verstrooide bestelwagen chauffeur te laat geremd aan het rode licht en in m'n achterbumper gereden. Mijn auto heeft hele zware schade en is perte totale verklaard door de expert, maar zowel de bestuurder van de bestelwagen als ik zijn ongedeerd, wat het belangrijkste is.

Ik heb nog een mooi bedrag gekregen van de verzekeringsmaatschappij. Ik zoek terug een tweedehands coupé van maximum 8 jaar oud. De 4-serie coupe (F32) en de E-Coupe (C207) genieten heel erg m'n voorkeur. Een Toyota GT86 kan me ook wel bekoren al verbruikt die boxermotor best veel benzine.

Ik rijd dagelijks 100 km naar het werk waarvan 95 procent autostrade. Is het anno 2024 nog de moeite om te dieselen? Ik krijg van mijn werkgever al een zeer mooie vergoeding voor mijn verplaatsingen met eigen wagen bovenop mijn nettoloon waarvan we meer dan de helft kunnen opzij zetten. Een salariswagen is ook een optie, maar de vergoeding bovenop mijn nettoloon is toch veel interessanter én elektrisch rijden daar pas ik toch nog eventjes voor.
 
Ha een Brera, da's zonde, er rijden er al zo weinig van. Ik heb nog een Spider 1750 Tbi gehad, veel te vroeg verkocht, nu 8 jaar later gaan die voor vééééééééél meer.
Om op je vraag te antwoorden, ik denk het wel. Met een euro6d (opletten geen 6dtemp!) ben je nog overal tot minstens 1/1/2030 in elke LEZ in België op je gemak en dat is toch nog bijna 6 jaar. Bovendien veel kans dat alles nog opschuift.
Je kan tegenwoordig jonge diesels tegen een aantrekkelijke prijs kopen. Veel auto's (vooral in het grotere segment) rijden ook heel aangenaam op diesel imho en voor lange afstanden nog steeds een pak zuiniger.
 
Om op je vraag te antwoorden, ik denk het wel. Met een euro6d (opletten geen 6dtemp!) ben je nog overal tot minstens 1/1/2030 in elke LEZ in België op je gemak en dat is toch nog bijna 6 jaar. Bovendien veel kans dat alles nog opschuift.
Voor diesel zou ik daar toch niet zeker van zijn. Het aantal nieuwe diesels wordt steeds kleiner, over 6 jaar gaat dat zo klein zijn dat het geen politieke zelfmoord meer is om diesels te verbannen uit LEZ.
 
Opgelet, euro 6a,b,c en d temp is niet hetzelfde als euro6d!! Deze laatste is pas sinds 1/1/2020 verplicht voor nieuwe modellen (typegoedkeuringen) en 1/1/21 voor bestaande wagens. Sommige constructeurs waren al eerder in orde met 6d (o.a. Mercedes)
Oudere euro 6 mogen maar tot 1/1/2028 de LEZ binnen!

edit: Zie het tabelletje:
 

Euro 6d is not Euro 6d-temp​

In September 2018 the Euro 6 standard adopted the suffix ‘d-temp’ – indeed, an intermediate step towards the “real” Euro 6d standard, which will take effect in 2020 for new type approvals and a year later for all new vehicles. Euro 6d-temp allows a conformity factor of 2.1 for the NOx emissions measured during the Real Driving Emissions (RDE) test.
 
Voor diesel zou ik daar toch niet zeker van zijn. Het aantal nieuwe diesels wordt steeds kleiner, over 6 jaar gaat dat zo klein zijn dat het geen politieke zelfmoord meer is om diesels te verbannen uit LEZ.
We zullen zien, euro 5 is ook al met een jaar opgeschoven in Antwerpen en Gent.
 
Er zou beter veel meer ingezet worden op blauwe diesel
Kost wat meer maar is meteen 90% CO2 reductie en dat met huidige wagens (en dus veel beter dan EV's)
 
Er zou beter veel meer ingezet worden op blauwe diesel
Kost wat meer maar is meteen 90% CO2 reductie en dat met huidige wagens (en dus veel beter dan EV's)
Geen idee wat het was. Blauwe diesel wordt blijkbaar gemaakt uit plantaardige afvalolie. Leuk en goed voor het milieu zolang er daarvan genoeg voorhanden is en het effectief uit afval kan gemaakt worden.
Minder interessant als de vraag zodanig stijgt dat men daarvoor bijkomend gaat moeten kweken waardoor er minder plaats is voor effectieve voedselgewassen (het verhaal rond biobrandstoffen dus). EVs exclusief opgeladen met hernieuwbare energie (en kernenergie) gaan dan toch beter scoren hoor.
 
Geen idee wat het was. Blauwe diesel wordt blijkbaar gemaakt uit plantaardige afvalolie. Leuk en goed voor het milieu zolang er daarvan genoeg voorhanden is en het effectief uit afval kan gemaakt worden.
Minder interessant als de vraag zodanig stijgt dat men daarvoor bijkomend gaat moeten kweken waardoor er minder plaats is voor effectieve voedselgewassen (het verhaal rond biobrandstoffen dus). EVs exclusief opgeladen met hernieuwbare energie (en kernenergie) gaan dan toch beter scoren hoor.
Heb ex-collega die in branche werkt en volgens hem is het geen probleem om aan vraag te voldoen, er is genoeg afval

Tegen dat een EV qua CO2 uitstoot tov gewone diesel voordelig is duurt al paar jaar, dus tov blauwe diesel nog veel langer
Hernieuwbare energie is ook niet CO2 loos en in BE is er gewoon niet voldoende plaats
 
Diesel is een aflopend verhaal in België. Naarmate er minder wagens rondbollen met diesel (van 2014 gedaald van 3,5 miljoen tot 2,2 miljoen nu) en dat wagenpark op leeftijd is, zal de LEZ voorwaarde geen prangende issue meer zijn.

Ik verwacht ook dat ze fiscaal de begroting weer sluitend gaan maken door typische accijnsverhogingen op de diesel, daardoor is de prijs al enkele jaren boven die van benzine en goedkoper zal het niet echt worden.

Er zijn ook steeds minder nieuwe dieselmodellen omdat ze weinig worden gekocht, dus enkel een bestaand wagenpark houdt het nog even staande. Er zit weinig hoopvolle toekomst in, maar tot 2030 kan je er idd mee rond bollen als je ervoor kiest.
 
Ik verwacht geen extra accijnzen op fossiele brandstoffen. Daarmee tref je vooral de mensen die het al niet zo breed hebben en geen geld hebben om een nieuwe wagen te kopen. Sowieso is dat ook een groep die meer dan waarschijnlijk geen eigen garage of zo heeft waar men kan laden en dus aangewezen is op publieke laadpalen.
Wat dan weer een extra reden is voor hen om weg te blijven van EV's met een batterij.
In de eerste 10 jaar vrees ik dat daar weinig verandering zal in zijn.

In die zin zijn die LEZ's toch ook ergens discriminatie van mensen die het niet zo breed hebben. Ofwel moeten ze de boetes betalen voor hun huidige wagen of een nieuwe kopen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Ik vraag me af hoeveel er zo extra in schulden zitten hierdoor
 
In die zin zijn die LEZ's toch ook ergens discriminatie van mensen die het niet zo breed hebben. Ofwel moeten ze de boetes betalen voor hun huidige wagen of een nieuwe kopen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Ik vraag me af hoeveel er zo extra in schulden zitten hierdoor
Klopt, dat was ook de motivatie waarvoor ze die euro5 deadline met een jaar uitgesteld hebben in Gent en A'pen.
 
Ik verwacht geen extra accijnzen op fossiele brandstoffen. Daarmee tref je vooral de mensen die het al niet zo breed hebben en geen geld hebben om een nieuwe wagen te kopen. Sowieso is dat ook een groep die meer dan waarschijnlijk geen eigen garage of zo heeft waar men kan laden en dus aangewezen is op publieke laadpalen.
Wat dan weer een extra reden is voor hen om weg te blijven van EV's met een batterij.
In de eerste 10 jaar vrees ik dat daar weinig verandering zal in zijn.

In die zin zijn die LEZ's toch ook ergens discriminatie van mensen die het niet zo breed hebben. Ofwel moeten ze de boetes betalen voor hun huidige wagen of een nieuwe kopen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Ik vraag me af hoeveel er zo extra in schulden zitten hierdoor
Ik verwacht eerder dat het rustiger op de weg zal worden als men zo voort doet.
Wagens worden (relatief) duurder. Kleinere modellen maken ze niet meer.
EV's zijn al bijna onbetaalbaar voor de gewone man in de straat en zo duwt men meer en meer mensen in een autoloos bestaan.
Ik ken persoonlijk al 2 vrienden die hun wagen weggedaan hebben wegens oplopende kosten.
Dit voelt aan als beleid en geen toeval.
 
EV's zijn al bijna onbetaalbaar voor de gewone man in de straat en zo duwt men meer en meer mensen in een autoloos bestaan.
Meer particulieren overwegen afscheid van wagen dan aankoop elektrische auto
Toch blijft de prijs - samen met de autonomie van de batterij van een elektrische auto - de grootste hinderpaal om over te schakelen. Volgens de Deloitte-studie heeft een grote meerderheid van 70 procent van de ondervraagden die van plan zijn een nieuwe auto met benzine- of dieselmotor te kopen, een aankoopbudget van maximaal 30.000 euro.
Tegelijkertijd blijkt een op de drie Belgen zich af te vragen of het nog wel zinvol is zelf een auto te bezitten. Vooral de interesse in abonnementsformules, deelauto's en openbaar vervoer is groot. De flexibiliteit, de voorspelbaarheid van de maandelijkse kosten en het gebruiksgemak zijn daarbij van doorslaggevend belang.
 
Terug
Bovenaan