Loonindexatie: Axa beperkt

Ik ga er makkelijkheidshalve wel van uit dat als op BG de term BEN-woning aan bod komt, dat we toch richting 350.000 euro en hoger spreken.
Ik vind het wel opvallend dat in dit soort discussies om de zoveel posts een "maar er zijn ook arme mensen!" Post komt.

Er is hier toch niemand die zegt dat iedereen een BEN-woning kan zetten? Er wordt enkel gezegd dat een BEN-woning (die je ook kan huren, zelfs als sociale woning) geld bespaart als de inflatie hoog is.
Logisch, want ge doet uw energieinvesteringen in het begin...

Ik vind het wel opvallend dat in dit soort discussies om de zoveel posts een "maar er zijn ook arme mensen!" Post komt.

Er is hier toch niemand die zegt dat iedereen een BEN-woning kan zetten? Er wordt enkel gezegd dat een BEN-woning (die je ook kan huren, zelfs als sociale woning) geld bespaart als de inflatie hoog is.
Logisch, want ge doet uw energieinvesteringen in het begin...
Om er dan toch nog eens op in te pikken :

En ik vind het jammer/opvallend dat dit dan als 'arme mensen' wordt bestempeld. Waardoor je misschien 50% of meer, 'Jan modaal', als arm bestempeld.

Maar neen, het is niet verassend dat je met betere isolatie beter af bent met stijgende energie prijzen...

Niet aanvallend bedoeld ofzo, maar niet zeker of ge nu bedoelt dat een BEN-woning = een dikke hypermoderne villa met de nieuwste technologie om rete efficient/zuinig te zijn.
Want elke nieuwbouw die ge nu zet moet (in theorie) BEN zijn. Een klein nieuwbouw kot van 80m² ook.

Wacht maar..denk dat er tegen het eind van het jaar veel mensen spijt gaan hebben dat ze dit jaar 1-2-3x op vakantie zijn geweest of dik overprijsde concert tickets hebben gekocht..om in december/eindafrekening vast te stellen dat ze héél diep in de spaarcenten moeten duiken om gewoon een basisbehoefte te bekostigen..
Ik zag er op tv klagen dat festivals zo duur zijn !! We drinken niet graag bier, enkel schuimwijn en hamburgers zijn niet lekker. De rekening werd gemaakt. Met 4 waren ze 700 euro aan tickets kwijt en nog eens 700 aan eten.

Dergelijke figuren gaan we dan op tv zien klagen in december waarschijnlijk...

Wie geld wegpist, heeft er altijd tekort. Vul elke 2 weken je meterstand in en je provider kan je ongeveer vertellen hoeveel je verbruik zal zijn in de winter. It ain't that rocket sciency

Ik zie eerlijk gezegd niets dan rijkdom overal. Gin tonic van €9, hamburgers van €12, inkomtickets van €120, en overal zit het STAMPVOL.

Het kan aan mij liggen, en dat ligt ook gewoon aan mij. Want de mensen die thuis blijven omdat ze dit allemaal niet kunnen betalen zie je gewoon niet.

Gisteren een belegd broodje betaald voor €4.9 - het was gewoon smos kaas / hesp - en niemand had daar problemen mee blijkbaar want ook hier zit de zaak alle dagen STAMPVOL

Ik snap het soms niet. Ik ben denk ik nog een van de weinige die vind dat we verkeerd bezig zijn.

Garnaalkroketten? €19 aub. Steak gaan eten? €36,5 meneer. Alles is echt reteduur geworden.

Belegde broodjes zijn wel duur aan het worden, bij ons zitten ze nu ook boven de 5€ voor veel van die broodjes, daarvoor kan ik er zelf al 3 stuks van maken. Dat is mijn voornaamste observatie met die inflatie: iedereen kan vlot mee met de prijsstijgingen, maar de link tussen prijs en waarde wordt meer en meer losgekoppeld.

Zouden de meeste mensen tijdens de coronajaren niet meer gespaard hebben? Met uitzondering van deze die hun job niet meer konden uitvoeren.
Niet op reis, restaurantbezoekjes/cinema naar beneden geschroefd. Niet op cafe gaan zitten, geen festivals of optredens.
En last but not least. Echt goedkope energieprijzen.

Dat gedurende ongeveer twee jaar heeft mijn bankrekening wel gespijsd. Twas work eat sleep repeat.

Belegde broodjes zijn wel duur aan het worden, bij ons zitten ze nu ook boven de 5€ voor veel van die broodjes, daarvoor kan ik er zelf al 3 stuks van maken. Dat is mijn voornaamste observatie met die inflatie: iedereen kan vlot mee met de prijsstijgingen, maar de link tussen prijs en waarde wordt meer en meer losgekoppeld.
Vroeger kon je ook voor de prijs van een broodje er zelf 3 maken. De broodjes waren toen wel goedkoper, maar de grondstoffen ook.

Alles is echt reteduur geworden
Veel mensen zijn ook weinig bezig met hun financiën en doen gewoon verder zoals gewoonlijk.

Vergeet ook niet dat we uit een periode komen van gratis geld. Wacht tot een hypothecaire lening weer op 5% zit en de verhoogde energiefactuur de standaard blijkt te zijn. Dan ga je weleens stoppen met beide smiddags een broodje te kopen.

Ik vind het opvallend dat er om de zoveel posts iemand even moet opmerken dat er ergens iemand anders volgens hem zotte kosten doet en het wel die mensen zullen zijn die later komen wenen.

Zouden de meeste mensen tijdens de coronajaren niet meer gespaard hebben? Met uitzondering van deze die hun job niet meer konden uitvoeren.
Niet op reis, restaurantbezoekjes/cinema naar beneden geschroefd. Niet op cafe gaan zitten, geen festivals of optredens.
En last but not least. Echt goedkope energieprijzen.

Dat gedurende ongeveer twee jaar heeft mijn bankrekening wel gespijsd. Twas work eat sleep repeat.
Tijdens corona had bijna niemand een vol loon, zelfstandigen kregen nog het minste van al

Tijdens corona had bijna niemand een vol loon, zelfstandigen kregen nog het minste van al
Ik had een vol loon en ik heb nog nooit zo hard moeten werken in mijn leven.
Project na project. Logisch, uitvoering lag op zijn gat. De enigste inkomsten dat we nog konden verkrijgen waar die uit fases voorontwerp tot aanbesteding.
Dat is nu wel minder. Projecten slabbakken aan of worden stilgelegd. Voor bouwverlof heb ik al 17 jaar een enorme druk qua deadlines. Dit jaar was het eerste jaar dat ik letterlijk werk moest zoeken.

Mss kan dit zelfs wat uitgebreid worden - grosso modo heeft De Belg een berg spaargeld, een loon dat geïndexeerd wordt (compenseert minder/meer afh. van loon maar toch een extra stootkussen), heeft die ook een huis (of is er eentje aan het afbetalen - iets waarvoor inflatie dan weer goed is), we tellen ook een fors aantal zonnepanelen/inwoner, het is een prachtige zomer - we douchen zelfs met lauw water, tewerkstelling is vrij hoog en er is nog steeds een tekort aan personeel, ...

We genieten dus een beschermde status in vergelijking met andere landen - gemiddeld uiteraard, hier en daar zijn kleinere groepen die al het in bovenstaande berichten compleet gaan moeten missen, en strenge/lange winter + energie op record + voeding op record + milde/harde recessie + torenhoge staatsschuld ...

Het is alleszins genieten voor de meeste zelfstandigen. Ze vragen belachelijke prijzen en toch daalt de vraag niet. Integendeel.

Het is alleszins genieten voor de meeste zelfstandigen. Ze vragen belachelijke prijzen en toch daalt de vraag niet. Integendeel.
Effect hiervan komt dan ook altijd met vertraging.

Geef het nog een paar maandjes, en het kan dan al serieus veranderd zijn. Of niet natuurlijk ;p.

Zou wel niet graag een bakker zijn energierekening betalen...
Zou ook niet graag een zelfstandige in de bouw nu zijn.

Zou ook niet graag een zelfstandige in de bouw nu zijn.
Die in de bouw gaan echt afzien. Kzit op de eerste lijn en mid-volgend jaar gaan de aannemers mogen knokken om een werf te mogen komen beginnen..
We horen het ook van concurrenten; amper verkoop. Stijgende prijzen + stijgende rente is echt een killer

Die in de bouw gaan echt afzien. Kzit op de eerste lijn en mid-volgend jaar gaan de aannemers mogen knokken om een werf te mogen komen beginnen..
We horen het ook van concurrenten; amper verkoop. Stijgende prijzen + stijgende rente is echt een killer

Goed voor de overheid. Wil zeggen dat er wat meer concurrentie is voor de overheidsopdrachten. De firma's die daar altijd al mee in diversifieerde gaan dan ook niet te zwaar eraan onderhevig zijn. Degenen die enkel teerden op de private bouwmarkt gaat klop krijgen.

Is ook een logisch gevolg van niet diversificatie. Dat kan positief maar ook negatief uitdraaien als er een vertraging in die sector aankomt tgv prijsinstabiliteit.

Mijn zus (> 20 j bakker) moet nu zonnepanelen leggen maar het dak van de hangar loopt op z'n laatste benen dus reken maar eens uit: isolatie + roofing + panelen voor zo'n oppervlakte; ze kan beter toe doen at this point :unsure:

Terug
Bovenaan